vastgelopen ural

Lucifur665

Die hard MF'er
29 jul 2003
913
198
Haarle gem Tubbergen
Vorige week heb ik een Ural (bj 1994)gekocht, maar nu is vandaag tijdens het wegrijden de motor afgeslagen.
Toen ik de motor weer wilde aantrappen kon ik met mijn volle gewicht op de kickstarter staan en de motor ging niet rond.
Dus de motor is vastgelopen.
Nu heb ik totaal geen technische kennis van deze motor, nu wil ik het blok gaan uitbouwen en in het blok kijken.
Is er iemand die mij daarbij helpen kan of tips en tricks heeft of iemand die een werkplaatsboek iod. heeft.
Wel heb ik al de hele middag "how to"filmpjes op youtube gekeken, hierdoor heb ik wel een aardig idee gekregen
hoe het in elkaar steekt.
Toch zou ik graag meer info willen hebben voordat ik er aan begin.
 
Weet je zeker dat hij vastgelopen is?
Maakte hij nog bijgeluiden?
Was de motor al warm toen het gebeurde?

Het kan ook heel simpel een losgelopen schroefje van je koppelingsplaat zijn namelijk!
 
Als je de koppeling inhoudt werkt de kickstarter dan nog ? Anders ....

Als je de kickstarter een beetje naar achter trekt uit het huis werkt hij dan weer normaal ?

Zo ja, teveel speling in het kickstarterspel in de bak. In het deksel zitten een paar uitstulpingen die de kick kunnen blokkeren.

Niet zomaar denken even een blok te gaan reviseren als je geen idee hebt waar je aan begonnen bent. Youtube is ook vragen om problemen wat dat betreft. als je niet weet waar je naar kijkt of wat je doet maak je gegarandeerd meer problemen.

Ik verwacht ook dat er meer uitdagingen gaan komen. Maar voor dat soort dingen is er gelukkig een clubke die er wel eens vaker wat mee doet.
 
Beste kun je lid worden van UDCN daar op de website is heel veel te vinden ook aan documentatie e.d.
Tevens is er veel technische kennis en mensen die bereid zijn je te helpen.

Ik heb dat ook gedaan en meerdere malen hulp gekregen :t:t:t

Het is misschien voor een doorgewinterde sleutelaar allemaal easy-peasy, maar als noob kom je toch wel voor uitdagingen te staan, dan is het fijn als er af en toe iemand ter zake kundig mee kijkt
 
Overigens de mijne deed in het begin niet anders dan afslaan.... (Dnepr)
Het is idd net hopen dat hij niet vast is gelopen (wat mij eigenlijk een beetje sterk lijkt als je nog maar net weg reed...)

(rotte carbs, rotte benzinekraan, problemen afstellingO-))

Edit; ik wil je niet ontmoedigen, maar volgens mij is er altijd wel werk aan zo'n fiets als je die koopt. Of je moet er echt een flink hoger bedrag voor neer leggen (en dan weet je het nog niet helemaal zeker)
 
Laatst bewerkt:
Als je de koppeling inhoudt werkt de kickstarter dan nog ? Anders ....





Niet zomaar denken even een blok te gaan reviseren als je geen idee hebt waar je aan begonnen bent. Youtube is ook vragen om problemen wat dat betreft. als je niet weet waar je naar kijkt of wat je doet maak je gegarandeerd meer problemen.
Als ik de koppeling intrek dan kan ik de kickstarter wel bewegen.....
Dan kan ik er volgens mij van uit gaan dat er ergens in het blok iets vast zit en niet in de versnellingsbak.

Ik heb eigenlijk alleen naar de youtubefilmpjes gekeken om een idee te krijgen hoe het in elkaar steekt,
ik heb redelijk wat technische kennis en ervaring in huis en de gereedschappen heb ik ik ook wel.
 
Beste kun je lid worden van UDCN daar op de website is heel veel te vinden ook aan documentatie e.d.
Tevens is er veel technische kennis en mensen die bereid zijn je te helpen.

Ik heb dat ook gedaan en meerdere malen hulp gekregen :t:t:t

Het is misschien voor een doorgewinterde sleutelaar allemaal easy-peasy, maar als noob kom je toch wel voor uitdagingen te staan, dan is het fijn als er af en toe iemand ter zake kundig mee kijkt
Ik ben wel een redelijk doorgewinterde sleutelaar, servicemonteur in de recyclingindustrie van beroep
 
Kan je hem niet even in zijn eerste versnelling zetten en even heen en weer duwen? dan zie je of het blok los is, of dat het in de bak zit.
 
Niks forceren.
Ik heb iets soortgelijks meegemaakt met een Guzzi
Daar was een losgelopen moer in de versnellingsbak de oorzaak.
Die had de wand van de bak kapotgeduwd en dat stuk blokkeerde vervolgens het vliegwiel.
Dat was redelijk extreem.
Maar zoals al eerder geopperd, het kan ook gewoon een losgelopen boutje zijn.

Edit:
Als ik hem achteruit geduwd had, was het waarschijnlijk losgekomen.
Dan had ik weer kunnen rijden maar dat zou niet lang goed gegaan zijn.
Dus zoek eerst maar uit wat er gebeurd is.
 
Ts kan toch wel het verschil horen tussen vastlopen of uitvallen hoop ik. Zomaar vastslaan zonder bijgeluiden gebeurt eigenlijk nooit.
 
Hij was afgeslagen en daarna niet meer rond te krijgen volgens de openingspost .
Kickstarter en bak zijn al uitgesloten ondertussen blijft nog een aantal dingen over
Vast gelopen op lagers of klep gebroken die nu tussen de zuiger en kop zit .
of een onderdeel los gelopen/gebroken dat het zaakje tegen houd .
 
Ts kan toch wel het verschil horen tussen vastlopen of uitvallen hoop ik. Zomaar vastslaan zonder bijgeluiden gebeurt eigenlijk nooit.
Mijn K750 liep toch echt vast zonder bijgeluiden, toerental zakte in elkaar en bijna afslaan, klonk en voelde echt als brandstof tekort of wegvallende ontsteking maar dan wat sneller. Koppeling inknijpen en heel snel weer op laten komen helpt maar een keer weet ik sindsdien 😇. In my defence: ik reed op een brug waar stil gaan staan niet echt een handige optie was. Dat wil overigens absoluut niet zeggen dat dat hier ook het geval is.

Blok uitbouwen lijkt me wel drastisch meteen, als TS zeker weet dat het in het blok zit zijn de koppen en evt cilinders er zo af, dan zie je wel of daar dikke schade is, en dan pas evt verder uitbouwen.

Gezien de toleranties op alles in die blokken lijkt het me overigens sterk dat de boel bij het wegrijden al zo heet is dat er iets vastloopt (als in: vastlopen door hitte). Dan zou je denken dat er toch ergens een mechanische blokkade zit zoals hierboven al geopperd werd.
 
Moer van dynamo los gelopen en tussen een tandwiel gekomen?!

Zijn natuurlijk veer opties, maar eerst de dingen controleren waar je makkelijk bij kunt.

Waar staat de motor nu ergens?
 
Laat ts zelf nu eerst maar gaan reageren, dan kijken we daarna welke tips nog meer welkom zijn. moeilijk kan het niet zijn, het is een ural. Zelfs een Rus kan die heel houden
 
Als ik de koppeling intrek dan kan ik de kickstarter wel bewegen.....
Dan kan ik er volgens mij van uit gaan dat er ergens in het blok iets vast zit en niet in de versnellingsbak.
Lijkt me dan toch helder dat de bak en de koppeling het probleem niet zijn. Ik zou beginnen het distributiedeksel er af te halen en daarna de koppen.
 
Blok ligt ondertussen op tafel, rechter cilinder eraf gehaald omdat ik vanmiddag een beetje olie onderin de cilinder zag liggen via mijn boroscoop. Cilinder, zuiger en veren zien er prima uit. Morgen andere cilinder demonteren en kijken. Blok gaat nog steeds niet rond. De versnellingsbak kan ik als ik aan de ingangsas draai gewoon door de versnellingen schakelen en ook met de kickstarter draait de ingangsas. Morgen ook even de voor kant los halen om bij het krukastandwiel en de nokkenastandwiel te kijken.
 
Even update, cilinders en koppeling gedemonteerd en de krukas gaat weer rond.
Het enigste wat ik ben tegengekomen is een gebroken veer van de koppeling en iets wat op de restanten van een m6 sluitring lijkt.
De koppelingsplaten zijn denk ik ook wel aan vervanging toe. Kan iemand mij hiervoor de minimale dikte van geven, dan weet ik of ik ze moet vervangen.
 
En direct voor de enkele plaat variant. Scheelt ook weer gezeur met mogelijk ingeslagen tussenplaat.

Maar inderdaad eerst foto's.

Je moet een oorzaak vinden, nu alles terug monteren kan zorgen dat je binnen 15 minuten weer hetzelfde hebt.

Trek voor de gein nu je al zo ver bent ook het deksel van de distributie tandwielen eens los
 
Terug
Bovenaan Onderaan