[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Goedenavond allemaal,

Ik ben enkele weken de eigenaar van een gs500 uit 1992.
Heb er nu net 220 kilometer mee en toch begon de ellende :P
Ik trok hem even door tot 120 en daarna deed ik de benzine kraan weer dicht om terug te gaan naar de 80-90. Toen ik weer 90 reed wou ik gas geven en begon hij te sputteren. (ik kraan dicht, kraan weer open, kraan dicht enz.) geen succes want hij sloeg af (viel uit) en kon hem langs de kant zetten. Daar ongeveer 3 minuten te hebben gestaan maar weer proberen te starten en liep weer. (veilig thuis gekomen)

Nou wou ik 2 dagen later weer gaan rijden, en toen kon ik net 1 kilometer rijden en in de optrek fase had ik geen vermogen meer (6000 toeren) en viel dus terug in toeren en stopte er weer mee. weer even gewacht en nogmaals geprobeerd. En weer tot ongeveer 6000 toeren op trekken en toen stopte hij er mee dus terug van de 3 naar de 2 en weer gas bij om te kijken of hij weer verder wou, paar meter gereden en viel weer uit.

Het is mijn eerste motor en ben zelf nog niet heel ervaren met sleutelen aan motoren, maar waar kan het probleem zitten? Wat ik lees is het een brandstofprobleem.

Wat ik al gedaan heb:
Tank leeg laten lopen en opnieuw vullen.
Luchtfilter er af gehaald
carburateurs er afgehaald (alleen de vlotte kamer los gemaakt. Deze waren schoon)
alles er weer opgezet en wil nu niet meer starten.

Iemand een idee?


voor dat hij het probleem begon heb ik er nieuwe olie en een KN oliefilter op gedaan (Eurol 10W40) Dit lijkt mij niet de oorzaak van het probleem

klinkt voor mij een beetje als t benzine kraan probleem. Wat je nou zou kunnen proberen is met open tankdop rijden. Volgens mij kan dit ook dit probleem geven. Ik heb hier de tip gelezen om je benzine kraantje even open te maken en 1 spoeltje van het veertje er af te knippen (check mini how to in OP). werkt echt! En scheelt je 5/6 tientjes voor een nieuwe.
 
Hoi patatman4,

Het klinkt inderdaad als een brandstofprobleem. Bovendien, als je de carburateurs er af hebt gehaald, de rubbers tussen kop en carburateurs kunnen gaan lekken.

Ik zou er daarom ook een goed brandstoffilter tussen zetten tegen roestdeetjes in de tank, en de rubbers controleren (en eventueel vervangen) op valse lucht met de deo/remmenreiniger test.

Dat brandstoffilter kan je in een automaterialen-zaak kopen met de diameter van de brandstoffslang.

De problemen die jij beschrijft kunnen ook het gevolg zijn van E10 benzine en lang stilstaan. Ik zou de carburateurs daarom helemaal goed schoonmaken (ultrasoon) en niet alleen de sproeiers doorblazen met perslucht (of een fietspomp).
 
hoe heb je dat gedaan?
As los, kettingspanner aan 1 kant aangedraaid en de as weer vast.
Ik zou ketting speling controleren terwijl je er met zijn tweeën opzit. Staat waarschijnlijk mede door de andere veer dan te strak.
Dat is een goeie, dat ik daar zelf nog niet aan gedacht had haha. Ik zet hem binnenkort wel even wat losser en dan rijd ik een rondje als de motor weer in elkaar zit.
 
Goedenavond allemaal,

Ik ben enkele weken de eigenaar van een gs500 uit 1992.
Heb er nu net 220 kilometer mee en toch begon de ellende :P
Ik trok hem even door tot 120 en daarna deed ik de benzine kraan weer dicht om terug te gaan naar de 80-90. Toen ik weer 90 reed wou ik gas geven en begon hij te sputteren. (ik kraan dicht, kraan weer open, kraan dicht enz.) geen succes want hij sloeg af (viel uit) en kon hem langs de kant zetten. Daar ongeveer 3 minuten te hebben gestaan maar weer proberen te starten en liep weer. (veilig thuis gekomen)

Nou wou ik 2 dagen later weer gaan rijden, en toen kon ik net 1 kilometer rijden en in de optrek fase had ik geen vermogen meer (6000 toeren) en viel dus terug in toeren en stopte er weer mee. weer even gewacht en nogmaals geprobeerd. En weer tot ongeveer 6000 toeren op trekken en toen stopte hij er mee dus terug van de 3 naar de 2 en weer gas bij om te kijken of hij weer verder wou, paar meter gereden en viel weer uit.

Het is mijn eerste motor en ben zelf nog niet heel ervaren met sleutelen aan motoren, maar waar kan het probleem zitten? Wat ik lees is het een brandstofprobleem.

Wat ik al gedaan heb:
Tank leeg laten lopen en opnieuw vullen.
Luchtfilter er af gehaald
carburateurs er afgehaald (alleen de vlotte kamer los gemaakt. Deze waren schoon)
alles er weer opgezet en wil nu niet meer starten.

Iemand een idee?


voor dat hij het probleem begon heb ik er nieuwe olie en een KN oliefilter op gedaan (Eurol 10W40) Dit lijkt mij niet de oorzaak van het probleem
Ik had ook een vergelijkbaar probleem, vacuümslang was toen losgeraakt van de benzinekraan dus controleer dat even.
 
brandstoffilter tussen zetten tegen roestdeetjes

Er zit een filter in de brandstoftank zelf. Alles wat daardoorheen gaat is zo fijn dat het ook door een brandstoffilter heen gaat. Met brandstoffilter zat de Carb van Henk (ja, hij heeft een naam gekregen. _O- ) vol met fijn roest. Als roest het geval is, had patatman dat echt gezien.

Het nadeel van een benzinefilter: Het beperkt flow. Hierdoor krijg je op volgas hetzelfde probleem als met een niet aangepaste Benzinekraan.

@StefanGroenestein Dank voor het uittesten en de positieve feedback! :t

@patatman4 Zie ook post #3005 en volgenden (Pagina 121).

Edit: Ik zie dat je al eerder een vraag hebt gesteld, waarop ik heb verwezen naar het stappenplan van Henk. O-)
 
Er zit een filter in de brandstoftank zelf. Alles wat daardoorheen gaat is zo fijn dat het ook door een brandstoffilter heen gaat. Met brandstoffilter zat de Carb van Henk (ja, hij heeft een naam gekregen. _O- ) vol met fijn roest. Als roest het geval is, had patatman dat echt gezien.

Het nadeel van een benzinefilter: Het beperkt flow. Hierdoor krijg je op volgas hetzelfde probleem als met een niet benzinekraan

Het filter in de tank is best grof. Daarnaast: ik heb in de afgelopen 80.000 km geen last gehad van dat extra filter.

Maar dat kan nog komen.
 
Weet iemand of het mogelijk is om zonder schade de snelheidsmeter open te maken? Zoals te zien in de foto zit er wat vocht in, en dat zorgt ervoor dat er als de zo'n schijnt bijna niks meer te zien is van 0 tot 60 op zich geen ramp, maar toch iets wat ik eigenlijk wil fixen.
6a514253-eebf-4d91-ad61-d469d672a01f.jpg
 
Weet iemand of het mogelijk is om zonder schade de snelheidsmeter open te maken? Zoals te zien in de foto zit er wat vocht in, en dat zorgt ervoor dat er als de zo'n schijnt bijna niks meer te zien is van 0 tot 60 op zich geen ramp, maar toch iets wat ik eigenlijk wil fixen.
Bekijk bijlage 1441673
Misschien eens kijken langs waar het vocht erin komt en proberen dit te dichten?
 
Misschien eens kijken langs waar het vocht erin komt en proberen dit te dichten?
Ik vermoed dat dit al is gelukt, toen ik de motor net had was de rubberen ring compleet uitgedroogd. Deze heb ik toen vervangen door een andere ring van een reserve dashboard. Echter denk ik dat het vocht er gewoon in opgesloten zit, al zal ik als hij weer een keer binnen staat of ik met perslucht of water alsnog een lek kan ontdekken. Tegelijkertijd is ook de toerenteller niet helemaal schoon, dus die zou ik dan ook meteen even schoon kunnen maken.
 
Weet iemand of het mogelijk is om zonder schade de snelheidsmeter open te maken? Zoals te zien in de foto zit er wat vocht in, en dat zorgt ervoor dat er als de zo'n schijnt bijna niks meer te zien is van 0 tot 60 op zich geen ramp, maar toch iets wat ik eigenlijk wil fixen.
Bekijk bijlage 1441673

Dat zal tegenvallen. Dit is een oude teller van de onderkant gefotografeerd
20191107_122733.jpg
 
Ik heb deze set ook op m'n gs zitten, ook direct aangesloten. Ze geven prima warmte af.
Hij gaat inderdaad automatisch uit als de spanning te laag wordt. Proefondervindelijk bewezen. :-)
Daarna kon ik m'n motor nog prima starten. Bij mij is nu wel helaas de controller stuk gegaan, moet ik nog even onderzoekn wat er loos is.


Toch direct op de accu gemonteerd en werkt top! Wat een genot die warmte :)
 
Nu het volgende: gezien het natuurlijk weer vroeg donker word. Mij dubbele koplamp (waarvan standaard maar 1 brand) geeft weinig licht af waardoor ik praktisch niks zie voor me.. Ik heb nu onderstaande 2 lampjes geprobeerd maar bij beide zie ik eigenlijk maar weinig.. Hebben jullie tips voor een ontzettend goeie W5 / T10 lamp of tips over hoe ik mijn "groot licht" kan gebruiken zonder (illegaal) andere weggebruikers te irriteren..

Deze 2 lampjes heb ik nu geprobeerd
philip.PNG
led.PNG
 
Vraag @Electrric94 even lief voor advies. Hij heeft laatst een link geplaatst naar fatsoenlijke lampen.

De lampjes die je aangeeft zijn troep lampen die je ook kunt kopen op Ali voor 70 cent inclusief free shipping. _O-
 
Normaal licht zou ook al via de h4 lamp moeten gaan. Anders zou er wel een H7 lamp in gaan namelijk.

Heb je nog een "ouderwetse" h4 halogeen lamp liggen?

Zoja, probeer die eens. Voor hetzelfde geld is er een gloeidraad kapot en geeft hij daarom geen normaal dimlicht.

Dat w5/T10 lampje kan no way je dimlicht zijn :X
 
Heb je nog een "ouderwetse" h4 halogeen lamp liggen?

Zoja, probeer die eens. Voor hetzelfde geld is er een gloeidraad kapot en geeft hij daarom geen normaal dimlicht.

Nee helaas,

Maar dat zou dan bij toeval in beide lampen moeten zijn want met " groot" licht gaan beide lampen aan.. zal het van de week in ieder geval eens checken!
 
Lijkt me een goed plan! Het zal even puzzelen zijn, maar ik denk dat er een probleem in de aansluiting zit van de koplampen dan. Het dimlicht gedeelte van de h4 lamp hoort namelijk in ieder geval te branden :Y
 
Zo! Vandaag lekker gesleuteld. Motor word voorlopig niet meer gebruikt dus hij kon uit elkaar.
Eerst heb ik de voorvorken uit elkaar gehaald. Bedankt voor de how to @kapiteinkoek ! Toen dat voor elkaar was wist ik wat ik allemaal nodig had (behalve de gebruikelijke dingen) ben ik naar de dealer gegaan en dat besteld. Dus de vorken kan ik volgende week afmaken.

Hier wat foto’s:
EBABBEB2-F9A4-4AC1-9B08-305ACA7EF092.jpeg

Toen ik dit zag was ik erg benieuwd naar de kleur van de olie.

Je kan het denk ik al wel raden?
60A01D16-97C6-4190-BE21-CC70DB4E1865.jpeg


De tool om het laatste boutje los te krijgen heb ik op een creative manier nagemaakt.
59FA5A7C-0D60-458F-86D3-33E63D997ED7.jpeg

stuk buis en daar een bout in gedraaid. Ging erg moeizaam, maar het werkte wel.

Daarna heb ik alle remmen en remleidingen eraf gehaald. Deze worden gereviseerd en er komen stalen leidingen op. Dit moet nog besteld worden.

Ook moet ik mn olie aftapplug echt vervangen. Zoals eerder verteld was deze dol gedraaid door de vorige eigenaar en heb hem toen er terug in geprutst. Nadat ik de uitlaat weg had gehaald zag ik dat deze toch aan het zweten was. Stond al op de to do lijst, maar nu moet het echt gebeuren.

Voorlopig ben ik nog wel even bezig dus, maar het begin is er.
 
Terug
Bovenaan Onderaan