Guzzi Cali 1100 + Ural Span project

DeepSpace

MF veteraan
4 apr 2002
4.934
344
Rotterdam
Jaaa, eindelijk. Op aanraden van de mannen hier ff naar Genemuiden gereden vandaag. Hij heeft mooi spul staan (en nog een paar losse bakken, ook 1 met aandrijving). En een nette licht groene bak. Weinig roest, binnen in ook roest vrij, compleet. klein deukje op de neus, maar das niet erg. Die is nu van mij :)

20210522_124413.jpg

20210522_124421.jpg

20210522_124613.jpg


Erg blij mee. Ik zat alleen ff met, hoe krijg ik dat ding mee ..... of die volvo van mij was vroeg Richard ... uhh, ja. Ohh dat past wel zegt ie ... en inderdaad! het past :+

20210522_130829.jpg

20210522_130838.jpg

20210522_130843.jpg


Dus. Ik heb een bak, ik heb een Guzzi. Nu alleen nog ff kijken hoe we die aan de Guzzi gaan knustelen :)

Todo lijstje:
4 bevestigingspunten voor de brommert aanschaffen/maken/monteren
Lampen + knippers aansluiten
12 volt USB in de bak voor de passagier (mijn broertje wilde navigator spelen geloof ik)
Bak rem aan de Guzzi rem knutselen. (tiewrapies moet lukken :+ )
Bagagerekje maken voor vakantie ipv extra wiel.
Bandjes?
Achterband Guzzi?

oh jah, en iets met afstelling van de bak aan de motor .... details .. details :+


Richard, nog bedankt voor de koffie en de bak!
 
Zo, de span staat in de mancave. Eerst natuurlijk het allleeerrrbelangrijkst testen ... past er een kratje bier in!

20210524_155340k.jpg


Ja dat past ... gelukkig!

Dan het 2de ding .. pas ik er in?

20210524_155017k.jpg


Jup! :+ Stoeltje is wel echt bagger trouwens. Nu had ik toevallig laatst een visserbootstoeltje in de hand ... kon wel es passen denk ik.

Oh en de band moet ik ook misschien maar ff vervangen :P

20210522_181902k.jpg


Deze week gaan we bezig met wat roest behandeling op het frame en es ff kijken of we het neusje wat kunnen uitdeuken :)

20210522_182150k.jpg


Zal niet perfect worden, maar beter dan dat ie nu is :)

Weet iemand toevallig de verfkleur codes van Urals? :+
 
Leuk hoor, volg! Ga je dat wiel gebruiken? Houdt er dan rekening mee dat de Ural wielen vaak vierkant on-rond zijn. Grote wielen is wel erg leuk voor je grondspeling. Op m'n laatste zelfgebouwde span heb ik een voorwielnaaf van een Smart fortwo op zo'n bak gezet. inc schijfje en klauwtje. Dan ga je dus naar 15" autowiel.
 
ja ik weet dat 15 inch gewenst is, maar ik denk dat ik deze zomer nog ff met dat wiel rond ga rijden. 1 wiel zit een redelijk nieuwe (2007) band op, en daar zit zelfs balanseer lood op (niet eens zo veel). Lijkt er op dat die nog wel ok(ish) is, al moet die band wel ff vervangen worden natuurlijk. Het andere wiel heeft losse spaken en een hele oude band uit Rusland. Misschien dat ik nog wel een autoband op het achterwiel van de brommer leg. Daar zit een 3.5 17" achterwiel in (dacht ik). Moet ff kijken wat daar de mogelijkheden voor zijn (niet veel schat ik zo). Anders rij ik eerst wel ff de achterband die er nu op zit op, die houdt het de zomer nog wel ff vol denk ik.
 
Een normaal russisch stoeltje zit eigenlijk best prima hoor. Weet niet wat hier in geplaatst is maar ik ken een stuk slechtere zitjes. Ik heb in de mt16 7 kratten gehad met dekzeiltje dicht, prima voor een weekeinde door te komen met een paar vrienden.

Benno
 
Zal nog wel ff wat foto's maken straks. Maar het lijkt er op dat er zelf wat geknutseld is. Houten frame wat er onder zit is ook wat levendig geworden :P
 
Misschien dat ik nog wel een autoband op het achterwiel van de brommer leg. Daar zit een 3.5 17" achterwiel in (dacht ik).
Daar zijn zeker banden voor te krijgen. houd er wel rekening dat de buitendiameter van de meeste autobanden in die maat een stuk kleiner is dan de motorband die je nu hebt. Dat is gunstig voor je eindoverbrenging, want die wordt daar kleiner van, maar je moet wel rekening houden met het afstellen van je span. Ik weet niet of je de voorkant van de motor al wil aanpassen, (naloopverkorting, misschien een schommelvork), door alleen een kleiner achterwiel word je balhoofdshoek groter en daardoor ook je naloop. Daardoor zal het sturen zwaarder worden.
Anders is het misschien handiger de motor te laten zoals hij is en het originele wiel in het zijspan te laten zitten en lekker te gaan rijden. Dan kan komende winter als je de smaak te pakken hebt een 15" wiel in het zijspan bouwen, een platte band op het achterwiel zetten en de voorkant aanpakken. Dan zakt de hele combinatie op alle wielen en met wat geluk hoef je dan niet veel aan de afstelling van het zijspan te veranderen.
 
Ik zou ook beginnen met de bak aanbreien en gaan rijden. Daarna gaat het lijstje wel groeien. Stuggere veren, kleine wielen, naloopverkorting, zijspanwiel. Als het zijspanwiel rond is zou vervangen niet hoog op mijn lijstje staan.
Ik zou wel snel achter een 15"wiel willen. De achtervelg kan dan voor weer ingespaakt worden.
 
Gisteravond nog ff een paar uur lopen rommelen. Bak er ff af gesleuteld. Frame is best aardig. hier en daar een roest puntje. Het las werk is wel creatief zeg maar :+

20210524_200723k.jpg

20210524_205909k.jpg
20210524_210946k.jpg


Vandaag maar es ff kogeltjes zoeken en es ff uitvogelen hoe die er aan moet komen.
 
Zo, de span staat in de mancave. Eerst natuurlijk het allleeerrrbelangrijkst testen ... past er een kratje bier in!

Bekijk bijlage 1636483

Ja dat past ... gelukkig!

Dan het 2de ding .. pas ik er in?

Bekijk bijlage 1636484

Jup! :+ Stoeltje is wel echt bagger trouwens. Nu had ik toevallig laatst een visserbootstoeltje in de hand ... kon wel es passen denk ik.

Oh en de band moet ik ook misschien maar ff vervangen :P

Bekijk bijlage 1636485

Deze week gaan we bezig met wat roest behandeling op het frame en es ff kijken of we het neusje wat kunnen uitdeuken :)

Bekijk bijlage 1636486

Zal niet perfect worden, maar beter dan dat ie nu is :)

Weet iemand toevallig de verfkleur codes van Urals? :+
De kleur heet bij de Russen "Owatrol Rustol" O-)
 
Het las werk is wel creatief zeg maar :+

Vandaag maar es ff kogeltjes zoeken en es ff uitvogelen hoe die er aan moet komen.
Meestal gewoon electrode-laswerk. Bij een Ural is het meestal redelijk in orde, maar oogt het in onze met automatisch gelegde tig-lasjes verwende ogen soms wat ruig. bij een Dnepr wil het wel eens niveau "Bak en braad" zijn.

oh enneh... een paar suggesties voor Kogeltjes, mocht je er iets aan hebben :)
 
Meestal gewoon electrode-laswerk. Bij een Ural is het meestal redelijk in orde, maar oogt het in onze met automatisch gelegde tig-lasjes verwende ogen soms wat ruig. bij een Dnepr wil het wel eens niveau "Bak en braad" zijn.

oh enneh... een paar suggesties voor Kogeltjes, mocht je er iets aan hebben :)

Ik had nettere lassen verwacht. maatje van me pakte het frame vast en greep zo in een stukje lasdraad wat uit stak ... ouch.

bedank voor de link naar de kogeltjes :)
 
Vraagje over voorloop. Nu heb ik ff zitten lezen over de richtlijnen voor voorloop. Ed geeft het volgende aan:

Voorloop: (hart zijspanwiel t.o.v. hart achterwiel, gemeten evenwijdig aan de lengtehartlijn van de motorfiets), droog gewicht motorfiets in kilo’s = mm’s voorloop, (voorbeeld: het droge gewicht van de motor bedraagt 220 kilo, dan moet de voorloop 220 mm bedragen). Hierbij mag een speling van ± 10% aangehouden worden.


Gezien mijn Guzzi 250kg weegt zou dat dus betekenen dat de voorloop 25cm zou moeten zijn. Echter als ik jullie topics ff door struin dan lees ik hier en daar dat deze richtlijnen achterhaald zijn en dat men tegenwoordig meer voorloop neemt. Dit zie ik ook (of lijkt zo op de foto's :+) bij de spannen van Guzzi Fox en 3Wheel.

Als Ed zijn richtlijnen achterhaald zijn ben ik wel benieuwd naar de nieuwe richtlijnen. Waarom (lijken jullie) meer te hebben en hoe hebben jullie dat bepaald. Ik snap dat dit wellicht ook uit "gevoel en ervaring" is gekomen, maar die heb ik niet :)
 
Vraagje over voorloop. Nu heb ik ff zitten lezen over de richtlijnen voor voorloop. Ed geeft het volgende aan:



Gezien mijn Guzzi 250kg weegt zou dat dus betekenen dat de voorloop 25cm zou moeten zijn. Echter als ik jullie topics ff door struin dan lees ik hier en daar dat deze richtlijnen achterhaald zijn en dat men tegenwoordig meer voorloop neemt. Dit zie ik ook (of lijkt zo op de foto's :+) bij de spannen van Guzzi Fox en 3Wheel.

Als Ed zijn richtlijnen achterhaald zijn ben ik wel benieuwd naar de nieuwe richtlijnen. Waarom (lijken jullie) meer te hebben en hoe hebben jullie dat bepaald. Ik snap dat dit wellicht ook uit "gevoel en ervaring" is gekomen, maar die heb ik niet :)
Ik dacht dat het was omdat de combi's tegenwoordig hogere snelheden rijden dan toen.
Ik denk 35- 40 cm zo'n beetje
 
Vraagje over voorloop. Nu heb ik ff zitten lezen over de richtlijnen voor voorloop. Ed geeft het volgende aan:



Gezien mijn Guzzi 250kg weegt zou dat dus betekenen dat de voorloop 25cm zou moeten zijn. Echter als ik jullie topics ff door struin dan lees ik hier en daar dat deze richtlijnen achterhaald zijn en dat men tegenwoordig meer voorloop neemt. Dit zie ik ook (of lijkt zo op de foto's :+) bij de spannen van Guzzi Fox en 3Wheel.

Als Ed zijn richtlijnen achterhaald zijn ben ik wel benieuwd naar de nieuwe richtlijnen. Waarom (lijken jullie) meer te hebben en hoe hebben jullie dat bepaald. Ik snap dat dit wellicht ook uit "gevoel en ervaring" is gekomen, maar die heb ik niet :)
Je raakt hier wel een discussie puntje denk ik. De snellere spannen op autowielen kunnen wel wat meer gebruiken. Maar (mijn mening) jouw Guzzi met relatief grote wielen, verder weinig aanpassingen is zo'n beetje waar Ed het over had en dan kun je zijn vuistregel wel aanhouden.
 
Je raakt hier wel een discussie puntje denk ik. De snellere spannen op autowielen kunnen wel wat meer gebruiken. Maar (mijn mening) jouw Guzzi met relatief grote wielen, verder weinig aanpassingen is zo'n beetje waar Ed het over had en dan kun je zijn vuistregel wel aanhouden.
Dacht je nu echt dat er daar geen autowielen onder gaan komen , hij moet er nog aan beginnen en is er nu al aan verslaafd 😂😇
PS ik heb nu 38 of 39 cm zou eens moeten nameten

Tegenwoordig geven ze een grotere naloop om het duiken van de neus te voorkomen
Grtz Fox
 
Terug
Bovenaan Onderaan