Operational lease BMW R1200RT

Marc la tour

MF'er
22 nov 2005
49
0
Arnhem
Omdat ik binnenkort in de gelukkige positie ben dat ik een motor van mijn baas mag gaan leasen *O* heb ik het één en ander uitgezocht. Omdat ik de motor voornamelijk voor woon-werk wil gaan gebruiken heb ik eigelijk de enige eis dat het een functionele en betrouwbare motor moet zijn waarop ik comfortabel het gehele jaar (bijna) kan doorrijden. Een echte voorkeur voor een bepaals merk heb ik niet. Mijn werkgever stelt als eis dat het leasebedrijf een betrouwbare serieuze club moet zijn.

Nu ben ik met dat laatste begonnen en kwam al vrij snel tot de conclusie dat de enige serieuze partij BMW Group Financial Services is. Mogelijk dat er nog andere bedrijven zijn die motoren leasen, maar ik ben ze niet echt tegengekomen. Ik dus een bezoek gebracht aan BMW en daar kwam ik al snel op de R1200RT uit. Simpelweg is dat apparaat gewoon gemaakt voor het doel waarvoor ik hem wil gebruiken. Na diverse reviews, tests, forums e.d. doorgelezen te hebben en een proefrit van 3 uur gemaakt te hebben, heb ik nog geen redenen om aan deze motor te twijfelen, maar nogmaals, dat is mijn persoonlijk idee.

Nu heb ik een aantal offertes laten maken. Het betreft operational lease (dus nieuwe motor met wegenbelasting, verzekering, onderhoud, reparatie, vervangend vervoer), een lijst met opties (boardcomputer, cruise control, alarm en nog wat leuke dingen) en een post van € 1500,= voor motorkleding, helm en laarzen. In totaal € 20.800,=. Met een looptijd van 48 maanden en een jaarkilometrage van 25.000 km komt de leaseprijs op € 595,= per maand. Dit is exclusief brandstof.

Ik heb de offertes met verschillende looptijden en kilometrages in excel gedumpt en daar kwam het onderstaande schema uit. Links de kosten, onder de looptijd en 4 lijnen voor kilometrages.
Wat ik verder kan toevoegen is dat de looptijd altijd verlengt kan worden to max. 5 jaar en het maximale kilometrage 120.000 km is. Daarnaast krijg je een post van ongeveer 7 cent per meer of minder werkelijk gereden kilometers als dat 10 % afwijkt van de afgesproken kilometers. Als blijkt dat je structureel meer of minder rijd, kan ook het leasebedrag worden aangepast.
Tenslotte de belastingen: bijtelling van 22% van de nieuwwaarde geldt niet voor een leasemotor. Als je prive rijdt, zou je (officieel) het aantal privekilometers x de werkelijke kilmeterkosten bij je loon moeten laten optellen. Je betaald daar dan gewoon loonbelasting en premies over. Alleen kon de belastingdienst me niet zeggen hoe hoog die kosten zijn, mag je zelf verzinnen _O-

Lang verhaal, doe je voordeel ermee. :]

Bijlage: Leaseprijzen.jpg
 
Ik zou ook serieus de GS overwegen als ik jou was O-) is wat multi-functioneler. Als je nog ff geduld hebt is er ook de nieuwe K1200GT
 
of deze.
full


echt een superding :} :}
 
Zo'n racer lijkt me mooi voor de hobby. Maar ik denk dat als je op een motor het gehele jaar naar je werk wilt gaan (elke dag tussen de 70 en 120 km enkele reis) moet je toch wat meer tupperware (kuip) bescherming voor je hebben en niet te veel een race (Z) houding. Liefts recht op zodat ik na 1,5 uur nog normaal af kan stappen.
 
Ik heb mijn baas nog niet zover.
Maar wel de offertes van BMW:
35k km, op een R1200RT 3 jaar looptijd: 752 euro in de maand.
Alternatief: K1200S (nee, niet de R) voor een 30 euro's meer in de maand.

Red jij het met 25k km?? Volgens mij niet.
 
Heel gaaf verhaal. Ik zou de onderliggende excel-sheet ook nog wel s willen inzien, dus als je zin hebt mag je me die mailen.
Als ik even hoofdreken dan kom je inclusief brandstof op een ruime 750 euro/mnd uit of niet? Gezien de aanschafprijs van 20K vind ik dat vrij duur, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de snellere afschrijving van een motor t.o.v een auto? (2 jaar x 25000km = 50000km = afgeschreven bij wijze van spreken).
 
Heel gaaf verhaal. Ik zou de onderliggende excel-sheet ook nog wel s willen inzien, dus als je zin hebt mag je me die mailen.
Als ik even hoofdreken dan kom je inclusief brandstof op een ruime 750 euro/mnd uit of niet? Gezien de aanschafprijs van 20K vind ik dat vrij duur, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de snellere afschrijving van een motor t.o.v een auto? (2 jaar x 25000km = 50000km = afgeschreven bij wijze van spreken).

afschrijven in twee jaar/50k lijkt me ietwat overdreven. Bij 25k moet je gewoon 4 jaar kunnen rijden...
Onderhoud zal een factor zijn in 't verhaal, dat is wat duurder dan het gemiddelde koekblik.

Maar ik heb de R1200RT dus in het Executive Plan van BMW gestopt. Betaal gewoon aflossing op een lening, en betaal onderhoud, brandstof, verzekering en belasting zelf. En als het kredietdeel is afgelost is de motor eigendom (van de zaak). Ik wil nog eens meemaken als ik dat terugreken naar een maandprijs/kilometerprijs... (maar je moet er dan administratief wel wat voor doen..)
 
Gebruikte motor zoeken met weinig kilometers en die gaan leasen,Scheelt je een groot stuk afschrijving en dus een stuk lager maandbedrag.

Financial lease kan ook,Je bepaalt dan mede door je rijstijl de variabele kosten

Bijtelling heb je fiscaal weliswaar niet maar als je baas goedkoper uitkomt,kun jij loonsverhoging krijgen/vragen. *D *D
 
Gebruikte motor zoeken met weinig kilometers en die gaan leasen,Scheelt je een groot stuk afschrijving en dus een stuk lager maandbedrag.

probleem is dat je dan een BTW-fiets moet zoeken, en die zijn er erg weinig... Of je moet het net treffen dat je dealer een demo er uit doet, maar dan heb je er een die door jan en alleman afgeraust is... :N
 
Ga lekker voor de BMW! Zelf zou ik dan voor de GS gaan als ik je gebruik zie, maar das ieder voor zich.
 
Ik ga proberen het excelgrafiekje nu direct zichtbaar te maken. Bij mijn eerste bericht was dat grafiekje als attachment meegestuurd.

full


Door een aantal van jullie wordt de GS ook als goed alternatief genoemd voor woon-werk verkeer. Maar is de GS niet meer voor de kortere afstand? Is die tov de RT door het ontbreken van een vollere kuip niet "minder" geschikt?

Ik ga door jullie tips toch ook op de GS proefrijden. En als de K1200RT binnen is die natuurlijk ook . *O* :] *O*
 
Voor diegene die dit grafiekje voor het eerst zien. Het betreft de kosten per maand voor operational lease bij BMW voor een R1200RT met de nodige opties en kleding, helm, laarzen e.d. Die kleding hoeft trouwens niet van BMW zelf te zijn. Ik ga waarschijnlijk voor verwarmde kleding van Gerbing welke dan onderdeel wordt van de lease.
Links staat het leasebedrag per maand (exclusief brandstof) en onder de looptijd in maanden. De vier lijnen staan voor het aantal kilometers per jaar.
 
Hou er wel rekening mee dat je op een GS een stuk viezer wordt van straatvuil, met dit soort weer helemaal!!, dan op een K of R met volle kuip.
 
Ik kreeg m een hele dag mee als vervangende motor, omdat mijn Bandit voor een grootte beurt moest. :} :} :}

Wereldssssssssssssssssssssssss :9~ :9~ :9~

Gelijk samen met me broer (balkie) rondje Ijselmeer gereden :Y

full



Tja alleen die prijs he :N -O-
 
Omdat ik binnenkort in de gelukkige positie ben dat ik een motor van mijn baas mag gaan leasen *O*

is binnenkort al aangebroken? Ik ga mijn leasefiets per 1 maart rijden. En inderdaad ook ik ben uitgekomen bij BMW, verreweg het voordeligst. Mijn werkgever is dus ook overstag gegaan. Heeft even wat geduld en gesprekken gekost en nu vinden ze het wel bijzonder, klanten reageren ook positief.
 
Terug
Bovenaan Onderaan