Wat werkt beter tegen koude handen, handkappen of handvatverwarming?

Pistrie

Rookie
23 aug 2019
11
7
Het begint weer goed koud te worden, en niemand wilt koude handen hebben. Voor zover ik weet zijn hier 3 oplossingen voor:
  • Handschoenen met verwarming (te duur voor mij, dus dit is geen optie)
  • Handvatverwarming
  • Handkappen (om de wind tegen je handen te beperken)

Nu vroeg ik mij af wat nou de betere keuze is. De kosten zijn hetzelfde (ong 90 euro) dus daar hoef ik me niet druk om te maken.
 
Laatst bewerkt:
Nou zo rond het vriespunt en lager doe ik ze graag aan. Met de verkeerde handschoenen heb ik na een paar minuten al koude vingers. Als je dan nog 20 min moet rijden is dat toch lang vind ik.
 
Ik heb handvat verwarming in combinatie met handkappen, lekker altijd met leren zomer handschoenen rijden en tot een graad of 5 is het nog lekker warm.
Als het kouder dan 5 graden is rij ik niet.
Handkappen houden ook regenwater van je handen.
En geen gepruts met stekkers en/of accu's.
 
Vanmorgen omstreeks 05:30 uur moest ik aan dit topic denken,...mijn lijf lekker warm door mijn vestje die ik op standje 2 had gezet want het vroor 4 graden en er was dikke mist. Mijn handschoenen hadden een dikke laag ijs aan de buitenkant maar mijn handen waren warm door de handvatverwarming, maar mijn god wat miste ik de vizierverwarming, het vroor aan tot een dikke laag en wrijven hielp amper, met open vizier rijden is ook niet erg prettig bij dit soort omstandigheden,..dus vizierverwarming????O-):X
 
Vanmorgen omstreeks 05:30 uur moest ik aan dit topic denken,...mijn lijf lekker warm door mijn vestje die ik op standje 2 had gezet want het vroor 4 graden en er was dikke mist. Mijn handschoenen hadden een dikke laag ijs aan de buitenkant maar mijn handen waren warm door de handvatverwarming, maar mijn god wat miste ik de vizierverwarming, het vroor aan tot een dikke laag en wrijven hielp amper, met open vizier rijden is ook niet erg prettig bij dit soort omstandigheden,..dus vizierverwarming????O-):X
vuurspuwende ogen een optie ??
 
@ IJzervreter Heb je geen last gehad van aanvriezend condens? (binnenzijde)

Vorige week reed ik bij Vierhouten de hei op. Overal was zon, maar op de hei zat het flink dicht met mist.
Vrijwel direct was mijn gehele vizier aan binnenzijde beslagen.
Temp in zon was ca 6'C, maar op de hei voelde kouder, ik schat ca 3'C. (natuurlijk ook veel vochtiger)
Tot voordat ik de hei op reed had ik nog gedacht: Lekker ritje met goede temp. Op de hei voelde het ineens koud.
Op dat moment heb ik ook de HVV aan gezet.
 
Laatst bewerkt:
@ IJzervreter Heb je geen last gehad van aanvriezend condens? (binnenzijde)

Vorige week reed ik bij Vierhouten de hei op. Overal was zon, maar op de hei zat het flink dicht met mist.
Vrijwel direct was mijn gehele vizier aan binnenzijde beslagen.
Temp in zon was ca 6'C, maar op de hei voelde kouder, ik schat ca 3'C. (natuurlijk ook veel vochtiger)
Tot voordat ik de hei op reed had ik nog gedacht: Lekker ritje met goede temp. Op de hei voelde het ineens koud.
Op dat moment heb ik ook de HVV aan gezet.

De binnenkant viel nog mee, ik heb zo,n neuskapje aan de binnenkant van mijn helm. En een hete adem,..
Ik reed trouwens door Waterland, altijd natter en kouder dan elders. De temperatuur zakte daar naar -4 . Ik begon met -2 thuis in de achtertuin. In de warme buurt waar ik werk was het rond de 0.
 
Vandaag de hvv is geprobeerd met de winterhandschoenen ,vindt ik minder prettig , je hele hand blijft iets warmer ,maar de opwarmtijd met zomerhandschoenen is logischerwijze veel korter ,t is voor mij veel fijner met de zomerhandschoenen ,dan heb ik optimaal profijt van de hvv en de handkappen,en tot -3 nog goed te doen :t
 
Daarnaast zijn zomerhandschoenen ook fijner omdat je meer contact gevoel hebt :Y

Heb gewoon m'n Alpinestars SMX air handschoenen aan, met regen eventueel m'n goretex regenhandschoenen (zit ook zo'n handige "ruitenwisser" op)
Zaterdag nog wel nieuw motor schoeisel gehaald, dat scheelt wel een boel op de Strom. :)
 
De combi van handkappen en verwarming is erg aangenaam onder alle omstandigheden. Je handen worden niet alleen koud door kou, maar ook door (koude) wind, regen en bijv. mist.

Handkappen zorgen ervoor dat je handen beschermt zijn tegen wind en regen (en dus kou), en de handvatverwarming zorgt ervoor dat je handen warm worden/blijven.
 
Geen dubbel vizier? Dat scheelt ook behoorlijk.
Ja, een pinlock-vizier voor mijn helm heb ik ook.
Mijn nu-gebruikte vizier die op de helm zit heeft geen pinlock-nokken. Deze gebruik ik de hele zomer.
Maar vorige week was het dan net effe te koud. Dus het vizier sloeg gelijk dicht in de mist op de hei.
Tijd om de pinlock er op te zetten, òf........ de motor voor de winterslaap in de schuur te parkeren. Besloten voor het laatste............. :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan