Waarschuwing Belgische scooteraars

Sanmiguel

Die hard MF'er
21 mei 2008
711
1
Weet niet hoe het in Nederland zit met de wetgeving maar in Belgie moet je nu handschoenen, vest met lange mouwen, lange broek en enkelbeschermend schoeisel dragen.

Collega (Vespa 125cc) kreeg een boete in de bus : 55 euro.

Wegens niet dragen van handschoenen.
Temperatuur was toen rond de 30 graden.
Hij werd ook niet tegengehouden.
Plaats en tijd waren wel correct dus de verbaliserende agent heeft em daar gezien en de 'overtreding' genoteerd.

Bij deze zijn de Belgische scooteraars gewaarschuwd, de politie verbaliseert !

De tijd van 'genieten' van het warme zonnige weer is voorbij.

En om de moraalridders, die graag een boompje opzetten over veiligheid en kwetsuren, voor te zijn, geef ik graag deze bedenking mee :

Ik rijd dagelijks een traject woon-werk waar de maximumsnelheid 50 km/uur is.
Ik houd mij aan de snelheidsregels.
Doe ik dit met mijn 125cc dan moet ik helemaal 'aangekleed' zijn zoals hierboven beschreven.
Doe ik dit met mijn 50cc dan mag ik - bij wijze van spreken - in mijn onderbroek rondtuffen.
Dit om maar aan te tonen hoe waanzinnig een wetgeving kan zijn ...
 
ja dat kan ie zijn inderdaad, een auto mag zomaar 80km/u harder kunnen dan wettelijk op de weg is toegestaan een brommer niet...
 
Ja, maar wel een bemoeizuchtig onzin regel. Laat iedereen lekker zelf weten wat ie aantrekt. Het is tenslotte je eigen vel. Straks moeten we nog verplicht een airbagjas en een nekbrace aan. Tuurlijk, veiliger maar wel onbetaalbaar. Kun je beter het motorrijden helemaal verbieden, nog veel veiliger....

Sorry, moest het even kwijt :(
 
Ach in de filippijnen hebben ze ook van die regels ik kreeg eens een boete van 7 euro omdat ik geen helm droeg als bestuurder.

Dat ik nog 4 kinderen (2 voorop en 2 achterop) bij had maakte niet uit.

You are the driver u are required to wear a helmet _O-
 
Deze regels zijn al in voege van september 2011, twee jaar terug.

Of het altijd nut heeft is iets anders. En ook spreekt men simpelweg over een lange broek zonder vermelding van protectors. Wat eigenlijk maar een minimale bescherming biedt.

In ieder geval ken ik MS-rijders die het bestaan van die regels betwisten, zelfs al beschrijf je de regel en de (ongeveer) datum van het in voege gaan. Zij moeten niet uit de lucht komen vallen (niet dat dit zo'n geval is).
 
Ik heb ooit een vriendin gehad met enkel schaafwonden op benen billen en schouders, schuiver gemaakt als duo in een zomerkleedje tegen 70 km/h op een kawa 900.
Zowel de (lelijke) lichamelijke als geestelijke wonden zijn nooit geheeld.
Terechte maatregel en boete dus.
Bertocello
 
Sanmiguel,

Het is oud nieuws, maar dat oom agent verbaliseert lees ik nu voor het eerst.

Ik vind het een belachelijke regel, bemoeizuchtig en betuttelend. En als ik ergens een pesthekel aan heb... De oplossing zit blijkbaar in het vinden van de dunste, koelste, minst zweterige handschoentjes. De veiligheid is er niet bij gebaat (maar dat vind ik ieders' eigen verantwoordelijkheid) maar je krijgt tenminste geen bekeuring...
 
Karl,
Was niet de bedoeling met 'oud' nieuws af te komen, ènkel de melding over de 'boete'.
Ondertussen nog twee 125-scooterers ontmoet die ook al geverbaliseerd vanwege niet dragen van handschoenen.
Het is een flutmaatregel die op niks slaat want er staat gèèn beschrijving van de handschoenen/kledij/schoenen bij.
Ik draag bij dat warme weer hèèl lichte handschoentjes die in de paardensport worden gebruikt, kostprijs 2,95 euro in de Decathlon.
En als het ècht te warm is, dan neem ik de 50 cc, korte broek, shirtje, helmpie en klaar.
 
Goeie airflow hanschoentjes en jas is ook met 30 graden nog comfortabel rijden.
Het is nu eenmaal de regel dus leg je erbij neer.
Ze gaan dat toch never nooit meer terug draaien dus niet zeuren maar aanpassen.
 
Ja, maar wel een bemoeizuchtig onzin regel. Laat iedereen lekker zelf weten wat ie aantrekt. Het is tenslotte je eigen vel.
Ja, het is je eigen vel, maar betaal je als je een flinke schuiver maakt dan ook zelf de kosten voor de hulpverleners, politie, ambulance en doktoren?
Nee, dat mogen we met z'n allen betalen! :(

Die regels in België slaan inderdaad nergens op, maak beschermende kleding (die ook licht en luchtig kan zijn!) maar verplicht.

Dat is mijn mening, en je hoeft het niet met me eens te zijn...
 
1150821_182844248564683_1895583810_n.jpg


Die geeft het goede voorbeeld si; met handschoenen!!! _O-
 
Ik draag steeds beschermende kleding, maar het verplichten zou ik niet juist vinden. Iedereen moet dat voor zichzelf maar uitmaken.

Maar ... ik meende echt dat die regel NIET van toepassing is op motoren met een max van 125CC/11kW? In het begin was dat alvast zo, met het oog op scooters. Maar misschien hebben ze die regel dan maar aangepast, omdat je ook motors hebt zoals de Honda CBR125RR, Aprilia RS125, en zo voort ...

Heb zelf 2,5 jaar gereden op een Suzuki VL 125 LC Intruder, en de meesten dachten dat het toch een 400 was :')

Ohw ja, en die politie op de motor ... echt waar ... die vallen dus in een uitzonderingsregel |(
en ben het eens met de uitdrukking ... "slecht voorbeeld" wat dat betreft ...

Edit: die uitzonderingsregel houdt in, binnen de bebouwde kom en stadskernen, en bij begeleiding van sportwedstrijden of andere evenementen.
Leuk he, begint ie in de bebouwde kom een achtervolging, passeert ie een bord "einde bebouwde kom", seint ie even op de voortvluchtige "wacht even, ik moet nu mijn vest aantrekken" _O-
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar ... ik meende echt dat die regel NIET van toepassing is op motoren met een max van 125CC/11kW? In het begin was dat alvast zo, met het oog op scooters. Maar misschien hebben ze die regel dan maar aangepast, omdat je ook motors hebt zoals de Honda CBR125RR, Aprilia RS125, en zo voort ...
Wat maakt het uit of de regel voor motorscooters of normale motorfietsen van 125cc zou gelden? Val je als je 100km p/u rij met een motorscooter zachter dan met welke andere motorfiets dan ook? Volgens mij schaaf je met een 125cc motorscooter net zo ver open als met (ik noem maar wat) een Ducati Monster...
Ik ben opzich niet zo voor verplichtingen, maar je moet als motor/scooter rijder je wel bewust zijn dat het in princiepe niks uitmaakt.
Helemaal niet raar zou het m.i. niet zijn als je onderuit gaat met een motorvoertuig en je hebt geen beschermende kleding aan, dat je voor een deel aansprakelijk gesteld wordt voor de medische kosten. Je gaat namelijk zelf het risico aan.
 
Wat maakt het uit of de regel voor motorscooters of normale motorfietsen van 125cc zou gelden? Val je als je 100km p/u rij met een motorscooter zachter dan met welke andere motorfiets dan ook? Volgens mij schaaf je met een 125cc motorscooter net zo ver open als met (ik noem maar wat) een Ducati Monster...
Maakt natuurlijk helemaal geen verschil uit ... maar die "wetsontwerpers" hebben daar geen flauw benul van, en zullen misschien gedacht hebben dat je met een scooter nooit te snel rijd, er niet mee uit de bocht kan vliegen, en zo veel meer dan dat |(
Ik ben opzich niet zo voor verplichtingen, maar je moet als motor/scooter rijder je wel bewust zijn dat het in princiepe niks uitmaakt.
Daarom ook, ik draag dusdanig altijd beschermende kleding, ook bij +30C° (al rijdt ik dan liever met mijn cabrio dan met de motor :$
Maar ik blijf wel beseffen dat ik nog steeds kwetsbaar blijf.
Helemaal niet raar zou het m.i. niet zijn als je onderuit gaat met een motorvoertuig en je hebt geen beschermende kleding aan, dat je voor een deel aansprakelijk gesteld wordt voor de medische kosten. Je gaat namelijk zelf het risico aan.
Ik begrijp deze mening, maar dat is een zwaar en moeilijk punt vind ik eerlijk gezegd.
Net als met die "motorvangers" onderaan de vangrailsen in bochten/uitritten. Enerzijds moeten die daar naar mijn menig niet staan, want je dient die weg niet te beschouwen en te berijden alsof het een circuit is. Maar anderzijds ben je als motorrijder er wel bij gebaat dat ie er staan, voor wanneer je door onvoorziene omstandigheden de bocht uitgaat ... overstekend dier, onoplettende autobestuurder, een of ander verloren voorwerp op de baan, olieplek en noem maar op ...
 
Jongens, topic is slechts bedoeld als waarschuwing voor de effectieve boetes.
't Is een domme regelgeving (daarmee bedoel ik vooral de omschrijving van de kledij !) maar ze wordt door de politie opgevolgd.
 
Omschrijving van de kledij zou inderdaad duidelijker moeten

Nu is een gewone jeans een kledingstuk met lange mouwen en van die dunne onderhandschoenen reeds ok

Eigenlijk heb ik die wetgeving niet nodig, had voordien reeds echte beschermende kledij aan

Het is weer een typische half zen gat Belgische aanpak
 
Laatst bewerkt:
Omschrijving van de kledij zou inderdaad duidelijker moeten

Nu is een gewone jeans een kledingstuk met lange mouwen en van die dunne onderhandschoenen reeds ok

Eigenlijk heb ik die wetgeving niet nodig, had voordien reeds echte beshermende kledij aan

Het is weer een typische half zen gat Belgische aanpak
Met die meningen ben ik het helemaal eens :Y

Ja, ook met die laatste :')
 
Jep, that's my point.
En op zo'n halfslachtige (lees belachelijk omschreven) wetgeving gaan de heertjes van politie gretig boetes schrijven.
Zielig.

Vraag me af wat ze gaan doen als ik van die dunnen chirugenhandschoenen zou dragen ... ;-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan