Vastzitten voor remmen Honda CBR600RR 2007

Wim uut Drenthe

MF veteraan
18 jun 2003
13.306
299
Rolde
Ik heb het volgende probleem met de voorremmen van mijn racer (CBR600RR van 2007). Als ik aan mijn voorwiel draai dan heeft deze zoveel wrijving van de remmen dat hij na enkele centimeters al stil staat.
Hiervoor heb ik vorige week - voor mijn circuitdagen - de remklauwen losgehaald en de zuigertjes met remmenreiniger schoongemaakt. Nadat ik de zuigertjes schoon had gemaakt heb ik ze ingespoten met een beetje siliconenspray en weer teruggedrukt in de rubbers. Hierna liep het voorwiel weer goed (zonder wrijving van de remmen). Zelfs het omleggen van de bandenwarmers tijdens de circuitdagen verliep goed. Wel met enige weerstand, maar zoals het normaal hoort. Wat schetst mijn verbazing: toen ik gister met de motor bezig was, sleten de remmen weer zo hard aan dat het voorwiel weer maar enkele centimeters draait ?! ?!

Weten jullie wat hier aan de hand is ?! Ik kom er namelijk niet meer uit :? . Wat ik trouwens net nog zag is dat het remhendel niet soepel meer terug komt als ik hem inknijp ?!

Update: zaterdag 20 februari 2010, zie laatste post ;) .
 
Laatst bewerkt:
Kopervet erop gedaan?

Waarschijnlijk niet,

ff je klauw eraf halen, blokken eruit, cilinders er een stukje uit laten komen. Zijkanten proper insmeren met kopervet, terug douwen, beetje kopervet achter de blokken.

En bouw alles maar weer dicht
 
Laatst bewerkt:
Kopervet erop gedaan?

Waarschijnlijk niet,

ff je klauw eraf halen, blokken eruit, cilinders er een stukje uit laten komen. Zijkanten proper insmeren met kopervet, terug douwen, beetje kopervet achter de blokken.

En bouw alles maar weer dicht

kopervet is niet voor op de cilinders !!!
hier zijn andere soorten vet voor ate vet bijvoorbeeld.

kopervet is voor achter de blokken en voor op de glij pinnen. is echt niet geschikt voor de cilinders...
 
Laatst bewerkt:
Kopervet lijkt me niet goed voor de cilinders idd ;) . Volgens mij gaan ze dan alleen nog maar vaster zitten. Volgens mijn dealer kon ik wel siliconenspray gebruiken, wat ik dus ook toegepast heb na het schoonmaken van de zuigertjes. Voor de goede orde: ik heb de zuigertjes er niet uitgehaald, maar alleen een stukje eruit gepompt, schoongemaakt en weer teruggedrukt na insmeren met siliconenspray.
 
als de remhendel niet goed terug komt heb je kans dat het retourgaatje in de pomp niet vrij komt en er druk in de leiding opgebouwd word.
de remhendel goed lopend maken, ook zorgen dat er een vrije slag is en dan weer eens proberen.
 
Misschien je remhendel contr.,kan zijn dat je compensatiegaatje dicht zit,komt de plunjer in de hendel niet terug/blijft hangen,moet wel zeggen dat dit wel vreemd is bij een machine met bouwjaar 2007,maar het kan,mocht dit goed zijn dan toch je remklauw(en) reviseren,hierbij zoals eerder vermeld ATE vet gebruiken en GEEN kopervet.
 
Laatst bewerkt:
als de remhendel niet goed terug komt heb je kans dat het retourgaatje in de pomp niet vrij komt en er druk in de leiding opgebouwd word.
de remhendel goed lopend maken, ook zorgen dat er een vrije slag is en dan weer eens proberen.

Dit is inderdaad 1. En het andere:

Je kunt de zuigertjes wel schoon hebben, maar zijn de rubbers in de klauw ook nog goed en mogelijk zit daar oxidatie onder (2 jaar oud is wel heeeeel snel trouwens).

Succes
 
Misschien je remhendel contr.,kan zijn dat je compensatiegaatje dicht zit,komt de plunjer in de hendel niet terug/blijft hangen,moet wel zeggen dat dit wel vreemd is bij een machine met bouwjaar 2007,maar het kan,mocht dit goed zijn dan toch je remklauw(en) reviseren,hierbij zoals eerder vermeld ATE vet gebruiken en GEEN kopervet.

Waar zit dat compensatiegaatje precies dan ? Dan ga ik ff op onderzoek uit vanavond.

Dit is inderdaad 1. En het andere:

Je kunt de zuigertjes wel schoon hebben, maar zijn de rubbers in de klauw ook nog goed en mogelijk zit daar oxidatie onder (2 jaar oud is wel heeeeel snel trouwens).

Succes

Misschien moet ik hem idd maar uit elkaar halen. Heb dat alleen nooit gedaan, maar gelukkig heb ik het werkplaatshandboek en een handige vader ;) . Die wil vast wel helpen.

Je zegt zelf al dat de remhendel niet goed terugkomt en dan vind je het vreemd dat de remmen iets blijven aanlopen :?

Het rare is dat ie dat vorige week - tijdens het racen - niet deed. Het remhendel kwam goed terug en tijdens het bandenwarmers omleggen heb ik niet zoveel weerstand van de remmen gehad dan nu :? ?! Gister deed ie opeens vaag, heel raar -O- .
 
Volgens mij moet je het dekseltje van je resvoir schroeven,dan zie je "op de bodem" van het resvoir gaatjes ,deze moeten open zijn,maar het beste is denk ik om de hendel uit elkaar te halen,misschien zit er een braampje op je plunjer (stift),je kan ook gelijk een revisiesetje halen voor je remhendel,je moet ergens beginnen,boven of onder.
 
Volgens mij moet je het dekseltje van je resvoir schroeven,dan zie je "op de bodem" van het resvoir gaatjes ,deze moeten open zijn,maar het beste is denk ik om de hendel uit elkaar te halen,misschien zit er een braampje op je plunjer (stift),je kan ook gelijk een revisiesetje halen voor je remhendel,je moet ergens beginnen,boven of onder.

Heb ff een plaatje van mijn werkplaatshandhoek opgezocht. Ik vermoed dat het deze is. Verder ben ik er ook wel vrij zeker van dat het in het remhendel moet zitten. Net liep het wiel namelijk wel weer soepel. Na een paar keer het remhendel inknijpen en loslaten zat het wiel weer zo vast als een huis (lees: hij loopt maar een paar centimeter verder na aandraaien van het wiel) ?!

full
 
Ben er nu weer mee bezig en wat schets mijn verbazing: het remhendel komt goed - zonder problemen - terug. Alleen nu zit het wiel echt muurvast :X . Vaag gedoe ?! Toch maar de hele remklauw schoonmaken.
 
Ben er nu weer mee bezig en wat schets mijn verbazing: het remhendel komt goed - zonder problemen - terug. Alleen nu zit het wiel echt muurvast :X . Vaag gedoe ?! Toch maar de hele remklauw schoonmaken.

Dan wel de zuigers er geheel uithalen om het goed te kunnen bekijken/reinigen,en als je geen ATE vet heb dan met remolie in elkaar zetten,natuurlijk wel effe uitkijken voor je verf op je remklauw(en),mocht er DOT 5 remvloeistof in zitten(op siliconenbasis) heb je daar geen last van,veel succes.
 
Laatst bewerkt:
Kopervet erop gedaan?

Waarschijnlijk niet,

ff je klauw eraf halen, blokken eruit, cilinders er een stukje uit laten komen. Zijkanten proper insmeren met kopervet, terug douwen, beetje kopervet achter de blokken.

En bouw alles maar weer dicht
:N :N
Is speciaal vet voor
Wat iig de boel niet aantast
 
Laatst bewerkt:
Dan wel de zuigers er geheel uithalen om het goed te kunnen bekijken/reinigen,en als je geen ATE vet heb dan met remolie in elkaar zetten,natuurlijk wel effe uitkijken voor je verf op je remklauw(en),mocht er DOT 5 remvloeistof in zitten(op siliconenbasis) heb je daar geen last van,veel succes.

Heb net ff een kennis gebeld en die zei dat dat (ook de zuigers er geheel uithalen) idd verstandig was. Het weekend maar ff mee bezig. Er zit trouwens DOT 4 remvloeistof in, maar wel vloeistof wat tegen hogere temperaturen kan, aangezien de motor een racer is.
Wat ik nog steeds vreemd is dat deze motor al na 2 jaar problemen met de remmen heeft. Maar goed, de motor is nooit op de openbare weg geweest (altijd racer geweest). Wellicht dat het daarmee - hogere temperaturen door het late remmen en dergelijke - te maken heeft.

Bedankt voor het succes wensen !!
 
Heb net ff een kennis gebeld en die zei dat dat (ook de zuigers er geheel uithalen) idd verstandig was. Het weekend maar ff mee bezig. Er zit trouwens DOT 4 remvloeistof in, maar wel vloeistof wat tegen hogere temperaturen kan, aangezien de motor een racer is.
Wat ik nog steeds vreemd is dat deze motor al na 2 jaar problemen met de remmen heeft. Maar goed, de motor is nooit op de openbare weg geweest (altijd racer geweest). Wellicht dat het daarmee - hogere temperaturen door het late remmen en dergelijke - te maken heeft.

Bedankt voor het succes wensen !!

Van dot 4 heb je geen verschillende soorten, als je er 1 hebt die tegen hogere temperaturen kan is dat 5.1
 
Van dot 4 heb je geen verschillende soorten, als je er 1 hebt die tegen hogere temperaturen kan is dat 5.1

Hmmm... heb mijn dealer me laten wijs maken dat deze DOT 4.0 remvloeistof dezelfde eigenschappen zou hebben als DOT 5.1 vloeistof (wat tegen hogere temperaturen kan). Voor de rest remt het ook wel goed op`t circuit. Heb er in ieder geval nog geen problemen mee gehad.
 
Het beste de remklauwen geheel demonteren en met nieuwe ringen weer nelkaar zetten, door de remmenreiniger zetten de cups uit .

Met een beetje ATE vet monteren en voortaan met eeen warm sopje uit een plantespuit de klauwen schoonmaken en weer droogblazen.

Raar maar waar sommige soorten remmenreiniger doen sommige rubbersoorten opzwellen.
 
Misschien je remhendel contr.,kan zijn dat je compensatiegaatje dicht zit,komt de plunjer in de hendel niet terug/blijft hangen,moet wel zeggen dat dit wel vreemd is bij een machine met bouwjaar 2007,maar het kan,mocht dit goed zijn dan toch je remklauw(en) reviseren,hierbij zoals eerder vermeld ATE vet gebruiken en GEEN kopervet.

Ik ga hier nu als eerste naar kijken. Die remklauwen geloof ik wel. Toen ik net thuis kwam van het werk en even aan het wiel draaide, liep het voorwiel namelijk wel weer soepel. Het moet dus wel boven in de rempomp zitten. Ik vermoed dat hij de vloeistof bij het niet inknijpen van de hendel niet goed kwijt kan en dat na één dag de druk er wel af is.
 
mischien het proberen waard

remklauw demonteren
remzuigers er volledig uithalen
de stof rubbers uit de remklauw
en de uitsparingen waar de rubbers in zitten schoonkamen met een kleine schroevendraaier (kan corosie in zitten)
en als je geen nieuwe rubbers hebt liggen kan je de oude ook wel beetje schoonmaken met wat water met zeep er door, dan de rubbers beetje insmeren met wat vet (geen koper vet, wij gebruiken vaak rood ketting vet van forte)


RCG.jpg


zuigers goed schoon er weer in zetten
dot 4 of dot 5.1 er in en ontluchten

greets


full
 
Laatst bewerkt:
mischien het proberen waard

remklauw demonteren
remzuigers er volledig uithalen
de stof rubbers uit de remklauw
en de uitsparingen waar de rubbers in zitten schoonkamen met een kleine schroevendraaier (kan corosie in zitten)
en als je geen nieuwe rubbers hebt liggen kan je de oude ook wel beetje schoonmaken met wat water met zeep er door, dan de rubbers beetje insmeren met wat vet (geen koper vet, wij gebruiken vaak rood ketting vet van forte)


[afbeelding]

zuigers goed schoon er weer in zetten
dot 4 of dot 5.1 er in en ontluchten

greets


[afbeelding]

Hey Vincent, dankjewel :} . Heb de boel trouwens net schoongemaakt. Het probleem zat hem in de onderste zuigertjes van de linker remklauw. Deze kwamen niet goed terug als het remhendel los gelaten wordt. Vandaar ook het aansluiten en zwaar lopen van het voorwiel.
aL die zuigertjes schoongemaakt en na invetten met siliconenspray weer teruggedrukt. Nieuwe remvloeistof er in en nu lijkt het probleem verholpen. Heb nu een tyre-rapje om het remhendel gedaan, zodat het remhendel morgen nog strakker aanvoelt. Hopen we dan.

Heb van een kennis trouwens een handpompje geleend, waarmee je je remsysteem kunt doorpompen. Echt handig :} . Moet ook maar zo`n ding hebben. Pa aan het pompen en ik bijvullen en als finish-in-touch nog even met het remhendel pompen en nu voelt het remhendel superstrak aan.
 
Hey Vincent, dankjewel :} . Heb de boel trouwens net schoongemaakt. Het probleem zat hem in de onderste zuigertjes van de linker remklauw. Deze kwamen niet goed terug als het remhendel los gelaten wordt. Vandaar ook het aansluiten en zwaar lopen van het voorwiel.
aL die zuigertjes schoongemaakt en na invetten met siliconenspray weer teruggedrukt. Nieuwe remvloeistof er in en nu lijkt het probleem verholpen. Heb nu een tyre-rapje om het remhendel gedaan, zodat het remhendel morgen nog strakker aanvoelt. Hopen we dan.

Heb van een kennis trouwens een handpompje geleend, waarmee je je remsysteem kunt doorpompen. Echt handig :} . Moet ook maar zo`n ding hebben. Pa aan het pompen en ik bijvullen en als finish-in-touch nog even met het remhendel pompen en nu voelt het remhendel superstrak aan.

Heb ook zo'n pompje,een keer bij Motozoom gekocht,heb er al veel plezier van gehad,altijd makkelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan