reisverslag 9 dagen See, Oostenrijk (Apart Vivaldi)

...Ron...

MF veteraan
8 nov 2006
30.919
1.523
Facebook
Reisverslag van 7 dagen Alpen (en 2 reisdagen) - van dag tot dag ; elke dag een nieuw dagverslag - :W


Wie : ondergetekende, samen met de ‘eigenwijze echtgenoot’
Motor : BMW R1200RT
Reisdoel : Apart Vivaldi te See, Paznauntal, Oostenrijk


DAG 1 - zaterdag 19 juli 2008


Dagen voordat de daadwerkelijke vakantie zou beginnen had ik angstvallig de weersberichten via www.wetter.de , en www.freemeteo.com in de gaten gehouden. En in het gebied waar wij naar toe zouden gaan, zagen de voorspellingen er tamelijk ongunstig uit. Het was er continue niet warm, en vooral regen zou een motorvakantie tamelijk kunnen verpesten.

Vrijdagavond 18 juli 2008 (’s avonds laat) heb ik voor de laatste keer de voorspellingen gecheckt, en toen pas besloten dat wij met de motor zouden gaan ; en toch maar niet met de auto. Het weer zou er redelijk goed uit gaan zien, met in ieder geval op de heenweg in Duitsland een hand vol kilometers regen vanaf het Ruhrgebied, en een regenvoorspelling op Zondag daar in See.

Gauw de koffers van de motor ingepakt, het ding klaargezet, en een nog een paar uurtjes geslapen.

Het plan was om vooral (ook dus vanwege dat weer) vroeg te vertrekken ; en met vroeg bedoel ik dan 04.00 uur in de ochtend.
See is tenslotte volgens de routeplanner zo’n 940 kilometer ‘sturen’, en ik had vooral geen zin om daar laat aan te komen.

Om 3 uur in de ochtend spring ik mijn bed uit, doe mijn persoonlijke opfris dingen in de badkamer, rammel de eigenwijze echtgenoot wakker, en samen doen we ‘n ontbijtje met een (gekookt) eitje, en een kopje dampende Senseo. Daarna verdwijnen de laatste dingen in de topkoffertas, en die tas proppen we in de koffer. De helmen worden diep over de oren getrokken, de met vragende oogjes aanwezige kat krijgt nog een aai over zijn kop, de deur trekken wij achter ons dicht in het slot, en langzaam boxeren we ons stadje uit.

Het is rond kwart over 4. Het is deze zaterdagochtend behoorlijk stil op de weg, en voor het gevoel duiken wij in een poep-en-een-zucht voorbij het heuvelachtige ’s Heerenberg de landsgrens over.
En zoals ik al schreef ; haast hadden we zeker niet, en om 940 kilometer dragelijk te maken, stoppen we even langs bij een parkeerplek langs de Autobahn.
Zonder reden eigenlijk blijkt achteraf, iets gegeten als in ontbijt hadden we al, en geen van ons beiden had de behoefte om de blaas te legen.

Doorrijden dus maar weer, en potdikke zo’n 5 kilometer daarna begint het zachtjes te spetteren. Om dan ook vlot te veranderen in behoorlijk ordinaire regen. Bij het eerste het beste pompstation de RT onder het afdak gedrukt, en de regenkleding tevoorschijn gehaald.
En daar staat dan weer zo’n ‘wijze’ landgenoot, gehuld in een Harley T-shirt, te roepen dat het best hard regent, en dat hij nog helemaal naar Hockenheim ‘moet’. En dat het de ‘heeeele’ weg nog gaat regenen.
Ik denk : ‘zeur toch niet man ; jij bent met de auto, en als je weersberichten had nagekeken wist je dat het bij Hockenheim allang droog zou zijn…’

Hij vraagt nog : ‘en waar ‘moeten’ jullie naar toe…?’
Ik zeg, terwijl ik moeizaam een regenbroek over de inmiddels iets vochtige lederhose aan het hijsen ben : ‘oooh, richting Italië…’

En dat Italië zeg ik bewust ; om aan te geven dat wij niet van die piepers zijn. Italië klinkt ook verder dan Oostenrijk…
En er is ook geen woord aan gelogen. Want See in het Paznauntal is tenslotte helemaal niet zo ver van Italië, en het is inderdaad ‘die’ richting op…

Hij lacht minzaam.
Ik denk : ‘lul’…

Ongeveer een 200 kilometer regen hebben we daarna nog gehad. Maar omdat het niet overdreven druk was op de Duitse A3 kon het tempo gewoon rond de 120 blijven liggen.
De RT geeft geen krimp, de stemming is nog steeds prima, de helm een beetje nat aan de binnenkant rond het kingedeelte, en heel langzaam piept een zonnetje door een inmiddels minder grauw wolkendek.
En dat laatste is dan geheel conform de weersvoorspelling van freemeteo !

En daar waar het droog is, vullen we de tank, trekken de inmiddels droge regenkleding weer uit, eten een curry-wurst, drinken we wat en strekken vooral even de benen. Ruim 400 kilometer hebben we er inmiddels op zitten, en met zo’n 22 liter nieuwe frisse brandstof aan boord duiken we de A3 weer op.

foto ! : inmiddels is het droog geworden ; wel druk in de ochtend die parkeerplaatsen…

We doen daarna nog een stukje A5, A8 en A7, en waar inmiddels de weg-wijs-borden Reutte staan, reutelen wij Oostenrijk binnen.
Het is achterlijk druk richting Fernpass, en de temperatuur meter in het dashboard geeft een vrolijke 21 graden aan. De ‘eigenwijze echtgenoot’ heeft trouwens hele stukken route niet meegekregen omdat ze lekker (?) heeft zitten wegdommelen achter op de motor.

Blijkbaar is RT rijden voor de duo in ieder geval aangenaam slaapverwekkend… :z

Die Fernpass dus. Veel te druk, en enorme file’s. Dikke Duitsers in te dikke Duitse automobielen laten vooral de slanke rode toerfiets er maar moeizaam tussendoor. Wellicht denken zij : ‘wir im Stau, du im Stau…’ (of iets van die Duitse strekking).

Wij slaan dan ook af naar Reutte zelf, knorren dwars door dat dorpje, nemen de 198, en slaan bij Elmen links af, en ‘pakken’ onze eerst pass vandaag.
De Hahntenjoch ( linkje ! ) is rustig, en het tempo ligt vrij hoog. Nadat het linkervoetsteuntje, in een linker afdaling het asfalt raakt, mag het wat de ‘eigenwijze echtgenoot’ betreft wel een stukje minder enthousiast.
Zelf kijk ik er trouwens ook van op, want het voetsteuntje geeft tenslotte aan, dat, in dit geval, de linker cilinder dan niet ver meer van het asfalt hangt. En tik je die tegen de grond, kan het minder gezellig aflopen…

Bij Imst drukken we de neus van de RT weer richting Landeck. En vanaf daar gaat het niet goed. Landeck is natuurlijk prima te vinden. Maar See…???

Het komt gewoon niet voor op de borden. Omdat ik denk dat de route via Tobadill een korte is, slaan we dus links af naar dat Tobadill.
Goeie genade, wat een bochtige, en smalle bergweg is dit. Amper 1 auto breed, zonder vangrail, en met gaten naast ons, waar ik liever niet in terecht wil komen.

En dan houdt het op. De weg gaat over in wandelpad ; geen wonder dus dat het zo smal was…

En heeft U wel eens een volgepakte RT op een erg smalle hellingsweg omgedraaid ?? Ik verzeker U, dat is niet prettig !

Via Tobadill wordt het niet wat dus. Weer terug naar Landeck, want ik zal dan ongetwijfeld een verkeersbordje gemist hebben. Niets te vinden daarzo. Eigenwijs neem ik de 180, en bij Urgen keer ik toch maar weer om.
Nergens, maar dan ook nergens dat verrekte See op de borden te zien.

Ik vraag een paar oudjes de weg.
‘Ach ; Sie meinen See im Paznauntal…??’
‘Ja ; dass meine ich…’
‘Na ja ; folgen Sie doch einfach (…) die Schilder Silvretta usw.usw…’

Tja ; en dan is het allemaal niet zo moeilijk meer. See ligt gewoon aan de 188, en is eigenlijk ook zo gevonden. Als je de weg weet…

De RT drukken we op de parkeerplaats van Apart Vivaldi ( linkje ! ), en stappen met inmiddels licht bezwete hoofdjes af. Het is er best warm.

We zijn er ; 994,9 kilometer verder. Geen zadelpijn, geen rugklachten, geen koppijn, maar wel een soort van dorst.

foto ! : …we zijn er ; Apart Vivaldi in See / Paznauntal, Oostenrijk…

Gastheer Jan Wilmink (*) biedt ons direct iets te drinken aan. En graag neem ik de 0,5 ltr. Zipfer in ontvangst.
We praten een beetje bij met het reeds aanwezige motorvolk, en menigeen is blijkbaar onder de indruk van de 994,9 kilometer-aan-1-stuk.
Zelf heb ik (of eigenlijk moet ik zeggen ‘wij’…) er eigenlijk geen last van.

Tuurlijk het was best een lange zit, vanaf iets over 4 in de ochtend, tot aan zo’n 6 uur in de middag. Maar eigenlijk prima te doen.

Net na ons binnen komen rollen, rolt ook Motor-Forumer ‘janc’borg’ binnen, die net terug komt van een dagtoertje. Ik herken hem aan zijn motor, en andersom is hetzelfde aan de hand.
Een kennismaking met deze Jan en zijn vrouw volgt ; een kennismaking die zal leiden tot een regelmatig gezamenlijk ontbijt, en regelmatige gezamenlijke biertjes in de avonduren.

Gastheer Jan wijst ons iets later ‘onze’ kamer in Haus Bergland (omdat zij zelf vol geboekt waren, slapen we letterlijk bij de buurvrouw !), we nemen een douche, hijsen ons in ‘normale’ kleding, en gaan later die avond iets eten bij de schoonzus van gastheer Jan. En gastheer Jan brengt ons daar in een mega-grote Chrysler naar toe. Het zou ook een straf stukje lopen zijn trouwens.
Een prima service dacht ik.

Die pittige (!) schoonzus runt een eettentje iets boven het dorp, en voordat wij het weten zitten we daar met 6 man/vrouw aan de knödel, aan de bratkortoffeln, en aan de (in ons geval, iets te taai gebakken !) plakken vlees.

Maar het smaakt verder prima. De stukken vlees zijn wel een beetje on-Duits/Oostenrijks klein (en dus ook een tikkie taai zoals ik al schreef…), maar de stemming zat er goed in. En dat is ook wat waard.

We werden teruggebracht door een Oostenrijkse meneer (type : beetje soort van lompe boer) in een nogal rammelende Volkswagen bus. En omdat wij dus omhoog waren gebracht, moesten wij nu naar beneden…

Goeie genade ; of die Oostenrijkse meneer had heel erg veel zelfvertrouwen, of de man was zo blind als een Oostenrijks paard. Met gevaar voor 7 levens donderde hij het grindpad naar beneden, en meende waarschijnlijk het plaatselijke snelheidsrecord van See te moeten verdedigen.

Binnen een paar dampende minuten waren we terug bij Apart Vivaldi…



Iets later maken wij ons op voor de nacht.
Morgen weer een dag !




(*) wie bij naam Jan Wilmink een belletje hoort rinkelen, maar het niet helemaal meer weet… ; Jan W. was in 1985 Nederlands Kampioen Enduro.








...morgen dag 2... :Y
 
Laatst bewerkt:
Mooie lul daar, kom destijds 400 km door de stromende regen gereden naar Vivaldi, kom er aan samen met mijn maat, tent dicht. Gelukkig zit een stukje richting het dorp Hotel Mallaun, echte oostenrijkers die ook nederlands spreken, en daar waren we wel welkom!

... van je geloof afgevallen...?
...of zijn nu toch echt de puntjes op...?
:+
 
Laatst bewerkt:
Mooie lul daar, kom destijds 400 km door de stromende regen gereden naar Vivaldi, kom er aan samen met mijn maat, tent dicht. Gelukkig zit een stukje richting het dorp Hotel Mallaun, echte oostenrijkers die ook nederlands spreken, en daar waren we wel welkom!

... van je geloof afgevallen...?
...of zijn nu toch echt de puntjes op...?
:+
Dan ben je blij dat je er daar welkom was ;) Is heel frustrerend na 1 dag regen rijden.
 
Dan ben je blij dat je er daar welkom was ;) Is heel frustrerend na 1 dag regen rijden.

We kwamen speciaal vanuit de dolomieten daarheen gereden, enkele dagen er voor nog heen gebeld. Dan kom je in de stromende regen aan, is de toko gewoon dicht, en geloof me, dat is erg frustie!
donder_frown.gif


Maarja, zo zal een ieder wel eens een steekje laten vallen, maar helaas levert dat wel een "geen goede ervaring" op, ik zoek al liever niet "nederlandse horeca" op in het buitenland, maar mijn maat wist me te overtuigen, en dan krijg je dit.

Mallaun kende ik van vroeger toen ik nog met mijn vader en moeder op vakantie ging, ik was er al jaaaaaaren niet meer geweest, maar na het inchecken werd de vraag toch gesteld: "ken ik U niet ergens van?"

Toevallig was er die avond ook nog een jodelpartijtje aan de gang, en dat werkt dan wel weer sfeerverhogend!
tevreden.gif


Maar het zij ze vergeven, er zullen ook vast mensen zijn die er veel plezier beleefd hebben, althans.. dat hoop ik! *O*
 
Morgen maar weer ff lezen dan. 8-)
Jan komt mij bekend voor van motor73 verhalen. :Y
Veel plezier gewenst daarzo. :W
 
We kwamen speciaal vanuit de dolomieten daarheen gereden, enkele dagen er voor nog heen gebeld. Dan kom je in de stromende regen aan, is de toko gewoon dicht, en geloof me, dat is erg frustie! [afbeelding]

Maarja, zo zal een ieder wel eens een steekje laten vallen, maar helaas levert dat wel een "geen goede ervaring" op, ik zoek al liever niet "nederlandse horeca" op in het buitenland, maar mijn maat wist me te overtuigen, en dan krijg je dit.

Mallaun kende ik van vroeger toen ik nog met mijn vader en moeder op vakantie ging, ik was er al jaaaaaaren niet meer geweest, maar na het inchecken werd de vraag toch gesteld: "ken ik U niet ergens van?"

Toevallig was er die avond ook nog een jodelpartijtje aan de gang, en dat werkt dan wel weer sfeerverhogend! [afbeelding]

Maar het zij ze vergeven, er zullen ook vast mensen zijn die er veel plezier beleefd hebben, althans.. dat hoop ik! *O*
Precies, zo is dat.
Vaak kom je wel op de leukste alternatieve gelegenheden uit, en dat heeft ook wel weer wat :)
 
Reisverslag van 7 dagen Alpen (en 2 reisdagen)


Wie : ondergetekende, samen met de ‘eigenwijze echtgenoot’
Reisdoel : Apart Vivaldi te See, Paznauntal, Oostenrijk
Motor : BMW R1200RT


DAG 2 - zondag 20 juli 2008


Volgens de weersberichten die ik dus in Nederland nog gecheckt had, zou Zondag 20 juli 2008 een dag zijn met 100% regen, en met een neerslaghoeveelheid tot 8 mm.
Mwha ; best veel.

Maar goed, met de bijna 1000 kilometer van dag 1 nog in het geheugen, zouden we van dag 2 een soort van rustdag gaan houden.
Een rustdag rondom Haus Bergland, waar Jan ‘Vivaldi’ ons had ondergebracht, omdat hij dus eigenlijk vol zou zitten in de periode dat wij graag vakantie zouden willen ‘vieren’ in Oostenrijk.

Tijdens het e-mailverkeer tussen Jan en mij, aangaande een plekje in zijn Apart, schrijf ik terloops, of hij dan niet een buurvrouw heeft die in Zimmer Frei doet.
Dat heb ik, schrijft Jan mij per omgaande terug. Hij heeft o.a. inderdaad een buurvrouw die in kamers doet, en van het 1 komt dan heel vlotjes het ander.

Ons slapen dus bij de achterbuurvrouw, in Haus Bergland, in kamer nummer 3. Wij ontbijten echter bij Vivaldi. Wij betalen ook aan Vivaldi, en wij drinken ons biertje (of cola-light + rum voor de eigenwijze echtgenoot) bij Vivaldi.
De motor kan ook bij Vivaldi staan, maar dat vind ik minder handig, dus de RoyaleTourer stallen wij weer bij Bergland. Helaas buiten ; dat dan weer wel…

U kunt het nog volgen ?


Na een soort van mindere nacht (toch altijd wennen, een vreemd bed, en een vreemd kussen) hoor ik in alle vroegte allerlei vogeltjes hun lied zingen. En negen van de tien keer doen vogeltjes dat niet als het regent.
Dan zijn ze chagrijnig, en houden ze hun snavels.

Ik sta op, leeg de blaas, trek iets aan, en ga op het balkon staan. En wat denkt U ? Zon !!
Nix niet die 100% kans op regen. Gewoon droog. En gewoon hartstikke zonnig.

Het plan om vandaag een rustdag te houden draai ik resoluut de nek om, en snuffel iets door het ‘roadbook’ (daarover later meer…) van Jan, en bedenk mij dat route nummer 4 een fraaie is om te doen vandaag.
Tweehonderdvijftien kilometers toertocht. Niet te gek veel, en niet te ver van ‘huis’.

Foto 1 : …een fraaie ochtendzon piept over de bergtoppen onze kamer binnen…

Foto 2 : …vanaf het balkon, uitzicht naar rechts…

Foto 3 : …en uitzicht naar links ; een blik over een nog slaperig See…

Foto : 4 …de motor had buiten geslapen ; en het had wel degelijk geregend die nacht…


Na een werkelijk zeer overvloedig ontbijtbuffet, hijsen wij ons weer in het leer en textiel, en ‘trappen’ de RT aan voor die route nummer 4 dus. Met een beetje tegenzin wordt de RodeTourer wakker, en wij zetten heel rustig het voorwiel richting Landeck.

Foto 5 : …we hebben het plan opgevat om deze route te rijden…

1 See
2 Landeck
3 Fließ
4 Pillerhöhe 1.558 mtr, en met een fraai vergezicht op die hoogte
5 Arzl im Pitztal
6 Roppen
7 Oetz (Oetztal)
8 Kühtai op 2017 mtr, en daar doen we een bakkie leut
9 Axams (U kent het wel ; dat is een Olympisch dorp van weleer)
10 Seefeld
11 Telfs
12 Mieming
13 Holzleitensattel op 1126 mtr.
14 Nassereith
15 Imst
16 Landeck
17 See (dus zijn we weer terug)


In Landeck begint het ge-eikel gelijk al. Er is een soort van mountainbike fiets-6-daagse, met een honderd of zes fietsers. Heel fijn allemaal, maar ongeveer 200 van die blubber-fietsers moeten nou net een kruispunt in Landeck over, daar waar ik met de motor van de andere kant dat kruispunt over wil steken.
Oom agent regelt het verkeer. En fietsers krijgen voorrang, want die komen een berg afrazen.

Ruim twintig minuten hebben wij vanaf een stilstaande RT de winkels in Landeck kunnen bekijken. Maar dan mogen wij ook eindelijk. Bij Fließ nemen wij een toeristische bergroute naar Piller. En potdikke nu komen we daar die resterende mountainbikers tegen.

Taai volk, dat wel. Er zitten beste klimmen tussen, en die gasten trappen zich helemaal het apezuur om boven te komen.
Ik snap echt best een hoop, maar dat je je voor je lol 6 dagen zo gaat afbeulen, dat snap ik nou net niet…

Maar goed. Op de kaart ziet U het plaatsje Wenns, en in Wenns gooi ik de tank vol met Agip 98.
Ik trap het hele zaakje weer aan, en denk dat ik de juiste richting op rijd, door naar Sankt Leonard im Pitztal te rijden. Het had echter Arzl im Pitztal moeten zijn.
En dat maakt toch verschil…

In Sankt Leonard keer ik weer om…
Die 215 aangegeven routekilometers worden er in ieder geval meer. Dat weten we nu al !

Bij een soort van info-dinges aan het begin van het Ötztal prakken we de motor op de zijstandaard, maken allebei van het toilet gebruik, eten een chocolade broodje vanuit de topkoffer, en drinken een kartonnetje appelsap.
Even een burgerlijke korte pauze, voordat we dat ‘tal’ werkelijk induiken.

Foto 6 : …korte plas-, eet, en drinkpauze…

En dan nemen we de route naar een, op het oog, verlaten Kühtai. Oef ; wat is dat een mooi stukje weg, en een mooi stukje natuur zeg. Af en toe passeren we een wildrooster, vanwege het simpele feit dat koeien hier ook gewoon op het asfalt mogen poepen, mogen liggen, en mogen lopen.

Koeienpoep ligt er dan ook genoeg, en in een blinde bocht in een tunnel mag ik stevig in de remmen, omdat zo’n stuk BBQ-vlees daar haar (het is een koe ; vandaar de ‘haar’) soort van herkauw-dutje doet.

Toch even wennen zeg ; die hele koeien toestand op de weg. En echt haast maken om aan de kant te gaan, doen die krengen ook niet. Heel even bedenk ik mij hoe het zou kunnen aflopen als er een stier zou lopen, en ik met de nogal rode motor aan zou komen boxeren.
Hoe zou zo’n ‘apparaat’ dan reageren…???

Het is trouwens nog steeds heerlijk zonnig, en in Kühtai parkeren wij de ongeschonden motor (want geen stier heeft ons gezien…) voor een ‘bakkie koffie met gratis uitzicht’. Mooi daar hoor.
Vreedzaam ook. De wereld is anders daar !

Foto 7 : …koffie met…

Foto 8 : …gratis uitzicht… (mooi daar boven !)


Van Kühtai naar Axams, dus. Een Olympisch dorp van weleer staat er veelvuldig te lezen. Wat niet te lezen is ; maar wel te zien, is dat de lucht plotsklaps compleet dichttrekt, en 5 minuten later staan wij te schuilen bij een benzinestation. De enorme bui grote hagelstenen die we net over ons heen kregen is inmiddels wel weer voorbij, maar nu regent het gewoon snoeihard.

De dag is waarschijnlijk bezig om de 8 mm. voorspelde regen nog even deze middag over ons heen te laten komen.

En U snapt het natuurlijk al ; alleen de regenbroek hadden we mee. Dus niet de regenjas. Ook niet de regenhandschoenen, en ook niet de regen-overlaarzen.
En we waren al op de helft van de tocht…

Gezellig… :N

Foto 9 : …als het een beetje flink regent ligt er in no-time 8 mm. …


Van Axams moeten we naar Seefeld ; en het is alsof de Oostenrijkse duvel er mee speelt, maar Seefeld komt daar in Axams niet op de borden voor !

Na drie keer Axams in de stromende regen te hebben gezien ; vragen we de weg.
Ach, hoe logisch, we moesten gewoon weer even terug…

En dan stond er inderdaad wel dat bordje Seefeld ; en zo langzamerhand begin ik het routeboek van Jan te begrijpen. We hadden de weg richting Axams moet hebben, om het bordje Seefeld tegen te komen. We hadden niet in Axams zelf moeten zijn.

Met inmiddels handschoenen waar het water uitloopt, raffelen we de rest van de route af. Te haastig blijkt achteraf. Afslag Telfs (nummer 11 op de kaart) sjees ik in een stortbui compleet voorbij. En tegen de tijd dat ik de Duitse grens oversteek, en zie dat Mittenwald nog maar 2 kilometer rijden is, dringt het tot mijn inmiddels natte schedel door, dat we NIET op de juiste weg (meer) rijden.

Terug dus. Telfs blijkt toch te bestaan, en vanaf daar kan mij het ook niet zoveel meer rotten. Nat zijn we toch al. Dus bekijk ik de natte tocht dan maar positief. Ook een natte omgeving is een mooie omgeving. (en dat bedoelen ‘we’ dan niet dubbelzinnig…)

Tegen de avond rollen we See weer binnen ; met 343 kilometer meer op de digitale klok. Met andere woorden, 128 kilometer omgereden.
Vrouwlief is minder amused.

Ach ; we hangen de natte kleding te drogen, springen onder een warme douche, vinden elkaar nog even aardig, douchen nog een keer, en gaan ons uiteindelijk bij de plaatselijke pizzeria te goed doen aan allerlei Italiaans lekkers.

Foto 10 : …vanuit Haus Bergland ligt ‘de Italiaan’ op nog geen 100 meter…

We drinken na de overvloedige maaltijd nog een biertje (en ook die cola-light + rum komt weer voorbij…), en rollen na middernacht ons tijdelijke bedje weer in.

Morgen (maandag) wordt het een mooie dag.
Zeggen ze…

:W
 
Leuk stukje! *O*

Heb met plezier ook dagje twee gelezen..
Kuhtai! Mooi he.... alleen is de goulashsuppe bij het restaurant daarboven niet echt een aanrader.. :X
En de koeien... tja, 't blijven wandelende chicanes nietwaar?

Wat ik altijd nog zo raar vindt... dat ze in tunnels best wel linke bochten neerpleuren.
Duik je het donker in vanuit het felle zonnetje... donker viziertje open... hatsee... haaks de hoek om. :o

En nu wacht ik vrolijk op dag drie.. *D
 
Mooi verslag hoor...

Ah, biefstuk hobbels op de weg, das weer wat nieuws ......

RoLoo rijdt wel vaak verkeerd:

-Ik trap het hele zaakje weer aan, en denk dat ik de juiste richting op rijd, door naar Sankt Leonard im Pitztal te rijden. Het had echter Arzl im Pitztal moeten zijn.
En dat maakt toch verschil…

In Sankt Leonard keer ik weer om…
Die 215 aangegeven routekilometers worden er in ieder geval meer. Dat weten we nu al !

-Van Axams moeten we naar Seefeld ; en het is alsof de Oostenrijkse duvel er mee speelt, maar Seefeld komt daar in Axams niet op de borden voor !

Na drie keer Axams in de stromende regen te hebben gezien ; vragen we de weg.
Ach, hoe logisch, we moesten gewoon weer even terug…

-En tegen de tijd dat ik de Duitse grens oversteek, en zie dat Mittenwald nog maar 2 kilometer rijden is, dringt het tot mijn inmiddels natte schedel door, dat we NIET op de juiste weg (meer) rijden.

Terug dus.

Tijd voor een Zumo ??

Zonder grap, maar ik zou me zelf kapot balen als ik verkeerd reed. Maar aan de andere kant, op één dag maar drie keer verkeerd gereden met route vanaf kaart met nat weer. Niet slecht, petje af..... :}
 
...'verkeerd' rijden in zo'n omgeving scheelt mij niet zoveel moet ik eerlijk zeggen...
...overal is het daar mooi...

...'n beetje jammer van die regen...
...maar men zegt dat er ergere dingen op de wereld zijn ; dus trek ik mij daar maar aan op... :)
 
...'verkeerd' rijden in zo'n omgeving scheelt mij niet zoveel moet ik eerlijk zeggen...
...overal is het daar mooi...

...'n beetje jammer van die regen...
...maar men zegt dat er ergere dingen op de wereld zijn ; dus trek ik mij daar maar aan op... :)

Als het zonnig was geweest had je het waarschijnlijk al helemaal geen straf gevonden om een aantal kilometers om te rijden.. Inderdaad, het is overal mooi en alle zijwegen zijn ook weer mooi. Als we daar zonder vaste route rijden dan wil het nog wel eens gebeuren dat we aan het einde van de dag in ene ruim 400 km gereden hebben. Oh... leuk weggetje, laten we die ook nog maar even meepakken... :+ Je kent het wel..
 
Wat ik altijd nog zo raar vindt... dat ze in tunnels best wel linke bochten neerpleuren.
Duik je het donker in vanuit het felle zonnetje... donker viziertje open... hatsee... haaks de hoek om. :o
Dat heb ik dus gemerkt in zwitserland een aantal jaar terug |(
crashen in een donkere tunnel is niet grappig ;(
 
...morgen (donderdag dus) zal ik de 'belevenissen' van dag 3 posten !... :W
 
Reisverslag van 7 dagen Alpen (en 2 reisdagen)


Wie : ondergetekende, samen met de ‘eigenwijze echtgenoot’
Reisdoel : Apart Vivaldi te See, Paznauntal, Oostenrijk
Motor : BMW R1200RT


DAG 3 – maandag 21 juli 2008


Volgens de weersberichten die ik dus in Nederland nog gecheckt had, zou Maandag 21 juli 2008 een dag worden met een regenkans van 22%, en met een neerslaghoeveelheid van nagenoeg nihil. We hadden echter geleerd van de Zondag, m.a.w. : geloof nooit de weerman, kijk gewoon zelf uit het raam.

En dat deed ik die Maandagochtend, na een nacht die op de 1-of-andere-manier toch weer (iets) tekort was. Om een uur of 7 stond ik in minimale kledij op het balkon te genieten van een heel fris, maar aangenaam ochtendzonnetje. Als deze zon de trend voor deze dag zou gaan betekenen, dan zou het een bijzonder fraaie dag worden !

Eerst maar eens ontbijt.
En rond een uur of kwart over 8 lopen wij, fris gedoucht, naar ‘beneden’, richting de bijzonder sfeervol ingerichte, en absoluut niet standaard Oostenrijks aangeklede, ontbijtzaal in Apart Vivaldi.
De bolletjes geuren goed. De gekookte eitjes dampen je tegemoet, en de pittig gekruide plaatjes vleeswaar ruik je al op meters afstand.
Lekker hoor !

Geweldige koffie ook ! Grappig vind ik ook de ‘brokjes’ boter, die in een schaaltje water drijven. Nog nooit zoiets gezien, maar wel heel makkelijk. Je hebt geen kuipjes boter nodig, en op deze manier wordt het ook geen ‘vette smeerbende’.
Je vist gewoon met een soort van knijplepel de gewenste hoeveelheid brokjes boter uit de schaal.

Ook aan het ontbijt Motor-Forumer, & ‘supersportmeid’ ‘Joyride’, en haar vriend Kees (als ik zijn naam goed onthouden heb…). Deze 2 mensen waren op Zondagmiddag binnenkomen rollen, hadden in See 1 nachtje geslapen, en waren eigenlijk op doorreis, met als uiteindelijke einddoel : Nederland.

Na het ontbijt zwaaien wij hun uit, wensen hun een zeer goede reis, en vraag mij hardop af, of het op die manier reizen toch niet af en toe zou kunnen tegenvallen...?!

‘Joyride’ rijdt een nachtzwarte Kawa 2008-ZX6R, voorzien van enorme tanktas, en behoorlijke tailbag. Vanwege die tanktas past ze nog maar net bij de laag aangebrachte stuurhelftjes, en ik probeer mij voor te stellen hoe het op deze manier ronden van een haarspeldbocht (en dan vooral de binnenbocht, naar beneden) zou gaan.
Ik denk niet makkelijk.

Vriend Kees doet zijn ding op een Honda VTR SP-1. Ook niet echt een van voor naar achteren bejubelde ‘long distance bike’.
Ik neem mijn helm voor deze 2 ‘collega’s’ af.
Motorrijden mag ook best een beetje afzien zijn.
‘Vroegâh’ ging ik ook op de naked Suzuki GS750E dagtripjes doen van 600 kilometer. En kwam dan helemaal kapot thuis.
En als mijn, inmiddels oude, moeder dan vroeg hoe de dag was geweest, zie ik steevast : ‘helemaal geweldig ; maar ik ben wel een beetje kapot…’

Maar goed ; Joyride & vriend zijn inmiddels aan hun dagtocht voor vandaag begonnen, en wij maken ons op voor route 2 van Jan’s routeboek.
En route 2 leidt ons o.a. via het naastgelegen Galtür (u kent dat nog wel van de enorme lawines van jaren geleden, en de nare gevolgen die dat destijds had !), en over de Silvretta Hochalpenstraße.

Echter… ; bij Galtür regent het alweer (!). Ik keer om. Ik ga niet een derde dag in de regen rijden.
De echtgenote heeft mijn natte handschoenen van gisteren aan (en dat voelt toch wel zooooooo vies !), en ik heb een paar droge, flinterdunne, beige lederen zomerhandschoentjes aan, en haar natte kledders hangen nu (hopelijk…) te drogen in het zonnetje die wel boven See scheen.

Foto 1 : …de kant van Landeck op is het tenminste wel gewoon droog…

In See schijnt dus gewoon de zon. En we besluiten om die zon dan maar een beetje achterna te reizen. We boxeren richting Landeck, gaan door die vieze Landecker tunnel (en dan hier in Nederland maar over fijnstof problematiek zeuren ; nee…, elke dag door deze tunnel, dat is een pretje… :N ), en nemen na de tunnel de 180 richting Urgen, Fließ, Entbruck (enz.) om o.a. via de Reschenpass in Italië uit te komen.

En ik ben heel eerlijk ; die 180 is een beetje een doodsaaie weg. Ruim voorbij Pfunds begint het ergens op te lijken, en na Nauders is dat ‘erop lijken’ ook al weer een beetje voorbij.

Foto 2 : …tussen Pfunds en Nauders… (en nog steeds zonnig !)

Tot mijn niet geringe verbazing zie ik, terwijl wij langs de Reschensee rijden, bij Graun, dat wereldberoemde kerktorentje uit het water omhoog priemen. Ik ken het ding van de ontelbare foto’s die er van zijn gemaakt, maar zelf had ik geen idee waar dat nou zou staan. ‘Hier’ dus.
Waar wij nu ook zijn.

We zetten de motor aan de kant, en maken er ook een foto van. Want zonder helm op, zijn wij net zo burgerlijk als de rest van de mensheid…

En eigenlijk is het een heel triest verhaal ; dat verhaal van die kerktoren in het water. Onteigening van land en huizen. Geen enkele vorm van fatsoenlijke schadevergoeding voor de getroffen burgers in de 5 dorpen die in het water zijn verdwenen. In totaal zijn 181 huizen opgeofferd (gesloopt) voor dit water. En alle bewoners van die 181 huizen kon zelf maar een nieuw plekje gaan zoeken, zonder een fatsoenlijke cent op zak, en zonder hulp van de toenmalige regering. Je zoekt het maar uit ; was de boodschap destijds ; het land heeft het land nodig…

Tegenwoordig heeft men allang in de gaten dat deze manier van ‘werken’ zo niet had gekund ; maar terugdraaien kun je het nooit meer…

En die kerktoren is alleen maar blijven staan als een soort van ‘denkmal’…
Een ‘denkmal’ die onze gedachten laat gaan naar een wrange historie…

een linkje naar het verhaal van Graun, en een paar oude beelden

Foto 3 : …niet echt bijzonder ; deze route naar Italië…

Foto 4 : …het inmiddels wereldberoemde kerktorentje van Alt-Graun dus…

Het kerktorentje laten we maar even voor wat het is, en sjezen achter 2 Nederlanders aan die het tempo behoorlijk hoog hebben liggen. Eens kijken of wij dat ook kunnen…

Broeder 1 rijdt op een GSXR1000, en broeder 2 blaft door Italië op een VFR met 4 van die Laser uitlaatpijpjes priemend onder het zadel vandaan. Als het bochtig is, gaat het nog wel, maar op de rechte stukken pakt met name de GSXR toch behoorlijk meters.
Ook zijn kompaan op de VFR kan hem daar (natuurlijk) niet in bijhouden.
Om over ons tweetjes op de (in deze vergelijking tamme) RT maar te zwijgen.

De wegen zijn ronduit slecht nadat je de Reschenpass gehad hebt. Het asfalt heeft in de bochten enorm te lijden gehad van (waarschijnlijk) de zon en het vrachtverkeer, en een beetje vlot sturen kun je daar wel op je, door de (te) warme motorjas bedekte, buik schrijven.

Bij Mals (of Málles Venosta in leuk Italiaans) hou ik het voor gezien. Het waait hier als een gek, de weg is slecht, en het is druk. We keren om, en koersen terug naar het kerkje van Graun, en doen dat in een tempo dat beter bij het gemoedelijke toeren past.
De ‘eigenwijze echtgenote’ geeft ook blijk dat ze dit tempo iets beter kan waarderen…

Een volgende keer is de stad Merano wel aan de beurt. Nu dus even niet.

Bij Graun zetten we motor in een daarvoor bedacht parkeerplekje, doen een sanitaire stop, drinken een kopje cappuccino, en smullen samen 1 grote friet op. Daarna nestelen wij ons zelf in het zonnetje. Want die schijnt nog steeds heel erg uitbundig op onze bolletjes (en op onze zwarte lederen broeken…; zucht…).

Een uurtje pauze gunnen wij ons. Ik laat de historie van Graun op mij inwerken, en vraag mij eigenlijk af hoeveel foto’s er wel niet genomen zouden zijn van dit zo specifieke torentje.

Tijd om weer (zonder vooraf opgesteld plan) verder te toeren. De Reschenpass doen we dus voor de tweede keer.

Foto 5 : …terug naar Oostenrijk dus…

Op de 180, vlak voor Nauders slaan wij links af om een werkerlijk schitterend stukje weg te volgen die ons naar Martina (Zwitserland) leidt.
Een klein kriebeltje op de kaart geeft vaak de mooiste routes ; en daar is deze 1 van !

In Martina tref je dan een grenspost van nix aan. Gelegen aan de 184 zal dit ooit een belangrijke post geweest zijn, maar het is er nu rustig en vooral erg stil. Via Ovella en Vinadi rijden we over de veel mooiere 184 dan de 180 ooit zal worden, voor een tweede keer binnen het uur Oostenrijk binnen.

Vlak voor de grens knippert een automobilist heftig met de koplampen, en ik verlaag het tempo naar de wettelijk geldende 80 km/h. De zilvergrijze 174 PK sterke Volkswagen T5 TDI bus voor mij, dampt echter vrolijk door.
Dat stukje weg met nummer 184 biedt die gelegenheid daar ook heel mooi voor ! Mooie brede bochten, en op een circuit gelijkend asfalt.

Even later staat hij met zijn VW bus langs de kant van de weg.
Oom Agent spreekt hem straf toe, en een andere ‘Unkel’ brengt de lasergun weer in stelling…

Ons wordt geen blik waardig gegund. Wij waren op dat moment braaf volk… :Y

Terug in Oostenrijk, en weer op die enorme saaie 180, draaien we in Prutz rechtsaf, en nemen nog een keer die Piller Höhe. En deze keer is die Höhe verlost van al die mountainbikers, en dus kunnen we daar min of meer normaal rijden.
Ik doe wel rustig aan ; de vangrail (als die er al staat…) is niet meer dan een inmiddels kapot gereden boomstam, en de gaten achter die boomstammen zijn van een dusdanige diepte, dat het best flink zeer zou kunnen gaan doen als wij daar met motor en al naar beneden zouden kukelen.
Ook zonder motor zou het trouwens zeer kunnen gaan doen…

Ik neem dus geen risico. Dat vind ik wel van de SuperDuke, en een Buell die mij met dubbele snelheid voorbij komen blaffen. Ik denk dat deze jongens de weg hier beter kennen dan dat ik ‘m ken, maar het neemt niet weg dat er soms ook nog verkeer van de andere kant af komt. Even later hoor ik die mannen alleen nog maar ; zien doe ik ze allang niet meer…

Foto 6 : …Piller Höhe ; hier wil je liever niet naar beneden vallen…

Foto 7 : …Stefan kan het ons niet meer navertellen ; en dat lot wil ik ons graag besparen…

Vanaf de Piller Höhe rollen we Fließ weer binnen, en na 255 digitale kilometers parkeren we de motor weer naast Haus Bergland in See.

De hele dag is het (in ons gebied !) gewoon mooi weer geweest, en we horen van anderen, die andere kanten op zijn geweest, dat het vooral ook regenachtig is geweest.

In de avonduren, wanneer we bij Vivaldi nog een biertje (en dus ook weer die cola-light + rum…) tot ons nemen, schuiven ook 2 nieuwe gasten aan.
Een stevige meneer,met dito buik, ik gok op midden 50 (en dat klopt achteraf ook wel), rafelige grijze baard, plakkerig lang grijs haar, vaal petje op, spijkerbroek op half-zeven, een vermoeid loopje, en een zeer vermoeide blik in de rood doorlopen ogen.
De mevrouw heeft kort haar, een buideltje zware shag in de achterzak van haar vale spijkerbroek, heeft een duidelijk getekend gezicht, en een buikje dat zichtbaar de genoten pilsjes verraadt.

Ik denk, ruim denkend in stereotype beelden, dit is mensheid die inmiddels een barre tocht achter de rug heeft, op een gemeen klinkende, en uitziende Harley. Of misschien zelfs wel op 2 van die dingen.

Ik val dan ook bijna van mijn houten stoel als ik hoor dat hij een 2007 Kawa ZX10R rijdt, en mevrouw een naked Kawa ZRX12.
Ze waren o.a. ‘even’ naar de Superbikes in Brno geweest, en waren inmiddels een week of 2 onderweg.

De buikige meneer is een langzame prater, die erg veel bijzinnen, in een hoofdzin kwijt kan ; hij heeft inmiddels 38 jaar motorhistorie, en in die 38 jaar is er ook per ongeluk wel eens een hotelkamertje gesloopt, enzo.
Tegenwoordig heeft hij daar geen ‘last’ meer van ; van dat soort activiteiten.

Later in de week drinken we samen met regelmaat nog een biertje.
En later in de week gaat hij er trouwens ook steeds vermoeider uitzien. En steeds vermoeider lopen.

Ik vraag me toch ernstig af, of de ZX10R nog wel bij hem past…; als ik naar het slijtagepatroon van zijn achterband kijk, zeg ik : NEE, niet meer, die tijd is helemaal geweest…

Als we behoorlijk na middernacht richting ons tijdelijke slaapverblijf gaan, ontdekken we dat de handschoenen van de ‘eigenwijze echtgenote’ fijn zijn opgedroogd in de zon. Ze zijn snoeihard geworden, maar morgen weer volop bruikbaar.

En morgen…?

Morgen gaat een hele fijne dag worden ; dus gaan we ook een hele fijne tocht maken !
Dat weet U nog niet ; maar wij inmiddels wel…

:W
 
Laatst bewerkt:
...tja...
...op naar dag 4...




...midden in een computerbewerking 'zegt' mijn eigen computertje net : doe het zelf maar...

...direct een zwart beeld ; en nooit meer willen opstarten...
...klinkt als computercrash...

...en computercrash betekent voor mij dus dat ik inmiddels wel ALLE foto's op de PC had staan, maar nog niet in Photobucket...

...en niet in Photobucket houdt dus in ; foetsie de resterende foto's... (en er zaten hele mooie bij, van de Timmelsjoch, de Stelvio bij minus 2 graden, Ofenpass, Umbrialpass, Merano, Bregenz, Innsbrück, Silvretta Hochstraße, Liechtenstein, Bodensee, Flexenpass, Arlbergpass, Bregenzerwald, Hochtannenbergpass, en noem het allemaal maar op...)

...plus dat ik ze net gedelete had van de camera... B|





...over de andere ruim 4100 foto's van de afgelopen 4 jaar heb ik het maar even niet...

...ja, ja...
...ik weet het ; externe harde schijf enzo...

...maar soms heb je ook eigenwijze mensen op deze wereld...

...ik ben er zo-1...



...m.a.w. ; dag 4 kan wel, maar dan 'even' zonder plaatjes...





...oh, en hoe ik mij nu voel ?? : :r <-- zo ongeveer !... ;( ;(
 
...tja...
...op naar dag 4...




...midden in een computerbewerking 'zegt' mijn eigen computertje net : doe het zelf maar...

...direct een zwart beeld ; en nooit meer willen opstarten...
...klinkt als computercrash...

...en computercrash betekent voor mij dus dat ik inmiddels wel ALLE foto's op de PC had staan, maar nog niet in Photobucket...

...en niet in Photobucket houdt dus in ; foetsie de resterende foto's... (en er zaten hele mooie bij, van de Timmelsjoch, de Stelvio bij minus 2 graden, Ofenpass, Umbrialpass, Merano, Bregenz, Innsbrück, Silvretta Hochstraße, Liechtenstein, Bodensee, Flexenpass, Arlbergpass, Bregenzerwald, Hochtannenbergpass, en noem het allemaal maar op...)

...plus dat ik ze net gedelete had van de camera... B|





...over de andere ruim 4100 foto's van de afgelopen 4 jaar heb ik het maar even niet...

...ja, ja...
...ik weet het ; externe harde schijf enzo...

...maar soms heb je ook eigenwijze mensen op deze wereld...

...ik ben er zo-1...



...m.a.w. ; dag 4 kan wel, maar dan 'even' zonder plaatjes...





...oh, en hoe ik mij nu voel ?? : :r <-- zo ongeveer !... ;( ;(


Da's stevig balen. Maar vaak is er nog wel (heel) wat terug te halen met de juiste software. Heb ik voor mijn broertje ook een keer mogen doen -O- . Dus (nog) niet getreurt :P
 
Voor hetzelfde geld is gewoon je voeding dood, nieuwe erin, en hup, daar zijn al je 4100 foto's weer terug! :+

leer jezelf gewoon aan om regelmatig een backup te draaien, al mijn foto's staan op cd/dvd.
 
Ron, hopelijk lukt het je je foto's terug te vinden :Y

Laat dat je echter niet weerhouden om je memoires neer te zetten, het leest gewoon zo lekker makkelijk weg en blijft vermaken :)

Groet, Ron 8-)
 
@ Herr Flick: Ook foto's op cd/dvd zijn eindig, als je ze tenminste zelf gebrand hebt. Tussen de 5 en 10 jaar zegt men, daarna is het gebeurd. (Geldt overigens niet voor kant-en-klaar gekochte CD/DVD's) Alleen digitaal opgeslagen informatie op stick, schijf of card lijkt onkwetsbaar, heeft men mij verteld.
@ Roloo: Kijk of je iemand kunt vinden met een gelijksoortige PC/besturingssysteem en zet de harde schijf over.....heeft mij ook een keer van een slapeloze nacht gered......Succes ! :W
 
@ Herr Flick: Ook foto's op cd/dvd zijn eindig, als je ze tenminste zelf gebrand hebt. Tussen de 5 en 10 jaar zegt men, daarna is het gebeurd. (Geldt overigens niet voor kant-en-klaar gekochte CD/DVD's) Alleen digitaal opgeslagen informatie op stick, schijf of card lijkt onkwetsbaar, heeft men mij verteld.
@ Roloo: Kijk of je iemand kunt vinden met een gelijksoortige PC/besturingssysteem en zet de harde schijf over.....heeft mij ook een keer van een slapeloze nacht gered......Succes ! :W

Niet als je telkens je hele fotomap back-up-ed, niet alleen de nieuwe komen erbij, maar telkens back-up ik de hele map!

;)

een dvd kost geen drol, dus waarom niet :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan