Midlife crisis; Suzuki GSX 400 E bobber of cafe racer

Gisteren stond deze bij mij in de straat. Al vaker gezien, deze keer even gefotografeerd:

WP_20160410_16_01_02_Pro_zps5nlurzkt.jpg


Leuk ding, volgens mij maar 250cc, maar het ziet er wel geinig uit. Wat mij opviel was dat de kleine uitlaatdempers toch redelijk dempte:

WP_20160410_16_01_08_Pro_zpswd2vlezn.jpg


Zou zoiets ook voor mijn 450cc nog acceptabel zijn? Ik ga me er eens in verdiepen.

Ik vind het zadel ook wel leuk, maar ik wil eigenlijk iets waar ik vrouw of kind mee achterop kan nemen. Dat zal niet vaak gebeuren, maar het lijkt me wel leuk.

Hugo
 
Gisteren stond deze bij mij in de straat. Al vaker gezien, deze keer even gefotografeerd:

[afbeelding]

Leuk ding, volgens mij maar 250cc, maar het ziet er wel geinig uit. Wat mij opviel was dat de kleine uitlaatdempers toch redelijk dempte:

[afbeelding]

Zou zoiets ook voor mijn 450cc nog acceptabel zijn? Ik ga me er eens in verdiepen.

Ik vind het zadel ook wel leuk, maar ik wil eigenlijk iets waar ik vrouw of kind mee achterop kan nemen. Dat zal niet vaak gebeuren, maar het lijkt me wel leuk.

Hugo
Als hij nu ook nog een achterwiel in de voorkant zou zetten was het een echte Bobbert, dan zou ik hem een stuk leuker vinden.
 
Ik vind het zadel ook wel leuk, maar ik wil eigenlijk iets waar ik vrouw of kind mee achterop kan nemen. Dat zal niet vaak gebeuren, maar het lijkt me wel leuk.

Hugo

Lijkt mij voor vrouw/kind niet echt de meest geschikte/prettige fiets om als duo mee te nemen.....
 
Leuk projectje,
Blij dat je doorgaat!

Ben zelf ook met n tank bezig... "from scratch" om t even op z'n engels te doen.
Kan je vertellen dat t knap lastig is, maar niet geschoten is altijd mis!
 
Even oma een rotschop verkopen. Ten eerste is het hier al weer een maand stil, ten tweede is dit een van de GSX400 topics. Dat wil ik graag misbruiken

Van mijn GSX 400e is de generator uitgebrand. Ik zoek een andere statorspoel.
Dezelfde statorspoel zou in allerlei Suzuki's en Kawa's uit halverwege de jaren '80 zitten.
Kan iemand met aan zo'n stator helpen? Ik ben eventueel bereid er een gestrand project omheen te kopen.
 
Ik zal even kijken, ik denk dat ik er nog eentje heb liggen, los. Mijn project krijg je er niet bij... Ik hoop overigens binnenkort met de tank door te gaan, de achterbrug is op een haar na gevild, dan nog iets om op te zitten en dan kan de boel weer uit elkaar, voor een kleurtje hier en daar.

Hugo
 
Dat zou mooi zijn, dan kom ik gelijk het zijdeksel bij je ophalen. We gaan de 400 opknappen als reserve motor.
 
Hallo Hugo , leuk project!

Ik zag een paar posten terug dat je die dempertjes leuk vind op die honda, ik heb er nog 2 liggen.
kan je wel vertellen dat ze praktisch hol zijn , dus over demper kun je haast niet spreken.
als je interesse hebt doe je maar even een PM

Gr Willem
 
Dank, allen, alles verder per PM besproken.

Kleine vorderingen vandaag, de tank zit aan de voorkant vast:

temporary_zpstimj1uim.jpg


De oren zijn van de Guzzi tank, maar op een andere plek opgelast. De rubbers zijn van de Suzuki, de RVS staaf heb ik op maat gemaakt en geplaatst. Er moeten nog plaatjes achter de rubbers gemaakt worden.

Verder heb ik bedacht dat er een beugel van gebogen strip onderaan de achterkant van de tank komt, en die bout ik vast aan twee klemmen:

temporary_zps4i88epds.jpg


Op die manier is de hoogte met ringen / bussen te stellen en de plaats ook. Ik denk dat dat goed is.

Zoals je op de eerste foto kan zien is de klok verplaatst, hij ligt daar nu los maar ik ga het gat boven op te tank dichtmaken. Ik heb clip ons besteld, hij wordt redelijk sportief, dus met de klok in het gat van de tank komt de klok tussen mijn manboobs terecht, en dat is niet te bedoeling. Dan zie ik er niks meer op!

Hugo
 
Leuk dat er weer updates zijn, mijn eigen project ligt stil omdat ik daar geen studiepunten voor krijg in tegenstelling tot de projecten van school.

Jij was toch degene die van plan was zelf iets van een dashboard te freubelen?
 
Ja, het eigenbouw dashboard is ook nog een plan, maar dat gaat het even niet worden binnenkort. Ik kon zo'n Aliexpress teller overnemen voor weinig (bleek ook een kras op het glas te zitten, was de verkoper even vergeten te melden…) dus dan kan ik in ieder geval van start.

Hugo
 
Klein klusje vanavond, maar wel de afsluiting van een grote stap in het project; de tank zit op zijn plek:

temporary_zpsvhkxthtv.jpg


Verder heb ik het stuur er tijdelijk ondersteboven en verkeerd om (links-rechts) op gezet. Zit te laag en te ver naar voren, de clip ons zijn besteld. Wel is de motor zonder zo'n hoog stuur ineens weer een stuk langer. Geinig. Morgen kan ik het staal voor het nieuwe frame deel onder het zadel halen. En ik heb besloten welke kleuren het allemaal gaat worden, maar dat houd ik nog even voor me.

Ik ga hier en daar nog wat onnodige steunen wegslijpen, montageoogjes voor de nieuwe kabelboom plaatsen, en meer van dat soort metaalbewerkingsdetails. Als dat klaar is gaat hij helemaal uit elkaar, en ga ik alle zaken die nu met hechtlassen zitten, echt vastlassen.

Hugo
 
Vanavond maar een half uurtje bezig geweest, maar wel met resultaat! Ik heb een standaard buizensetje besteld en gisteren in Bilthoven opgehaald. Gisteren avond vol plannen, en iets over negen lag ik in bed en sliep ik direct… Was kennelijk nodig. Vanavond eerst de buizen aan de 180 graden bocht gelast, toen de buizen afgetekend, afgeslepen en gehecht. Even een paar flinke mokerslagen hier en daar om de boel recht te zetten, en lassen maar. Resultaat:

temporary_zpshaiwkjzy.jpg


En met de tank op zijn plaats:

temporary_zpsoodqsxuw.jpg


Er komen nog wat meer buizen in, aansluitend op de framebuizen die links en rechts van de dempersteun zitten. Ik had nog geen idee hoe dat zou moeten worden, maar nu dit erop zit is de rest ineens ook duidelijk. Tussen de tank en de achterzijde van de grote bocht zit 60 centimeter, dat is denk ik wel genoeg.

Hugo
 
Creatief met staal, gebruik de bochten die je al hebt:

temporary_zpsg0wtdgbw.jpg


Ik denk nog aan een dwarsverbinding en natuurlijk strips met gaten voor het bevestigen van het zadel. Op dit moment is niet alles afgelast, het meeste is alleen gehecht. Als alles erop is gaat hij uit elkaar zodat ik bijna alles makkelijk onder de hand kan aflassen.

Hugo
 
Vanmiddag samen met mijn zoon de clip ons gemonteerd, en 2 buisjes van RVS als stuur. FF zitten op een gereedschapskoffer als zadel:

temporary_zpsexlyuv74.jpg


Zit wel goed, iets sportiever dan het origineel, niet te overdreven. Voor zover ik kan zien zijn ook de achterrem en schakelpedaal goed pas te maken / te bereiken. 't Lijkt soms net een motorfiets.

Hugo
 
Vanavond met een handzaag (voor hout) het schuim op maat gemaakt, en daarna met een schuurschijf in de haakse slijper de boel netjes gemaakt:

temporary_zps963rvn86.jpg


Hier en daar nog even wat aanpassen, maar het lijkt al heel wat.

Verder zijn mijn stuurbuisjes te kort, rechts past de rempomp niet lekker, en links past het allemaal al niet lekker:

temporary_zpsruhl3lqb.jpg


Ook zitten de knoppenset en de bediening van de koppeling elkaar flink dwars. Eigenlijk zoek ik een andere oplossing voor de koppeling, maar ik weet nog niet wat. Ideeën zijn welkom!

temporary_zpsatg6fxvy.jpg


Hugo
 
De rem en koppelings hendels horen aan de andere kant van de knoppen te zitten, dan heb je waarschijnlijk meer ruimte. Zoals hier op de mijne:

fae009580e041e786d185021455cbc43_zpslhvthdwe.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan