[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Hallo iedereen,
wie kan mij vertellen wat dit onderdeel is en waarvoor het dient?
Ik vind namelijk al tijden onder mn motor na het rijden enkele druppeltjes olie. Al alle oliekeerringen aan de linkerkant al vervangen maar volgensmij komt het gewoon uit dit onderdeeltje aan de achterkant van de cilinders.
Bekijk bijlage 1466293
mvg, Rembrandt
Nokkenaskettingspanner.
 
Ja. Kan olie uit komen als de afdichtingen niet meer goed zijn. Het rubber dopje kan ik niet zomaar plaatsen.
 
Ja. Kan olie uit komen als de afdichtingen niet meer goed zijn. Het rubber dopje kan ik niet zomaar plaatsen.
kak, dat wordt dan loshalen en nieuwe dichtingen erop. Het ziet ernaar uit dat er behoorlijk veel van de motor af moet om er fatsoenlijk bij te kunnen komen.
Nog enige tips?
 
kak, dat wordt dan loshalen en nieuwe dichtingen erop. Het ziet ernaar uit dat er behoorlijk veel van de motor af moet om er fatsoenlijk bij te kunnen komen.
Nog enige tips?
Zoveel hoeft er niet af. Tank en carburateurs om er makkelijk bij te komen zo uit m'n hoofd.
 
Dag allen,

Ik heb een probleem met mijn Suzuki GS500. Als ik op de startknop druk hoor ik wel geklik, maar start mijn motor niet. Na een aantal keer proberen te starten stopt hij er helemaal mee. Ook komt er dan rook uit het motorblok/de startmotor. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Ik zou die startmotor eens van dichtbij gaan bekijken dan.
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik ben zelf al tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk de startmotor of het startrelais is, echter weet ik niet goed waar ik op moet letten of wat er kapot kan zijn. Mijn vraag is dus ook of er iemand is die hier ook last van heeft gehad en weet waar het precies aan kan liggen.
 
Het kan ook je bekabeling zijn die slecht contact maakt waardoor je startmotor te weinig stroom krijgt. Zo op afstand is dat lastig te beoordelen.
 
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik ben zelf al tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk de startmotor of het startrelais is, echter weet ik niet goed waar ik op moet letten of wat er kapot kan zijn. Mijn vraag is dus ook of er iemand is die hier ook last van heeft gehad en weet waar het precies aan kan liggen.

Je zou sowieso de startmotor rechtstreeks met 2 stroomdraden op de accu kunnen aansluiten. (ff kijken of dat lukt met hem erop te laten zitten, of dat hij er helemaal vanaf moet)
Zo omzeil je al je andere draden, de startknop en het relais.

Als de startmotor het dan goed doet kan je die waarschijnlijk uitsluiten en moet je het probleem ergens anders zoeken. Doet hij het slecht dan is de startmotor waarschijnlijk het probleem.

!! kijk of alle draden en aansluitingen overal goed contact maken!! Toen die van mij niet wou starten had ik al 2 andere relais' in huis gehaald tot ik er eindelijk achter kwam dat het draadje onder de koppelingshendel geen goed contact maakte met de startonderbreker |( zat nogal wat corrosie op. schoongemaakt en hij starte in één keer.
 
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Ik ben zelf al tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk de startmotor of het startrelais is, echter weet ik niet goed waar ik op moet letten of wat er kapot kan zijn. Mijn vraag is dus ook of er iemand is die hier ook last van heeft gehad en weet waar het precies aan kan liggen.
Het antwoord op je vraag zit in jouw motor en daar kunnen wij allemaal niet bij. Je zal toch echt zelf moeten kijken. Kijk of de accu is opgeladen en kijk of de startmotor werkt.
 
Het antwoord op je vraag zit in jouw motor en daar kunnen wij allemaal niet bij. Je zal toch echt zelf moeten kijken. Kijk of de accu is opgeladen en kijk of de startmotor werkt.
Mijn vraag was of dat er anderen zijn/waren die hetzelfde probleem hebben gehad op basis van wat ik beschreef. Geklik, rokende startmotor, geen werkende motor. En die dus ook uit ervaring kunnen vertellen wat er bij hen precies het probleem was. Uit je antwoord concludeer ik dat jij niet één van die personen bent. Dat is prima, maar dan kan je ook gewoon niet reageren. :-)
 
Dag allen,

Ik heb een probleem met mijn Suzuki GS500. Als ik op de startknop druk hoor ik wel geklik, maar start mijn motor niet. Na een aantal keer proberen te starten stopt hij er helemaal mee. Ook komt er dan rook uit het motorblok/de startmotor. Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Het probleem lijkt me eigenlijk wel vrij duidelijk toch? wat dacht je van n andere startmotor?
 
Je zou sowieso de startmotor rechtstreeks met 2 stroomdraden op de accu kunnen aansluiten. (ff kijken of dat lukt met hem erop te laten zitten, of dat hij er helemaal vanaf moet)
Zo omzeil je al je andere draden, de startknop en het relais.

Als de startmotor het dan goed doet kan je die waarschijnlijk uitsluiten en moet je het probleem ergens anders zoeken. Doet hij het slecht dan is de startmotor waarschijnlijk het probleem.

!! kijk of alle draden en aansluitingen overal goed contact maken!! Toen die van mij niet wou starten had ik al 2 andere relais' in huis gehaald tot ik er eindelijk achter kwam dat het draadje onder de koppelingshendel geen goed contact maakte met de startonderbreker |( zat nogal wat corrosie op. schoongemaakt en hij starte in één keer.
Je zegt eerder dit. Het kunnen dus meerdere dingen zijn. Ik ga dus eerst kijken of alles goed werkt, voordat ik een nieuwe startmotor ga kopen.
 
Hoi allemaal,
4 maanden geleden heb ik mijn eerste motor gekocht, een mooie GS500 uit '91 met 41k op de teller. Al die tijd heeft ie heerlijk gereden en heb ik het oliepeil in de gaten gehouden.

Nu heb ik er 4,500 km mee gereden en maakt mijn blok een hard tikkend geluid waardoor ik met pijn in m'n hart de motor in tijdelijk in Duitsland achter heb moeten laten tot dat deze opgehaald wordt door mijn garage '(

De motor draait nog wel en ik heb er mee naar een veilige plek kunnen rijden, maar verder zou ik het haar niet aan doen om er nog op te rijden.

Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn en of ze te redden valt? Kleppen? Nokkenas? Krukas?
 
Hoi allemaal,
4 maanden geleden heb ik mijn eerste motor gekocht, een mooie GS500 uit '91 met 41k op de teller. Al die tijd heeft ie heerlijk gereden en heb ik het oliepeil in de gaten gehouden.

Nu heb ik er 4,500 km mee gereden en maakt mijn blok een hard tikkend geluid waardoor ik met pijn in m'n hart de motor in tijdelijk in Duitsland achter heb moeten laten tot dat deze opgehaald wordt door mijn garage '(

De motor draait nog wel en ik heb er mee naar een veilige plek kunnen rijden, maar verder zou ik het haar niet aan doen om er nog op te rijden.

Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn en of ze te redden valt? Kleppen? Nokkenas? Krukas?
Hoe was de olie toen het tikken begon? Probeer op te sporen waar(de locatie van t geluid) het tikken vandaan komt, (is het toerental afhankelijk, achterwiel afhankelijk) ,alleen met warme of koude motor? Maak een filmpje en post het hier.
Als je bigend lager dood is, is t niet goed voor je blok om het te laten lopen, maar he, die is dan toch al afgeschreven, dus kwaad kan t testen niet.
 
Hoe was de olie toen het tikken begon? Probeer op te sporen waar(de locatie van t geluid) het tikken vandaan komt, (is het toerental afhankelijk, achterwiel afhankelijk) ,alleen met warme of koude motor? Maak een filmpje en post het hier.
Als je bigend lager dood is, is t niet goed voor je blok om het te laten lopen, maar he, die is dan toch al afgeschreven, dus kwaad kan t testen niet.
Zowel warm als koud, olie was voor de rit door m'n garage bijgevuld. Dit was 250km geleden. Oliepeil heb ik niet goed kunnen controleren, maar leek in orde te zijn. Er zijn ook geen lekkages zichtbaar

Bij lage toeren was het geluid (iets) minder aanwezig dan hoge nadat ik m koud had gestart, maar nogsteed behoorlijk luid en is niet achterwiel afhankelijk. Het geluid leek van de bovenkant van het blok te komen. Ik ben helaas niet instaat om een filmpje te maken/posten van het geluid.

Edit: het klinkt ongeveer als dit:
Maar dan dus op alle rpms en harder. Ik voelde ook een beste dip in vermogen en een haperingen, dus zette ik de benzine kraan op reis, daarna waren de haperingen weg, maar had ik lang niet al m'n vermogen
 
Laatst bewerkt:
Je hebt 2 problemen:
  1. Hij houdt in bij hoge snelheden. Dat doet hij alleen als ie op on staat, niet als ie op pri staat. Daarom zeg ik; het vacuum van je kraan werkt niet of niet goed meer.
  2. Hij komt maar langzaam terug in toeren. Vaak is dat valse lucht of te rijk. Te kijk kan komen doordat de choke blijft hangen. Daarom even checken of het schuifje op je carburateurs ook echt helemaal terug is.
In de pri-stand wordt de benzinekraan mechanisch opengezet, onafhankelijk van het vacuum. Mijn GS heeft hetzelfde probleem. Zolang ik niet op de snelweg kom, geen probleem, echter na een paar kilometer snelweg gaat de motor inhouden en stopt uiteindelijk. In de pri-stand is het probleem opgelost.
Kan ook aan het slangetje van het vacuum liggen. Door de onderdruk wordt de benzinekraan (membraam) opengezet. Te weinig onderdruk en benzinekraan gaat niet ver genoeg open. Moet nog een keer de tijd nemen om dit te repareren.
 
Hoi allemaal,
4 maanden geleden heb ik mijn eerste motor gekocht, een mooie GS500 uit '91 met 41k op de teller. Al die tijd heeft ie heerlijk gereden en heb ik het oliepeil in de gaten gehouden.

Nu heb ik er 4,500 km mee gereden en maakt mijn blok een hard tikkend geluid waardoor ik met pijn in m'n hart de motor in tijdelijk in Duitsland achter heb moeten laten tot dat deze opgehaald wordt door mijn garage '(

De motor draait nog wel en ik heb er mee naar een veilige plek kunnen rijden, maar verder zou ik het haar niet aan doen om er nog op te rijden.

Hebben jullie enig idee wat het probleem kan zijn en of ze te redden valt? Kleppen? Nokkenas? Krukas?

De Honda van het filmpje klinkt alsof hij een serieus probleem heeft. Voor jouw GS500 kan ik er hier vandaan natuurlijk erg weinig over zeggen maar ik zou bij zo'n geluid ook de garage bellen of zij hem "even komen ophalen".

Het klinkt duur, zeg maar.
 
Je zegt eerder dit. Het kunnen dus meerdere dingen zijn. Ik ga dus eerst kijken of alles goed werkt, voordat ik een nieuwe startmotor ga kopen.
Rokende startmotor is inwendige kortsluiting,ga er maar vanuit dat die kapot is,misschien kan die nog gereviseerd worden
en anders een goede gebruikte of nieuwe kopen.
 
Zowel warm als koud, olie was voor de rit door m'n garage bijgevuld. Dit was 250km geleden. Oliepeil heb ik niet goed kunnen controleren, maar leek in orde te zijn. Er zijn ook geen lekkages zichtbaar

Bij lage toeren was het geluid (iets) minder aanwezig dan hoge nadat ik m koud had gestart, maar nogsteed behoorlijk luid en is niet achterwiel afhankelijk. Het geluid leek van de bovenkant van het blok te komen. Ik ben helaas niet instaat om een filmpje te maken/posten van het geluid.

Edit: het klinkt ongeveer als dit:
Maar dan dus op alle rpms en harder. Ik voelde ook een beste dip in vermogen en een haperingen, dus zette ik de benzine kraan op reis, daarna waren de haperingen weg, maar had ik lang niet al m'n vermogen
Tikkende geluiden in combinatie met vermogens verlies dan is er inwendig iets goed mis,reken maar op een hoge rekening.
 
Terug
Bovenaan Onderaan