Toer vakantie zomer route en benodigdheden

Thanks allemaal zoals gezegd eerst een dagje weg, ook denk ik nog een extra VRO cursus volgen. Kamperen lijkt mij niet handig voor de eerste keer, maar op de bonnefooi lijkt mij wel leuk inderdaad. Nu de garmin zumo 345 gekocht tweedehands zit daar die optie ook op van de tomtom? En als we 1 nachtje weggaan wat is dan een beetje leuk? Ik woon zelf in Rotterdam dus weet niet heel veel leuke stukken die ik dan kan rijden met max 200 km. Alvast bedankt.
 
waar ik nog aan zat te denken, hoeveel toertochten heb je gewoon hier in Nederland gemaakt?
gewoon op een zondagmiddag ff lekker rijden door onze mooie (polder)landschap.
daar doe je ook veel (rij)ervaring mee op.
ook met jouw vriendin achterop.
als het voor haar echt de allereerste keer is, is het dan wel zo'n goed idee om haar direct voor 2 weken achterop de motor te plempen?

als ze het niet gewend is of ze begint het te eng te vinden oid dan is voor haar de lol er vrij snel vanaf.
 
Thanks allemaal zoals gezegd eerst een dagje weg, ook denk ik nog een extra VRO cursus volgen. Kamperen lijkt mij niet handig voor de eerste keer, maar op de bonnefooi lijkt mij wel leuk inderdaad. Nu de garmin zumo 345 gekocht tweedehands zit daar die optie ook op van de tomtom? En als we 1 nachtje weggaan wat is dan een beetje leuk? Ik woon zelf in Rotterdam dus weet niet heel veel leuke stukken die ik dan kan rijden met max 200 km. Alvast bedankt.
Bij de garmin Zumo kun je een eindbestemming invoeren, bij instellingen op bochtige wegen zetten.

Of met deze schuifjes spelen, maar ligt eraan welke uitvoering je gebruikt. Persoonlijk vind ik de Tomtom optie ''kronkelroute'' beter presteren dan de Garmin.

2_s300.jpg


Deze website gebruik ik om mijn routes te maken: Kurviger (taal kun je wijzigen) werkt perfect. Exporteren als track dan weet je zeker dat je precies zo rijd als je hebt gepland.

De track op je Garmin zetten, en omzetten van spoor naar route. Vervolgens route herberekening uitschakelen, als je dit niet doet maakt hij er ook een potje van (wanneer je van de route afwijkt)._O- Wanneer je van de route afrijd, moet je even freestylen om er weer op te komen, en dan pakt hij hem wel weer op.l

Altijd starten vanaf begin, als je nog naar de route toe moet rijden. Sta je al op de route, dan naar eind. Dan pakt hij de route op vanwaar je op de kaart staat.
 
waar ik nog aan zat te denken, hoeveel toertochten heb je gewoon hier in Nederland gemaakt?
gewoon op een zondagmiddag ff lekker rijden door onze mooie (polder)landschap.
daar doe je ook veel (rij)ervaring mee op.
ook met jouw vriendin achterop.
als het voor haar echt de allereerste keer is, is het dan wel zo'n goed idee om haar direct voor 2 weken achterop de motor te plempen?

als ze het niet gewend is of ze begint het te eng te vinden oid dan is voor haar de lol er vrij snel vanaf.
Ik heb pas sinds een week weer een motor dus dat ga ik inderdaad eerst doen en dan beslissen of we het willen. Thanks voor je reactie ga nu veel rijden en dan met haar achterop.
 
Men loopt elkaar weer lekker bang te maken. Van in Nederland rijden leer je niets! Ja je leert wat filerijden is, je leert opletten op flitsers en je leert je in het drukke verkeer manoeuvreren en je leert stilstaan voor stoplichten. Van een VRO kun je echt wel iets leren maar je leert veel meer door gewoon lekker te gaan rijden in de Ardennen of de Alpen.
Ik zie mijn motor een beetje net als mijn snowboard. Indoor boarden is leuk voor een keertje maar pas in de Alpen kun je echt boarden. Exact datzelfde vergelijk is het motorrijden in Nederland en in de Alpen. Ja de speciale verrichtingen kun je misschien hier wel doen... (net zoals indoor boarden) maar het lekkere rijden (of in het vergelijk boarden) doe je toch echt elders.
Waarom kamperen voor de eerste keer niet handig zou zijn? Ik zou niet weten waarom niet? Gewoon tentje achterop in een bagagerol en je kunt overal terecht! Als je niet weet waar, installeer de Archies app (paar euro maar meer dan waard) en je hebt binnen no time een camping in de buurt gevonden.
 
Men loopt elkaar weer lekker bang te maken. Van in Nederland rijden leer je niets! Ja je leert wat filerijden is, je leert opletten op flitsers en je leert je in het drukke verkeer manoeuvreren en je leert stilstaan voor stoplichten. Van een VRO kun je echt wel iets leren maar je leert veel meer door gewoon lekker te gaan rijden in de Ardennen of de Alpen.
Ik zie mijn motor een beetje net als mijn snowboard. Indoor boarden is leuk voor een keertje maar pas in de Alpen kun je echt boarden. Exact datzelfde vergelijk is het motorrijden in Nederland en in de Alpen. Ja de speciale verrichtingen kun je misschien hier wel doen... (net zoals indoor boarden) maar het lekkere rijden (of in het vergelijk boarden) doe je toch echt elders.
Waarom kamperen voor de eerste keer niet handig zou zijn? Ik zou niet weten waarom niet? Gewoon tentje achterop in een bagagerol en je kunt overal terecht! Als je niet weet waar, installeer de Archies app (paar euro maar meer dan waard) en je hebt binnen no time een camping in de buurt gevonden.
Wat voor tentje neem je dan mee en waar lig je op een luchtbed lijkt mij niet handig? En ik heb zelf zo'n pop up tent dat is denk ik ook niet handig dan haha. Waar zou jij gaan oefenen dan voor de zomervakantie echt begint?
 
Men loopt elkaar weer lekker bang te maken. Van in Nederland rijden leer je niets! Ja je leert wat filerijden is, je leert opletten op flitsers en je leert je in het drukke verkeer manoeuvreren en je leert stilstaan voor stoplichten. Van een VRO kun je echt wel iets leren maar je leert veel meer door gewoon lekker te gaan rijden in de Ardennen of de Alpen.
Ik zie mijn motor een beetje net als mijn snowboard. Indoor boarden is leuk voor een keertje maar pas in de Alpen kun je echt boarden. Exact datzelfde vergelijk is het motorrijden in Nederland en in de Alpen. Ja de speciale verrichtingen kun je misschien hier wel doen... (net zoals indoor boarden) maar het lekkere rijden (of in het vergelijk boarden) doe je toch echt elders.
Waarom kamperen voor de eerste keer niet handig zou zijn? Ik zou niet weten waarom niet? Gewoon tentje achterop in een bagagerol en je kunt overal terecht! Als je niet weet waar, installeer de Archies app (paar euro maar meer dan waard) en je hebt binnen no time een camping in de buurt gevonden.
We lopen niemand bang te maken!!!
wat weer een verkeerde interpretatie van jou!

we zijn @Rikkert1997 alleen maar behulpzaam!
en in Nederland leer je voldoende qua voertuig (motor) beheersing.

ben met je eens dat alles niet geleerd kan worden van forums of uit boeken maar dat het een kwestie van doen is.
en ja, het is anders rijden in bv de Ardennen dan in de Flevopolder.
maar is het echt raadzaam om dat met iemand te doen achterop die het wellicht (nog) gewend is? of het nog niet gewend is om zulke lange ritten achterop te zitten?

je kan hier makkelijk overheen stappen en je zal vast en zeker jouw weerwoord wel klaar hebben liggen op de plank, maar door @Rikkert1997 zoveel mogelijk van informatie te voorzien help je hem er meer mee dan dat je hem afschrikt.

iedereen kan zeggen wat ie wil, de keuze en de overweging om het wel/niet te doen ligt toch bij @Rikkert1997 en niet bij ons toch? of vergis ik me???
 
Tuurlijk maar ik zie het als bangmakerij... waarom in Nederland blijven oefenen terwijl je hier juist niet de leuke dingen oefent. Ervaring krijg je door het op te doen! En niet door er mee te wachten.

@Rikkert1997 Zo'n pop-up tent moet je thuislaten met de motor, of je moet een zijspan rijden en 'm daar in proppen. Deze zijn gewoon niet gemaakt om op de motor mee te nemen. Ik heb gewoon een redelijk standaard tunneltentje maar voorheen had ik een koepeltje.
Ik begon met een tentje van 50 euro en die ging ook jaren mee.

Kijk eens op:


Ik slaap op een exped mat. Ja dat zijn dure dingen, goed geïsoleerd maar er is zat ander spul te krijgen wat minder duur is. Maak alleen niet de fout door op zo'n 1 cm dikke yogamat te willen gaan liggen.
 
Maak met je navi een leuke route vanuit Rotterdam naar de Veluwe. Daar zijn genoeg huisjes of campings te vinden. Ga ergens lekker eten en rij de volgende dag via een leuke route terug.
Als jullie dat bevalt, ga dan eens richting Ardennen voor een paar dagen. Zo doe je rustig ervaring op. Kamperen vereist toch meer spullen dan hotels/b&b. Zeker met twee op een motor zou ik dat kamperen nog even uitstellen.
 
Ah dat 2 personen op 1 motor had ik even niet gelezen. Dat is, mits je geen kermisattractie van een goldwing rijdt niet echt een strak plan.
 
Rikkert,

Laat je niet bang maken. Zoals David_ZZR zegt, in NL rijden is over het algemeen geen bal aan.

Met z’n tweeën op één motor en dan kamperen wordt afzien want dan wordt je wel heel erg beperkt in het meenemen van bagage.

Wij (mevr Akako en ik) gaan al meer dan 20 jaar per motor op vakantie. Wij kamperen nooit. Een aantal jaren hebben we met twee motoren gereisd, in het begin en de afgelopen jaren weer met één. Wij maakten gebruik van hotels, gites, huizen en soms van een stacaravan. Soms plande ik de route gedetailleerd vooraf, soms globaal en soms bepaalden we het per dag.

Wat ons het best bevalt: We bepalen vooraf ongeveer de streek waar we heen willen en vooral ook de gebieden die we willen passeren. Bijvoorbeeld naar Noord Spanje via de Auvergne. Bij ons is nl de reis de vakantie. De eerste vakantiedag rijden we meestal een stuk snelweg want NL vind ik niks aan, B ook niet en het Ruhrgebied in D kan me ook niet bekoren.

Daarna zet ik de Garmin op ‘snelweg vermijden’ en gaan we lekker binnendoor toeren. Zo halverwege de middag kijken we waar we ongeveer willen uitkomen en boeken we een hotel via booking.com. De volgende dag weer verder, hebben we geen zin om te rijden dan blijven we een extra dag in dat hotel. Zijn we moe, dan stoppen we eerder.

En wat nemen we dan mee. Net als jij rij ik BMW met soortgelijke zijkoffers. Bij mij zit er ook nog een topkoffer op maar je kunt ook een grote tas op je bagage rek knopen. En daar zit dan schone kleding in voor een week, schoenen, zwembroek toilettas en ipad. Kleding wassen doen we onderweg.

Wij vinden het lekker relaxed en als je beginnend bestuurder bent kies je een gebied waar het gemakkelijker rijden is. Bijvoorbeeld de Dordogne ipv de Alpen.

Veel plezier.
 
Rikkert,

Laat je niet bang maken. Zoals David_ZZR zegt, in NL rijden is over het algemeen geen bal aan.

Met z’n tweeën op één motor en dan kamperen wordt afzien want dan wordt je wel heel erg beperkt in het meenemen van bagage.

Wij (mevr Akako en ik) gaan al meer dan 20 jaar per motor op vakantie. Wij kamperen nooit. Een aantal jaren hebben we met twee motoren gereisd, in het begin en de afgelopen jaren weer met één. Wij maakten gebruik van hotels, gites, huizen en soms van een stacaravan. Soms plande ik de route gedetailleerd vooraf, soms globaal en soms bepaalden we het per dag.

Wat ons het best bevalt: We bepalen vooraf ongeveer de streek waar we heen willen en vooral ook de gebieden die we willen passeren. Bijvoorbeeld naar Noord Spanje via de Auvergne. Bij ons is nl de reis de vakantie. De eerste vakantiedag rijden we meestal een stuk snelweg want NL vind ik niks aan, B ook niet en het Ruhrgebied in D kan me ook niet bekoren.

Daarna zet ik de Garmin op ‘snelweg vermijden’ en gaan we lekker binnendoor toeren. Zo halverwege de middag kijken we waar we ongeveer willen uitkomen en boeken we een hotel via booking.com. De volgende dag weer verder, hebben we geen zin om te rijden dan blijven we een extra dag in dat hotel. Zijn we moe, dan stoppen we eerder.

En wat nemen we dan mee. Net als jij rij ik BMW met soortgelijke zijkoffers. Bij mij zit er ook nog een topkoffer op maar je kunt ook een grote tas op je bagage rek knopen. En daar zit dan schone kleding in voor een week, schoenen, zwembroek toilettas en ipad. Kleding wassen doen we onderweg.

Wij vinden het lekker relaxed en als je beginnend bestuurder bent kies je een gebied waar het gemakkelijker rijden is. Bijvoorbeeld de Dordogne ipv de Alpen.

Veel plezier.
Zijn er nog bestemmingen die u zou aanraden? of routes die u de mooiste vond?
 
Frankrijk en Italië zijn mijn favoriete bestemmingen.

Frankrijk: Bourgogne, Auvergne, Dordogne Normandië en Bretagne zijn gebieden waar ook mensen met minder ervaring zeer mooie tochten kunnen maken. En is ook nog niet al te ver van huis.

Italië: Toscane en Umbrië idem. Maar dat is al een aardig eindje toeren.

Dichter bij huis: Ardennen, Eifel, Luxemburg.

Maar zoals David_ZZR hierboven aanbeveelt: lees vooral de reisverslagen en kies zelf.
 
Vandaag mijn Garmin zumo 345 binnen gekregen, iemand enig idee hoe ik die kan monteren op mijn motor en welke spullen ik nodig heb?
 
Geheel afhankelijk van je motor en of je 'm via het startrelais wil schakelen (voorkeur) of direct op de accu wilt hebben?
 
Vandaag mijn Garmin zumo 345 binnen gekregen, iemand enig idee hoe ik die kan monteren op mijn motor en welke spullen ik nodig heb?
Ligt eraan wat je besteld hebt. Je hebt behalve de Zumo nog een motorbevestiging nodig, een houder en een voedingskabel.

Die voedingskabel kun je ofwel rechtstreeks op je accu aansluiten of via een accessoire stekker die je ergens op je motor kunt vinden. Via die stekker is beter want dan gaat de Zumo uit als jij je motor uitzet.
 
Vandaag mijn Garmin zumo 345 binnen gekregen, iemand enig idee hoe ik die kan monteren op mijn motor en welke spullen ik nodig heb?
kijk eens hier:



Hebben zeer veel voor diverse motoren.
denk dat een steun voor jouw motor er wel bij zal zitten
 
Ik rijdt morgen even naar waypoint toe vandaag naar moto rotterdam geweest zeiden dat ik daar even naartoe moest gaan. Heb nu wel een standaard ram steun op m’n motor en een kabel die is vastgemaakt aan de accu (is mij verteld door vorige eigenaar. Thanks voor het advies, wil niet alles voorgekauwd hebben maar heb er nul verstand van vandaar.

Hieronder zie je als het goed is de aansluiting als ik mij niet vergis.

Ook nog een cardo 4x communicatiesetje gekocht dus het gaat de goede kant op! Gisteren ook voor het eerst met mijn vriendin gereden (eerst naar de winkel geweest om alles voor m’n vriendin te kopen qua kleding) ging eigenlijk best goed behalve dat ik soms wat agressief optrok en zij en haar nek er niet zo blij mee waren haha.
 

Bijlagen

  • D55AAC51-CB5F-4122-BE08-0F4685784FF6.jpeg
    D55AAC51-CB5F-4122-BE08-0F4685784FF6.jpeg
    163,8 KB · Weergaven: 27
Vandaag mijn Garmin zumo 345 binnen gekregen, iemand enig idee hoe ik die kan monteren op mijn motor en welke spullen ik nodig heb?
Niet om het een of ander, maar zoek je ook iets zelf uit zodat je met gerichte vragen kunt komen, of moeten we alles voorkauwen?
In dat laatste geval ga ik wel voor je op motorvakantie met vriendin (de jouwe of de mijne?), en dan vertel ik je wel hoe het was. Is dat een idee? *D
Ik begin echt het idee te krijgen TS een idee in zijn hoofd heeft gehaald en daar alles voor koopt wat hij op youtube/tiktok/MF heeft gezien, zonder dat hij weet wat hij er mee moet doen en/of hoe het het moet doen. Ik wens hem veel succes op zijn eerste motovakantie met nul ervaring en nul kennis van zaken. En ik hoop dat hij weet dat ze in Duitsland en Frankrijk geen Nederlands spreken.
(Of krijgen we dadelijk filmpjes vanaf de camping waarn TS vraagt of we het even willen vertalen? _O- )

Ofwel: TS, Bereid je wat beter voor voordat je je plan doorzet. Voor je eigen bestwil en die van je vriendin
 
Terug
Bovenaan Onderaan