Marc la tour
MF'er
Omdat ik binnenkort in de gelukkige positie ben dat ik een motor van mijn baas mag gaan leasen heb ik het één en ander uitgezocht. Omdat ik de motor voornamelijk voor woon-werk wil gaan gebruiken heb ik eigelijk de enige eis dat het een functionele en betrouwbare motor moet zijn waarop ik comfortabel het gehele jaar (bijna) kan doorrijden. Een echte voorkeur voor een bepaals merk heb ik niet. Mijn werkgever stelt als eis dat het leasebedrijf een betrouwbare serieuze club moet zijn.
Nu ben ik met dat laatste begonnen en kwam al vrij snel tot de conclusie dat de enige serieuze partij BMW Group Financial Services is. Mogelijk dat er nog andere bedrijven zijn die motoren leasen, maar ik ben ze niet echt tegengekomen. Ik dus een bezoek gebracht aan BMW en daar kwam ik al snel op de R1200RT uit. Simpelweg is dat apparaat gewoon gemaakt voor het doel waarvoor ik hem wil gebruiken. Na diverse reviews, tests, forums e.d. doorgelezen te hebben en een proefrit van 3 uur gemaakt te hebben, heb ik nog geen redenen om aan deze motor te twijfelen, maar nogmaals, dat is mijn persoonlijk idee.
Nu heb ik een aantal offertes laten maken. Het betreft operational lease (dus nieuwe motor met wegenbelasting, verzekering, onderhoud, reparatie, vervangend vervoer), een lijst met opties (boardcomputer, cruise control, alarm en nog wat leuke dingen) en een post van € 1500,= voor motorkleding, helm en laarzen. In totaal € 20.800,=. Met een looptijd van 48 maanden en een jaarkilometrage van 25.000 km komt de leaseprijs op € 595,= per maand. Dit is exclusief brandstof.
Ik heb de offertes met verschillende looptijden en kilometrages in excel gedumpt en daar kwam het onderstaande schema uit. Links de kosten, onder de looptijd en 4 lijnen voor kilometrages.
Wat ik verder kan toevoegen is dat de looptijd altijd verlengt kan worden to max. 5 jaar en het maximale kilometrage 120.000 km is. Daarnaast krijg je een post van ongeveer 7 cent per meer of minder werkelijk gereden kilometers als dat 10 % afwijkt van de afgesproken kilometers. Als blijkt dat je structureel meer of minder rijd, kan ook het leasebedrag worden aangepast.
Tenslotte de belastingen: bijtelling van 22% van de nieuwwaarde geldt niet voor een leasemotor. Als je prive rijdt, zou je (officieel) het aantal privekilometers x de werkelijke kilmeterkosten bij je loon moeten laten optellen. Je betaald daar dan gewoon loonbelasting en premies over. Alleen kon de belastingdienst me niet zeggen hoe hoog die kosten zijn, mag je zelf verzinnen
Lang verhaal, doe je voordeel ermee.
Nu ben ik met dat laatste begonnen en kwam al vrij snel tot de conclusie dat de enige serieuze partij BMW Group Financial Services is. Mogelijk dat er nog andere bedrijven zijn die motoren leasen, maar ik ben ze niet echt tegengekomen. Ik dus een bezoek gebracht aan BMW en daar kwam ik al snel op de R1200RT uit. Simpelweg is dat apparaat gewoon gemaakt voor het doel waarvoor ik hem wil gebruiken. Na diverse reviews, tests, forums e.d. doorgelezen te hebben en een proefrit van 3 uur gemaakt te hebben, heb ik nog geen redenen om aan deze motor te twijfelen, maar nogmaals, dat is mijn persoonlijk idee.
Nu heb ik een aantal offertes laten maken. Het betreft operational lease (dus nieuwe motor met wegenbelasting, verzekering, onderhoud, reparatie, vervangend vervoer), een lijst met opties (boardcomputer, cruise control, alarm en nog wat leuke dingen) en een post van € 1500,= voor motorkleding, helm en laarzen. In totaal € 20.800,=. Met een looptijd van 48 maanden en een jaarkilometrage van 25.000 km komt de leaseprijs op € 595,= per maand. Dit is exclusief brandstof.
Ik heb de offertes met verschillende looptijden en kilometrages in excel gedumpt en daar kwam het onderstaande schema uit. Links de kosten, onder de looptijd en 4 lijnen voor kilometrages.
Wat ik verder kan toevoegen is dat de looptijd altijd verlengt kan worden to max. 5 jaar en het maximale kilometrage 120.000 km is. Daarnaast krijg je een post van ongeveer 7 cent per meer of minder werkelijk gereden kilometers als dat 10 % afwijkt van de afgesproken kilometers. Als blijkt dat je structureel meer of minder rijd, kan ook het leasebedrag worden aangepast.
Tenslotte de belastingen: bijtelling van 22% van de nieuwwaarde geldt niet voor een leasemotor. Als je prive rijdt, zou je (officieel) het aantal privekilometers x de werkelijke kilmeterkosten bij je loon moeten laten optellen. Je betaald daar dan gewoon loonbelasting en premies over. Alleen kon de belastingdienst me niet zeggen hoe hoog die kosten zijn, mag je zelf verzinnen
Lang verhaal, doe je voordeel ermee.
Bijlage: Leaseprijzen.jpg