Wat werkt beter tegen koude handen, handkappen of handvatverwarming?

Pistrie

Rookie
23 aug 2019
11
7
Het begint weer goed koud te worden, en niemand wilt koude handen hebben. Voor zover ik weet zijn hier 3 oplossingen voor:
  • Handschoenen met verwarming (te duur voor mij, dus dit is geen optie)
  • Handvatverwarming
  • Handkappen (om de wind tegen je handen te beperken)

Nu vroeg ik mij af wat nou de betere keuze is. De kosten zijn hetzelfde (ong 90 euro) dus daar hoef ik me niet druk om te maken.
 
Laatst bewerkt:
In mijn ervaring werkt een verwarmd vest het beste. Mits je een gezonde doorbloeding heeft zorgt dat vest ervoor dat je bovenlichaam warm blijft. En je krijgt koude handen doordat je bovenlichaam afkoelt en je lichaam de bloedstoevoer naar armen en benen vermindert om zo het lichaam warm te houden. Als je daarvoor kiest, neem er dan eentje met een verwarmde kraag zodat je daar ook geen warmte verliest.

Mijn ene motor heeft handvatverwarming, die gebruik ik eigenlijk alleen in voor-/najaar om op de wat frissere mooie dagen toch mijn zomerhandschoenen te dragen. Zeker in de morgen kan het dan nog wat frisser zijn.

Handkappen hebben wel effect, maar houden je handen niet helemaal warm.
 
stuurmoffen. = extra isolatie en geen wind op je handen en goedkoop. enige nadeel het ziet er niet uit.

Deze post zegt alles, stuurmoffen kosten weinig en werken het beste.


Eventueel met handvatverwarming, maar niet komen klagen als je handen eraf lijken te bakken....

Daarna werken verwarmde handschoenen het beste, dan de verwarmde handvatten en daarna de handkappen (die laatste doen niet veel)
 
Het begint weer goed koud te worden, en niemand wilt koude handen hebben. Voor zover zijn hier 3 oplossingen voor:
  • Handschoenen met verwarming (te duur voor mij, dus dit is geen optie)
  • Handvatverwarming
  • Handkappen (om de wind tegen je handen te beperken)

Nu vroeg ik mij af wat nou de betere keuze is. De kosten zijn hetzelfde (ong 90 euro) dus daar hoef ik me niet druk om te maken.

Het is belangrijk dat je je bovenlichaam warm aankleedt. Als je een koud lijf krijgt dan reageert je lichaam hierop door de bloedtoevoer naar je handen en tenen te verminderen. Zo blijft je lichaam zo warm mogelijk. Daarnaast heb ik onder de 5 graden celcius mijn handvatverwarming aan (meestal op lage stand). Tot nu toe kan ik zonder problemen tot het vriespunt langere tijd zonder koude handen motorrijden.
 
ik heb en kappen en hvv ,en rijd nu vrolijk rond met mijn zomerhandschoenen :t
stupid.gif
 
Ik heb ze alledrie, tot een uur lang bij -10 geen centje pijn. Aan de handen dan..

Als ik moest kiezen tussen verwarming of kappen zou ik denk ik voor de verwarming gaan. In de zomer is het zonder handkappen weer lekkerder. Maar verwarming hoeft geen €90 te kosten. Bij Ten Kate zie ik Oxford setjes voor €65--
 
Ik heb ze alledrie, tot een uur lang bij -10 geen centje pijn. Aan de handen dan..

Als ik moest kiezen tussen verwarming of kappen zou ik denk ik voor de verwarming gaan. In de zomer is het zonder handkappen weer lekkerder. Maar verwarming hoeft geen €90 te kosten. Bij Ten Kate zie ik Oxford setjes voor €65--
Man, wat een prijzen.................
Ik heb een setje HVV van Alie. Was maar €13.
Afgelopen weekend gaf de HVV mij lekkere warme handjes!

In de zomer raak ik wel eens per ongeluk de schakelaar aan.
Dan met zomerhandschoenen wordt je al heel snel niet blij, zo heet als 't dan is!
In stand 'HOOG' kan ik met dikke winterhandschoenen en dunne binnenhandschoentjes aan de warmte toch goed voelen.
Maar dan is het aangenaam!! Met blote handjes wil je het handvat dan echt niet vasthouden!
 
Deze post zegt alles, stuurmoffen kosten weinig en werken het beste.


Eventueel met handvatverwarming, maar niet komen klagen als je handen eraf lijken te bakken....

Daarna werken verwarmde handschoenen het beste, dan de verwarmde handvatten en daarna de handkappen (die laatste doen niet veel)

:^

Ik ben zelf van de verwarmde handschoenen, €159 waren ze toen en het was de beste aankoop ooit. Op de Diversion toen handkappen gekocht voor iets van €10 en dat verbeterde de effectiviteit van de handschoenen aanzienlijk.

Nu op de Vstrom heb ik EN handkappen EN hvv EN de Gerbings. In mijn ervaring is hvv als enige verwarming leuk in het voor/najaar als je je vergist hebt in de temperatuur en de dunne handschoenen aan hebt. Kappen idem, maar de combinatie werkt echt super. Ik kan me niet voorstellen dat ik nog eens echt koude handen krijg met deze combinatie. Bij de mist rond het vriespunt van vorige week had ik de hvv op 40% en de handschoenen op 50%. Daarbij komt nog de ervaring dat wanneer de handschoenen op 100% net niet meer warm genoeg is, ik de controller kan vervangen door een kabel met dikkere aders en die dan nog wat extra warmte geeft.
 
Deze post zegt alles, stuurmoffen kosten weinig en werken het beste.


Eventueel met handvatverwarming, maar niet komen klagen als je handen eraf lijken te bakken....

Daarna werken verwarmde handschoenen het beste, dan de verwarmde handvatten en daarna de handkappen (die laatste doen niet veel)

Als aanvulling: ik heb zelf Gerbings, ik rijd er het hele jaar mee (ook in de zomer, ik heb niet snel te warme handen). Ik was ze ooit op 1 reisje vergeten mee te nemen, ik heb direct nieuwe gekocht (dus ik heb nu 2 sets)

IMG_0089.JPG

Hier was ik er erg blij mee (dit was op de Atigun Pass, ik heb in Anchorage mijn 2e set gekocht, mijn andere set lag no gin Nederland)
 
Geldt het "warm lichaam, warme handen" ook als alleen je vingertoppen eraf vriezen?
Ik merkte vorige week namelijk dat ik het niet echt koud had, maar dat alleen m'n vingertoppen, met name wijs/middelvinger en duim echt zeer begonnen te doen. Dan zou mijn eerste gedachte namelijk ook rijwind zijn en dan zouden kappen toch moeten helpen?
 
Heel vroeger in de tijd dat we nog echte winters hadden vroren m,n vingers er ook bijna af,er bestond nog geen verwarmde kleding
of handvat verwarming,mijn oplossing was oude kranten onder m,n jas,een lange onderbroek en plastic boodschappen tasjes om mijn handschoenen heen,
dat werkte nog heel aardig ook,dus als je goedkoop uit wil zijn vergeet al die verwarmde spullen en neem een paar ouwe kranten,een lange onderbroek
en een paar boodschappentasjes.:Y:+
 
Ik heb HVV en handkappen op de Strom, icm met niet al te dikke handschoenen werkt dat prima. Op de Fazer geen handkappen en daarop koelen mijn handen wel eerder af (de buitenkant dan..).

Heb nu alleen dat m'n voeten koud worden op de Strom, zelfs wollen sokken helpen niet in m'n motorlaarsjes, op den duur worden ze gewoon koud. Op de Fazer nergens last van omdat dat ding 1 blok warmte is, wat overigens in de zomer minder prettig is. Misschien is shoppen naar schoentjes die wat beter isoleren.
 
Geldt het "warm lichaam, warme handen" ook als alleen je vingertoppen eraf vriezen?
Ik merkte vorige week namelijk dat ik het niet echt koud had, maar dat alleen m'n vingertoppen, met name wijs/middelvinger en duim echt zeer begonnen te doen. Dan zou mijn eerste gedachte namelijk ook rijwind zijn en dan zouden kappen toch moeten helpen?
kou is een sluipmoordenaar je merk pas dat je lichaam koud wordt als je al behoorlijk bent afgekoeld. en als je vingertoppen te nel afkoelen zijn waarschijnlijk je handschoenen te kort en dan met name de vingers. als je vingers in de toppen zitten drukken ze daar de isolatie plat en platgedrukte isolatie isoleert niet. je hebt in principe nog 5 tot 10 mm ruimte nodig aan het einde van je vingers als je het stuur vast hebt zodat je de isolatie niet plat drukt. als die ruimte er zit is het een teken dat het lichaam de warmte die het nog heeft aan het bewaren is voor de vitale onderdelen en dat je dus al behoorlijk afgekoeld was.
 
Dat van te krap zitten gaat in dit geval niet op want ik had het met zowel mn zomer/winter handschoenen als de handschoenen van een vriend die eigenlijk een maat te groot waren (had ze ff dagje geleend).
Met een trui en jas aan had ik het ook niet bepaald koud, bij aankomst op kantoor ging direct trui uit want zweette me kapot.
Ik rij overigens op een supersport voor ww verkeer, dus handen zitten vol in de rijwind, vandaar mijn vermoeden. Ik ga binnenkort wel ritje maken op een fiets van een vriend met handkappen, kijken of ik een verschil ga merken :Y
 
Geldt het "warm lichaam, warme handen" ook als alleen je vingertoppen eraf vriezen?
Ik merkte vorige week namelijk dat ik het niet echt koud had, maar dat alleen m'n vingertoppen, met name wijs/middelvinger en duim echt zeer begonnen te doen. Dan zou mijn eerste gedachte namelijk ook rijwind zijn en dan zouden kappen toch moeten helpen?
Ik heb t nooit koud gehad.
Alleen handjes en in veel mindere mate voeten.

Handjes warm en voetjes warm= rest warm.
 
Terug
Bovenaan Onderaan