Schotland op de motor [Centrale informatie]

Afgelopen mei was ik in Schotland, eindelijk! Een aanrader voor iedere motorrijder. Geweldige landschappen, lekker rijden, ergens een bakkie doen met een stuk cake, helemaal goed.

Tegenvaller: bezoek whiskystokerij. We (groepsreis) kwamen langs Glennfiddich, maar net te laat voor de gratis rondleiding, en we wilden ook geen uur wachten op de volgende, dus reden we weer door.
Later heb ik wel Talisker bezocht, maar dat vond ik eigenlijk helemaal niet zo interessant. De uitleg ging een beetje verloren in het fabriekslawaai en verder zie je niet veel van het proces. Het droge deel van het proces gebeurt ook niet bij Talisker zelf. Dat zegt verder weinig over de kwaliteit van de whisky, daar heb ik toch geen verstand van.

Waar ik wel wat van weet zijn hoogovens en daarom deze tip: de Bonawe Iron Furnace, circa 10 kilometer ten oosten van Oban aan de A85. Het is een oud hoogovencomplex, in gebruik van 1754 tot en met 1876. De hoogovens in IJmuiden, goed te zien vanaf de boot, werken eigenlijk nog precies zo als die in Bonawe.
Het enige echte verschil: de schaalgrootte. Bonawe produceerde in zijn topjaar 1788 circa 700 ton ruwijzer. In IJmuiden is dat een kwestie van een paar uurtjes.

Heel mooi: Apple Cross. De allure van een Alpenpas, maar dan op zeeniveau. En vergeet niet de rest van het schiereiland te rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben net terug van een weekje schotland, wat een fantastisch land om motor te rijden.
De AppleCross moet je zeker niet missen.
Wij zijn na Newcastle door Engeland naar Dumfries gereden en ook de Hardknott pas gereden, helemaal geweldig.
Verder een rondje Skye gedaan, ook erg mooi.
Veel bezocht hebben we niet, we hebben veel gereden, elke nacht in een ander hotel/b&B.
Ook het weer was goed, maar 1 dag regen gehad, de rest licht bewolkt of zonnig.

Ik ga zo weer terug, deze trip staat in de top 3 van mijn motorreizen !

groet
Kami
 
Hoe doen jullie wildkamperen in Schotland?
Als ik de regeltjes lees dan mag je niet in de nationale parken wildkamperen, dat zijn er maar twee in Schotland. Dus plek zat zou ik zeggen.
Verder kun je dus overal terecht? Een mooi afgelegen plekje zoeken en de tent neergooien, net als in Noorwegen :P

En mensen toevallig ook ervaring met wildkamperen in Ierland, als je op internet zoekt is het verboden, maar wordt wel gedoogd, beetje dubbel...
 
Weer geboekt voor een dikke week Schotland in mei 8-) Nog meer levensgenieters hier die weer gaan?

Het plan om mei / juni 2016 te gaan, waarschijnlijk met z'n drieën.
Ik denk met een georganiseerde reis en hotelovernachtingen...
Binnenkort op de motorbeurs maar eens wat informatie inwinnen.

Wordt voor mij de allereerste keer.
 
Het plan om mei / juni 2016 te gaan, waarschijnlijk met z'n drieën.
Ik denk met een georganiseerde reis en hotelovernachtingen...
Binnenkort op de motorbeurs maar eens wat informatie inwinnen.

Wordt voor mij de allereerste keer.

Ik heb goede ervaringen met buroscanbrit
hotelrondreis geboekt.
 
Weet iemand of het te doen is om met de motor. naar het afgelegen cafe de the old forge in knoydart te rijden. Het licht 30 km afgelegen van van alles. En kan er met een bootje heen. Maar ben nieuwsgierig of je er ook met de motor bij kan komen. :] :]
 
Rustig topic hier met de Schotland gangers :)


Ben bezig een rit aan het uitzetten van +/-5000> km door Schotland, Engeland en Wales, met de nadruk op Schotland. En dat begint nu langzaam een beetje vorm te krijgen ;)
De boot is al geboekt, 11 juli.

Paar vraagjes,
- Maakt het veel uit vanuit welke richting je Bealach na Ba (Applecross) en de A82 bij Glencoe rijd?

- Ook moet er uiteraard een Whiskey stokerij bezocht worden, tips om een mooie stokerij te bezoeken? Zit nu te denken aan Glenfiddich.

- Iemand bekend met wat leuke offroad paden voor de afwisseling tussen door :]

- Iemand nog een tip voor een "echt" Schots dorpje, met daarin een of meerdere echte Schotse pubs, dus niet de uitgaanssteden (Edinburgh gaan we sowieso heen) .

Er zullen dit jaar toch vast wel meer mensen de plas oversteken?? :P
 
Ik blijf dit topic volgen.

ja, ik wil nog steeds naar Schotland! En dan eigenlijk liefst kamperen.
Helaas, ik verwacht te veel ellende met midges en regenweer.
Daarom uiteindelijk dit jaar vakantie Z Afrika gekozen. Daar ook rijden, dan met een huurmotor.

Toch wil ik nog wel een keer naar de highlands.
Wellicht wordt het dan gewoon met de bus en slapen in hotel.
Ik ben d'r nog niet echt uit.
 
Paar vraagjes,
- Maakt het veel uit vanuit welke richting je Bealach na Ba (Applecross) en de A82 bij Glencoe rijd?
Vind ik niet, is allebei even mooi 8-)



- Iemand nog een tip voor een "echt" Schots dorpje, met daarin een of meerdere echte Schotse pubs, dus niet de uitgaanssteden (Edinburgh gaan we sowieso heen)
Het eerste wat me te binnen schiet is Pitlochry, maar zo zijn er nog honderden. Arrochar, Portree en misschien wel de leukste: Ullapool. Vorig jaar allemaal zelf geweest.

Er zullen dit jaar toch vast wel meer mensen de plas oversteken?? :P
Over 6 weken weer :Y Dit keer blijven we wat meer uit de bewoonde wereld qua overnachtingen.
 
Laatst bewerkt:
Rustig topic hier met de Schotland gangers :)


Ben bezig een rit aan het uitzetten van +/-5000> km door Schotland, Engeland en Wales, met de nadruk op Schotland. En dat begint nu langzaam een beetje vorm te krijgen ;)
De boot is al geboekt, 11 juli.

Paar vraagjes,
- Maakt het veel uit vanuit welke richting je Bealach na Ba (Applecross) en de A82 bij Glencoe rijd?

- Ook moet er uiteraard een Whiskey stokerij bezocht worden, tips om een mooie stokerij te bezoeken? Zit nu te denken aan Glenfiddich.

- Iemand bekend met wat leuke offroad paden voor de afwisseling tussen door :]

- Iemand nog een tip voor een "echt" Schots dorpje, met daarin een of meerdere echte Schotse pubs, dus niet de uitgaanssteden (Edinburgh gaan we sowieso heen) .

Er zullen dit jaar toch vast wel meer mensen de plas oversteken?? :P

Pitlochry is al eerder genoemd. Oban vond ik ook een verschrikkelijk schattig (haven)stadje. De gelijknamige stokerij is een aanrader. Dufftown is een erg schattig stadje, daar liggen in de omgeving de meeste distilleerderijen. oa Glenfiddich al vond ik 1 dat 1 van de minst leuke rondleidingen, daar wordt echt een standaard verhaaltje opgedreund. Tip als je een stokerij wil bekijken, zoek er eentje uit van "Friends of the Classic Malts". Met een "paspoort" (gratis foldertje) heb je gratis toegang tot een hoop distilleerderijen. Ik vond overigens de Strathisla ook erg leuk.
 
Laatst bewerkt:
Rustig topic hier met de Schotland gangers :)


Ben bezig een rit aan het uitzetten van +/-5000> km door Schotland, Engeland en Wales, met de nadruk op Schotland. En dat begint nu langzaam een beetje vorm te krijgen ;)
De boot is al geboekt, 11 juli.

Paar vraagjes,
- Maakt het veel uit vanuit welke richting je Bealach na Ba (Applecross) en de A82 bij Glencoe rijd?

- Ook moet er uiteraard een Whiskey stokerij bezocht worden, tips om een mooie stokerij te bezoeken? Zit nu te denken aan Glenfiddich.

- Iemand bekend met wat leuke offroad paden voor de afwisseling tussen door :]

- Iemand nog een tip voor een "echt" Schots dorpje, met daarin een of meerdere echte Schotse pubs, dus niet de uitgaanssteden (Edinburgh gaan we sowieso heen) .

Er zullen dit jaar toch vast wel meer mensen de plas oversteken?? :P

Applecross is ook te bekijken met Streetview in Google Earth.
Dan kun je zelf kijken in welke richting hij het mooist is.

EgbertO
 
Mijn ervaring is dat je niet al teveel moet willen voorbereiden voor Schotland, en je gewoon laten verrassen.... zoveel verschillende wegen heb je er ook niet.
 
Ik heb in 2013 een rondreis gemaakt in schotland van 13 dagen op een fzr. Ik ben begonnen in newcastle, langs de kust omhooggereden, toen overgestoken naar de midlands, de highlands, en vervolgens weer naar beneden langs de westkust. Een echte aanrader is de bergpas naar het plaatsje applecross. Een afrader vond ik isle of sky. Tenzij je van doorgassen op mooi asfalt houdt:)

Btw... ik ben in juni geweest, en kapot geprikt door kamikaze midges! Ik denk dat de temperatuur en vochtigheid zeerzeker effect hebben op de aan/afwezigheid van die krengen. Anyway,...VEEL PLEZIER
 
Hey, kijk weer wat leven in het topic :)
Bedankt voor de reacties al tot zover.

Pitlochry even gegoogeld ziet er leuk uit, dus zal waarschijnlijk wel in onze route eindigen.

Wat betreft de midges, al veel verhalen hier over gehoord en gelezen, de muggen in Zweden ook met moeite overleefd, dan moet dat in Schotland ook wel lukken hoop ik :).
 
Terug
Bovenaan Onderaan