Toer vakantie zomer route en benodigdheden

Rikkert1997

MF'er
14 mei 2021
48
22
Beste,

Ik ben 26 jaar en wil deze zomer voor het eerst een motortocht gaan doen 2.5week samen met mijn vriendin (achterop) door europa reizen, maar nu zou ik graag wat informatie willen hebben. Waar kan ik mooie routes vinden? en rijd je eerst naar een mooie route toe of stippel je de hele reis al mooie routes uit? Wat moet ik meenemen en waar moet ik allemaal aan denken.

Ik ga vanavond kijken naar de motor waar ik mee wil gaan toeren de BMW r1200 st.

Alvast bedankt.
 
Routes maak je imho zelf. Daar zijn hulpmiddelen genoeg voor. De ene stippelt alles volledig uit en boekt op voorhand de hotels, de andere rijdt op de bonnefooi en ziet wel waar die uit komt.

De ene rijdt 200km en vindt het dan mooi geweest, of gaat bezienswaardigheden bekijken, en de ander gaat voor het rijden en kijkt niet op van een dag in het zadel. Je kunt ook relaxt met een trailer ergens heen rijden, en dat als uitvalsbasis gebruiken. Met wat extra bagage kan dat wel prettig zijn.

Kortom: wat stel je je er zelf van voor en wat is je plan? Op deze manier komt het een beetje over als 'ik heb geen idee, regel het maar voor mij!' -> in dat geval zou je ook kunnen kijken naar een georganiseerde reis van bijvoorbeeld Horizon.
 
Oh ja, en lees diverse reisverslagen eens door, en misschien kun je daar al wat tips uit halen.
Zoals bijvoorbeeld een bandenreparatiesetje, reisverzekering, doe je droge kleding altijd nog in een plastic zak voor als waterdicht toch niet zo waterdicht is, zorg dat je altijd nog wat te drinken hebt want je weet nooit waar je strandt.
 
Hey bedankt voor de reactie, ik wil een klein beetje van tevoren plannen maar ben wel meer een bonnefooi iemand. Heb je misschien sites of apps waar je routes kan maken en wat zijn de leukste routes om te rijden snelweg lijkt me onvermijdelijk, maar misschien toch wat binnenwegen hier en daar.

Alvast bedankt voor je reactie!
 
Ga eerst eens een midweek ofzo. Hotelletje boeken in Sauerland. Daar naar toe rijden en van daar uit routes rijden (zijn er genoeg daar) ipv Sauerland kun je natuurlijk ook naar de Eifel of naar Luxemburg. Maar doe eerst eens een week of zo en kijk hoe dat bevalt. Anders zit je dadelijke ergens in Italië of Zuid-Frankrijk en kom je er achter dat je het geen zak aan vind allemaal
 
Beetje googlen op 'motor routes' en je vindt een wagonlading routes. Meeste zijn gpx formaat. Kan je op je telefoon laden met bv Osmand.
Verder natuurlijk de vraag: waar wil je naar toe.
Je rijdt met je vriendin achterop. Dan zal waarschijnlijk geen lange dagen gaan maken.
Je kan ook gewoon in de Eifel/Ardennen/Luxemburg beginnen. Als dat bevalt kan je altijd door naar de Vogezen.
 
Gaat er ook een tentje achterop of ga je in hotels e.d. overnachten.
Begin met een weekendje bij een van de bekende motor bunkhouses zoals Boeles Place of Vetus Tempus
Daar zit je wat de omgeving betreft goed, eten en drinken is goed, je kunt er kamperen of een kamer boeken.
En als het uitloopt op knallende ruzie met je vriendin ben je in een paar uur weer thuis. :+
 
Om leuke routes te maken, maak ik altijd gebruik van kurviger.de. Daar maak ik de route en die importeer ik dan in mijn tomtom.
Wat ik altijd erg belangrijk vind... zorg ervoor dat je goed met jouw navigatie systeem kan omgaan, probeer zoveel mogelijk van te voren er mee te rijden en routes te maken.
 
Je moet de motor ook nog aanschaffen begrijp ik? Hoeveel ervaring heb je zelf met 'bepakt rijden'? En zoals gemeld, je vriendin zit achterop. Meestal zorgt een passagier ervoor dat je gewoon minder km's per dag gaat maken.
Wil je lekker binnendoor rijden, of echt de bergen in? Bergen rijden met een passagier vraagt wel de nodige ervaring; je hebt een goede beheersing over je motor nodig, gewenst om al ervaring in de bergen te hebben als solo-rijder en je vriendin moet ook een prettige passagier zijn. Persoonlijk vind ik niets zo vervelend als een passagier die gaat verzitten/hangen en daarmee het evenwicht verstoort. Wil je niet hebben in de bergen :)

En nu de route-tips: Sla ja al onze bezorgdheid in de wind? Rij dan bijvoorbeeld de RDGA (Route Des Grande Alpes) richting de Middellandse Zee. Frankrijk heeft enorm veel te bieden qua motorrijden. Houd er wel rekening mee dat er Fransen wonen in Frankrijk, moet je tegen kunnen. Het Gardameer is ook een mooie eindbestemming, maar wel enorm druk in de zomermaanden.

Misschien niet aan gedacht, maar ook Engeland/Wales is geweldig rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga 6 en 7 mei met 3 anderen het hele weekend weg
zaterdagochtend richtung Deutschland via de Ardennen en noordelijke deel Luxemburg en zondag vanaf Andernach zuruck nach die heimat.

Route heb ik zel een beetje uitgestippeld via MyRouteApp (werkt voor mijn doel uitstekend) en de hele route in 5 stukken opgedeeld op basis van afstand/rijtijd en de nodige stops.

MyRouteApp is zowel in een gratis versie als betaalde versies. voor de gratis versie hoef je alleen (logisch) een account aan te maken.
de gratis versie is al goed genoeg om allerlei routes uit te stippelen als je eenmaal weet van hoe/wat te doen.

Wat heb ik ondertussen aangeschaft:
- roltas voor bagage
- banden reparatie setje
- extra flesje motorolie
- bagagenet voor over de roltas
- ehbo setje (kan verplicht zijn in sommige landen en altijd handig bij je te hebben)

Verder veel reisverslagen kijken
je kan op internet genoeg websites vinden met (motor)routes die je kan downloaden

1 van de personen is een neef van mij ( ja die van de stratenmakersbedrijf) en die begon al te miepen dat de routes al iets van 350 a 400 km waren voor beide dagen.
hij rijdt meestal 200 tot 250
ik ben daarentegen wel wat meer gewend dan die 200 km rijden
dus ook daar heb je al verschil tussen personen wat ze gewend zijn.
 
Beste,

Ik ben 26 jaar en wil deze zomer voor het eerst een motortocht gaan doen 2.5week samen met mijn vriendin (achterop) door europa reizen, maar nu zou ik graag wat informatie willen hebben. Waar kan ik mooie routes vinden? en rijd je eerst naar een mooie route toe of stippel je de hele reis al mooie routes uit? Wat moet ik meenemen en waar moet ik allemaal aan denken.

Ik ga vanavond kijken naar de motor waar ik mee wil gaan toeren de BMW r1200 st.

Alvast bedankt.
Zo weinig mogelijk.
 
heb Zelf bijna geen ervaring met iemand achterop, maar vorig jaar een stukje door de eifel gereden met een vriend die 70 kg weegt… dat is dus 3 keer niks voor mij, tenminste voordat ik met iemand achterop de stelvio op ga wil ik eerst nog wel even oefenen…

ik ben ook 26 en heb al 60000 km met mijn Gtr 1400 gereden met volle bagage, maar als er iemand achterop wil, moet ze of wel heel knap zijn, of minder dan 50 kg wegen. Anders gaan we omvallen of heb ik er geen lol aan.
 
Laatst bewerkt:
1 van de personen is een neef van mij ( ja die van de stratenmakersbedrijf) en die begon al te miepen dat de routes al iets van 350 a 400 km waren voor beide dagen.
hij rijdt meestal 200 tot 250
ik ben daarentegen wel wat meer gewend dan die 200 km rijden
dus ook daar heb je al verschil tussen personen wat ze gewend zijn.

Ik denk dat hij daar wel gelijk aan heeft.
Als je binnendoor in heuvelachtig gebied rijdt (met beperkte ervaring) is 350-400 teveel.
250 is dan meer dan genoeg. Het gevaar gaat er in liggen dat je moe wordt en slordig wordt. En het gebied is dan niet vergevingsgezind.
Meer kan altijd nog. Bouw iets rustiger op. In de bergen kan je rekenen met circa 50 kmh gemiddeld. Hou genoeg pauze. Vooral in het begin.
Leer hoe je hairpins rijdt, weet wanneer de voetrem erbij moet, weet hoe je moet insturen. En blijf op je eigen weghelft.
 
Is het plan om te kamperen, of hotels/B&B?

In het geval van kamperen zal het vooral de kunst van het thuislaten worden. Het kan wel met z’n 2en op een motor en kampeerspul, maar als eerste reis? Voor hotels heb je in principe weinig nodig.

Zoals al eerder gezegd zou ik beginnen met een weekendje. Zoek een plekje op zo’n 200/250 km afstand en rij er binnendoor naartoe. Volgende dag weer terug. Dan heb je genoeg tijd in het zadel gehad om te kijken of jullie het allebei nog leuk vinden. Daarna gewoon uitbouwen.

Voordeel van op de bonnefooi gaan is dat je het plan altijd kan wijzigen als het bv slecht weer is, als je een keer wat minder zin hebt, of er komt iets anders tussen.

Plan vooral niet te lange dagen, 250 a 300 km per dag is een mooie afstand als je binnendoor rijdt.
 
Hey bedankt voor de reactie, ik wil een klein beetje van tevoren plannen maar ben wel meer een bonnefooi iemand.
TomTom met Winding roads optie. Plan je grofweg welke regio je naar toe wilt en dan pleur je daar een vlaggetje neer waar je naar toe rijdt. Leuke wegen zoeken doet de navigatie.
 
Ik plan alles van te voren. Routes maak ik zelf in Basecamp om zo de bezienswaardigheden onderweg die ik wil zien er in op te nemen. Campings zoek ik van te voren uit zodat ik niet per ongeluk op een scottelbraai glijbaancamping uitkom op een moment dat je daar juist niet moet zijn (hoogseizoen).
 
Terug
Bovenaan Onderaan