Sportster Chopper (old school style)

Ik heb ook een Sportster, een 1994'er Hugger die naar 1200cc gebracht is.
Ook lichtelijk aangepast:
- Keith Black hypereutectic race zuigers.
- Cilinderkoppen die naar 1200 spec gebracht zijn qua volume en klepgrootte, uitgevoerd met race kleppen/zittingen/geleiders.
- Screamin' Eagle pijpen (originele crossover buis behouden voor nettere vermogen opbouw) dus alleen de dempers vervangen en de originele headers behouden.
- Mikuni HSR42 carburateur.
- K&N luchtfilter met de begrenzingen in de behuizing verwijderd.

Loopt als een tiet, en het blok vibreert altijd daar het direct in het frame hangt maar schokken doet hij nooit, ongeacht versnelling of toerental tenzij je in de vijf echt te laag zit (zeg 75 of eronder).
Ik weet niet wat voor een mods je aan jouw blok hebt maar als je bijvoorbeeld ook andere nokkenassen hebt dan denk ik dat je mischien de standaard CV carburatuer of moet laten voorzien van grotere sproeiers of vervangen, als het blok te arm loopt dan gaat hij schokken, net zoals als je te vroeg de choke eraf haalt als het blok nog koud is dan gaat hij inhouden en protesterend schokken, ik weet niet of dit is wat je bedoelt?
Het schokken met koud weer (blok op lagere temperatuur) klopt wel vrij aardig met te arm lopen.

Wat pingelen betreft, een normale Sportster pingelt niet, ik rij de mijne zo hard ik kan, rij regelmatig met R6'zen mee en het gas gaat er best op dus, maar pingelen doet hij NOOIT, en ik tank gewoon 95.

Als het blok ERG opgefokt/aangepast is kan het bijv. zijn dat je compressie verhouding te hoog is voor 95, probeer dan eens 98 en kijk of hij het dan nog doet.

Ben overigens best benieuwd naar wat er met je blok gedaan is :)
 
Ik heb ook een Sportster, een 1994'er Hugger die naar 1200cc gebracht is.
Ook lichtelijk aangepast:
- Keith Black hypereutectic race zuigers.
- Cilinderkoppen die naar 1200 spec gebracht zijn qua volume en klepgrootte, uitgevoerd met race kleppen/zittingen/geleiders.
- Screamin' Eagle pijpen (originele crossover buis behouden voor nettere vermogen opbouw) dus alleen de dempers vervangen en de originele headers behouden.
- Mikuni HSR42 carburateur.
- K&N luchtfilter met de begrenzingen in de behuizing verwijderd.

Loopt als een tiet, en het blok vibreert altijd daar het direct in het frame hangt maar schokken doet hij nooit, ongeacht versnelling of toerental tenzij je in de vijf echt te laag zit (zeg 75 of eronder).

Klinkt goed. En heb je daar ook piccies van??
 
Tja ik weet niet precies wat er met het blokkie gebeurd is. Misschien kan de shop waar ik m gekocht heb het wel aan de vorige eigenaar vragen; ze zien 'm nog regelmatig. Wat ik heb begrepen is dat volgens hen het blok opgeboord is en er waarschijnlijk een nokkenas in zit, omdat hij juist bovenin meer power heeft dan onderin. Hij heeft een S&S carberateur en accel bobines.

Ik heb het advies gekregen om de choke helemaal niet of in ieder geval zo min mogelijk te gebruiken, omdat het enige nadeel van het Sportster blok is dat de bougies vrij snel vet slaan. Door de choke niet te gebruiken, voorkom je dat. Maar zelfs als-ie goed warm gelopen is schokt hij nog een beetje. De choke was volgens hen ook niet eens nodig, omdat hij door de S&S carberateur sowieso al een flinke stoot benzine kreeg. En om eerlijk te zijn merk ik ook totaal geen verschil als ik 'm gebruik of niet. Stationair staat-ie trouwens enorm hoog. Ik schroef 'm telkens terug, maar als ik de garage er weer naar laat kijken, schroeven ze 'm steeds weer omhoog. Geen idee waarvoor.

Ze hebben een CO2 test ermee gedaan en dat was wat te hoog. Ze hebben 'm wat teruggeschroefd, maar ik merk niet echt veel verschil.

Ik wil graag een keertje een andere uitlaat er op gooien om er alleen ff een proefritje mee te maken, om te kijken of hij dan soepeler loopt, of hij ECHT minder vermogen heeft dan met deze Supertrapp en of het geluid mooier is. (Want dit geluid is echt saai en om eerlijk te zijn vergalt dat wel een beetje het plezier. Dan maar ietsjes minder vermogen, als het maar niet te gek is.)Zo'n mooie diepe benzine-rochel vind ik wel gaaf, maar da's naverbranding heb ik begrepen, en dat gaat natuurlijk ten koste van het vermogen he? Ook heb ik begrepen dat je blok dan sneller uit kan branden.


Bicilindri, ik ben ook wel benieuwd naar je bike: heb je een foto?
 
Laatst bewerkt:
Vandaag pas dit forum ontdekt en ga uit m'n dak van alle pics en links!!
Hieronder de tussenstand van mijn project... geen Sportster, maar wel oldskool... met ape/berelulletje ;)

full
 
Laatst bewerkt:
WHAT F**KING FANTASTIC BIKE :} :9~ :} :9~ :} :9~ :} ,

Echt deze is helemaal, om maar met ToT te spreken GE-WEL-DIG. Niets meer doen aan dat uiterlijk behalve spuiten. Weet je al wat voor een kleur??

Dank u, dank u, dank u dat u dit met ons hebt willen delen 8-) :} 8-) :}
 
Vandaag pas dit forum ontdekt en ga uit m'n dak van alle pics en links!!
Hieronder de tussenstand van mijn project... geen Sportster, maar wel oldskool... met ape/berelulletje ;)

(Afbeelding)
Koele knuckle.All matching numbers?Waar heb je die fiets gevonden?Volgens mij is ie af op de olietank en accu na.
Bobbers?... knuckel, the only way to go.
 
D'eddio: ja daar heb je wel een beetje gelijk in; hij mag inderdaad wel wat dichter op het wiel.

Tuurtje: helaas, ik zou willen dat ik daar de eer van zou mogen opstrijken, maar ik heb 'm zo gekocht. (Nou ja, paar dingetjes aan laten veranderen)
Ik ben niet zo super technisch wat dat betreft.
De enige problemen die ik ben tegen gekomen ben zijn:
- Hij is super laag bij de grond. Dat vind ik heerlijk, maar je kunt het vergeten om een stoepje af te rijden of een redelijke drempel te nemen of 'm in een busje te zetten via zo'n schans. (SCHRAAAAAAAAAAAAAAAAAP!)
- De steps zaten ook super laag. Wel een bijzonder idee, zo laag met je voeten over het wegdek heen scheren, maar ik schraapte regelmatig met de steps over het asfalt heen in de bochten. Ze zitten nu iets hoger, en als ik nu wat platter door de bocht ga, schraap ik soms met het kenteken over de grond heen. (Die zit vrij laag aan de zijkant)
- Het bochtenwerk is behoorlijk wennen: dit stuur (1,10m breed, origineel Harley stuur) en dit voorvork voelen aardig lomp aan. (Gotta love it! ;) )
- Het blok is flink opgevoerd, hij trekt echt als een beest op. Zo erg zelfs, dat je bijna het gevoel hebt dat je achterover dondert als je de koppeling in wil knijpen! Echt super!!! Maar bij lagere toeren schokt hij behoorlijk. Zou dat puur komen doordat hij zo is opgevoerd? Ik kreeg eerst te horen dat dat aan de temperatuur lag (ik heb 'm tegen de winter gekocht) en dat alle Harley's slecht lopen als het onder de 7 graden of zo is. Leek me al erg sterk....

Nee maar al met al ben ik wel erg blij met dit beestje! :)
Heb met mijn shovel bij -5 gereden.Net zo goed.
 
Dacht ik al! :)

Ja het is me onderhand wel duidelijk dat het aan de bike zelf ligt. '(
 
Bedankt voor de comlipmenten manne :)
Het is een 42-er die ik 2 jaar geleden zonder kenteken vanuit Belgie heb gekocht. Hij was al wel opgeknapt, maar had grote spatborden, valbeugels e.d. Na wat kleine aanpassingen heb ik een kenteken gekregen en er 2 jaar probleemloos mee gereden. Zo was hij dus.

full


Dit jaar de stoute schoenen aangetrokken en de haakse slijper gehanteerd. Heb wel veel originele onderdelen bewaard, dus kan hem vrij makkelijk weer origineel maken.
Vandaag gaan de beugeltjes, plaatjes e.d. naar de poedercoater. Dit weekend ga ik het achterspatbord strak maken en dan volgende week naar de spuitert.
Ik kon geen keuze maken voor de paintjob (vlammen? pinstripes? metalflake?), dus maar gekozen voor simpel Ducatie rood... dan zie ik volgend jaar wel verder.

Ik zal nog wel eens een plaatje posten als ik wat opgeschoten ben!
 
Dat achterspatbord is sowieso verbeterd.
Misschien is het wel leuk om voor nog een kleintje te monteren, zoals op de mijne zit?

Hmmm die beugel aan de voorkant maakte het net iets meer af vind ik, maar al met al heb je er zeker wat moois van gemaakt! Die achterbeugel moest er inderdaad af ja! :P Die uitlaten vind ik ook beter dan het origineel.

HAHAHAHA!!! En qua kleur zou ik het inderdaad ook egaal houden: vlammen enzo op zo'n klassieker is ook niet echt wat he! ;)
 
Dat achterspatbord is sowieso verbeterd.
Misschien is het wel leuk om voor nog een kleintje te monteren, zoals op de mijne zit?

Hmmm die beugel aan de voorkant maakte het net iets meer af vind ik, maar al met al heb je er zeker wat moois van gemaakt! Die achterbeugel moest er inderdaad af ja! :P Die uitlaten vind ik ook beter dan het origineel.

HAHAHAHA!!! En qua kleur zou ik het inderdaad ook egaal houden: vlammen enzo op zo'n klassieker is ook niet echt wat he! ;)

Euhh, ToT,
Het is natuurlijk wel een bobber, daar horen geen beugels op. Spatbordje voorop kan, maar liever niet.

En wat betreft de kleur: een flamejob is juist perfect voor een bobber, hoe oud ie ook is. een mooie matte kleur afgewerkt met bijvoorbeeld een checker kan natuurlijk ook.
 
Wat is eigenlijk de definitie van een bobber dan? :P
Ik weet dat de mijne er ook eentje is, maar wat maakt een bobber een bobber, behalve dat het achterwiel er zo'm beetje achter hangt en hij een laag, breed stuur heeft?
 
Bedankt voor de comlipmenten manne :)
Het is een 42-er die ik 2 jaar geleden zonder kenteken vanuit Belgie heb gekocht. Hij was al wel opgeknapt, maar had grote spatborden, valbeugels e.d. Na wat kleine aanpassingen heb ik een kenteken gekregen en er 2 jaar probleemloos mee gereden. Zo was hij dus.

(Afbeelding)

Dit jaar de stoute schoenen aangetrokken en de haakse slijper gehanteerd. Heb wel veel originele onderdelen bewaard, dus kan hem vrij makkelijk weer origineel maken.
Vandaag gaan de beugeltjes, plaatjes e.d. naar de poedercoater. Dit weekend ga ik het achterspatbord strak maken en dan volgende week naar de spuitert.
Ik kon geen keuze maken voor de paintjob (vlammen? pinstripes? metalflake?), dus maar gekozen voor simpel Ducatie rood... dan zie ik volgend jaar wel verder.

Ik zal nog wel eens een plaatje posten als ik wat opgeschoten ben!

Zo was tie ook schitterend om te zien. Wel goed dat je 'm eventueel weer terug kunt bouwen.

Ga vooral door en hou ons op de hoogte
 


Ben al jaren op zoek naar een betaalbare el of ul.Prijzen zijn ronduit bezopen.Heb meegemaakt dat ik voor een '40 el ging kijken in volgens de eigenaar perfecte staat.Vroeg ie nog37000 gulden voor.Klopte dus echt niks van.Paar maanden geleden nog voor een 1200 zijklepper geweest.12800 e voor een bonk roest waar zeker nog voor 6000 euro werk aan zit als je alles zelf doet.Mag ik vragen wat je in Belgie betaald hebt?
 
Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk de definitie van een bobber dan? :P
Ik weet dat de mijne er ook eentje is, maar wat maakt een bobber een bobber, behalve dat het achterwiel er zo'm beetje achter hangt en hij een laag, breed stuur heeft?
Mijn def. van een bobber is een knuckle waar je het achterste spatborddeel afsloopt,voorspatbord weg,straigh drags,beugels weg ,that,s all.Die grijze hierboven vind ik de perfecte bobber.Ben eigenlijk nooit jaloers maar nou heb ik effe moeten slikken.
 
Wat ik eigenlijk het moeilijkst vond van het verbouwen was het maken van keuzes en niet zozeer het klussen zelf. Ik bleef piekeren over alles: Apehanger of speedster, upswept of rechte uitlaten, kleur, zadel, olietank, lamp.... whoaaa :?
Heb me ook nog suf zitten Photshoppen over de kleur
full


Uiteindelijk maar gewoon de mooiste bobber die ik kon vinden op internet als voorbeeld genomen en aan de slag gegaan. Veranderen kan altijd nog :)
 
Olive valt wat mij betreft af; te leger-achtig.

De overige kleuren zijn wel mooi, maar mijn voorkeur zou gaan naar rood. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan