vastgelopen ural

Ik wilde de aan de mengsel verhoudingen gaan werken, dus eerst motor op temperatuur brengen en dan bij de uitlaten de druk en temperatuur voelen. Hierbij voelde ik dat de uitlaatgassen van de rechter cilinder koud waren terwijl links de gassen warm waren. Bougies getrokken links wat aanslag op de bougie en rechts geen aanslag, nieuw. Ik had ook nieuwe bougies geplaatst.
Nu even de bougiedop vernieuwen, kijken of dat wat brengt anders ook bougiekabel vervangen
 
Even terug gekeken, er zitten zo te zien dell orto's op, dat is niet standaard. hoe zijn die gejet. Verder zit er een bizarre PVC constructie aan de aanzuigkant die ergens naartoe gaat (hoop ik). allemaal niet standaard spul. Er zijn dus legio mogelijkheden waar dingen verkeerd gegaan kunnen zijn in de 'verbeteringen' van een vorige eigenaar.


Benno

De PVC constructie gaat naar 2 luchtfilters onder de buddyseat
 
Open luchtfilters waardoor hij te arm loopt? Ik vind die Dellorto's mooi. Maar dat betekend ook dat er speciale spruitstukken op zitten die kunnen lekken.
 
Open luchtfilters waardoor hij te arm loopt? Ik vind die Dellorto's mooi. Maar dat betekend ook dat er speciale spruitstukken op zitten die kunnen lekken.
Er zitten inderdaad open luchtfilters op maar die gedeeltelijk afgeplakt met ducttape
 

Bijlagen

  • IMG_20240107_140342.jpg
    IMG_20240107_140342.jpg
    138 KB · Weergaven: 0
Dan lijkt me dat de bouwer van deze constructie ook al problemen met te arm lopen. Waarom zou je anders je luchtfilters dicht plakken.
 
Dat wordt niet wat die combi. Ik zou beginnen met die onzin eraf te gooien en naar een normaal filter te gaan.

Kijk anders eerst eens naar de sproeierbezetting van de dell orto's. Stationairsproeier, hoofdsproeier, gasnaaldnummer en afschuining gasschuif zijn allemaal aan te passen voor deze carburateurs. dat er van alles afgeplakt is was al een teken dat er iets niet in orde is natuurlijk.
 
Ik zou beginnen met de naalden een groefje omhoog zetten, dan nog eens gaan rijden en kijken of je verbetering hebt. Reageert hij wel op de mengselschroeven?
 
flesje carbreiniger ingooien ..
Slecht antwoord. Die dell-orto is goed bereikbaar en prima uit elkaar te halen om echt schoon te maken. dat zal meer doen ervoor. Gezien de constructie die een redelijk gebakje is zal er meer moeten gebeuren dan een flesje wonderolie om dit goed te laten lopen.

Ik verwacht dat 1 cilinder niet meewerkt in ieder geval. Of dit door verstoppingen komt, kapotte bougie, afstellingen of iets anders komt is lastig te beoordelen op dit moment. Origineel zit hier een heel ander type carburatie en luchtfilters op, de vraag is of wat er nu opzit wel kan functioneren bv.

Welk type dell orto staat er nu op ?
 
Aan het deksel te zien een PHBH en dan gok ik op 28mm

EDIT, als ik google op ik op het Ural/Dnepr forum een ervaringsdeskundige tegen met Dellorto.
 
EDIT, als ik google op ik op het Ural/Dnepr forum een ervaringsdeskundige tegen met Dellorto.
Klopt. PHBH28 wordt vaker toegepast op Russen en dan kàn prima gaan. Probleem is dat die carburateurs in basis een beetje universeel uitgevallen zijn en dat de hoeveelheid verkrijgbare combinaties sproeierbezetting/gasnaald(DellOrtho levert als ik het goed heb 52 verschillende naalden voor deze carburateurs) ongeveer onbegrensd is. Er zijn onderdelen leveranciers die een redelijk matchend pakketje van carburateur, naald en sproeiers leveren, passend op Ural, maar dat is meestal wat duurder, dus er zijn ook mensen genoeg die ergens een paar goedkope PHBH28's van Internet aftrekken uit een andere bron (of een goed gelijkende kloon van Ali-express) en dan wonderen verwachten.
Als TS eea er niet zelf opgezet heeft (en dat lijkt hier van toepasing) en dus niet exact weet wat hij onderhanden heeft kan het verstandig zijn om er iets anders op te zetten om zoveel mogelijk onbekende factoren te elimineren.

Persoonlijk ben ik het eens met Benno vwb dat loodgieterswerk met die open filters met PVC-pijp en tape. Dat suggereert qua loop al geen lekkere doorstroming met al die knikken er in. Ik zou hier sowiezo teruggaan naar het originele Luchtfilterhuis (naar keuze met het traditionele oliebadfilter of moderner papierfilter) + Aansluitslangen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf ook gewerkt en gereden met de PHBH carbs op een dnepr. kan best redelijk gaan maar zoals Nejra zegt zijn er heel erg veel combis mogelijk. Als je dan niet precies weet wat je doet dan wordt het niets. op ons UDCN forum zul je dan ws. ook vooral reacties van mij aantreffen gok ik :)


Een simpele k68 erop zal ws. al heel veel problemen oplossen. Daarnaast die gekke PVC buizen eraf (of je moet 1 meter diep willen waden met die motor) en de filters of direct op de carbs of een origineel luchtfilterhuis gebruiken.
 
Ik wil nog wel iets gaan maken wat op het originele luchtfilter lijkt, want zoals in de foto's te zien kan ik geen origineel luchtfilter terug plaatsen omdat op die plek wat weg gehaald is door een vorige eigenaar om een startmotor te kunnen inbouwen. Toen ik de motor kocht en mee gereden heb werkte de pvc constructie aardig goed. Maar om eerlijk te zijn vind ik het er niet uitzien. Wordt vervolgd
 
De motor loopt weer op 2 cilinders, de rechter cilinder had geen compressie. Nadat ik de kleppen gesteld had deed de rechter cilinder weer mee. Wel eerst nog even met een boroscoop in de cilinder gekeken of de zuiger niet beschadigd was. Nu nog een keer naar de dynamo kijken want hij laad niet lekker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan