Wat werkt beter tegen koude handen, handkappen of handvatverwarming?

Pistrie

Rookie
23 aug 2019
11
7
Het begint weer goed koud te worden, en niemand wilt koude handen hebben. Voor zover ik weet zijn hier 3 oplossingen voor:
  • Handschoenen met verwarming (te duur voor mij, dus dit is geen optie)
  • Handvatverwarming
  • Handkappen (om de wind tegen je handen te beperken)

Nu vroeg ik mij af wat nou de betere keuze is. De kosten zijn hetzelfde (ong 90 euro) dus daar hoef ik me niet druk om te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb HVV en handkappen op de Strom, icm met niet al te dikke handschoenen werkt dat prima. Op de Fazer geen handkappen en daarop koelen mijn handen wel eerder af (de buitenkant dan..).

Heb nu alleen dat m'n voeten koud worden op de Strom, zelfs wollen sokken helpen niet in m'n motorlaarsjes, op den duur worden ze gewoon koud. Op de Fazer nergens last van omdat dat ding 1 blok warmte is, wat overigens in de zomer minder prettig is. Misschien is shoppen naar schoentjes die wat beter isoleren.

Ik beweeg een beetje mijn voeten, alsof ik mee tap met een muziekje in mijn hoofd.
 
  • Leuk
Waarderingen: JBi
Dat van te krap zitten gaat in dit geval niet op want ik had het met zowel mn zomer/winter handschoenen als de handschoenen van een vriend die eigenlijk een maat te groot waren (had ze ff dagje geleend).
Met een trui en jas aan had ik het ook niet bepaald koud, bij aankomst op kantoor ging direct trui uit want zweette me kapot.
Ik rij overigens op een supersport voor ww verkeer, dus handen zitten vol in de rijwind, vandaar mijn vermoeden. Ik ga binnenkort wel ritje maken op een fiets van een vriend met handkappen, kijken of ik een verschil ga merken :Y
Verwarmde handschoenen aanschaffen en je handen blijven lekker warm,handkappen zijn geen gezicht op een supersport motor.
 
Dat van te krap zitten gaat in dit geval niet op want ik had het met zowel mn zomer/winter handschoenen als de handschoenen van een vriend die eigenlijk een maat te groot waren (had ze ff dagje geleend).
Met een trui en jas aan had ik het ook niet bepaald koud, bij aankomst op kantoor ging direct trui uit want zweette me kapot.
Ik rij overigens op een supersport voor ww verkeer, dus handen zitten vol in de rijwind, vandaar mijn vermoeden. Ik ga binnenkort wel ritje maken op een fiets van een vriend met handkappen, kijken of ik een verschil ga merken :Y
ik ken zat handschoenen die bij een grotere maat alleen breder worden en waar de vingers niet echt langer worden. dus dat bij de maat groter het zelfde probleem zich voor deed wil niet zeggen dat de vingers daar wel lang genoeg waren. je moet dus echt kijken naar de ruimte in de vingertoppen en niet de maar van de handschoen.
 
Verwarmde handschoenen lossen al je problemen op. Ik zat ook te kloten met HVV, meerdere setjes ‘normale’ winterhandschoenen maar mn vingers bleven koud. 1x €180 uitgegeven voor een paar Macna handschoenen en wil niets liever meer!
 
Ik heb t nooit koud gehad.
Alleen handjes en in veel mindere mate voeten.

Handjes warm en voetjes warm= rest warm.

Bij mij werkt het juist andersom. Warm bovenlijf = warme handen en voeten.
Ik heb handvatverwarming, maar veel gore tex-achtige handschoenen zijn gericht op ademen van warm naar koud en dan gaat het precies verkeerd om.
Handmoffen (heten die echt zo?) vind ik lelijk (en dat zegt een motorscooterrijder ;-).
Blijft over: handkappen (waarmee ik geen ervaring heb).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van mening en dat op basis van eigenste ervaring dat een verwarmd vest de handen beter warm houden dan handvatverwarming. Vorige week een rit gemaakt met een zelf gemaakt “vest“ en bij een gevoelstemperatuur van 4 graden een rit gemaakt met dit vest en de handschoenen waren die doorwaai dingen van rev’it.
 
Geldt het "warm lichaam, warme handen" ook als alleen je vingertoppen eraf vriezen?
Ik merkte vorige week namelijk dat ik het niet echt koud had, maar dat alleen m'n vingertoppen, met name wijs/middelvinger en duim echt zeer begonnen te doen. Dan zou mijn eerste gedachte namelijk ook rijwind zijn en dan zouden kappen toch moeten helpen?

Dit dus vooral. Bij mijn dagelijkse 30 minuten rijden naar school zijn het vooral de vingertoppen die erg koud worden. Zijn de kappen of hvv dan beter?
 
ik ken zat handschoenen die bij een grotere maat alleen breder worden en waar de vingers niet echt langer worden. dus dat bij de maat groter het zelfde probleem zich voor deed wil niet zeggen dat de vingers daar wel lang genoeg waren. je moet dus echt kijken naar de ruimte in de vingertoppen en niet de maar van de handschoen.

Dat is ook het geval bij Gerbing. Ik heb met m'n lange tengels één van de grootste maten nodig dan worden de vingers ook wijder. Als je dan je handvatten beetpakt komt de verwarming bij de vingertoppen los van de vingers.
 
Verwarmde handschoenen lossen al je problemen op. Ik zat ook te kloten met HVV, meerdere setjes ‘normale’ winterhandschoenen maar mn vingers bleven koud. 1x €180 uitgegeven voor een paar Macna handschoenen en wil niets liever meer!

maar je zit wel elke keer met je kabels (zal ook wel wennen)
Terwijl wanten misschien ook het probleem oplossen en dat is veel simpeler in gebruik en ook goedkoper.

Stuurmoffen heb ik zelf toevallig vorige week geprobeerd. Het lijkt bij mij alsof de wind er via de achterkant ingezogen wordt waardoor het lang niet zo warm is als dat ik had gehoopt. Daarnaast passen de mijne niet goed om mijn stuur waardoor bij een bepaalde beweging de dodemansknop bediend wordt.
 
Het begint weer goed koud te worden, en niemand wilt koude handen hebben. Voor zover ik weet zijn hier 3 oplossingen voor:
  • Handschoenen met verwarming (te duur voor mij, dus dit is geen optie)
  • ....

"The poor man always pays twice". Gewoon doorsparen voor verwarmde handschoenen: twee keer een keuze die onvoldoende werkt en je hebt al meer uitgegeven ...

Stefan
 
maar je zit wel elke keer met je kabels (zal ook wel wennen)
Terwijl wanten misschien ook het probleem oplossen en dat is veel simpeler in gebruik en ook goedkoper.

Stuurmoffen heb ik zelf toevallig vorige week geprobeerd. Het lijkt bij mij alsof de wind er via de achterkant ingezogen wordt waardoor het lang niet zo warm is als dat ik had gehoopt. Daarnaast passen de mijne niet goed om mijn stuur waardoor bij een bepaalde beweging de dodemansknop bediend wordt.

Ik heb Macna-handschoenen die op batterijen werken. Ik heb precies daarom op mijn V-Strom zelfs geen handvatverwarming genomen (los van wat Suzuki daarvoor vraagt ...).
 
"The poor man always pays twice". Gewoon doorsparen voor verwarmde handschoenen: twee keer een keuze die onvoldoende werkt en je hebt al meer uitgegeven ...

Stefan
Ik had een oud setje daytona hvv gekregen , handkappen zaten al op t ding ,dus ik onder t motto baat t niet enz. de hvv erop gebouwd ,totaal geen verwachtingen erbij , maar ik vind t fantastisch ,ik rijd nu bij 0 gr(kouder was t nog niet) lekker met m n dunne zomerhandschoenen, dus ik ben een gelukkige arme man :t
 
"The poor man always pays twice". Gewoon doorsparen voor verwarmde handschoenen: twee keer een keuze die onvoldoende werkt en je hebt al meer uitgegeven ...

Stefan

Onzin, niet alles werkt voor iedereen even goed. En sommige dingen werken voor de 1 voldoende en voor de ander niet. Ik heb nooit verwarmde handschoenen gehad dus als ik jou pad volg zou ik teveel hebben uitgegeven.

Ik heb Macna-handschoenen die op batterijen werken. Ik heb precies daarom op mijn V-Strom zelfs geen handvatverwarming genomen (los van wat Suzuki daarvoor vraagt ...).

Waar zit die accu precies en hoe wordt die opgeladen?
 
maar je zit wel elke keer met je kabels (zal ook wel wennen)
Terwijl wanten misschien ook het probleem oplossen en dat is veel simpeler in gebruik en ook goedkoper.

Stuurmoffen heb ik zelf toevallig vorige week geprobeerd. Het lijkt bij mij alsof de wind er via de achterkant ingezogen wordt waardoor het lang niet zo warm is als dat ik had gehoopt. Daarnaast passen de mijne niet goed om mijn stuur waardoor bij een bepaalde beweging de dodemansknop bediend wordt.

Macna Foton, is inclusief 2 batterijen die 3 a 4 uur meegaan voor je ze op moet laden.

relatief goed geprijsd voor verwarmde handschoenen inclusief accu’s.
 
maar je zit wel elke keer met je kabels (zal ook wel wennen)
Terwijl wanten misschien ook het probleem oplossen en dat is veel simpeler in gebruik en ook goedkoper.

Stuurmoffen heb ik zelf toevallig vorige week geprobeerd. Het lijkt bij mij alsof de wind er via de achterkant ingezogen wordt waardoor het lang niet zo warm is als dat ik had gehoopt. Daarnaast passen de mijne niet goed om mijn stuur waardoor bij een bepaalde beweging de dodemansknop bediend wordt.

Die kabels wennen heel snel. Ik heb ze tussen mijn wintervoering en jas hangen, dan merk je er niks van. Na het aankoppelen even de armen strekken zodat de stekker in je mouw valt, handschoenen in de mouwen, ritsjes dicht, opstappen, inpluggen en rijden.
 
Ik had een oud setje daytona hvv gekregen , handkappen zaten al op t ding ,dus ik onder t motto baat t niet enz.
De hvv erop gebouwd , totaal geen verwachtingen erbij , maar ik vind t fantastisch.
Ik rijd nu bij 0 gr(kouder was t nog niet) lekker met m n dunne zomerhandschoenen. Dus ik ben een gelukkige arme man :t
Dit dus!!
Ik heb ook HVV en dat werkt super :t Idd tot ca 0'C gaat prima.
In de zomer met blote handjes en in stand 2, dan schroei je (bijna) je vingers. Niet warm maar HEET!
Bij Alie ben je klaar voor €12.85 (dat is nog zonder BTW en douane-kosten)
 
Ik heb ook nog een set Gerbing verwarmde handschoenen liggen, die zijn echt perfect.
Maar ik heb ze hooguit 2 keer gebruikt.
Misschien dat ik ze maar eens moet verkopen.
Daarvoor had ik handvatverwarming, dat is echt waardeloos.
 
Terug
Bovenaan Onderaan