Zou een fluohesje op de motor veel uitmaken? deel 2

fluohesje helpt bevorderen van extra zichtbaarheid op de mot

  • natuurlijk, das logisch toch!

    Stemmen: 100 33,3%
  • ehm, alleen als ie goed zichtbaar is voor anderen..

    Stemmen: 13 4,3%
  • hangt van de kleur fluo af.

    Stemmen: 3 1,0%
  • 's nachts geloof ik er niet in, overdags wel.

    Stemmen: 8 2,7%
  • overdags geloof ik er niet in, 's nachts wel.

    Stemmen: 23 7,7%
  • alleen met reflectiestrepen, anders niet!

    Stemmen: 16 5,3%
  • het helpt helemaal niet om extra gezien te worden

    Stemmen: 94 31,3%
  • misschien alleen als ik zelf geen verlichting voer?

    Stemmen: 4 1,3%
  • geen mening

    Stemmen: 5 1,7%
  • boeit me helemaal niet..

    Stemmen: 34 11,3%

  • Totaal aantal stemmers
    300
Om een lange discussie te voorkomen :

Bron : http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...sen-voor-de-verlichting-op-mijn-voertuig.html

Lichtarmaturen en type lamp
Sinds 1 mei 2009 moeten lichtarmaturen van voertuigen het type lamp hebben waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Deze regel geldt voor alle voertuigen.

Zolang je het type lamp maar niet veranderd mag het dus,ongeacht de kleur (wit of geel dan)
 
Laatst bewerkt:
Maar de Fransen hadden geen gelijk, zoals je eerder aangaf, want het werkt natuurlijk alleen als niet iedereen het heeft. Als alle auto's ook met geel licht rijden valt de motorrijder wederom niet op.
 
En wat Xenon betreft :

Gasontladingslampen (xenonlampen)
Xenonlampen horen in speciaal daarvoor bestemde armaturen. Deze lampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Het gaat hier om armaturen met een code DC, DR of DCR.

De regelgeving voor xenonlampen is alleen van toepassing op:

personenauto's;
bedrijfsauto's;
bussen.
Op motorfietsen (motoren) en driewielige motorvoertuigen zijn deze regels niet van toepassing. Maar motorfietsen mogen geen verblindende lichten hebben. Dit staat in de Regeling voertuigen, artikel 5.4.64, eerste lid.
 
Als je eigen veiligheid af moet hangen van degene die voor je rijdt zou ik stoppen met motorrijden.
Wat wel hinderlijk kan zijn, zijn gewone koplampen met after xenon.
Je kent ze vast wel, veel blauw strooilicht.

Verder kan het schelen er niet in te kijken, en meer afstand te nemen als er iemand met xenon voor je rijdt.
Overigens is xenon niet ontwikkeld voor ikke ikke ikke, maar voor beter zicht.
Zelf heb ik milieuverlichting en dat schijnt voor geen meter, en ik kan het ook niet over mijn hart verkrijgen om er aftermarket xenon in te bouwen.
Maar eerdaags gaan er wel een paar normale lampen in, dan maar € 50 euro brandstof meer per jaar verstoken. :z


Ik heb het niet over degene die voor me rijdt, maar over verblindende tegenliggers.
Verkeerd afgestelde xenon is sterk verblindend, evenals xenon in reflectoren die daar niet voor bedoeld zijn. Je hebt dan een enorme hoeveelheid strooilicht. Je kan dan niet zien, wat er achter die tegenligger gebeurd.
En meer afstand houden helpt dan echt niet, of ik zou keihard achteruit moeten gaan rijden. :P
 
Geel licht mag alleen worden gevoerd door uit Frankrijk geïmporteerde oldtimers.
Die bezitten ook reflectoren die daarvoor geschikt zijn.
Koplampen die zijn gemaakt voor wit licht moet je geen geel in doen, je veranderd daarmee iets aan de typegoedkeuring.


De reflectoren zijn gelijk, ook de lampfittingen, alleen de kleur van de lamp verschilt, kwestie van andere lampen er in frotten.
 
Maar de Fransen hadden geen gelijk, zoals je eerder aangaf, want het werkt natuurlijk alleen als niet iedereen het heeft. Als alle auto's ook met geel licht rijden valt de motorrijder wederom niet op.


Dan is de oplossing toch simpel, wit voor auto's en geel voor motoren. En iedereen die zich daar niet aan houdt voor het vuurpeloton, zijn we ook van die eigenwijze dat maak ik zelf wel uit types af. })
 
Ik heb het niet over degene die voor me rijdt, maar over verblindende tegenliggers.
Verkeerd afgestelde xenon is sterk verblindend, evenals xenon in reflectoren die daar niet voor bedoeld zijn. Je hebt dan een enorme hoeveelheid strooilicht. Je kan dan niet zien, wat er achter die tegenligger gebeurd.
En meer afstand houden helpt dan echt niet, of ik zou keihard achteruit moeten gaan rijden. :P

Standaard xenon stelt zich automatisch af, al laat dat systeem te wensen over.
After xenon bezit idd nog meer strooilicht.
Omdat je als motorrijder links van het midden rijdt ( als het goed is ) heb je daar idd nog meer hinder van.
Wat kan schelen is op dat moment even rechts van midden te rijden zodat je er omheen kunt kijken.
Buiten het feit dat het van levensbelang is op de motor om te weten wat er achter je tegenligger gebeurd stel ik de vraag; is het erg om het eens even niet te weten?
Ik bedoel, het is een eng idee en volgens mij ook niet meer dan dat....
 
De reflectoren zijn gelijk, ook de lampfittingen, alleen de kleur van de lamp verschilt, kwestie van andere lampen er in frotten.

Ik dacht dat het niet mocht maar kan me vergissen, heb er ook even naar gezocht maar de info is te verschillend.
Misschien weet MBM hoe dat zit?
 
Standaard xenon stelt zich automatisch af, al laat dat systeem te wensen over.
After xenon bezit idd nog meer strooilicht.
Omdat je als motorrijder links van het midden rijdt ( als het goed is ) heb je daar idd nog meer hinder van.
Wat kan schelen is op dat moment even rechts van midden te rijden zodat je er omheen kunt kijken.
Buiten het feit dat het van levensbelang is op de motor om te weten wat er achter je tegenligger gebeurd stel ik de vraag; is het erg om het eens even niet te weten?
Ik bedoel, het is een eng idee en volgens mij ook niet meer dan dat....


Als je goed verblindt wordt, zie je zowiezo een tijdje minder goed in het donker, het kan best vervelend zijn, als je daardoor een bocht mist, of een voetganger op een zebrapad niet ziet. Er zijn niet voor niets wettelijke regels, om verblinding tegen te gaan. Als je xenon nodig hebt om in het donker voldoende te zien, lijkt me een bezoekje aan de oogarts nuttiger. Je leest nog vrij regelmatig, dat er ongelukken ontstaan, omdat iemand door een medeweggebruiker wordt verblindt.
 
Als je goed verblindt wordt, zie je zowiezo een tijdje minder goed in het donker, het kan best vervelend zijn, als je daardoor een bocht mist, of een voetganger op een zebrapad niet ziet. Er zijn niet voor niets wettelijke regels, om verblinding tegen te gaan. Als je xenon nodig hebt om in het donker voldoende te zien, lijkt me een bezoekje aan de oogarts nuttiger. Je leest nog vrij regelmatig, dat er ongelukken ontstaan, omdat iemand door een medeweggebruiker wordt verblindt.

Adaptatie, hetzelfde verschijnsel treed op als je een tunnel inrijdt.
Ik heb echt maar 1 tip, kijk even weg van het strooilicht.
Het is mens eigen om er juist in te kijken, met alle eventuele nare gevolgen van dien.
 
Als je goed verblindt wordt, zie je zowiezo een tijdje minder goed in het donker, het kan best vervelend zijn, als je daardoor een bocht mist, of een voetganger op een zebrapad niet ziet. Er zijn niet voor niets wettelijke regels, om verblinding tegen te gaan. Als je xenon nodig hebt om in het donker voldoende te zien, lijkt me een bezoekje aan de oogarts nuttiger. Je leest nog vrij regelmatig, dat er ongelukken ontstaan, omdat iemand door een medeweggebruiker wordt verblindt.
:^

Daarnaast kun je van een verblindend licht (en of dat nu groot-licht of xenon-in-een-fout-armatuur is laat ik even in het midden) totaal niet inschatten hoe ver het van je verwijderd is en met welke snelheid het beweegt. Zeker op lange rechte wegen kan dat voor de grootlicht-/xenonrijder verkeerd uitpakken. Een afslaande automobilist kan de indruk krijgen dat de grootlicht-/xenonrijder verder van hem verwijderd is en/of langzamer rijdt dan hij daadwerkelijk doet. Met het gevolg dat de afslaande automobilist vlak vóór de grootlicht-/xenonrijder (let op Neander) een manoeuvre uitvoert waardoor de motorrijder in een penibele situatie kan komen. Naar mijn mening is dit voorbeeld dan meer te wijten aan de verkeerde verlichting, dan aan de automobilist.
 
:^

Jij snapt hem.



Om even te chargeren, Xenon is een product van de ikke ikke ikke........... maatschappij.
Mensen denken alleen aan zichzelf en niet aan hun medemensen. Verkeer hoort een samenspel te zijn tussen alle deelnemers en niet de medogenloze ratrace die het nu aan het worden is.

:}
Ik mijn koekblik zie ik soms echt geen moer meer door die Xenon lampen, zeker als het van die 4x4 apparaten zijn die nog eens 20 cm hoger staan dan een normale auto, en de lampen hebben afgesteld alsof ze zwaar beladen zijn en de lampen te hoog staan afgesteld.

Mijn volgende auto krijgt getinte ramen, want de politiek doet er niks tegen.

EDIT: Thanks vroembert, ik had het veromstekeerd
 
Laatst bewerkt:
:}
Ik mijn koekblik zie ik soms echt geen moer meer door die Xenon lampen, zeker als het van die 4x4 apparaten zijn die nog eens 20 cm hoger staan dan een normale auto, en de lampen hebben afgesteld alsof ze zwaar beladen zijn. De meeste mensen weten volgens mij niet eens dat het daar voor bedoeld is, dus stellen ze de lampen in op 'lekker ver'.

Mijn volgende auto krijgt getinte ramen, want de politiek doet er niks tegen.


De bedoeling is, dat de koplampen worden afgesteld met de hoogteregeling in de hoogste stand, zodat ze nooit te hoog kunnen worden gezet door de chauffeur. Mijn bus wordt eigenlijk altijd afgesteld met flink wat gewicht (gereedschap/machines) in de laadruimte, dus als hij een keer leeg is staan de koplampen altijd te kort.
 
Geel licht mag alleen worden gevoerd door uit Frankrijk geïmporteerde oldtimers.
Die bezitten ook reflectoren die daarvoor geschikt zijn.
Koplampen die zijn gemaakt voor wit licht moet je geen geel in doen, je veranderd daarmee iets aan de typegoedkeuring.
Dat heb ik nog nooit gehoord. Koplampen moeten dacht ik volgens de wet wit of geel licht uitstralen. De lampen zijn qua type verder hetzelfde, of je nou H4 wit of geel neemt. Het gaat er dus maar om of het lamptype juist is voor je reflector.
Heb zelf in mijn R850R een gele zitten en in mijn koekblik zelfs twee, omdat ik het gele licht prettiger vind dan dat witte (of nog erger: dat blauwige). Nog nooit moeilijkheden mee gehad.
 
Laatst bewerkt:
Mensen,

Zonder de moeite te nemen om het hele topic door te nemen, toch het volgende:

Je ziet steeds vaker dat in de motorkleding al gele vlakken zijn opgenomen, contrasterend tegen zwarte andere vlakken. Wat is de mening hierover? Ik denk dat het een uitkomst is, maar ik zal vast niet de enige zijn, maar ook zullen er mensen zijn die vinden dat dit het doel voorbijschiet.

Grtz, Coffee
 
Laatst bewerkt:
Ik lees ook weer mee....

full
 
Je ziet steeds vaker dat in de motorkleding al gele vlakken zijn opgenomen, contrasterend tegen zwarte andere vlakken. Wat is de mening hierover?

Mijn collega heeft ook zo'n pak maar als ik hem daarin zie dan pies ik altyd bijna in mijn broek van het lachen.
Aan de ene kant wil je dan super stoer zijn met je donkere pak maar aan de andere kant ben je dan een ongelofelijke angsthaas want oowhoowh als ze mij maar zien want er zit wel wat weinig geel in.
Ik vind het spuuglelijk in ieder geval.
 
Mensen,

Zonder de moeite te nemen om het hele topic door te nemen, toch het volgende:

Je ziet steeds vaker dat in de motorkleding al gele vlakken zijn opgenomen, contrasterend tegen zwarte andere vlakken. Wat is de mening hierover? Ik denk dat het een uitkomst is, maar ik zal vast niet de enige zijn, maar ook zullen er mensen zijn die vinden dat dit het doel voorbijschiet.

Grtz, Coffee
Het allerbeste zijn natuurlijk reflecterende strepen en patronen. Maar overigens is fluo geel altijd nog beter dan zwart, vooral in het donker. Ze zijn er nog steeds: motorrijders met zwarte kleren en zwarte helm. Ik begrijp dat niet. Dan weet je toch zéker dat je niet gezien wordt?
 
Het allerbeste zijn natuurlijk reflecterende strepen en patronen. Maar overigens is fluo geel altijd nog beter dan zwart, vooral in het donker. Ze zijn er nog steeds: motorrijders met zwarte kleren en zwarte helm. Ik begrijp dat niet. Dan weet je toch zéker dat je niet gezien wordt?

Toch knap dat er nog steeds mensen zijn die kleuren zien in het donker.

Vooral als die kleur ook nog eens achter een koplamp verscholen gaat.
 
Toch knap dat er nog steeds mensen zijn die kleuren zien in het donker.

Vooral als die kleur ook nog eens achter een koplamp verscholen gaat.
Je hebt als motorrijder ook nog twee zijkanten (zonder enige verlichting) en een achterkant (met alleen een klein rood lampje). Alles wat kan bijdragen aan een betere zichtbaarheid is meegenomen, zou ik zeggen. Gister nog zag ik er een waarvan het achterlicht echt niet meer was dan een gloeiende spijker.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan