moturist's Guzzi project

geen enkele reden om 'm omhoog te schoppen, maar toch stiekum effe gedaan..........
die zwarte Guzzbak (ook op pagina 14) is trouwens van mijn.....
 
Laatst bewerkt:
geen enkele reden om 'm omhoog te schoppen, maar toch stiekum effe gedaan..........
die zwarte Guzzbak (ook op pagina 14) is trouwens van mijn.....

deze toch:

full



staat bij mij op pagina 6 ...... :?
 
yep, had ik geen erg in, sorry; Halflife verwijst naar het Pics-topic, dat heb ik zojuist omhoog geschopt en daar staat mijn combi (overigens zonder mijn vrouw) op pagina 14. Vandaar.....

dat buikie is er nou trouwens wel vanaf hoor, dat ligt de luiers vol te schijten :P
 
Laatst bewerkt:
@Halflife, kwam trouwens gisteren (op zoek naar wat reserve spul) een complete startmotor tegen. is van een V50 Monza (Lucas) wordt ook gebruikt voor de "oudere" grote Guzzi's.
Denk niet dat ik op korte termijn tijd (of geld) heb om mijn cafe-racertje weer op de weg te zetten, als jij dus geholpen ben met een startmotor? ik hoor het wel.
 
Ben je effe heel druk met andere zakelijke beslommeringen heb je plots weer een probleem.
Moet je me toch een berg door lezen om weer op de hoogte te zijn. '(

Maaaaaaaaaaaaar ga me der weer flink mee tegen aan bemoeien :+
 
na enig knutselen heb ik het dan toch voor elkaar.
hierbij het resultaat, ik twijfel nog of en hoe ik de afwerking ga doen.
ik denk aan blank schuren en in de anticorrosie dompelen.
(Afbeelding)

Zeer mooie platen :9~

Ben effe kwijt welke materiaal kwaliteit er nodig is. Heeeeeeeeeelp :?
Volgende vraag, hoeveel mm. zit er tussen de voorste en achterste gaten????? :?

Vanaf morgen gaat trouwens m'n eigen ombouw starten, dit betekent SLOPEN van de gl voor de benodigde onderdelen. 8-)
En slopen van het span. want de bak moet gespoten worden en het onderstel volledige revisie en opnieuw parelstralen en poedercoaten :P

morgen dan :?

De voortgang gaat gemeld worden op mijn eigen topic " motor klinkt als een pnt 50 of zo iets "
 
...............

Ben effe kwijt welke materiaal kwaliteit er nodig is. Heeeeeeeeeelp :?
Volgende vraag, hoeveel mm. zit er tussen de voorste en achterste gaten????? :?

...............

materiaal is 6082 aluminium (51st), zie deze post: Post van Jozef in topic 'moturist's Guzzi project'

Er moet 10 mm tussen voorste en achterste gaten blijven, daar moeten immers die imbusbouten tussendoor waarmee de boel wordt vastgekneld om de vorkpoten en hulppijpjes. Neem niet klakkeloos de maten uit de schets over, pas ze eventueel aan aan de maten van jou motor !
 
en als de rest dan ook een beetje stijf is (kan niet te stijf zijn)
Kun je volstaan met een klein stuurdempertje en stuurt het heel fijn.
Wat voor motorfietsen met wat voor bakken hebben julie zo al?
Een ken ik dus California/Moturist
Ik heb helaas al jaren geen zijspan meer, maar ooit komt er weer iets.
Groeten Henk


Maar voordat het zover is moet de BMW nog een hele grote onderhoudsbeurt krijgen, (meenemer achterwiel, versn. bak ; motor schiet af en toe uit z'n 2 alleeen in de bergen niet in Nederland, kilometerteller is stuk , nieuwe kleppen en geleiders etc.)
Dus voorlopig werk zat. ;)
 
Laatst bewerkt:
@Halflife, kwam trouwens gisteren (op zoek naar wat reserve spul) een complete startmotor tegen. is van een V50 Monza (Lucas) wordt ook gebruikt voor de "oudere" grote Guzzi's.
Denk niet dat ik op korte termijn tijd (of geld) heb om mijn cafe-racertje weer op de weg te zetten, als jij dus geholpen ben met een startmotor? ik hoor het wel.

ik had op ebay al de indruk gekregen dat de v50 diezelfde vrachtwagenstartmotor had als de grote guzzi,s
je zou mij er enorm mee helpen, is het een lucas? ik dacht dat mijne van bosch was.
zeg maar wat je ervoor wil hebben, stuur anders een mailtje.



4strokerules

Maar voordat het zover is moet de BMW nog een hele grote onderhoudsbeurt krijgen, (meenemer achterwiel, versn. bak ; motor schiet af en toe uit z'n 2

toen we hem kochten schoot de r60/6 van bmwoman ook uit de tweede versnelling.
ik heb toen het tweede versnellingstandwiel vervangen (ik twijfelde over de nokken).
het probleem was binnen de kortste keren weer terug :(
toen ik de bak weer openhad bleek dat het circlipje dat het tweede versnellingtandwiel op zijn plek houd uit zijn groef geschoten was.
uiteindelijk bleek ik dus voor niets een tandwiel van 100 € vervangen te hebben omdat het door een clipje van 0.50 € kwam :(

weest gewaarschuwd B|
 
materiaal is 6082 aluminium (51st), zie deze post: Post van Jozef in topic 'moturist's Guzzi project'

Er moet 10 mm tussen voorste en achterste gaten blijven, daar moeten immers die imbusbouten tussendoor waarmee de boel wordt vastgekneld om de vorkpoten en hulppijpjes. Neem niet klakkeloos de maten uit de schets over, pas ze eventueel aan aan de maten van jou motor !

Ja mare wat veranderd m'ne naloop dan :?
 
Je naloop zal je moeten uitmeten (tekenen op schaal o.i.d) omdat de voorvork onder een hoek staat (in mijn geval 62 graden) is de reductie in de naloop een x percentage van de sprong die je in de platen brengt, alleen moet je ingeval van dikkere poten als op de schets van dhr Pols rekening houden dat de sprong minimaal groot genoeg moet zijn om veilig de bouten kwijt te kunnen.

Zelf breng ik een sprong aan van 60mm, ik kan mij door de grote voorloop van het spanwiel veilig een flinke reductie in naloop veroorloven.

Voor jouw Cali zou ik links en rechts even wat rondlezen, maar waarschijnlijk is het het veiligst om met een wat ouder span zoals het jouwe zo dicht als de dikte van je vorkpoten toestaat bij de maten van Ed Pols voor de oudere california's te blijven.
 
Beste:

!!!!!!!!!!!! ik kan mij door de grote voorloop van het spanwiel veilig een flinke reductie in naloop veroorloven.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Waarom kun je een kleinere naloop van je voorwiel toestaan als je zijspanwiel veel voorloop tov je achterwiel heeft.

Als de naloop van voorwiel kleiner wordt dan stuurt de motor lichter.
Als de naloop te klein is dan is de rechtuitstabiliteit te weinig,
Zeker bij remmen aangezien bij het inveren de naloop nog iets korter wordt
De rechtuitstabiliteit is afhankelijk van de stijfheid van de totale construktie
en ook van de naloop van het voorwiel. Dus een stijfer geheel kan een kortere naloop van het voorwiel hebben en dus lichter sturen.en ook volstaan met een lichtere stuurdemper.

De voorloop van het zijspanwiel is vooral van belang bij de gevaarlijke linkerbocht (links is gevaarlijker dan rechts) ,Als het bakwiel naar voor staat staat de lijn waarover het geheel kan kantelen (is over de kop slaan !!!) verder af van het zwaartepunt van het geheel zodat er een grotere kracht nodig is om over de kop te slaan. daaraantegen geeft een grote voorloop van het zijwieltje het nadeel dat bij rechterbochten het wieltje meer gaat wringen en glijden en dus weer minder grip op de weg heeft.
Een goede zijspan combinatie gaat dus eigenlijk als een krab over de weg.

Het is altijd een compromis tussen verschilende afstellingen.

Groeten Henk
 
Beste:

!!!!!!!!!!!! ik kan mij door de grote voorloop van het spanwiel veilig een flinke reductie in naloop veroorloven.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Waarom kun je een kleinere naloop van je voorwiel toestaan als je zijspanwiel veel voorloop tov je achterwiel heeft.

..........

Het is altijd een compromis tussen verschilende afstellingen.

Groeten Henk

uhhmm, nou eigelijk was dat een opmerking van een ervaren zijspanrijder? zelf ben ik een absolute newbie.....

wat zou de naloop zijn die jij als ervaren zijspan monteur aanraadt? het gaat om een SPII, standaard naloop 90mm vorkhoek 62gr.
EZS Kompact span, zijspan wiel ongeveer ter hoogte van het draaipunt van de achtervork, span is inderdaad heel stabiel in linkerbochten, heeft de neiging om het wieltje op te tillen in de rechterbocht (is ook erg smal gebouwd, heb ik bewust om gevraagd).
De sprong die Ed Pols aanhoudt gaat bij mij zoiezo niet werken, mijn poten zijn dikker (40mm) met een sprong van 46 heb ik te weinig vlees voor de bouten, zelf zat ik aan 50 of 60mm te denken?

alle hulp is welkom!!

greetz
Steven

ps: heb het even nagemeten, mijn span heeft een voorloop van 45 a 46cm.......
 
Laatst bewerkt:
wat is de diameter van de vorkpoten van jouw fiets :?

Zal ik morgen eerst is nameten.

Ben bezig geweest met DISASEMBLE.

Heb hierna gelijk wat metingen verricht aan het oude spul (GL1100) en kwam tot de volgende gegevens:

nat eigen gewicht: 336 kg
voorloop: 360 mm.
toespoor: gemeten op hart wielas = 28 mm.
H.O.H voorwielas - achterwielas = 1700 mm. Standaard wielbasis: 1605 mm.
verschil dus 95 mm. (meet dit volgende week nog eens na samen met de hoek waaronder de poten staan)

Daar het geheel stuurde als de brandweer ga ik deze gegevens gebruiken, in combinatie wat er algemeen als vuistregels te vinden is om de bak aan de calli III te bouwen.
 
even 1 opmerking als guzzist dan: je kunt bij een guzzi denk ik geen naloop reductie van 95 mm bereiken, de meeste guzzi's zitten op 90 standaard, probeer eerst even een vergelijking te maken tussen het verschil in de naloop van de GL voor en na de aanpassing en kijk eens wat je krijgt als je die verhouding los laat op de Cali.
 
even 1 opmerking als guzzist dan: je kunt bij een guzzi denk ik geen naloop reductie van 95 mm bereiken, de meeste guzzi's zitten op 90 standaard, probeer eerst even een vergelijking te maken tussen het verschil in de naloop van de GL voor en na de aanpassing en kijk eens wat je krijgt als je die verhouding los laat op de Cali.

;)
Dat is dus de reden waarom in ruim 2 uur aan het meten ben geslagen.
Kijken wat de verhoudingen gaan worden.

Naar de wet van evenredigheid zou je dus met het maken van verhoudingen alle maten terug moeten kunnen vinden voor de aanbouw van de bestaande bak aan m'n calli III.
Uitgaande van een perfect sturende GL1100
:+
 
@Moturist, wat voor steekas heeft Ed Pols voor jouw Cali gebruikt? is dat een bestaand exemplaar van een ander type of is dat iets wat hij zelf produceerde?

Heb namelijk nog eens even zitten tekenen en ik ontkom er niet aan om net als dhr Pols een sprong aan te brengen in de platen om de voorvork iets breder te maken, zodat je een smal autobandje kan gebruiken, de vork van de SPII blijkt standaard namelijk nog smaller te zijn als die van de California serie.

Ben nu aan het uitzoeken of ik een standaard as kan gebruiken, das altijd makkelijker/goedkoper als een as laten maken.

alvast bedank voor je tijd
 
Bedoel je mm's? Of snap ik niet wat naloop is? :?


Naloop is de afstand tussen het "virtuele" raakvlak van de hartlijn van het balhoofd en het daadwerkelijke raakvlak van de band met het wegdek.

Voorloop (bij zijspannen) is de afstand tussen de hartlijn van het achterwiel van de Motor en het span-wiel.

De naloop wordt vaak weergegeven in mm's omdat het een kleine afstand is, de voorloop kan ik ook wel in mm's opgeven maar zo nauwkeurig kan ik niet meten met een balkje ongeveer ter hoogte van de achteras en dan met een gewone gamma rolmaat de afstand tot het hart van het zijspan wiel opmeten..........

maak je niet druk, denk dat je prima snapt wat naloop is, maar daar had ik het gewoon even niet over.

greetz
Steven
 
ik denk dat voor veel mensen die dit topic meelezen het hele voorloop/naloopverhaal abracadabra is daarom hier met piccies.
eerst naloop: als je de lijn van je balhoofd doortrekt tot op de grond.
en dan een loodlijntje vanuit de wielas op de grond laat zakken meet je een verschil tussen die twee, tadada, dit is je naloop, het zogenaamde zwenkwieleffect.
voor een solofiets kan dat oplopen tot zo'n twaalf centimeters.
met een zijspan sleur je je dan rot om het de hoek om te krijgen.
voor een zijspan wil je naar de 5 cm naloop.
ik heb begrepen dat er tegenwoordig zelfs spannen zijn met 0 cm naloop.
full
 
ik weet niet hoe je twee plaatjes in een reactie krijgt dus hierbij voorloop.
voorloop is de afstand die de as van je zijspan in de rijrichting voor je achteras loopt.
heel vroeger zaten die assen op gelijke hoogte, sinds de jaren '20/'30 is de voorloop iets in de buurt van de 15 tot 20 cm.
tegenwoordig is de voorloop meer als 20 cm tot ongeveer een halve meter.
bij een klassiek span (boxer, guzzi, ural?) bedraagt de voorloop iets tussen de 20 en 30 cm.
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan