Wat lekt daar uit m'n Div?

ScubaRider

MF veteraan
29 jan 2004
2.813
448
Alphen aan den Rijn
Na terugkomst van de enigzins tegenvallende motorbeurs in Leiden viel mij op dat er uit een slangetje aan de rechterkant van mijn Div 600 uit 2000 behoorlijk wat bruine drab druppelde:
DSCF0059.JPG


Aangezien het nogal olieachtig aanvoelt zal het wel de motorolie zijn die ik gisteren heb bijgevuld, maar:
- waarom komt het er uit?
- en waarom is het bruin?

Na een kwartier lag er een plasje onder de motor:
DSCF0063.JPG


Gisteren de olie aangevuld tot driekwart vol. De rest van de olie is 3000 km oud, de motor wordt vier dagen per week gebruikt voor woon-werk, 50 kilometer enkele reis. Vandaag zo'n 15 kilometer naar Leiden en weer terug. Het is wel eerder gebeurd, en ik heb de indruk dat het alleen gebeurt als de olie wat ouder is. Ik kan de olie wel weer laten verversen, maar dat is wel wat snel en ik ben bang dat er meer mis is.

Iemand een idee? Alvast bedankt voor de moeite!
 
Dat ziet er uit als sludge. (Condens van carter mengt zich met de olie. gewoon wat langere afstanden rijden en de motor goed warm laten worden zodat alle condens uit het carter is. Zou wel met ter tijd effe je olie gaan verversen.)
 
50 km moet genoeg zijn. Toch lijkt het er op dat niet alle condens water uit het carter verdwijnt. Rijdt de motor goed warm, zeker met lage buiten temparaturen. Ik had dit probleem nl ook altijd met mijn oude Z1000ST.
 
Bekijk je luchtfilterbak eens.........die slangen die daar hangen zijn de overloop van de accu en overloop van je luchtfilterbak.
Eigenlijk moet daar een stop in zitten trouwens, en die gaat er alleen bij de beurt even uit om hem af te tappen.
 
Bekijk je luchtfilterbak eens.........die slangen die daar hangen zijn de overloop van de accu en overloop van je luchtfilterbak.
Eigenlijk moet daar een stop in zitten trouwens, en die gaat er alleen bij de beurt even uit om hem af te tappen.
Weet je dat zeker van die stop? Het lijkt zo raar om netjes afvoerslangetjes te maken, en die dan dicht te proppen. Dan kan die luchtfilterbak alsnog vollopen toch?
 
Dat weet ik 100 % zeker, de bedoeling is namelijk dat tijdens het rijden er niets op je achterband terechtkomt, en in het milieu natuurlijk voor de meelezende groenlinksbrigade.........
We praten dan normaal gesproken ook maar over enkele druppels olie/condens die via de carterventilatie in je luchtfilterhuis terecht komt, en geen liters.
 
Waarschijnlijk een ietwat hoge carterdruk waardoor hij een beetje olienevel door de ontluchtingsleiding naar buiten hijgt. Vooral bij een hoog oliepeil wat meer kans op, lijkt mij redelijk normaal... Komt ook meestal niet zulke zuivere koffie uit aangezien in het slangetje ook wel eens wat straatvuil spettert. Ook komt er wat condens ed in. Vind het wel een flink plasje touwens...Is het allemaal olie?
iig niet dichtstoppen.
 
er loopt ook een slangetje van je luchtvilter af voor ale drap water en olie af te voeren, normaal zit hier volgens mij dopje op wat je dan eens om de .... km er af trekt om de shit er uit te laten lopen.
vermoed dat de veroorzaker is....
 
Het is gewoon (zoals meerdere mensen hier zeggen) olie en waterdamp wat uit je luchtfilterkast komt :)
Officieel hoort hier idd een dopje op tegen vuil op je achterband en zooi wat door het slangetje naarbinnen gezogen wordt.
 
Waar komt dat slangetje precies vandaan?
Als je erg veel in de stad of in de file rijd bij 0 graden dan mag je wel ritten van 50km maken maar echt lekker op temperatuur komt hij dan niet.
Is de kleur van de olie in je carter het zelfde dan is het toch condens en te verhelpen met flink gassen ipv olie verversen. 8-)
 
50 km moet genoeg zijn. Toch lijkt het er op dat niet alle condens water uit het carter verdwijnt. Rijdt de motor goed warm, zeker met lage buiten temparaturen. Ik had dit probleem nl ook altijd met mijn oude Z1000ST.
50 km met deze temperaturen? Als het stadsverkeer is is het voldoende, met snelweg en buitenweg km's heb je grote kans dat de olie amper warm wordt met zo'n luchtgekoeld blok. Zit er condens aan de binnenkant van je peilglaasje? Of had de Div die niet?
Eigenlijk is een olietemperatuurmeter een vereiste op een motor, zeker als je met alle weertypes rijdt en je zal verbaasd kijken als je ziet hoe lang het soms duurt voor je olie warm is (of hoe snel het weer afkoelt in een flinke regenbui).
 
bij mijn soes die ik gisteren een beurt gaf had ik flinke ruzie om dat slangetje vanuit de BENZINETANK daar terug te hangen, het schijnt dat je dat niet meer moet doen als de tank al gemonteerd is :+

kan dus best van je benzinetank afkomen, vandaar ook de roest kleur.
het andere slangetje wat er volgens de tekening onder het zadel zou moeten zitten, maar er uiteraard niet zit, is van de accu. ik hoop niet dat het daarvandaan komt :]

dont shoot me if im wrong,
 
50 km met deze temperaturen? Als het stadsverkeer is is het voldoende, met snelweg en buitenweg km's heb je grote kans dat de olie amper warm wordt met zo'n luchtgekoeld blok. Zit er condens aan de binnenkant van je peilglaasje? Of had de Div die niet?
Eigenlijk is een olietemperatuurmeter een vereiste op een motor, zeker als je met alle weertypes rijdt en je zal verbaasd kijken als je ziet hoe lang het soms duurt voor je olie warm is (of hoe snel het weer afkoelt in een flinke regenbui).
Ik rijd eigenlijk alleen uitvalswegen en snelweg, dus dat zou al wat verklaren. Ik zie inderdaad condens aan de binnenkant van het peilglaasje.

De olie was trouwens gezakt tot helemaal onderin het peilglas. Ik heb het weer bijgevuld, maar ik heb ook besloten dat ik deze week voor een extra oliewissel ga, volgens mij heeft'ie het gewoon nodig.
 
Terug
Bovenaan Onderaan