Honda Magna (VF700c) - Koppelingprobleem

MvdAkker

Rookie
16 jul 2018
3
0
Hallo,

Ik ben de bezitter van een Honda Magna (1984).
Onlangs tijdens het rijden slipte de koppeling ("gas geven, maakt wel toeren maar trekt niet).
Dit is alleen maar erger geworden, tijdens mijn laatste tocht (nou ja), werkt de hele koppeling niet meer.
De motor is in alle versnellingen te zetten, als de koppeling losgelaten worden gebeurd er verder niets. '(

Wie heeft een idee wat hieraan te doen is (heb zelf niet echt verstand van motoren), of is ie nu "op"?

Groet, Mark
 
Waarschijnlijk een vuiltje in het compensatiegaatje van je koppelingscilinder op het stuur. Als je de ontluchting beneden op je koppelingscilinder ff een beetje los draait, let op de troep die eruit komt goed direct opvangen, koppelt hij dan wel weer aan?
 
Ik ga deze post ff volgen.....ben zeer benieuwd wat de kenners zullen vertellen.

Alsnog een gedachtengang van mij :$ , heb je voldoende olie erin zitten? wij hebben natte koppelingsplaten en als die droog zijn slipt hij erover heen, tenminste dat denk ik..... |(

ik laat me gewoon corrigeren door de kenners lol _O-
 
Ik vind het advies van Tomcat wel prima. Beneden op de hulpkoppelingcilinder zit een ontluchtnippel met een rubber afsluitdopje. Dat haal je er af, zet een slangetje op de ontluchtnippel, potje er bij en nippel los draaien. Als de druk weg is in zijn versnelling zetten, heen en weer rijden en voelen of de koppeling aangrijpt.

Niet met lopende motor uiteraard.

Als dat zo is ligt het niet aan de koppeling zelf maar aan de hydraulica, kan ook een verstopte slang zijn. Die vergaan wel van binnen en als je dan onykoppelt heb je veel druk, maar de koppeling zelf moet de olie terug persen en als de slang blokkeert blijft hij ontkoppeld.
 
Ik ga straks kijken of het me lukt om de ontluchting te vinden en open te maken (en af te tappen).
Het reservoir heb ik overigens open gehad, dit zat tot de nok toe gevuld.
Resultaten zal ik zeker delen!
 
Pas op met rem vloeistof. Deze werkt als een uitstekende verf afbijt.. Mocht het op je lak komen, afspoelen met (veel) water. Niet gaan wrijven..
 
Ik ga straks kijken of het me lukt om de ontluchting te vinden en open te maken (en af te tappen).
Het reservoir heb ik overigens open gehad, dit zat tot de nok toe gevuld.
Resultaten zal ik zeker delen!

Aan de linker kant net achter de achterste cilinders steekt het net boven het deksel met de ribbels uit. Rubber dopje er af, slangetje er op en idd niet op de lak laten komen, ook niet op de blanke lak van het deksel.

Remvloeistof werkt sneller dan afbijt.
 
Nou, ik heb de ontluchtingsnippel gevonden. Een doekje erbij gehouden vanwege gebrek aan een slangetje.
Na rustig de koppeling inknijpen komt er donker / zwarte vloeistof uit.
Ik heb de nippel weer dicht gedraaid terwijl de koppeling ingedrukt (zodat de vloeistof door wil stromen).
Nu ik de motor in de 1e versnelling zet, lijkt ie deze weer te pakken (kan de motor niet meer wegduwen).
Ga morgen de motor starten om te kijken of het echt geholpen heeft....
 
Nou, ik heb de ontluchtingsnippel gevonden. Een doekje erbij gehouden vanwege gebrek aan een slangetje.
Na rustig de koppeling inknijpen komt er donker / zwarte vloeistof uit.
Ik heb de nippel weer dicht gedraaid terwijl de koppeling ingedrukt (zodat de vloeistof door wil stromen).
Nu ik de motor in de 1e versnelling zet, lijkt ie deze weer te pakken (kan de motor niet meer wegduwen).
Ga morgen de motor starten om te kijken of het echt geholpen heeft....

Als je het goed wil doen......
De remvloeistof er even allemaal uit en de koppelingspomp goed schoonmaken, net als de (slave) cilinder op blok . boel er even af uit elkaar en vers met ATE remvet weer monteren . Daarna boel weer afvullen en ontluchten.
Compensatie gaatje wat hier al eerder geopperd is goed checken , niet met naalden in poeren anders is straks je pompmanchet nog naar de bliksem .
 
Laatst bewerkt:
Mijn koppelingshendel gaat na het koppelen niet helemaal terug naar normale positie. Dan moet ik hem het laatste stukje nog even helpen (duwtje geven.) Als ik dat niet doet wil hij ook wel eens doorslippen.
Heeft iemand een idee waar dat door kan komen? Defecte koppelingspomp? Lucht in de leiding?
 
Mijn eerste reactie is gehele systeem schoonmaken, als je de onderzijde niet wil demonteren beginnen met de remvloeistof verversen dmv doorpompen. Werkt het dan goed heb je geluk. Zo niet dan alsnog de onderzijde demonteren schoonmaken en met Ate remmenvet weer in elkaar zetten, dan weer vullen met vloeistof en ontluchten.

En als je de onderzijde uiteenhaalt is het afhankelijk hoe eea eruit ziet of je kan volstaan met schoonmaken of dat er een revisieset in moet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan