Welk communicatiesysteem? Na 2x de verkeerde!

markhietbrink

MF veteraan
15 jun 2009
1.027
32
Borne
Facebook
Hallo MF-ers,

Ik heb met nog 2 kameraden 2 communicatiesystemen op 1 dag gehad,
maar beiden niet zoals we willen.

We gingen als eerste voor de Cardo Scala Rider G9x, bij deze hadden we ergens gelezen dat we gewoon met ze 3en tegelijk konden praten. Helaas kon dat alleen door van kanaal te switchen, oftewel maar 2 tegelijk. Hiervan was het geluid en de bediening verder wel top!

Na veel gebel van zijn kant naar de importeur kwamen we erachter dat deze volgens hun niet met ze 3en tegelijk kan.

Vervolgens adviseerde de verkoper ons een Interphone F5xt, deze was 45 euro goedkoper. Na deze geprobeerd te hebben kwamen we er onderweg achter dat we deze wel bijna in de sloot geflikkerd kon worden zo slecht!

We kunnen wel met ze 3en tegelijk praten, alleen is het geluid zo slecht en pakt de microfoon de kleinste geluiden al direct op. Ook is het verbinden met de telefoon etc. gewoon moeilijk/lastig en onduidelijk.

Nu vroegen we ons af wat een geschikt systeem zou zijn en waar we met ze 3en tegelijk kunnen praten?

Alvast bedankt!

Groeten Mark.
 
Een PMR (portofoon) , bij het MF-weekeind rijden er meerdere mee en dat werkt buitengewoon goed kan ik zeggen.

Aantal deelnemers is zo goed als onberperkt
Bereik van een standaard PMR is een km of 3 en met externe antenne kan het oplopen naar 10
Verstaanbaarheid met een goed headset/helm set is ook bijzonder goed

Ik heb de combi Autocom met een Midland G7 XT en ben er zeer tevreden over. Mijn zwager heeft een midland 445BT(bluetooth) met een midland helmset en ook dat werkt goed.

Mijn advies zou zijn om de bluetooth porto (Midland 445BT) te kopen zodat jullie je helmsetjes die je al hebt er mee kan combineren en zo die ook nog kan blijven gebruiken
 
Laatst bewerkt:
teamtalk bij Bluebike.

Heb ook een G4 Scala Rider gehad, drama!
Nu initieel iets meer uit gegeven (dubbele!), maar alle onderdelen wordt in Duitsland in je helm gebouwd. Overzetten naar een nieuwe helm? Geen probleem. Accu's op en nieuwe nodig? Geen probleem. Dit alles tegen geringe kosten en met persoonlijke service.

Wij zijn naar Saarland geweest (weekendje) om het te proberen. Kreeg 2 helmen mee en zo 2 dagen rond gereden. Ons bevalt het super
 
Die jongens van Bluebike hab ik ook zien staan op de motorbeurs. Nadeel blijft dat iedereen hetzelfde merk moet hebben. Als je toevallig een keer met anderen op stap gaat werkt het niet meer.

Ik ben het eens met fzr 600rw hierboven. Kies voor een oplossing met portofoon. Er zijn porto's met ingebouwde bluetooth, maar je kunt ook kiezen voor de Sena SR 10 om alles te koppelen.
 
En qua kosten. Vergis je niet: Goed geluid is duur. Ik heb zelf ook eerst geklooid met een IMC headsetje (bedraad), daarna met een bluetooth systeem wat ik goedkoop op de kop wist te tikken, maar het leeglopen van accu's bleef me tegenstaan.

Uiteindelijk heb ik nu een volledig bedraag autocom systeem met porto en alles er op en er aan, maar dat kost een paar centen.
 
Met de meeste van deze systemen is het heel makkelijk om fouten te maken met het bedienen. De meeste problemen volgen dan ook uit gebruikerserror.

Het is zowel met de G9x en de F5xt wel degelijk mogelijk om 3 weg intercom te hebben. Met de F5xt is het ook gelukt zei je, maar was de kwaliteit erg slecht. Het is bij de F5xt belangrijk dat degene met verbinding naar beide andere motoren in het midden rijdt, voor maximaal bereik. Ik heb zelf geen interphone, maar de literatuur is redelijk duidelijk, net als de gelezen reviews.

Ikzelf heb een Scala Rider Q2. Afgelopen jaar een week op vakantie geweest met twee vrienden die beide een G9 hebben. (Qua intercom is de G9 gelijk aan de G9x.) En wij hebben zonder problemen 3-weg conferenties gehad. met beide G9's als host. Het bleek dat de iPhone meer moeite had met de verbinding herstellen dan een Samsung.
Gewoonweg met G9 #1 op kanaal A verbinden met G9 #2 en op kanaal B verbinden met G9 #3 (in mijn geval was dit een Q2). Vervolgens 'belt' Rijder 1, rijder 2 door op A te klikken en daarna 'belt' rijder 3, rijder 1 door op B te klikken en voegt zich als het ware in het gesprek.

Ik vind het onbegrijpelijk dat de importeur dat niet aan jullie kon vertellen. Blijkbaar zat het met het 1+8 systeem in gedachten. Je kan G9's namelijk op 2 manieren koppelen. Op de ene manier kan je inderdaad maar met 1 ander spreken. Op de andere manier, gebruikmakend van kanaal A & B kan je met maximaal 4 rijders full duplex gesprekken voeren.
 
Wil je een beetje bereik hebben dan moet je toch al snel aan een portofoon met een externe antenne gaan denken. De antenne is vaak duurder dan de porto. Een uitstekende porto heb je al vanaf 30 euro! Maar om het allemaal op de motor te bouwen moet je wel een beetje handig zijn.
 
Ik heb deze:

schuberth-src-system-c3-pro.jpg


bevalt goed.
 
Midland BT Next teamset. Bevalt me erg goed en kwam destijds als beste uit de test bij Motoplus.
 
Sena smh10, kan die ook met een hele groep in 1 gesprek?

Ik rij met de sena smh5fm, die bevalt super. Alleen wel jammer dat je maar met 1 tegelijk kan praten, wel kan hij andere merken verbinden.
 
Ik heb deze:

[afbeelding]

bevalt goed.

merk? type? portofoon of Bluetooth?

lekker duidelijk verhaal zo... :N

Zelf eerst gewerkt met die Cobra portofoon met van die ielige draadjes in de helm.
erg kwetsbaar en hoewel het eerst redelijk werkte kon ik er later niks meer van verstaan en ging ook de microfoon stuk. Nu heb ik ff tijdelijk niks meer.

iets met Bluetooth voor telefoonontvangst lijkt me wel handig, maar de rest van de groep rijdt nog wel met de portofoon set.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de Scala G4 en kan gewoon met 3 tegelijk praten (zonder ook maar iets in te drukken) en dat kan de G9 ook, zelfs met nog meer... Denk dat je iets fout had ingesteld.

Weet niet welke importeur jij hebt gebeld maar die spoort niet.
 
Weet niet welke importeur jij hebt gebeld maar die spoort niet.

:^

Al gaat het met de G9x wel vaak mis met andere dingen hoor.

De telefoon gaat niet hoorbaar over bij het luisteren naar Mp3 op een oudere Garmin 550.
Als je radio luistert (op de G9x) dan lukt het wel.
Ook raakt de spraakbesturing kwijt bij het luisteren van Mp3 met de 550.

Wellicht allemaal te maken met de verouderde bluetooth van de GPS.

edit: hm, ik bedenk met nu dat de GPS is gekoppeld als een telefoon. (2 telefoons mogelijk)
Daarbij is de telefoon gekoppeld aan de G9x en niet de GPS. Dit kan volgens het boekje problemen geven.
Ik ga 's kijken of ik dat kan oplossen.

Ik kan me goed voorstellen dat mensen die het niet als een uitdaging / spelletje zien dit setje hard in de hoek smijten. :+
 
Laatst bewerkt:
heb ook de sena s20 in bestelling staan... afgelopen vrijdag nog ff status opgevraagd maar duurt zeker nog 1-2 weken... en echt duidelijkheid hebben ze niet -O-
 
heb ook de scala rider G4 en ga elk jaar met 3 andere (4 totaal dus) naar duitsland en onderlingen communicatie werkt altijd prima!! (waarbij andere ook nog telefoon / muziek / tomtom verbinding hebben)
 
Ik heb zelf de g8 waarbij je met 4 personen tegelijk kan praten:
http://www.yueny-moto.com/G8_group_talkie_4_riders_same_time_talking.html

bediening is ontzettend makkelijk...Ik heb de headset wel aangepast naar inears aangezien er erg veel storende wind in mijn klap-helm komt. Nu hoor ik de ander nog heel duidelijk...zelfs bij 160km/h

Ook zit er bluetooth en fm radio op wat erg handig werkt.
Bereik is net zover zolang je dan ander kan blijven zien. Als je in Italie of zo om een berg rijdt en de ander is aan de andere kant van de berg, dan stoort die wel een beetje.
Verder ontzettend handig ding..en ik dacht iets van ongeveer 45 euro per stuk incl verzend en invoerkosten
 
Ik heb zelf de g8 waarbij je met 4 personen tegelijk kan praten:
http://www.yueny-moto.com/G8_group_talkie_4_riders_same_time_talking.html

bediening is ontzettend makkelijk...Ik heb de headset wel aangepast naar inears aangezien er erg veel storende wind in mijn klap-helm komt. Nu hoor ik de ander nog heel duidelijk...zelfs bij 160km/h

Ook zit er bluetooth en fm radio op wat erg handig werkt.
Bereik is net zover zolang je dan ander kan blijven zien. Als je in Italie of zo om een berg rijdt en de ander is aan de andere kant van de berg, dan stoort die wel een beetje.
Verder ontzettend handig ding..en ik dacht iets van ongeveer 45 euro per stuk incl verzend en invoerkosten

Zou je met dat apparaat ook bijvoorbeeld je navi via een snoertje aan kunnen sluiten? (Ik weet, rare vraag.. O-) )
Of anders: kun je het volgende daarmee:

Set 1:
Intercom + Garmin zumo 660

Set 2:
Intercom + rage GPS

?
Is het ook mogelijk om de gps met een draadje aan te sluiten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan