APK voor motoren, voorlopig toch niet?

APK invoeren?

  • niet nodig en een geldklopperij

    Stemmen: 492 94,1%
  • goed voor de veiligheid

    Stemmen: 31 5,9%

  • Totaal aantal stemmers
    523
Vergeet de gemodificeerde krukas niet speciaal voor de nederlandse "4 bakken".
De bigend lagers die naar de kl*ten gingen,als de blokken opgevoerd werden :')

Nooit geweten. Ik heb bijna een jaar op een CS50 rondgereden met ruime levenservaring en tuning in geringe mate (17mm Bing, snelle pijp, gepolijst blok en cilinder)

Mijn boertjes hadden ook allebei een Dapp. De een had er een Duits KS125 blok onder zitten, de ander had een Sprinter. De broer met de Sprinter is tijdens de testrit met een 26 mm Mikuni carburateur aangehouden met het verzoek de boel weer origineel te maken. Hij had net dagen zitten werken aan een handgemaakt spruitstuk voor de Mikuni.
 
Andere invalshoek dan maar:

Kijk, dat een regering m.b.t. tot een voor jou belangrijke issue op een ander standpunt staat , tot daar aan toe...

Maar het HELE F*CKING NL PARLEMENT ?

Ik zou me so wahr hier unheimlich gaan fuhlen :+
 
Laatst bewerkt:
Het huishouden bij mij is inderdaad (zoals bij zo velen in de beschaafde westerse wereld) ingericht volgens het door sommigen -in veel breder verband- innig omarmde model van:

EIN REICH, EIN FUHRER!!!

(fuhrerIN, in mijn geval dan wel....)


;) we willen tenslotte wel een leven overhouden he..

Beste Bikerbertus.

Je manier van uitdrukken wordt als smakeloos en ongewenst ervaren. Gelieve daar rekening mee te houden.
 
Check. Maar hoe veel doden vallen er per jaar doordat mensen in hun auto met het mobieltje allerlei moeilijke gesprekken voeren? Waarom zou je dan minder dan een dode willen besparen met APK voor motoren als je menige dode kan voorkomen door mobiel telefoneren in de auto te verbiedenHoeveel katalysatoren worden ieder jaar speciaal voor de APK er even onder geschroefd? Eerst een poging met katvervanger (leeg stuk pijp) en als de emissiewaardes te hoog zijn nog een poging met katalysator. Enneh: het zijn juist de liefhebbers, juist de sleutelaars die dat soort grappen uithalen...Ik begrijp de connectie met APK voor motoren even niet.

Maar je hebt wel gelijk, een doorsnee auto kan veel langer mee dan waar boekhouders rekening mee houden. Die auto van jou kan je ook zien als een auto zonder afschrijving en die zijn pas echt zeldzaam.

Als je met APK-plicht een goed adresje hebt waar je op een reeele manier een motor kan laten keuren, rij je voor een appel en een ei. Dat trucje gebruik ik nu met mijn auto: ik doe het onderhoud zelf en die vriend van mij meldt hem even af. Minpunt bij de auto is dat je voor veel onderhoud een brug nodig hebt en die staat niet in mijn schuurtje. Voor onderhoud aan de motor is een brug niet noodzakelijk.
Het vervelende stuk in dit verhaal is dat je een "goed APK adresje" nodig hebt. Iemand die het voertuig op "een eerlijke manier" wil bekijken, iedere APK een set nieuwe schokdempers rondom (Kwikfit oplossing) is ook een dure oplossing.


als jij de kennis hebt om je eigen motor te onderhouden, dan ben je waarschijnlijk ook intelligent genoeg om je de apk-regels eigen te maken.
Met die informatie kun je je eigen motor 'keuren' en hem dan naar een willekeurig station brengen om af te laten melden.
Durf de discussie aan te gaan, onterecht afmelden wordt (bij auto's) gestraft door de RDW :)
 
als jij de kennis hebt om je eigen motor te onderhouden, dan ben je waarschijnlijk ook intelligent genoeg om je de apk-regels eigen te maken.
Met die informatie kun je je eigen motor 'keuren' en hem dan naar een willekeurig station brengen om af te laten melden.
Durf de discussie aan te gaan, onterecht afmelden wordt (bij auto's) gestraft door de RDW :)

En op die manier moet 't spel gewoon gespeeld worden. Laat mensen d'r fiets gewoon alleen afmelden en daarna voor een herkeuring aan laten bieden nadat ze alle mankementen hebben kunnen (laten) corrigeren...

APK probleem is er niet...
 
Laatst bewerkt:
als jij de kennis hebt om je eigen motor te onderhouden, dan ben je waarschijnlijk ook intelligent genoeg om je de apk-regels eigen te maken.
Met die informatie kun je je eigen motor 'keuren' en hem dan naar een willekeurig station brengen om af te laten melden.
Durf de discussie aan te gaan, onterecht afmelden wordt (bij auto's) gestraft door de RDW :)

het RDW zei:
Bezwaar na afkeuring

U meldt uw bezwaar tegen de afkeuring direct bij de APK- keurmeester van het bedrijf en vult het gedeelte linksonder op het APK-rapport in. U mag uw auto niet meer verplaatsen en er geen reparaties meer aan laten uitvoeren. Meldt u het later of is er na de afkeuring iets aan uw auto gerepareerd, dan is bezwaar niet meer mogelijk.
De keurmeester neemt direct contact op met de RDW. Een medewerker van de RDW komt naar het bedrijf en beoordeelt of de afkeuring terecht of onterecht is. Aan de herkeuring zijn kosten verbonden.

Je brengt het autootje voor de apekul. Je hoort dat hij afgekeurd is op een deel van de auto waar jij van dacht dat het in orde is. Je zegt "laat de reparatie maar even zitten".

Vervolgens neem je de gok om iets te laten herkeuren door een RDW inspecteur. Iets waarvan jij denkt dat het in orde is en de APK keurmeester vindt het afkeur.

Maar goed, stel dat je zo zeker bent van je zaak dat je laat herkeuren. Je stapt dus in de loop van de middag (ik ben ook een loonslaaf, ik moet daar voor toestemming vragen) de garage binnen en je laat het RDW bellen met de mededeling "ik wil een herkeuring". Vervolgens sta je te wachten tot de herkeuring afgelopen is (de APK keurmeester dik in de overuren, de RDW inspecteur mag langer werken).
Constateert de inspecteur een terechte afkeur, dan kost het je een 50 tientjes extra en je hebt een kwaaie keurmeester.
Stel dat de auto in de herkeur goedgekeurd wordt, heb je voor een heel jaar weer een goedgekeurde auto, de keurmeester heeft cusumpunten (doe de APK cursus maar opnieuw-punten) en jij kan op zoek naar de volgende APK-garage voor het komende jaar. Waarbij je maar hoopt dat de APK keurmeester van het ene bedrijf de keurmeester van het andere bedrijf niet persoonlijk kent.



Wat echter wel een grappige optie is: stel jij koopt een tweedehandsje bij de firma B. de Haas.
het RDW zei:
Bezwaar na goedkeuring

Als u het niet eens bent met de goedkeuring van uw auto, kunt u uw bezwaar per brief sturen naar:
RDW APK Centrum Nederland
Dr. van Deenweg 78
8025 BH Zwolle

Dit kan tot maximaal een jaar na de keuring. Houdt u er hierbij wel rekening mee, dat het na verloop van tijd steeds lastiger zal zijn om vast te stellen of uw auto daadwerkelijk ten onrechte is goedgekeurd.

Als binnen een jaar blijkt dat het doosje ten onrechte is goedgekeurd (je zakt met stoel en al door de bodemplaat), kan jij de APK goedkeur aanvechten. Stel dat je het doosje hebt gekocht onder voorwaarde dat er een verse APK op zit, kan je de aankoop dus aanvechten. Misschien (ik heb het nooit aan de hand gehad) kan je de koop van het wrak zelfs ongedaan maken.

Maar met motorfietsen? Ik gebruik mijn tweedehands Kwalikzakie voor amateur-stuntrijden: wheelies, stoppies en dergelijke. Na een maand breekt het balhoofd af....
Grappig, misschien kan ik via deze procedure de ziekenhuiskosten en de reparatiekosten van de Kwalikzakie wel ergens terugvorderen......
 
Stel dat de auto in de herkeur goedgekeurd wordt, heb je voor een heel jaar weer een goedgekeurde auto, de keurmeester heeft cusumpunten (doe de APK cursus maar opnieuw-punten) en jij kan op zoek naar de volgende APK-garage voor het komende jaar. Waarbij je maar hoopt dat de APK keurmeester van het ene bedrijf de keurmeester van het andere bedrijf niet persoonlijk kent.

De keurmeester moet gewoon toegeven dat hij fout is en verder gaan met zijn leven, daar kun je de volgende keer ook nog wel terecht. We zijn toch geen kinderen denk ik?
En anders was het sowieso geen geschikt keuringsstation.

In de rest van je verhaal kan ik wel mee gaan :)
 
Is dit nog altijd een voorstel trouwens?
Ik had verwacht dat Nederland nu al wel voorover was gebogen voor de Brusselse dictatuur...
 
't Zou niet eens verkeerd zijn. Hoeveel tweedehands motoren zijn ronduit prut? Ik heb nu al een aantal keer meegemaakt dat er zulke debiele modificaties aan een motor gemaakt zijn of gewoon zo 'makkelijk' met onderhoud is omgegaan dat ik me eigenlijk wel kan vinden in een APK keuring (mits 1x per 2 jaar). Er wordt soms ook maar wat aangekloot en er zijn werkelijk waar veel te veel hobby techneuten die menen er verstand van te hebben (Goddomme, bij mijn vorige motor de hele kabelboom moeten vervangen). 't Is toch niet voor niets dat motoren uit Duitsland hier zo populair zijn.
 
tja, is niet uit te sluiten allemaal. Een APK ondervangt dit niet. Ken mensen met een auto die door de APK komt, maar waar ik niet graag in rij een paar maanden later.

Zelf verschillende motoren gekocht bij particulieren nog nooit iets vreemds meegemaakt, zo kan het dus ook.
 
tja, is niet uit te sluiten allemaal. Een APK ondervangt dit niet. Ken mensen met een auto die door de APK komt, maar waar ik niet graag in rij een paar maanden later.

Ga voor de gein eens een goeiekope okkeesjon kopen bij Eerlijke Sjakie.

"Meneer, altijd van een oud vrouwtje geweest, prima karretje. Met nieuw apekaatje, een buitenkansje."
Maar je moet niet te lang wachten om er de showroom mee uit te rijden, anders zakt hij door zijn wieltjes.

Mensen zouden wat meer gebruik moeten maken van de mogelijkheid om binnen een jaar een APK goedkeur aan te vechten, vooral bij okkeesjons van Eerlijke Sjakie.
 
Nee als het aan jouw ligt heeft EIN FUHRER dat alleen nog maar! })

Beste Bikerbertus.

Ik heb je al gezegd dat dergelijke vergelijkingen ongewenst zijn, er wordt aanstoot aan genomen. Houd daar aub rekening mee.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan