Waarschuwing Belgische scooteraars

Wat is de reden dat je geen handschoenen draagt? Voor een tientje of vijf heb je mooie zomerhandschoenen, en na het rijden stop je ze in je helm / dashboard / zadelbak.
 
Even een oude topic terug oprakelen:

Hoe zit het nou in Nederland? Worden er eisen gesteld aan de kledij bij het motorrijden of kan ik op zondag nog steeds croissantjes halen bij appie zonder eerst een halve kleerkast aan te trekken. Het is twee straten ver en ik ben te lui om te voet te gaan :-)
 
Toen ik in een een algemeen ziekenhuis werkte in het westen van het land kregen we regelmatig motorrijders binnen.
Heftige ontvellingen vuil in de wonden, tenen etc zwaar letsel etc.
In Zandvoort en omgeving onderuit gegaan en echt niet met hoge snelheden.

En wat is een halve kleerkast?
Schoenen, setje handschoenen een helm en in de zomer een doorwaai jas?
 
Laatst bewerkt:
Lang verhaal maar dat is volgens mij de vraag niet. Zover ik weet is een helm verplicht en meer niet.
 
Klopt mijn verhaal lag meer in de lijn van wat ik zelf mee maakte.
En halve kleerkast kan ook meer zijn als een helm.
 
Helm is verplicht maar verder mag alles tenzij het onzedelijk wordt. Maar dat is een andere wet. Ik heb altijd met beschermende kleding gereden maar ik blijf erbij dat het een eigen keuze moet zijn. Als je zonder helm gaat rijden dan kan ook niemand klagen over hoge ziekenhuisrekeningen want in de meeste gevallen overleef je het dan toch niet. Dus eigenlijk moet die helmplicht ook weg. Veel goedkoper voor de zorgverzekeringen :+.

Met ons Nederlandse/Belgische klimaat hebben we ook gemakkelijk praten over beschermende kledij maar als je in een tropisch klimaat woont dan denk je daar heel anders over.
 
@ Sonny1

Bedankt voor je bezorgdheid. Een Britse motoragent deed ooit de gevleugelde uitspraak: "There are supid bikers, there are young and old bikers... but you won't find stupid old bikers...". Na 44 jaar op motoren ben ik best wel in staat om in te schatten wanneer een volledige uitrusting nodig is.
Jij refereert naar verwondingen die je zag in het ziekenhuis, ik heb zelf een tiental jaar ambulancedienst achter de rug, dus ik weet waarover je het hebt. Maar je wil niet weten hoe sommige automobilisten uit hun wrak kwamen, misschien is het wel verstandig om ook in de auto beschermnde kledij te dragen...
Met andere woorden - mits je niemand in gevaar brengt - laat iedereen toch lekker zijn gang gaan,

vo.jpg
 
Maar niet de reden van de topickick. :+
Ik ga zo naar eens fietsen (want korter dan 15..35 km).

Nee dat is waar. In NL gewoon helmpie op en croissantjes halen. Maar stel je haalt ze in NL en je moet over de grens naar Belgie om ze daar op te eten, dan wel even onder je zadel extra kleding mee en laarsen / hoge schoenen. handschoenen etc.

Wel heel specifiek hoor, die 350 meter extra fietsen en anders motor/auto. Waarom? :)
 
Wel heel specifiek hoor, die 350 meter extra fietsen en anders motor/auto. Waarom? :)
Waar lees je dat?

Iedereen moet het zelf weten.
Als het regent ga ik liever lopend naar de supermarkt anders wordt mijn fiets nat.
Met de auto ga ik alleen in gezelschap en verder van huis.
De motor start ik voor ritten verder dan 15.. 35 kilometer, maar op die afstand heeft de fiets ook nog de voorkeur.

Ik kwam laatst mijn buurvrouw tegen bij de Lidl en die was verbouwereerd dat ik niet richting huis bij haar in de auto stapte.
Ik loop liever die kleine kilometer.
Totaal nutteloos dan de auto te gebruiken. 8)7
Veel boodschappen had ze ook niet.
 
Waar lees je dat?

Iedereen moet het zelf weten.
Als het regent ga ik liever lopend naar de supermarkt anders wordt mijn fiets nat.
Met de auto ga ik alleen in gezelschap en verder van huis.
De motor start ik voor ritten verder dan 15.. 35 kilometer, maar op die afstand heeft de fiets ook nog de voorkeur.

Ik kwam laatst mijn buurvrouw tegen bij de Lidl en die was verbouwereerd dat ik niet richting huis bij haar in de auto stapte.
Ik loop liever die kleine kilometer.
Totaal nutteloos dan de auto te gebruiken. 8)7
Veel boodschappen had ze ook niet.

Oh wacht, ik zag '..' aan voor ','. _O- Iets met tijd voor weekend en iets van al maanden geen nacht meer fatsoenlijk slapen met twee kleine kinderen. :Z:Z:Z Dan ga je dingen zien die er niet zijn. :+ Mijn zoontje van 2,5 slaapt voorbeeldig. Zijn zusje van 6 maanden daarentegen....
 
Lang verhaal maar dat is volgens mij de vraag niet. Zover ik weet is een helm verplicht en meer niet.
Voor BE:
Helm
Bovenkleding met lange mouwen, mag in principe ook een hemd zijn.
Lange broek, mag dus ook een legging zijn.
Handschoenen
Schoenen tot boven de enkel, mogen vb ook basketbalschoentjes zijn.

Ik ben er niet fanatiek in maar ik hou me wel redelijk aan de regels maar echt veel bescherming geeft mijn kledij me niet.
Ik heb natuurlijk een helm, een jethelm.
Qua kledij heb ik een jeans en mijn windvest aan. Die vest is goed winddicht en waterdicht maar niet met kevlar of zoiets versterkt. De jeans ook niet.
Dan handschoenen. Ik verkies mijn zomerhandschoenen. Voelt allemaal wat soepeler aan dan mijn verwarmde winterhandschoenen.
Qua schoenen: daar zondig ik. Ik heb mijn gewone schoenen aan.
Met andere woorden: echte motorfietskledij heb ik niet.
 
Gisteren zat ik achter zo een speed-pedelec. Reed gewoon op de rijbaan, niet op het fietspad alhoewel dat er wel was. Ik ben er even achter gebleven. Die kerel ging 55-60. Had enkel een fietshelm aan, verder korte broek en T-shirt. Dan dacht ik ook van: dat kan niet de bedoeling zijn.
 
Gisteren zat ik achter zo een speed-pedelec. Reed gewoon op de rijbaan, niet op het fietspad alhoewel dat er wel was. Ik ben er even achter gebleven. Die kerel ging 55-60. Had enkel een fietshelm aan, verder korte broek en T-shirt. Dan dacht ik ook van: dat kan niet de bedoeling zijn.
Die mag ook niet op een fietspad, net als een brommer, en met een helm op voldeed hij aan de wet. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan