Tweetakt van Oostblok tot Japan, onder één dak

Luchtgekoelde RD-tje hadden/hebben gewone kraantjes.
Zwart fluitje= ontluchting/overlopert.

Anders zou de Jawa ook niet lekker lopen op de japcarb! ;)
 
dat rijd onwijs met die gasfabriek van gijs ;)

Afgelopen dagen weer wat km's gemaakt met de jawa en hij rijd goed zo :)

Nog een vraagje aan de bougie kenners: Wat verteld een wit contactoppervlak vd elektrode mij bij een bougie die verder helemaal koffiekleurig is?


Volgens mij is dat prima/of iets te heet, maar kijk hier even welke er het beste past

Spark Plugs
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dat prima/of iets te heet, maar kijk hier even welke er het beste past

Spark Plugs

Bedankt voor de link, zo uitgebreid omschreven heb het verhaaltje nog nooit gevonden :)


Maar op jullie aandringen maar even een plaatje erbij dan want mijn bougie staat er niet echt bij...
Je ziet dat alleen het contact oppervlak van de bougie (NGK B8HS) wit is bij de linker cilinder, de rest is wel gewoon goed van kleur...



Ik moet er wel even bij vertellen dat ik vd week ook nog ga experimenteren met 1 of 2 maten grotere sproeier want voor m'n gevoel mist hij nog een beetje power boven de 3500 toeren onder belasting
 
Lijkt me wel oké, komt dan toch dicht in de buurt van plaatje 14

SP14.JPG

Tis wel moeilijk te zien aangezien de foto's aardig wazig zijn......
 
Ik kan vanmiddag nog wel de camera opscharrelen, die maakt beter foto's als m'n telefoon ;)
Ik maak me over de kleur niet al teveel zorgen maar ik vind het apart dat links het wel heeft en rechts niet..
 
Je moet met 1 carb twee cilinders behappen. Er zit dus waarschijnlijk een spruitstuk op met een ingebouwde splitsing. :? Dat moet dus links en rechts evenveel mengsel doorlaten.
De bussen/poorten moeten dus ook exakt elkaars evenbeeld zijn. :Y

Ik heb slechts heel even een Jawa twin gehad en dat was nou niet bepaald een toonbeeld van mechanische precisie....... O-)

Maw. ik denk, dat het moeilijk word de bougiegezichten helemaal gelijk te krijgen.

Overigens, je kunt ook de naald ff een standje hoger zetten, voordat je met de sproeiers aan de gang gaat.


I wish you luck. :Y
 
Laatst bewerkt:
Je moet met 1 carb twee cilinders behappen. Er zit dus waarschijnlijk een spruitstuk op met een ingebouwde splitsing. :? Dat moet dus links en rechts evenveel mengsel doorlaten.
De bussen/poorten moeten dus ook exakt elkaars evenbeeld zijn. :Y

Ik heb slechts heel even een Jawa twin gehad en dat was nou niet bepaald een toonbeeld van mechanische precisie....... O-)

Maw. ik denk, dat het moeilijk word de bougiegezichten helemaal gelijk te krijgen.

Overigens, je kunt ook de naald ff een standje hoger zetten, voordat je met de sproeiers aan de gang gaat.


I wish you luck. :Y


Wat je zegt klopt helemaal, bij het plaatsen van de carburateur heb ik ook het spruitstuk losgehaald en wat beter afgewerkt want daar zaten enorme bramen op. Een blik op de inlaat vertelde mij ook dat de cilinderbus niet helemaal op z'n plaats zat waardoor de inlaat(en uitlaat en spoelpoorten waarschijnlijk) iets vernauwt is/zijn dat is waarschijnlijk dus ook de boosdoener van het ongelijke roken en bougiebeeld.
Sebas gebruikt z'n jawa wekelijks en zeker in de winter dus ik moet nog even kijken wanneer ik dat ga veranderen, een flinke brander, bankschroef, blok hardhout en een moker schijnen genoeg te zijn om de cilinderbus zo te plaatsen zoals het hoort :)

Ik heb net trouwens een ommetje gedaan met de naald een standje omhoog en het reed al beter, het bougiebeeld was ook beter. Met sproeiers ga ik dus wel aan de slag als ik bovenstaande heb uitgevoerd 8-)


Volgend project:

Werkbank opruimen :X
 
Morrie oma!

De werkbank is inmiddels opgeruimt 8-)
img047h.jpg


Dus ik mocht weer sleutelen van mezelf :)
Puntje waar ik achter kwam bij m'n jawa tijdens het plaatsen van de mikuni carburateur was dat de cilinderbus van m'n linker cilinder gezakt was -O-
Het schijnt vaker voor te komen bij jawa's en dr zijn dus ook al oplossingen voor zoals de cilinder verwarmen en de bus terugpersen.

Hoe pakken we dat aan?
Eerst de tank eraf en de uitlaten.


Dan de uitlaat spruitstukjes, er zat weinig koolaanslag in :)
img057.jpg


Dan het carburateurtje, inlaatspruitstuk en luchtfilterbox eraf


Zuiger ziet er ook nog goed uit, mag ook wel na <10.000km


Op deze foto is duidelijk te zien waar het om gaat, waarom de motor niet helemaal in balans loopt en de ene uitlaat meer rookt dan de ander... De gezakte cilinderbus
Hier is ook goed te zien hoe slecht de inlaatpoort is afgewerkt.



Die bus moet dus omhoog geperst worden maar daardoor ontstaat ook meteen een probleem... Dat is op de volgende foto's goed te zien.






Als de cilinderbus 1mm omhoog geperst word steekt hij dus ook 1mm boven de cilinder zelf, wanneer ik de cilinderkop dan weer op spanning zet ben ik bang dat ik hem terug druk tot de bovenkant van de cilinder zelf...

Wat zou nu de beste oplossing zijn?
1. Cilinderbus omhoog persen en afwachten wat er met de tijd gebeurt, of hij terugzakt of niet.
2. Cilinderbus omhoog persen en de bovenkant afvlakken totdat hij gelijk is met de bovenkant vd cilinder.
3. Cilinderbus laten zitten en alleen de rand bij de inlaat en uitlaatpoort uitvijlen?
 
Laatst bewerkt:
De poorten horen natuurlijk gelijk met de cylinder te zitten,maar
er zijn zat fabrikanten die daar niet zo nauw naar kijken,maar rust die bus dan nergens op?,dat
hij heen en weer kan in de cylinder is opzich al raar ,dat hoort echt goed vast te zitten.
Mooi die drie zuigerveren,het lijkt wel een 4takt, het zuigertje ziet er nog zeer goed uit.
 
Laatst bewerkt:
De poorten horen natuurlijk gelijk met de cylinder te zitten,maar
er zijn zat fabrikanten die daar niet zo nauw naar kijken,maar rust die bus dan nergens op?,dat
hij heen en weer kan in de cylinder is opzich al raar ,dat hoort echt goed vast te zitten.
Mooi die drie zuigerveren,het lijkt wel een 4takt, het zuigertje ziet er nog zeer goed uit.

Ik zal het van het weekend even beter gaan bekijken en een oplossing verzinnen :)
De cilinderbus zelf is te verplaatsen dmv hem warm te stoken en hem dan omhoog te persen. Los zit hij er dus niet in maar ik kan me voorstellen dat er betere constructies zijn
 
Neem aan dat de cilinderbussen met een kraag in de cilinder zitten. Door de kraag kunnen ze niet zakken en door de cilinderkop kunnen ze niet omhoog.
Daarom denk ik dat het omhoog meppen van de bussen geen zin heeft, je zou iets aan de poorten moeten doen om ze gelijk te krijgen.
 
Neem aan dat de cilinderbussen met een kraag in de cilinder zitten. Door de kraag kunnen ze niet zakken en door de cilinderkop kunnen ze niet omhoog.
Daarom denk ik dat het omhoog meppen van de bussen geen zin heeft, je zou iets aan de poorten moeten doen om ze gelijk te krijgen.

Afgelopen week heb ik het te druk gehad om ernaar te kijken, as weekend gaat denk ik wel lukken dan zal ik eens kijken wat de beste oplossing is :)

@ sammie, ik rijd nu met bardahl vol synthetische olie, daarvoor heb ik vele km's gemaakt met valvoline vol synth ;)
 
Vandaag de werkplaats weer ingedoken.

Cilinder opgespannen, ik heb gesloten om de bus eerst omhoog te gaan persen en mocht het niet bevallen of hij weer zakken dan kan ik altijd nog de poorten aanpassen :)

Sebas in de aanslag met de gasbrander, vlammetje erbij ennnn.... nieuwe gasvulling halen morgen -O-
 
Kwestie van meten, geconstateerd is dat er een verschil tussen beide cilinders zit. Zo wie zo in de bus zoals je zegt, maar zijn beide cilinder gietstukken ook gelijk?

Als je eerst de gietstukken op gelijke hoogte brengt, dan beide bussen en waar mogelijk ook al de poorten moet het goed zijn. Ook andere 2-takten hebben veel problemen met ongelijke cilinders, RD350 RD500 RG's overal zit een behoorlijke afwijking in omdat fabrikanten ook in massa werkt.
 
Kwestie van meten, geconstateerd is dat er een verschil tussen beide cilinders zit. Zo wie zo in de bus zoals je zegt, maar zijn beide cilinder gietstukken ook gelijk?

Als je eerst de gietstukken op gelijke hoogte brengt, dan beide bussen en waar mogelijk ook al de poorten moet het goed zijn. Ook andere 2-takten hebben veel problemen met ongelijke cilinders, RD350 RD500 RG's overal zit een behoorlijke afwijking in omdat fabrikanten ook in massa werkt.

De gietstukken zelf heb ik eigenlijk nog niet vergeleken, goed dat je t zegt. Ik ga dr straks na een bezoekje aan de tandarts aan beginnen dan hoop ik vandaag de boel ook meteen klaar te hebben :)

Hoop dat ik er ook aan toe kom om de uitlaat spruitstukken opnieuw te lassen, die las had niet overal goed gepakt dus 100% gas dicht was het niet..
 
Nou het is gebeurt hoor...

Ik heb de gietstukken vergeleken en de bussen zelf, dat was allemaal identiek. Vervolgens de cilinder opgespannen in de bankschroef, heetgestookt en de in-en-uitlaatpoort gelijk gezet met die van het gietwerk, ongeveer 1mm omhoog.
Toen heb ik de cilinder weer bekeken, de spoelpoorten van de cilinderbus waren ook omhoog gegaan maar het gietstuk was hiervoor niet hoog genoeg.

Met andere woorden.. de in en uitlaatpoort zaten wel op de goede plek, maar alle spoelpoorten niet, bovendien heb je compressieverlies als de cilinderbus omhoog gaat en dus de squish ruimte groter word.

Ik heb besloten de bus weer gelijk te zetten met de spoelpoorten (en ook dezelfde hoogte als de andere cilinder) en de inlaat en uitlaatpoort te bewerken met de dremel, hierbij heb ik de 'rand' weggehaalt van de 'verkeerde cilinder' en het gietwerk van de inlaat beter afgewerkt, ik heb ook het stuk draadeind wat uitstak in de inlaat afgedremelt.
Bij de andere cilinder heb ik het kleine randje wat de in en uitlaat hadden ook mooier afgewerkt evenals het gietwerk van de inlaat.

Vanmiddag ga ik verder met de eindafwerking van alles :) Ben benieuwd wat het uiteindelijke resultaat is, of er merkbaar meer vermogen is en het blokje soepeler loopt.

img068b.jpg

Deze 2 foto's zijn van de bewerkte poorten
img069ac.jpg

img070sx.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de inlaatpoorten ook verder afgewerkt :)

Er zaten lelijke gietranden in en het was allemaal grof afgewerkt, bovendien strak er 1 stukje draadeind van het inlaatspruitstuk uit in het inlaat kanaal.

Ik heb de gietranden weggedremelt net als het uitstekende stukje draadeind, daarna met korrel 400 de boel opgepoetst, scotchbrite er doorheen, daarna korrel 1000 en dit is het resultaat :)
2 mooi afgewerkte inlaatkanalen en de bijgewerkte inlaatopening vd cilinderbus :)

 
Mooi,alleen het gladmaken had je jezelf kunnen besparen,een ruw oppervlak is namelijk
beter,dat zorgt voor een betere vermenging van het mengsel,alleen bij de uitlaatpoort
heeft het wel nut ,niet voor het uitlaatgas maar omdat de koolafzetting dan minder is.
 
Laatst bewerkt:
Mooi,alleen het gladmaken had je jezelf kunnen besparen,een ruw oppervlak is namelijk
beter,dat zorgt voor een betere vermenging van het mengsel,alleen bij de uitlaatpoort
heeft het wel nut ,niet voor het uitlaatgas maar omdat de koolafzetting dan minder is.

De praktijkkennis heb ik daar niet van, maar als theorie erachter:
Met een gladde inlaatpoort heeft het mengsel minder weerstand, bovendien word het mengsel eerst het carter ingezogen dus een hogere vullingsgraad die je zou kunnen hebben met een grof oppervlak en dus turbulente stroming word dan weer teniet gedaan lijkt me.
De kanalen naar de spoelpoorten toe zijn van binnen nog wel grof dus word het mengsel op het laatste moment evengoed nog vermengd.
Volgensmij is de stroming in het inlaatkanaal ook niet laminair maar turbulent dus zou een grof oppervlak ook geen meerwaarde hebben lijkt me?
 
Terug
Bovenaan Onderaan