Motorheftafel

domien86

Rookie
14 mei 2013
4
3
Hey , ik ben van plan om een motorheftafel te maken. Ben hier al wel wat ideeën tegenkomen maar de tekeningen staan jammer genoeg niet meer online. Heeft er iemand mss tekeningen/plannen van een motorheftafel ?
Alvast bedankt
 
Zat ff te kijken en er komt 1 vraag bij mij naar boven drijven:
wat is het hefvermogen van zo'n selfmade heftafel???

er zit toch een wezenlijk verschil in gewicht tussen een brommertje en een motorfiets.
Waar je oa op moet letten is het buis/staf materiaal wat je gaat gebruiken. Als het te dun is, dan kan het bepaalde krachten en momenten minder goed aan waardoor het kan buigen or torderen. Grote/dikte van de bout of as verbindingen? Te kleine/dunne bouten en/of assen zouden bv afschuifkrachten niet aankunnen en na verloop van tijd afschuiven waardoor de hele boel instort met alle gevolgen.
 
Als je tijd genoeg hebt zou je het kunnen doen ;) maar vergis je niet ook de kosten aan staal zijn aardig te berekenen maar bouten geleiders en pomp en de aanverwante artikelen die daar zou je wel op kunnen vergissen .

Heb ook zelf gebouwd na afloop koste die toch nog 300 euro en 2 maanden werk bezin voor je begint :)

kopen is uiteindelijk goedkoper .
 
Ik gebruik idd een ziekenhuisbed, totale kosten €200.- verrijdbaar en electrisch bediend
20231101_171006.jpg
 
Ligt aan de pomp die je gebruikt .
Die van mij zit een pomp onder van 2 ton maar de arm is flink verlengd dat brengt het te heffen gewicht wel omlaag .
Tafel heeft makkelijk mijn V7-850 GT omhoog en weegt meer dan 300 kg met de tank vol
Dat bestrijd ik deels.
Je kan nog zo'n goede hydraulische pomp hebben met een behoorlijke capaciteit, als het staalwerk van jouw heftafel te zwak gekozen is zal de tafel alsnog bezwijken.

Een pomp heb je alleen nodig om de tafel op en neer te laten bewegen met het gewicht wat er rust op het koppelpunt tussen de cilinder van de pomp en de tafel. De tafel zelf moet al het gewicht kunnen dragen, dus niet alleen het gewicht van de motor, maar ook het eigen gewicht en het gewicht van gereedschappen/etc wat je op de heftafel legt, maar het moet ook in staat zijn om de diverse krachten en momenten die gaan optreden, om deze op te kunnen vangen en weg te laten vloeien via de de diverse profielen naar de grond (statische en dynamische mechanica).

En dan nog maar te zwijgen over de diverse (draaiende/roterende) verbindingen. Alle draaibare verbindingen dienen alle optredende krachten en momenten ook aan te kunnen. Kies je de diameter van alle draaipunten te klein, dan zullen deze bezwijken na verloop van tijd (statische/dynamische mechanica).

Al kan jouw (hydraulische) pomp 10 ton liften, als de staalprofielen en de diameter van de assen/bouten te klein en te krap bemeten is, dan zal jouw tafel gewoon bezwijken.
 
Laatst bewerkt:
Heb er jaren een in gebruik gehad, profielen vergelijkbaar met die van het voorbeeld van het kreidler forum of zelfs lichter. Standaard autokrik er onder. Daar gingen zowel mijn oude tweeklepper als mijn R1100GS fluitend mee omhoog, profielen zijn sterk zat, en anders las je er nog wat extra verstevigingen in. Draaipunten waren gelagerd. Kosten toen ergens rond de 250 euro, een kennis van me heeft hem toen gebouwd.

In staal maak je het al snel te lomp, zo zwaar is een motor nou ook weer niet. Stabiliteit (dus breedte) is een groter issue dus goede steunpunten maken, niet het hele profiel/frame op de grond laten rusten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan