XJ600 doet het niet meer, of toch wel?

anton86

Die hard MF'er
3 feb 2006
428
0
Westwoud
Hallo,

Ik heb een XJ600 van '89 die ik tijdelijk (tot januari) gebruik om dagelijks 240 km te rijden. Voor een prikkie opgekocht en 0,0 problemen mee gehad. Totdat ik gister wou vertrekken en hij helemaal nix meer deed. 's Ochtends heb ik nog prima zonder problemen 120 km gereden met het beestje. 's Middags in de parkeergarage had ie er echter geen zin meer in. Startmotor ging prima rond, maar na klein onderzoek gaf hij geen vonk meer. Ook was de bougie kurkdroog.

Dus me pa opgebeld of ie me ff kon komen ophalen met aanhanger :P
Thuis aangekomen nog ff proberen te starten zonder resultaat.

Vanochtend weer geprobeerd, en zoals gewoonlijk met een druk op de knop begon ie weer vrolijk te brommen!

Ik weet nu dus ff niet wat ik ermee moet, koop eigenlijk net zo graag een ander brikkie voor weinig.

Iemand tips waar de problemen zich kunnen schuilhouden?

Anton
 
Hoi bedankt voor reacties,

Als de jiffybeveiliging defect zou zijn, gaat dan evengoed nog de startmotor rond gaan? Ik heb al even gekeken net, zag er op het oog goed uit. Moet nog wel even doormeten en kabels checken, maar kon het stekkertje ff niet vinden. Ga ik zo mee verder.

Het zou wel erg toevallig zijn dat alle 4 de bougiekabels opeens geen contact maken. Motor zou ook op 3 cilinders moeten starten. Bobines heb ik er even afgeschroeft. stekkers en contactpunten zagen er goed uit. Nog niet doorgemeten omdat ik de waardes niet weet.

Toen jouw CDI stuk was, deed ie het dan ook soms wel en soms niet?

Verder ben ik nu dus kabels en stekkers aan het checken, maar alles ziet er eigenlijk wel goed uit. Contactslot doorgemeten, ook geen problems.

Het "vervelende" is nu natuurlijk dat de motor het gewoon doet, dit maakt het opsporen van de fout wat lastiger.


Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken
 
Hoi bedankt voor reacties,

Als de jiffybeveiliging defect zou zijn, gaat dan evengoed nog de startmotor rond gaan? Ik heb al even gekeken net, zag er op het oog goed uit. Moet nog wel even doormeten en kabels checken, maar kon het stekkertje ff niet vinden. Ga ik zo mee verder.

Het zou wel erg toevallig zijn dat alle 4 de bougiekabels opeens geen contact maken. Motor zou ook op 3 cilinders moeten starten. Bobines heb ik er even afgeschroeft. stekkers en contactpunten zagen er goed uit. Nog niet doorgemeten omdat ik de waardes niet weet.

Toen jouw CDI stuk was, deed ie het dan ook soms wel en soms niet?

Verder ben ik nu dus kabels en stekkers aan het checken, maar alles ziet er eigenlijk wel goed uit. Contactslot doorgemeten, ook geen problems.
Het "vervelende" is nu natuurlijk dat de motor het gewoon doet, dit maakt het opsporen van de fout wat lastiger.


Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken

Startmotor ging toch mooi rond :?
 
Laatst bewerkt:
Hoi bedankt voor reacties,

Als de jiffybeveiliging defect zou zijn, gaat dan evengoed nog de startmotor rond gaan? Ik heb al even gekeken net, zag er op het oog goed uit. Moet nog wel even doormeten en kabels checken, maar kon het stekkertje ff niet vinden. Ga ik zo mee verder.

Het zou wel erg toevallig zijn dat alle 4 de bougiekabels opeens geen contact maken. Motor zou ook op 3 cilinders moeten starten. Bobines heb ik er even afgeschroeft. stekkers en contactpunten zagen er goed uit. Nog niet doorgemeten omdat ik de waardes niet weet.

Toen jouw CDI stuk was, deed ie het dan ook soms wel en soms niet?

Verder ben ik nu dus kabels en stekkers aan het checken, maar alles ziet er eigenlijk wel goed uit. Contactslot doorgemeten, ook geen problems.

Het "vervelende" is nu natuurlijk dat de motor het gewoon doet, dit maakt het opsporen van de fout wat lastiger.


Hoe dan ook, bedankt voor het meedenken

Toen bij mij de cdi unit kaduk was, vonkten de bougies niet meer, ook niet met nieuwe bougies. Motor draide wel rond, maar sloeg helemaal niet aan.

CDI unit vervangen en motor rijdt weer als een zonnetje.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Anton,
Ik heb nogal wat spullen liggen van een XJ600, oa ontsteking, kabelboom etc. Je zou eens langs kunnen komen en dan kunnen we wat spullen monteren om te zien of dit het probleem oplost. Wordt alleen lastig wanneer het probleem er niet altijd is. Op dit moment echter bevind ik me op mijn werk op zee en ben pas over een week of 5 weer thuis. (zag dat je ook aan een marof opleiding bezig was).
 
Hallo,

Ik heb gister een xj600 van '94 op de kop getikt voor weinig, en deze werkt wel probleemloos (voor nu dan :P). De ouwe xj zet ik weer inelkaar en gaat dan naar de sloop oid.


@ peerke30
Zekeringenkast heb ik ook bekeken/doorgemeten. Ik vermoed dat het al een vervangingsexemplaar was.

@ eddy0497
Heb je idd gelijk in, had ook niet gehoeven.

@ miccie
Bedankt voor je antwoord en meedenken. Ben blij dat ik een andere xj heb nu, dit rijd gewoon een stuk lekkerder dan dat ouwe hok. Ik vermoed dat een nieuwe cdi ook wel prijzig zou zijn.

@ theWarrior
Thanx voor je aanbod ook! Het is idd er lastig storing zoeken als de storing er niet meer is. Ik werk ook op zee, ben na m'n mbo maroff verdergegaan met hbo maroff. Zit nu bij Jumbo in rotterdam op kantoor. Januari klaar met m'n afstudeerscriptie, dan varen bij Jumbo.
 
Terug
Bovenaan Onderaan