Grote motorreis in je eentje, ervaringen?

JorisK

MF veteraan
16 jan 2005
6.009
676
Bergen op Zoom
Ha luitjes,

Na redelijk wat ritjes en vakanties in het verleden, en motorloos voor de afgelopen 2 jaar, wil ik dit jaar het motorrijden weer hervatten. Een motorrit kan een kleine rit zijn, maar ook een lange rit, het gaat mij om de laatste, en aangezien ik 2016 al gepland heb, staat dit nu in de bouwstijgers voor 2017 (ja weet het, ben erg vroeg :))

Het spookt al heel lang in mijn hoofd om via Bergen en de Geirangerfjord richting de Noordkaap te gaan (N) op een R1200 GSA, om vervolgens naar het zuiden te gaan via Rusland en terug te keren via de baltische staten naar Nederland. Een combinatie van hoofdzakelijk camperen, kampvuurtjes, en een hotel waar nodig. Dit zijn hele grote lijnen, ik verheug me al om op mijn gemakje de details in te vullen in het aankomend jaar :)

Nu heb ik een hoop verhalen gelezen (ook hier op MF) waarbij motorrijders grote ritten afleggen, helemaal solo. De rit die ik in mijn hoofd heb zitten is niet bepaald een ABC rit en ik acht de kans dan ook redelijk dat ik volgend jaar (nog?) niemand heb die mee wil rijden of samen een rit zou willen opzetten.

Ik vraag mij af of er hier ook motorrijders zijn die reizen van dit kaliber hebben afgelegd in hun eentje? En zo ja, hoe is dat jou persoonlijk bevallen? Zijn er ook mensen die via MF anderen hebben gevonden om een grote rit te maken, en hoe beviel dat?

Ik weet het, de zomer van 2016 staat nog voor de deur en ik ben erg vroeg, maar voor de mensen die 2016 al hebben ingevuld kunnen stiekem alvast gaan dromen over volgend jaar, en plannen is ook leuk :)

Alvast bedankt voor alle respons, zeer gewardeerd.

Gr.
Joris
 
Laatst bewerkt:
Er zijn genoeg motorrijders die dergelijke reizen solo maken. Niet alleen Scandinavië, maar ook Rusland, Balkan of nog verder. Zelf reis ik ook altijd solo, eigenlijk door heel Europa.

Je moet er wel tegen kunnen om alleen te zijn. De een kan daar beter tegen dan de ander. Sommige mensen moeten nou eenmaal altijd aanspraak hebben, en de ander heeft daar veel minder behoefte aan. Ik hoor zelf bij de laatste groep, ik red me prima alleen. Voor mij is alleen ook niet hetzelfde als eenzaam, ik kan goed alleen zijn, je eigen tempo bepalen en doen waar je zin in hebt. Hoe alleen je bent hangt er ook een beetje vanaf hoe je jezelf opstelt. Je komt op dergelijke reizen genoeg mensen tegen, en mijn ervaring is juist dat je solo veel sneller aanspraak hebt dan als je met een groep bent. Soms heb je genoeg aan een praatje van 10 minuten, soms ga je eens ergens een bakkie of biertje doen, en soms rij je zelfs meerdere dagen samen op. Het is net of je daarvoor open staat of niet. Ik zou me er niet druk om maken, er zijn genoeg reizigers die solo heel de wereld over gaan.

Als je vooraf toch reisgenoten gaat zoeken zou ik vooraf wel een paar keer afspreken om te kijken of het klikt of niet, en eventueel alvast een weekendje weg gaan. Het kan na een gesprekje van 10 minuten wel klikken, maar is dat na een paar dagen nog zo? Komen je interesses een beetje overheen, wat is de rijervaring. Als jij lange afstanden wil rijden en de ander wil elk uur een ander terrasje pakken, of het tempo van de een ligt veel hoger dan bij de ander. Dat soort dingen accepteer je de eerste paar dagen misschien wel van elkaar, maar na langere tijd gaat zoiets te uiteindelijk irriteren en daar wordt de sfeer niet beter van.
 
Laatst bewerkt:
Alleen reizen heeft voordelen.. ik vind in groepen rijden vreselijk..
alleen maak je ook meer/makkelijker contact met lokale bevolking..
je kan eigen compromissen maken.
Zo heb ik eens op een kerkhof gepit omdat ik nix anders kon vinden en moe was..
niemand heeft me die nacht gestoord..
 
Weekendjes weg (Eifel of id.) doe ik meestal in gezelschap van meerdere motorrijders.
Vakanties (Alpen) ga ik alleen. Kan ik doen en laten wat ik wil zonder overleg. Zoiets simpels als stoppen voor mooi landschap kan dan veel gemakkelijk zonder te claxoneren naar je voorganger of tekens te geven aan je achterligger. Je kan ook zo snel en zo langzaam rijden als je op dat moment zin in hebt. Ook snel een zijweggetje induiken als je dat leuk lijkt zonder de rest van je gezelschap kwijt te raken. Dus veel meer vrijheid.
Verder heb je in je eentje veel sneller aanspraak met anderen.
 
Alleen reizen heeft voordelen.. ik vind in groepen rijden vreselijk..
alleen maak je ook meer/makkelijker contact met lokale bevolking..
je kan eigen compromissen maken.
Zo heb ik eens op een kerkhof gepit omdat ik nix anders kon vinden en moe was..
niemand heeft me die nacht gestoord..

Komt heel bekend voor...............
Ooit eens pal (niet wetend) naast een kerkhof gestaan in Frankrijk.
Volgende morgen ontdekt waarom buren zo rustig. Prima geslapen!

@ Alleen reizen:
Overdag niks mis met alleen reizen. Genoeg aanspraak onderweg. Maar moet je wel zelf doen!
Ik vind het alleen 's avonds nog wel eens wat minder. Op veel campings vooral gezinnetjes en weinig mede-motoristen om effe een biertje te doen. Alleen is dan echt alleen!
 
Komt heel bekend voor...............
Ooit eens pal (niet wetend) naast een kerkhof gestaan in Frankrijk.
Volgende morgen ontdekt waarom buren zo rustig. Prima geslapen!

@ Alleen reizen:
Overdag niks mis met alleen reizen. Genoeg aanspraak onderweg. Maar moet je wel zelf doen!
Ik vind het alleen 's avonds nog wel eens wat minder. Op veel campings vooral gezinnetjes en weinig mede-motoristen om effe een biertje te doen. Alleen is dan echt alleen!

Dat heb je soms.. en ook dat vind ik soms wel fijn.. effe rust en wat tokkelen op een mondharp of in een notitieboekje je belevenissen van die dag opschrijven..
 
Nu heb ik een hoop verhalen gelezen (ook hier op MF) waarbij motorrijders grote ritten afleggen, helemaal solo. De rit die ik in mijn hoofd heb zitten is niet bepaald een ABC rit en ik acht de kans dan ook redelijk dat ik volgend jaar (nog?) niemand heb die mee wil rijden of samen een rit zou willen opzetten.
Het zal je misschien verbazen, maar het is toch een redelijke ABC rit. Nee, het is geen weekendje Eifel of Ardennen, en het vergt wat meer voorbereiding, maar er zijn er vele die je voorgegaan zijn en er zullen nog vele volgen :)

Zowel met de klok mee (eerst Scandinavië, dan de Baltische staten) als andersom. En zowel inclusief Rusland als exclusief Rusland. Sommigen doen dan weer alleen Sint Petersburg aan, anderen reizen helemaal door langs de Finse grens naar Moermansk.

Het opnemen van Rusland in je reisschema geeft wel wat meer formaliteiten dan dat je aan de Europese zijde van de grens blijft, echter dit is niet onoverkomelijk en eigenlijk vrij makkelijk geregeld. Let goed op de visumdatum, je voertuigverzekering (meestal geen dekking voor Rusland) en je ziektekostenverzekering. Vorig jaar met de auto naar Kaliningrad, Veliki Novgorod en Sint Petersburg geweest en het is allemaal vrij eenvoudig. De grensovergang is altijd wat gedoe (en bij elke grenspost anders), maar waar is dat niet het geval. Daarnaast vond ik de bevolking boven verwachting vriendelijk.

Je kunt het helemaal uitplannen, maar de ervaring leert dat het toch allemaal niet uitkomt. Zeker als het langer dan een week is. Er zijn omstandigheden als het weer die je op bepaalde momenten kan dwingen je route te verleggen, of je schema aan te passen. Echter geeft het plannen, bij mij in ieder geval, al de helft van het plezier.

Onderweg zul je waarschijnlijk genoeg mensen (motorrijders, maar ook fietsers en camperaars) tegenkomen met wie je een praatje kunt aanknopen. Reizigers waarderen een stukje interesse altijd, ook jij zult aanspraak krijgen :) Er kunnen echter ook dagen zijn dat je weinig tot geen aanspraak hebt. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee, ik pak een boek, bekijk mijn gemaakte foto's en schrijf mijn verhaal op in mijn notitieblok. Dit is echter natuurlijk voor iedereen anders.

Of je het zelf leuk vindt om dit in je eentje te doen moet je voor jezelf van tevoren bepalen. Als je een echt sociaal dier bent dan kan het een lange rit worden. Heb je er geen moeite mee, dan heb je de tijd van je leven :)

Misschien dit jaar eens uitproberen door een dag of 3-4 alleen met de motor op pad te gaan?

Houd ons op de hoogte :)
 
Laatst bewerkt:
Veel is hierboven gezegd. Maar niet alles.

Kennelijk is een van de grootste voordelen om alleen met de motor te reizen het best bewaarde geheim hier op het MF.

Alleen reizen op de motor = PUSSY!

Kennelijk vinden (ook lekkere) vrouwen het super aantrekkelijk als een man in zijn eentje op avontuur is op zijn motorbike. Veel vrouwen willen sex als ze je zien, en ook kinderen van je (ff opletten dus). Mijn conclusie na meerdere lange solo trips: the pussy is wide open!

Veel plezier op je trip in 2017!
 
Veel is hierboven gezegd. Maar niet alles.

Kennelijk is een van de grootste voordelen om alleen met de motor te reizen het best bewaarde geheim hier op het MF.

Alleen reizen op de motor = PUSSY!

Kennelijk vinden (ook lekkere) vrouwen het super aantrekkelijk als een man in zijn eentje op avontuur is op zijn motorbike. Veel vrouwen willen sex als ze je zien, en ook kinderen van je (ff opletten dus). Mijn conclusie na meerdere lange solo trips: the pussy is wide open!

Veel plezier op je trip in 2017!

Verder gaat het wel goed met je?
In ieder topic waar jij op reageert kom ik dit tegen pussy, pussy en pussy en hoe gemakkelijk ze te krijgen zijn als je motor rijdt........
Ik geloof er geen zak van!
Als je ze gemakkelijk kan krijgen, dan ook als je zonder motor op pad bent want dan krijg je ze overal namelijk en dan hoef je niet zo over op te scheppen.
Whisful thinking........geef maar toe, je zou het zo graag willen maar het lukt je gewoon niet :N
 
Haha. Mooi zo'n verzuurde reactie die de plank helemaal mis slaat. Zo heb ik al een half jaar geen tijd gehad om te bloggen op het MF. Ik heb mijn bikes verkocht. Voorlopig geen solo-trips voor mij. Maar zonder bike was ik niet geweest waar ik nu ben.

Ik wilde vanavond wat updates plaatsen op "mijn" topics, maar dat wordt lastig aangezien de zoekfunctie om zeep is geholpen. Geen probleem (hoop ik).

Maar ik blijf de MF' er die ik altijd was, behulpzaam en to-the-point. Het is allemaal waar. Solo-trip = doen = pussy!
 
Alleen reizen is geen probleem. Je bent flexibeler en hebt overal aanspraak.
Ik heb de route tegen de klok in gedaan, dus Rusland eerst en het was een mooi avontuur.

Tip1: neem de tijd. Ik heb er 6 weken over gedaan ook al omdat ik er stedentrips in verwerkt heb. Zo ben ik 4 dagen in St. Petersburg gebleven, wat veel te weinig is trouwens.
Met voldoende tijd heb je de vrijheid om je plan per dag te maken, behoorlijk zen.

Tip2: ga naar de echte Noordkaap: de Knivsjellodden https://nl.wikipedia.org/wiki/Knivskjelodden
Kun je onsterfelijk worden door jezelf in het register te schrijven en uiteraard het certificaat ontvangen.

Tip3: doe relaxed, het is geen wedstrijd.
 
Ik ben net terug van een rondje roemenie op de enfield diesel..en.. mis de contacten, gezelligheid en mensen die ik onderweg heb ontmoet...

Ik ben nu thuis en voel me eenzamer dan ooit.

GA!
houd een dagboekje bij en post een verslag hier!!
 
He sammie,
Ik ga over een paar weken naar Roemenie.
Heb je nog tips zoals routes, steden, campings en bezienswaardigheden?
 
He sammie,
Ik ga over een paar weken naar Roemenie.
Heb je nog tips zoals routes, steden, campings en bezienswaardigheden?
Ja, heb ik.. het noorden, over de Maramures is erg mooi maar vooral; ga er niet heen want ze rijden er ECHT idioot.. ik heb nog nooit zo iets gezien...
Brasov en Sibiu schijnen mooi te zijn maar het is me niet gelukt steden 'te doen'De camping bij Brasov bestaat al 3 jaar niet meer(wilde vanaf daar de stad bezoeken)
Let er op dat rekeningen niet altijd kloppen (soms het dubbele) en je soms niet genoeg wisselgeld terug krijgt.
 
Verder gaat het wel goed met je?
In ieder topic waar jij op reageert kom ik dit tegen pussy, pussy en pussy en hoe gemakkelijk ze te krijgen zijn als je motor rijdt........
Ik geloof er geen zak van!
Als je ze gemakkelijk kan krijgen, dan ook als je zonder motor op pad bent want dan krijg je ze overal namelijk en dan hoef je niet zo over op te scheppen.
Whisful thinking........geef maar toe, je zou het zo graag willen maar het lukt je gewoon niet :N
Jaa,inderdaad waar het hart van vol is en wat maar niet wil lukken _O- zielig gewoon: het begint op te vallen :Y
 
Zo groot als jij ze plant heb ik nooit gedaan, maar wel Tsjechië, Polen, Baltische staten en Roemenië gedaan, telkens helemaal alleen. Nooit problemen gehad met veiligheid en heb mijn motor met bagage meermaals achtergelaten op allerlei plaatsen.

Het grote voordeel van alleen rijden: je stopt wanneer je wil, je rijdt waar je wil, hoe hard je wil, ... Ik zocht ook weinig contacten op, had er geen nood aan, was gewoon mijn manier om elke keer twee weken het hoofd leeg en eens niet aan het werk te moeten denken.

Wat ik wel deed: via couchsurfing op voorhand contacten leggen met locals. Niet om daar te gaan verblijven, maar gewoon voor extra info. Zij weten uiteraard altijd meer dan de reisbrochures. En heel af en toe sprak ik dan wel eens met iemand af om een pint te gaan drinken 's avonds.

Nadeel: Het is bij het uitstippelen van routes in die landen niet altijd duidelijk of een weg verhard is of niet en zo kan je al eens pech hebben onderweg en dat moet je uiteraard ook jezelf behelpen. Zie foto: motor omgevallen in los zand ergens in Letland en zwaar gevecht moeten leveren om die weer op zijn wielen te krijgen. Ik zat op dat moment ergens waar er de komende drie maanden niemand ging passeren denk ik. Was wel bang momentje, maar ook wel weer een belevenis.

Er bestaat ergens een systeem (mogelijks ondertussen ook al met een app) waarbij je aan het thuisfront kan laten weten dat alles ok is, maar ook dat je in de problemen zit. Dit systeem zal dan via gps-signalen de nodige mensen verwittigen. Als je bijv. 48u niet op een knop duwt omdat je 't niet meer kan of ergens in een gebied zonder bereik zit, zal dat systeem je laatste locatie doorgeven. Ik weet niet meer juist hoe het heet, maar als ik nog eens zo'n reis plan, schaf ik dat wel aan, kwestie van het thuisfront gerust te stellen.


full
 
Jaa,inderdaad waar het hart van vol is en wat maar niet wil lukken _O- zielig gewoon: het begint op te vallen :Y

Ik geef een tip. Als je denkt dat er niets van klopt...jammer voor jou....je loopt een hoop pussy mis.

Speciaal voor TS nog 1 keer: 'A solo trip on a motorcycle is a pussy-buffet!'
 
Ik geef een tip. Als je denkt dat er niets van klopt...jammer voor jou....je loopt een hoop pussy mis.

Speciaal voor TS nog 1 keer: 'A solo trip on a motorcycle is a pussy-buffet!'

Ik weet niet wat voor pillen je slikt en.. ik denk dat ik het ook niet wil weten.. _O-
 
Ik weet niet wat voor pillen je slikt en.. ik denk dat ik het ook niet wil weten.. _O-

Dat begrijp ik best. Maar ik kan m'n genotsmiddelen goed handelen. Voor 22:00 ben ik toerekeningsvatbaar. Daar kun je van op aan.

Ik begrijp ook best dat niet alle solo-rijders het op prijs stellen dat ik "ons geheimpje" verklap. Maar laten we eerlijk zijn. Dit forum is er o.a. om kennis te delen. En er is genoeg voor iedereen. Dus draai er niet langer om heen.

Hoe het zit met de 'shitpussy' weet ik overigens niet. Daar heb ik persoonlijk geen interesse in. Misschien kan iemand TS daar over informeren? Ligt de shitpussy onderweg ook voor het grijpen?
 
...
Speciaal voor TS nog 1 keer: 'A solo trip on a motorcycle is a pussy-buffet!'
Volgens mij zit jij zonder het te beseffen op een verkeerd forum :')
Dit is motor-forum.nl en niet partyflock :N

@TS, en andere normale geïnteresseerden, ik zal ergens komende dagen wel een deftige en nuttige commentaar plaatsen. Want ook ik heb plannen :]
En ben nieuwsgierig en geïnteresseerd in de meningen en ervaringen van anderen die het hier serieus menen in dit topic.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf in een ver verleden (1989/90) alleen naar Sri-Lanka gereden op een XT500. Studie net klaar (Natuurkunde) en geen werk te krijgen in Nederland, dus alvast mijn pensioen opgenomen :Y . Tot op heden de mooiste reis ooit gemaakt. Wat de meisjes betreft wel een aantal hele leuke ervaringen, vooral in India (met name reizende Engelse, Franse en Australische dames), maar of dat kwam omdat ik alleen reisde weet ik niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf in een ver verleden (1989/90) alleen naar Sri-Lanka gereden op een XT500. Studie net klaar (Natuurkunde) en geen werk te krijgen in Nederland, dus alvast mijn pensioen opgenomen :Y . Tot op heden de mooiste reis ooit gemaakt. Wat de meisjes betreft wel een aantal hele leuke ervaringen, vooral in India (met name reizende Engelse, Franse en Australische dames), maar of dat kwam omdat ik alleen reisde weet ik niet.

Eindelijk een eerlijk verhaal *O* En ja, ...dat kwam omdat je in je eentje op een motor reisde. Het had niets met je knappe koppie of je fijne persoonlijkheid te maken. Laten we eerlijk zijn: wat maakt het uit :9
 
Volgens mij zit jij zonder het te beseffen op een verkeerd forum :')
Dit is motor-forum.nl en niet partyflock :N

@TS, en andere normale geïnteresseerden, ik zal ergens komende dagen wel een deftige en nuttige commentaar plaatsen. Want ook ik heb plannen :]
En ben nieuwsgierig en geïnteresseerd in de meningen en ervaringen van anderen die het hier serieus menen in dit topic.


Tja...wat kan ik daar op zeggen. Een serieuze Belg..? - x - = +? IK BEN SERIEUS! Als de drie B's bij elkaar komen ben je in de sky. En je hoeft er geen moeite voor te doen. Alleen je zooi op je motor zien te krijgen: en gassen maar.

Ps. Er is geen B voor Belg :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan