Welke 300CC tot 500CC motorfiets als beginner?

Ik was inderdaad alle adviezen aan het onderzoeken. Helaas vind ik geen van de adviezen interessant, op de XT660 na. Interessant ding is het, ondanks dat ik pretty much een naked bike liefhebber ben. Ik zal hem overwegen. :)

Voor mijn eerste bike wil ik maximaal €4K uitgeven. Daarnaast ben ik van plan om hem als daily use te gebruiken. Daarmee rekening houdend is het fijn als de motor zo klein mogelijk is (nee, ik heb geen interesse in een Grom, hehe). Verder wil ik een merk dat enkel motorfietsen bouwt en tevens geen auto's (uitzonderingen zijn KTM en BMW). Ook vind ik het uiterlijk van de motor erg belangrijk en wil ik geen oud ding (no offence jegens de bezitters van een wat oudere motor). De gereden kilometers mogen niet meer dan 10000 kilometers bedragen. Tot slot moet er een tweede persoon achterop kunnen en heb ik eerder al genoemd dat ik pretty much een naked bike only-liefhebber ben.

Als je al mijn vereisten in overweging neemt, dan kom je snel uit op de KTM 390 Duke. Het is toeval dat het hier om een 370CC ding, als hij 600CC zou zijn en hij zou aan mijn vereisten voldoen, dan zou ik hem ook overwegen. Alles onder 350CC vind ik te weinig en daarom vroeg ik of er alternatieven waren voor de Duke 390.

De bovenstaande vereisten zijn gewoonweg mijn vereisten en de redenen daarvoor doen er niet toe. Het heeft geen zin om daarover door te gaan.

Bedankt voor de adviezen. :)
 
Volgens mij ben je op zoek naar een niet alledaagse, maar toch praktische motor, die als je hem ziet jouw hart doet verroeren. Dat snap ik, want dat is emotie en dat is waar het bij motorrijden om draait.
Nu is dit zwaar smaak gebonden, dus mijn smaak hoeft niet het jouwe te zijn. Maar hier een paar niet alledaagse opties:

Het is niet echt een naked bike, maar de laatste versie van de Aprilia Pegaso Strada.
Yamaha MT03
Cagiva raptor (misschien wat te "ouderwets")
Derbi Mulhacen
BMW Scarver (begint ook al wat oud te worden)
Deze zijn wat zwaarder, maar toch ook leuke motoren: Aprilia Shiver/Mana/Dorsoduro

Succes ermee! En vooral veel plezier met :] , wat je ook kiest
 
Laatst bewerkt:
Waarom mogen er niet meer dan 10.000 km op staan?
Daarmee sluit je heel veel motoren gelijk uit. Na 10k is een motor echt niet versleten of oud.

Kijk daarnaast even rond in het 'Naked' forumdeel. Een Suzuki SV of een Honda Hornet oid? De Triumph is ook een mooie fiets. En anders gewoon de Duke 690, al zou ik die waarschijnlijk niet direct als eerste motor aanraden.
 
Ik vind het wel een mooie eis, een merk dat alleen motorfietsen bouwt en geen auto's.
Wat is de motivatie hier achter?
Ik ben namelijk ook tegen merken die ook orgels of supertankers bouwen. En helemaal merken die grasmaaiers en ander tuingereedschap maken. En wat dacht je van stationair motoren voor pompen en aggregaten |(

Oh, ik heb nog een eis, ik wil geen motor uit een fabriek die fout was in de oorlog.
 
Gelukkig leg je jezelf niet teveel beperkingen op want dat zou je zoektocht naar je ideale motor wel wat lastig maken anders.
 
Waarom mogen er niet meer dan 10.000 km op staan?
Daarmee sluit je heel veel motoren gelijk uit. Na 10k is een motor echt niet versleten of oud.

Kijk daarnaast even rond in het 'Naked' forumdeel. Een Suzuki SV of een Honda Hornet oid? De Triumph is ook een mooie fiets. En anders gewoon de Duke 690, al zou ik die waarschijnlijk niet direct als eerste motor aanraden.

Neeheeee je hebt het niet begrepen: Hornet = 600cc (die ouwe 900's :9~ ) SV = 650 en Duke 690 = nja vul zelf maar in.
Tevens maakt Honda auto's. En Suzuki ook.
Ktm ook, maar dat is niet zo'n probleem.
 
Ik vind het wel een mooie eis, een merk dat alleen motorfietsen bouwt en geen auto's.
Wat is de motivatie hier achter?
Ik ben namelijk ook tegen merken die ook orgels of supertankers bouwen. En helemaal merken die grasmaaiers en ander tuingereedschap maken. En wat dacht je van stationair motoren voor pompen en aggregaten |(

Oh, ik heb nog een eis, ik wil geen motor uit een fabriek die fout was in de oorlog.

Een Harley!
 
Neeheeee je hebt het niet begrepen: Hornet = 600cc (die ouwe 900's :9~ ) SV = 650 en Duke 690 = nja vul zelf maar in.
Tevens maakt Honda auto's. En Suzuki ook.
Ktm ook, maar dat is niet zo'n probleem.

B| :P

@ TS: Koop die Duke 390 nou maar, dat is ongeveer de enige motor ter wereld welke aan je (rare) lijst van eisen voldoet.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben geen snelheidsduivel en hoge snelheden doen mij weinig. Ik ben meer een persoon van het motorrijden zelf. Om die reden hoef ik geen 1000CC-motor, maar ook geen 600CC-motor.

Mijn doel is om ooit een MV Agusta Brutale 675 te hebben, maar ik wil geen €7000,- neerleggen voor mijn eerste motorfiets. Ik zou tijdelijk kunnen leven met een KTM 390 Duke.
Als je al mijn vereisten in overweging neemt, dan kom je snel uit op de KTM 390 Duke. Het is toeval dat het hier om een 370CC ding, als hij 600CC zou zijn en hij zou aan mijn vereisten voldoen, dan zou ik hem ook overwegen. Alles onder 350CC vind ik te weinig en daarom vroeg ik of er alternatieven waren voor de Duke 390.
Zo te lezen heb je schijnbaar al de nodige rij-ervaring, op welke 1000 en 600 heb je al gereden dan?

Je wil kennelijk een 600, maar gaat toch ff voor die Duke 390 :?

Wat wil je nou?
 
Laatst bewerkt:
Evolver86, wat jij denkt klopt helemaal. :)

Bedankt voor je adviezen, de laatste drie Aprillia's die je noemde vind ik heel interessant en vooral de Dorsoduro!! Ik heb nog op Aprillia gezocht, maar deze niet gevonden... Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan.

Een motor koop je niet met je verstand. Probeer je dat toch, dan krijgen de meeste mensen spijt, zeker als er een concurrent is die afgewezen is op "rationele" argumenten.

De mana en de shiver zijn er ook in een GT versie (top kuipje).
De mana is trouwens een automaat.
 
Laatst bewerkt:
Zou als ik jou was toch wat meer richting een MT-03/XT660X, 690 Duke 3 is ook wel voor 4000 euro te krijgen maar dat zijn de exemplaren met veel kilometers. En als je een wat zwaardere motor wilt, 600cc supersport van 2004/2005. Staar je niet blind op de kilometers maar, onderhoud wat gepleegd is en de algehele staat van de motor zelf. Beide Yamaha's en 600cc supersports kan je zowat zorgeloos kopen als het onderhoud netjes gepleegd is met kilometerstanden van 20.000.

Zo'n lichte motor als een 390 Duke verveelt heel erg snel, vooral als je wat snellere (motor)scooters gewend bent of als je zo nu en dan weleens op een zwaardere motor hebt gereden van een bekende bijv. Het zijn leuke beginnersfietsen voor als je niet verder bent gegaan dan je lesmotor met halfgas. Stuurt leuk maar rechtdoor is de puf er snel uit, een auto inhalen op de snelweg moet je van te voren plannen...
 
Ik was inderdaad alle adviezen aan het onderzoeken. Helaas vind ik geen van de adviezen interessant, op de XT660 na.

...

De bovenstaande vereisten zijn gewoonweg mijn vereisten en de redenen daarvoor doen er niet toe. Het heeft geen zin om daarover door te gaan.

Bedankt voor de adviezen. :)

No offense, maar nieuwsgierigheid, heb jij misschien Asperger of iets dergelijks?
 
Laatst bewerkt:
dus wel een XT660 maar wel weer met max. 10.000km en onder de 4 ruggen....
pfff wat maak jij het jezelf moeilijk/onmogelijk zeg. De eis van max 10.000 slaat werkelijk nergens op, de meeste fietsen zijn nog niet eens ingereden met die stand.
Ga gewoon nu maar eens proefrijden op een aantal dingen dan kom je er vanzelf achter dat wellicht je geen 1 cilinder wilt hebben (tenzij je je aansluit bij wheelie clubje knaapjes).
Je kunt met wat aftermarket onderdelen eigenlijk elke fiets naar jouw smaak maken.
Een saaie Honda NT700X behangen met handkappen, ander schermpje, uitlaatje, misschien wel noppenbanden en je hebt gewoon een stoere bike.
 
Ik was inderdaad alle adviezen aan het onderzoeken. Helaas vind ik geen van de adviezen interessant, op de XT660 na. Interessant ding is het, ondanks dat ik pretty much een naked bike liefhebber ben. Ik zal hem overwegen. :)

Voor mijn eerste bike wil ik maximaal €4K uitgeven. Daarnaast ben ik van plan om hem als daily use te gebruiken. Daarmee rekening houdend is het fijn als de motor zo klein mogelijk is (nee, ik heb geen interesse in een Grom, hehe). Verder wil ik een merk dat enkel motorfietsen bouwt en tevens geen auto's (uitzonderingen zijn KTM en BMW). Ook vind ik het uiterlijk van de motor erg belangrijk en wil ik geen oud ding (no offence jegens de bezitters van een wat oudere motor). De gereden kilometers mogen niet meer dan 10000 kilometers bedragen. Tot slot moet er een tweede persoon achterop kunnen en heb ik eerder al genoemd dat ik pretty much een naked bike only-liefhebber ben.

Als je al mijn vereisten in overweging neemt, dan kom je snel uit op de KTM 390 Duke. Het is toeval dat het hier om een 370CC ding, als hij 600CC zou zijn en hij zou aan mijn vereisten voldoen, dan zou ik hem ook overwegen. Alles onder 350CC vind ik te weinig en daarom vroeg ik of er alternatieven waren voor de Duke 390.

De bovenstaande vereisten zijn gewoonweg mijn vereisten en de redenen daarvoor doen er niet toe. Het heeft geen zin om daarover door te gaan.

Bedankt voor de adviezen. :)



Volgens mij heb jij echt de ballen verstand van motoren want je kraant echt enorme onzin uit.

Misschien moet je maar blijven fietsen.
 
Ja, ja. Whatever.

Sommigen van jullie kunnen er gewoon niet tegen dat ik de redenen voor mijn vereisten niet vertel. Met huilen bereik je niets mee.

Ik heb het kilometeraantal vergroot tot 20K, om meer resultaten te krijgen.
 
Ja, ja. Whatever.

Sommigen van jullie kunnen er gewoon niet tegen dat ik de redenen voor mijn vereisten niet vertel. Met huilen bereik je niets mee.

Ik heb het kilometeraantal vergroot tot 20K, om meer resultaten te krijgen.

Kijk AUB niet alleen naar de kilometerstand, je kan beter een perfect onderhouden motor met 100k hebben dan een zwaar misbruikte Italiaanse import met 10/20k (bijvoorbeeld)..

En als je eisen hebt beargumenteer die dan, want wij weten niet waarom je die eisen hebt. Gezien je nu een onrealistische eisen stelt en niets wil aannemen kom je niet echt verder.
Misschien is een bijvoorbeeld een Suzuki Bandit GSF1000 (auto fabrikant, +600cc) wel perfect voor jou maar als niks wil aannemen ga je daar ook nooit achter komen.
 
Ik wil een motor die iets met mij doet. BMW's, sommige KTM's, MV Agusta's, Ducati's en sommige Yamaha's zijn de enigen die dat doen. De door jullie genoemde Honda zal ongetwijfeld erg fijn rijden, maar ik voel mij niet goed op een motor die ik niet mooi vind.

Ik heb verder gekeken en ik ben tot de conclusie gekomen dat de volgende motoren interessant voor mij zijn:

- KTM DUke 390 met weinig kilometers: echter heeft deze wat problemen, met name de zwakkere velgen en de overige bekende problemen vind ik zorgwekkend. Daarnaast schijnt het een hele slechte file-motor te zijn en aangezien ik van plan ben de motor voor woon- en werkverkeer te gebruiken (ook in wintertijd), heb ik er mijn twijfels over. Verder schijnen de onderhoudskosten erg hoog te zijn;

- Yamaha R6 uit 2006 met ongeveer 20K op de teller: dit vind ik een erg mooie motor, alleen ben ik totaal geen liefhebber van motoren met kuipen / fairings, met andere woorden de sportbike-look. Daarnaast vind ik de zithouding een minpunt. Ook heb ik mijn twijfels over de grote hoeveelheid pk's dat de motor heeft, zowel met betrekking tot de veiligheid in zeer barre weersomstandigheden en ook doordat de meeste koppel pas hoog in de toeren beschikbaar wordt. Qua snelheid hoeft het voor mij niet verder dan 160 kilometers per uur, maar het is fijn te weten dat de mogelijkheid tot veel sneller wel mogelijk is.

- Eigenlijk ben ik het meest verliefd op het vorige model van de MT-03. De looks vind ik perfect, hij schijnt compact te zijn, veel koppel te hebben in de lage toeren, heel fijn te rijden en ze zijn erg betaalbaar. Het enige waar ik mee zit is de bekende klacht van te weinig vermogen. 160 kilometer per uur zal hij tegen het eind met enige moeite wel halen, maar daar stopt het dan ook. Zoals hierboven vermeld hoef ik niet harder te gaan, maar op momenten waarop ik dat wel nodig zal hebben ontbreekt het.

Ik heb gisteren een stuk of 6 motorzaken bezocht in omgeving Arnhem, maar geen van allen hadden alle drie, dan wel één van de bovengenoemde motoren.
 
Laatst bewerkt:
giphy.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan