Kleiner voortandwiel?

Insane Bane

MF veteraan
14 apr 2005
2.164
0
Zaanstad
Mijn BMW Funduro heeft een irritante kwaal.

De eerste versnelling is vrij lang en onder de 3000TPM begint hij te bokken als je gas geeft.
Dus als ik in de stad rijd dan is het of boven de 40km in zijn 2 of in zijn 1 met een aan/uit motor wat dus volkomen kut rijd.

Nu bedacht ik me dat als ik een kleiner voortandwiel plaats dat ik dat probleem misschien kon oplossen?

Ik neem aan dat ik iets in topsnelheid inlever, maar vraag mij af of er nog meer voor of nadelen aanzitten?

Als ik een nieuwe ketting en tandwielenset bestel moet ik dan ook een kortere ketting bestellen?

Wie heeft hiuer ervaring mee? Graag hoor ik het.
 
Je laat duidelijk merken dat je zelf dus vrijwel niets aan je motor zelf doet. Geeft niks.

Je kan rustig een kleiner tandwiel monteren op je BMW. 1 tandje kleiner kan absoluut geen kwaad. Je zal inderdaad een stuk makkelijker door de stad heen komen. En het kan absoluut geen kwaad. En wat ik even snel gevonden heb is dat je snelheidsmeter door je voorwiel word aangedreven dus daar kom je daar ook niet mee in de problemen.
Als je geluk hebt kun je het kleiner voortandwiel nog wel met je bestaande ketting opvangen. Desnoods een schakel er tussenuit (laten) halen.

Dus; gewoon doen!
Want nu loopt je te kl#ten. Straks slaat ie een kaar af terwijl je uit een parkeervak wegtrekt en lig je op straat. Kan best meevallen maar die BBA bus (die je net nog effe voor wilde zijn) doet verrekte pijn als die over je rug heen gaat!
 
Had m'n Aprilia Falco ook, mijn inziens is dit iets wat 2 cilinders heel vaak hebben. Er werd mij ook aangeraden om er voor een tandje af te halen. Ik heb de Falco verkocht voordat ik de kettingset heb vervangen maar anders was er zeker 1 tandje minder op gekomen!
 
Gezien je toch ook de ketting wil gaat vervangen, kan je technisch gezien kan je beter een 2 of 3 tandjes groter achter tandwiel monteren.
Heeft hetzelfde effect, maar je ketting hoeft niet z'n grote krappe bocht te maken en dat is beter voor de levensduur van de ketting.
 
Laatst bewerkt:
Gezien je toch ook de ketting wil gaat vervangen, kan je technisch gezien kan je beter een 2 of 3 tandjes groter achter tandwiel monteren.
Heeft hetzelfde effect, maar je ketting hoeft niet z'n grote bocht te maken en dat is beter voor de levensduur van de ketting.
De bocht wordt dan juist groter, ipv krapper ;)

Maar je punt is helder! :Y
 
Je laat duidelijk merken dat je zelf dus vrijwel niets aan je motor zelf doet. Geeft niks.

Je kan rustig een kleiner tandwiel monteren op je BMW. 1 tandje kleiner kan absoluut geen kwaad. Je zal inderdaad een stuk makkelijker door de stad heen komen. En het kan absoluut geen kwaad. En wat ik even snel gevonden heb is dat je snelheidsmeter door je voorwiel word aangedreven dus daar kom je daar ook niet mee in de problemen.
Als je geluk hebt kun je het kleiner voortandwiel nog wel met je bestaande ketting opvangen. Desnoods een schakel er tussenuit (laten) halen.

Dus; gewoon doen!
Want nu loopt je te kl#ten. Straks slaat ie een kaar af terwijl je uit een parkeervak wegtrekt en lig je op straat. Kan best meevallen maar die BBA bus (die je net nog effe voor wilde zijn) doet verrekte pijn als die over je rug heen gaat!

Ik doe dus bijna alles zelf aan mijn motoren behalve het motorblok.
Heb geen werkplaats of schuur waar ik een motor kwijt kan dus alles wat ik zelf kan doen voor aan de straat doe ik zelf.

Misschien was het niet helemaal duidelijk maar het probleem is niet bij weg rijden. Maar als ik in zijn 2 rijd dan moet ik boven de 3000tpm blijven zo'n 40km. Dat kan in de stad niet altijd dus moet ik op vervelende momenten de koppeling erbij pakken.

Vandaar dat ik dacht aan een tandje kleiner voor.
Maar een tandje of wat groter achter kan natuurlijk ook.

En inkorten van een ketting kan ik zelf ook doen natuurlijk.
 
ja en nee.
dat hangt er helemaal van af hoe je het onderhoud uitvoert, en hoe je ermee rijdt.
in de praktijk is een 1 cilinder wel meestal wat sneller versleten dan een 4 cilinder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan