WK Superbike 2003 de moeite waard?

Hi is vast niet voor Yamaha en voor Suzuki....volgens mij slaat dit nergens op wat hij schrijft.
De gsxr1000 is niet te kloppen door R1 rijders...hij loopt gewoon harder.

Een blade te langzaam voor het wksbk,in standaarvorm wel..misschien niet met een goede kit.
Ok de andere merken zijn te langzaam in standaardvorm voor het wksbk.....jaaaaaaaa ook de soes.
Sorry Mario,
maar nu sla je de plank mis.
Die John janssen heeft geen schil op zijn rug en weet alles van ECHTE racers!!!
Hij rijdt zelf op een 600SRAD dus ook suzuki en maakt het de gsx-r1000 rijders het leven mee zuur.
Dat een R1 geen partij is kom ik zelfs vaak achter met mijn 600'tje.
John's motto:eerst je fiets laten "sturen" ,vering en remmen dan pas vermogen!
Velen denken,ik koop een 1000cc en ben "unbeatable",yeah right!
Zelfs op het rechte eind blijf ik er met een 600 achter hangen.
Er is toch duidelijk verschil,tussen gasgeven en GASGEVEN!
 
Sorry Mario,
maar nu sla je de plank mis.
Die John janssen heeft geen schil op zijn rug en weet alles van ECHTE racers!!!
Hij rijdt zelf op een 600SRAD dus ook suzuki en maakt het de gsx-r1000 rijders het leven mee zuur.
Dat een R1 geen partij is kom ik zelfs vaak achter met mijn 600'tje.
John's motto:eerst je fiets laten "sturen" ,vering en remmen dan pas vermogen!
Velen denken,ik koop een 1000cc en ben "unbeatable",yeah right!
Zelfs op het rechte eind blijf ik er met een 600 achter hangen.
Er is toch duidelijk verschil,tussen gasgeven en GASGEVEN!
Hj heeft het over wksbk racen....dus de echte jongens die weten hoe/waar/wanneer ze gas moeten geven die dus harder gaan met een 1000 dan een 600cc.....niet over een nk/z.a.c wedstrijd.....al onderschat ik een aantal nk/z.a.c jongens niet hoor ;)

Over het verschil van 600.....1000cc fietsen begrijp ik al jaaaaaren...dit weet ikke wel hoor.

Oja' over het wksbk2003 waar dit topic eigenlijk over gaat word een Engelse onderonsje.
 
Laatst bewerkt:
Kijk maar naar de SuperProduction fietsen in de Endurance, de tuningsregels zijn daar ongeveer hetzelfde als in WSB, BSB en AMA. De Suzuki's winnen bijna alles, behalve natuurlijk Suzuka en een race die door een R1 gewonnen is. De Fireblade en ZX-9R doen niet mee, en de R1 rijdt voorin omdat er een heel goed team en rijders mee bezig is.
Wat betreft de R1, ook in SuperStock is het nooit een hoogvlieger geweest, er is iets waardoor dat ding niet goed rond wil op een circuit.

Fireblade: Boring x Slag: 75 x 54 /= 1.388
GSX-R1000: Boring x Slag: 73 x 59 /= 1.237

De fireblade is super overvierkant waardoor de zuigersnelheid laag is en dus de levensduur lang maar de beschikbare tijd om vermogen te leveren in de uitlaatslag is klein, wat de tunebaarheid van de motor beperkt.
 
Kijk maar naar de SuperProduction fietsen in de Endurance, de tuningsregels zijn daar ongeveer hetzelfde als in WSB, BSB en AMA. De Suzuki's winnen bijna alles, behalve natuurlijk Suzuka en een race die door een R1 gewonnen is. De Fireblade en ZX-9R doen niet mee, en de R1 rijdt voorin omdat er een heel goed team en rijders mee bezig is.
Wat betreft de R1, ook in SuperStock is het nooit een hoogvlieger geweest, er is iets waardoor dat ding niet goed rond wil op een circuit.

Fireblade: Boring x Slag: 75 x 54 /= 1.388
GSX-R1000: Boring x Slag: 73 x 59 /= 1.237

De fireblade is super overvierkant waardoor de zuigersnelheid laag is en dus de levensduur lang maar de beschikbare tijd om vermogen te leveren in de uitlaatslag is klein, wat de tunebaarheid van de motor beperkt.



In het Engels sbk werd er laats wel gewonnen met de R1's maar het duurde wel lang voor men zover was.Hebben ze iets gevonden :?

Ik heb zelf een aantal circuitdagen achter de rug op Zolder met mijn R1 maar met een 600 rijd ik harder rond...denk ik :? ,"echt" lekker gaat het niet op mijn 1000cc :( .
 
99 van de 100 rijden op het circuit met een 600cc harder rond dan met een 1000cc

Reden?:
Op de 600 kun je ongestraft het gas opendraaien, met de 1000 moet je daar veel voorzichtiger mee omgaan, het is eigenlijk allemaal een beetje te veel
 
"met de 1000 moet je daar veel voorzichtiger mee"

dat is het eigenlijk niet: Een circuit is per definitie bochtig. Omdat een 1000 een veel zwaardere krukas heeft als een 600/750 is een 1000 moeilijker van richting te veranderen, nu is het verlies van bochtensnelheid wel weer goed te maken op de rechte stukken, ware het niet dat een 1000 zijn surplus aan vermogen niet kwijt kan op het asfalt en de rechte stukken te kort zijn. Dus het verlies aan bochtensnelheid kan niet direct teruggewonnen worden.

Het is wel zo dat een 1000 makkelijkere rijdt bij lange wedstrijden (Endurance), er kan luier mee gereden worden.

Noot: Bij een 1000 zijn ten opzichte van een 600 nog wel meer draaiende dingen die zwaarder zijn: zuigers, drijfstangen, nokkenassen, achterwiel, maar de hebben niet zo'n grote impact als de krukas. Bij AMA, BSB, WSB, Endurance is het niet toegestaan om de krukas lichter te maken.
 
Dat verschil van krukasgewichten is voor ons amateurs niet te merken. Qua drooggewicht zijn de 1000cc motoren bijna net zo licht als de 600cc's dus dat mooie betoog van jou raakt mi kant nog wal, zeker wat de gewone motorrijder betreft. Het is puut een feit van het niet kunnen 'mannen' van de zware jongens.
 
Bij AMA, BSB, WSB, Endurance is het niet toegestaan om de krukas lichter te maken.
sinds waneer mag een sbk geen lichter krukas monteren ipv de basis straat uitvoering. ducati geeft de dealers het privelige om de onderdelen van de sbk machines te kunnen bekijken/bestellen ,en dat krukje wat in die fietsen zit is HEEL anders als de orginele .de slag mag niet veranderd worden maar het krukas mag zeker wel bewerkt worden .
ik geloof namelijk niet dat het anders haalbaar is om motoren zo lang hard en betrouwbaar te laten racen. ik moet wel bekennen dat ik het sbk regelement niet uit mijn hoofd ken .
 
Dat verschil van krukasgewichten is voor ons amateurs niet te merken. Qua drooggewicht zijn de 1000cc motoren bijna net zo licht als de 600cc's dus dat mooie betoog van jou raakt mi kant nog wal, zeker wat de gewone motorrijder betreft. Het is puut een feit van het niet kunnen 'mannen' van de zware jongens.
De "echte" rijden harder met een 1000 dan welke 600 ook....zeker weten.(al schelen de tijden niet veel)
Daar behoren wij niet onder....gewicht en dergelijke kan wel zijn...het vermogen op het asfalt kunnen brengen door je talent/ervaring en juiste gevoel..dat is het ;)
Al die regels uit het ama etc: ken ik ook niet.....voor de topjongens zal dit zeker van belang zijn,kilootje daar en hier wat minder..nu gaat het beter.

Patrick v/d Goorbergh heeft een tijdje geleden de R1 en R6 getest voor het blad motor op Assen....ging hij ook niet harder met een R1 :?
 
Assen is een hoge snelheids baan,doe het zelfde eens op Zandvoort.
Mij scheelde het 3 seconden!
ok,iemand heeft er met een gixxer 1000 onder de 1min10 gereden,maar dat was niet zomaar een 1000.Dat snelheidsverschil op het rechte eind was wel heeeel erg groot.(>170pk)
 
"sinds waneer mag een sbk geen lichter krukas monteren "
We praten hier over de regels voor de 1000 cm3 vier cilinders, deze hebben andere tuning regels als de 750/4 en 1000/2. De traditionele SuperBikes mogen alles vervangen behalve de cartes, de boring/slag veranderen, aantal kleppen wijzigen, en klephoek. De regels voor 1000cc vier cilinders is ongeveer gelijk aan de SuperSport regels. Voor WSB komt er dan nog zo'n lullige air-restrictor op.
Maar het zou kunnen dat in WSB de 1000 viers wel de krukas mogen afdraaien of zelfs een after-market krukas mogen monteren, in BSB en AMA in ieder geval niet.
 
Wat betreft de R1, ook in SuperStock is het nooit een hoogvlieger geweest, er is iets waardoor dat ding niet goed rond wil op een circuit.

Dat "iets" kan ik je precies vertellen, namelijk de manier waarop het vermogen eruit komt.
Toen er in 2000 en 2001 nog geen Gixxer 1000 meedeed in de Superstock waren de Gixxers 750 ook al niet te kloppen met een R1.
Daar werd natuurlijk vaak over gesproken onder de rijders en eigenlijk waren de meningen eenduidig.
Met name in 2e en 3e versnellingsbochten kun je met gixxer 'meer op het gas' dan met een R1, dit blijkt ook wel uit het relatief hoge aantal high-siders onder de R1 superstock deelnemers.
De gixxer 1000 heeft ook die brede powerband en ook nog eens meer vermogen.
 
99 van de 100 rijden op het circuit met een 600cc harder rond dan met een 1000cc

Reden?:
Op de 600 kun je ongestraft het gas opendraaien, met de 1000 moet je daar veel voorzichtiger mee omgaan, het is eigenlijk allemaal een beetje te veel
Je kunt niet op voorhand zeggen of een 600 sneller is dan een 1000 of andersom, ook niet als je naar het gewicht van de krukas kijkt :?
Het ligt voornamelijk aan het soort circuit en de persoon die erop zit.
Voorbeeld 1 :
In Hengelo dit jaar reed Bert Klompmakers (gixxer 1000) in de training 2 seconden sneller dan de snelste man in de supersport 600 (Veneman)
Voorbeeld 2 :
In Juni in Assen tijdens de speed Trophy races werd er een gecombineerde wedstrijd gereden met de 10 snelsten uit de 250CC, SS600 en de Superstock.
1. Koen Vleugels (gixxer 1000)
2. Barry Veneman (yammie 600)
3. Robert v/d Molen (gixxer 1000)

Maar....zo zijn er ook circuits waar de SS600 iets sneller zijn dan de Superstock.

Overtuigd ?
 
Overtuigd ?

Niet helemaal, omdat de uitslag van de wedtstrijd niet bepalend is. Als een 600 eenmaal achter een 1000 zit komt ie er niet meer langs. Trainingtijden onder dezelfde omstandigheden (en zelfde coureur) zijn dan veelzeggender.
Heeft Fluttert (GSX-R750) dit jaar niet SuperStock gewonnen, in een veld vol 1000's.
By-the-way, Koen Vleugels is natuurlijk ook wel een talentje.
 
Oh ja, Hengelo is natuurlijk geen circuit.
Het is natuurlijk dat op zo'n stop-and-go baantje een motorfiets met veel meer koppel duidelijk sneller is dan de 600's die het van hoge bochtensnelheden moeten hebben.
 
FF weer over de minder interessant wordende WKSBK races:

Chili waarschijnlijk naar BSBK!!!

met een quoteje: 'Ik zou best wel willen blijven in de WSB, maar deze serie is niet meer wat het is geweest'

Een van de grote smaakmakers :} uit de laatste 10 jaar SBK stapt over naar een nationaal kampioenschap omdat het WK leegstroomt. Zou Flammini dan nog op het idee komen die restrictors nog voor 2003 weg te laten.

Nu moet ik echt BBC regelen voor volgend jaar :( .
 
da's niet zo moeilijk.

WbD -> lekdijk Amerongen (let op duffe 60km zooi) ->Rhenen (hele mooie links/rechts combinatie vlak voor Rhenen) -> lekdijk Wageningen -> Ede
 
"sinds waneer mag een sbk geen lichter krukas monteren "
We praten hier over de regels voor de 1000 cm3 vier cilinders, deze hebben andere tuning regels als de 750/4 en 1000/2. De traditionele SuperBikes mogen alles vervangen behalve de cartes, de boring/slag veranderen, aantal kleppen wijzigen, en klephoek. De regels voor 1000cc vier cilinders is ongeveer gelijk aan de SuperSport regels. Voor WSB komt er dan nog zo'n lullige air-restrictor op.
Maar het zou kunnen dat in WSB de 1000 viers wel de krukas mogen afdraaien of zelfs een after-market krukas mogen monteren, in BSB en AMA in ieder geval niet.
aantal kleppen en boring/slag mag in wsb volgens mij niet gewijzigd worden .het is niet voor niets dat ducati met de 998R op de proppen kwam voor seizoen 2002 .
deze had een gewijzigde boring/slag tov 996R van 2001 ,en dat was alleen om er de wsb mee te rijden . als ze dat mochten veranderen hadden ze geen nieuwe fiets neer hoeven zetten .matriaal van kleppen mag wel maar het aantal volgens mij niet veranderd worden ,diameter mag weer wel .
ik ben geen specialist op het gebied van regels van de wsb maar weet best veel van ducati ,dus het kan zijn dat ik verkeerd zit .
de regels van de bsb ken ik niet .daar in tegen mogen de carters wel degelijk anders zijn ,de 996 sps als homolegatie fiets had een vlak carter maar de 996 rs van 2000 had al wel zo`n freitzak carter zoals de 996R/998R/998S nu hebben .
 
Terug
Bovenaan Onderaan