kapiteinkoek
MF veteraan
- 27 okt 2008
- 6.402
- 183
- Onderwerp starter
-
- #4.426
Van het weekend deze fiets opgehaald! Is een opknappert want hij loopt voor geen meter, alleen met de choke half open. Op weg naar huis ook zo'n 8 keer op de vluchtstrook gestaan, hij viel telkens spontaan uit. Dan weer even wachten, met moeite starten en weer door.
Plan is om hem helemaal uit elkaar te halen, op te knappen, ander zadeltje er op, dat soort dingen. Mooi winterprojectje
Bekijk bijlage 1789101
Het betere beunwerkAls ge het niet meer wit, gebruik dan pur of kit. Of alu-tape, dat kan natuurlijk ookPrima uitlaatje zo.
Komt de koppeling goed vrij?Even een vraagje over hoe goed of slecht een gs500 normaal schakelt. Dit is m'n tweede gs500 en het viel me op dat ook deze belabberd schakelt. Weinig feedback, hij schiet niet echt lekker in de volgende versnelling. T is meer douwen dan dat je hem tikt en hij op een gegeven moment klik zegt. Het is natuurlijk een oudere fiets, maar m'n vfr uit 98 is net zo oud en schakelt als een mes door de boter.
Is hier wat aan te doen?
De fiets ligt nu uit elkaar, dus weet niet zeker of dat het geval was, ga er op letten bij het monteren. Omdat ik nu dus de motor open heb is het een goed moment om eventueel wat aan het schakelmechanisme te doen als dat kan.Komt de koppeling goed vrij?
Zorg dan in elk geval dat alles goed gesmeerd in elkaar gaat.De fiets ligt nu uit elkaar, dus weet niet zeker of dat het geval was, ga er op letten bij het monteren. Omdat ik nu dus de motor open heb is het een goed moment om eventueel wat aan het schakelmechanisme te doen als dat kan.
In het voortandwielkapje zit een boutje voor het afstellen van de koppeling.De fiets ligt nu uit elkaar, dus weet niet zeker of dat het geval was, ga er op letten bij het monteren. Omdat ik nu dus de motor open heb is het een goed moment om eventueel wat aan het schakelmechanisme te doen als dat kan.
Dat had ik vandaag dus.Hier geen schakelproblemen, bouwjaar 1991 en km stand 62500. Hoef pookje maar liggies te bewegen.
Kwam er onlangs achter dat lang niet alle collega motorrijders de koppeling gebruiken bij het schakelen. Ik gebruik de koppeling daarentegen ALTIJD. Misschien kan dat een verklaring zijn.
Speling op de koppelingskabel controleren. Is die goed zijn je platen aan vervanging toeIemand een idee wat het kan zijn?
Paar maand geleden GS 500 uit 2005 gekocht. Motor heeft op de teller 35.000 gelopen (weet natuurlijk niet of dit klopt)
Tijdens aankoop liep hij niet, maar na inspectie van de bougies heb ik deze vervangen en liep hij perfect. (zie foto)
(weet de onderhoudshistorie/interval helaas niet)
Waar ik tegen aanloop is dat hij met rustig versnellen prima mee komt, maar wanneer ik sneller accelereer dan vliegen de toeren richting de 8-9k maar de snelheid komt niet mee. na wat happer en gestoot komt hij uiteindelijk wel (duurt ongeveer 3-7 secondes).
Het gaat hierbij om een warme motor en heb al 2 tanks 98 er door heen gereden dus geen reden voor oude benzine.
Zelf kan ik niet helemaal plaatsen of het nu een slippende koppeling (koppelingsplaten versleten?) is of dat het aan de benzine toevoer ligt.
hij loopt namelijk perfect stationair.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Als je toerental niet verbonden is aan je snelheid is het sowieso geen benzine probleem maar een probleem bij de koppelingIemand een idee wat het kan zijn?
Paar maand geleden GS 500 uit 2005 gekocht. Motor heeft op de teller 35.000 gelopen (weet natuurlijk niet of dit klopt)
Tijdens aankoop liep hij niet, maar na inspectie van de bougies heb ik deze vervangen en liep hij perfect. (zie foto)
(weet de onderhoudshistorie/interval helaas niet)
Waar ik tegen aanloop is dat hij met rustig versnellen prima mee komt, maar wanneer ik sneller accelereer dan vliegen de toeren richting de 8-9k maar de snelheid komt niet mee. na wat happer en gestoot komt hij uiteindelijk wel (duurt ongeveer 3-7 secondes).
Het gaat hierbij om een warme motor en heb al 2 tanks 98 er door heen gereden dus geen reden voor oude benzine.
Zelf kan ik niet helemaal plaatsen of het nu een slippende koppeling (koppelingsplaten versleten?) is of dat het aan de benzine toevoer ligt.
hij loopt namelijk perfect stationair.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
Speling op de koppelingskabel controleren. Is die goed zijn je platen aan vervanging toe
beetje een necro, maar die van mij schakelt na 5 jaar en bijna 70000km nog steeds als boter. Ik hoef nog maar naar het pookje te kijken en hij gaat al.Even een vraagje over hoe goed of slecht een gs500 normaal schakelt. Dit is m'n tweede gs500 en het viel me op dat ook deze belabberd schakelt. Weinig feedback, hij schiet niet echt lekker in de volgende versnelling. T is meer douwen dan dat je hem tikt en hij op een gegeven moment klik zegt. Het is natuurlijk een oudere fiets, maar m'n vfr uit 98 is net zo oud en schakelt als een mes door de boter.
Is hier wat aan te doen?
Ja 'preventief' ding ging zo zwaar dat mn handen er zeer van deden. Maar een nieuwe is altijd wel weer lekker. En knappen doen ze altijd op een onhandig moment.Iemand ooit preventief de koppelingskabel vervangen door een nieuwe? Heb deze paar weken geleden besteld bij louis samen met nog wat zaken. Vriend van me had een gebroken kabel op de motorvakantie, heb dat liever niet. Voor €14,- dacht ik dit misschien ook even mee te nemen.
Heb nog nooit zo'n soepel schakelende motor gehad als de gs500 eerlijk gezegt!beetje een necro, maar die van mij schakelt na 5 jaar en bijna 70000km nog steeds als boter. Ik hoef nog maar naar het pookje te kijken en hij gaat al.
Ben je erachter waar het aan lag?
Op dit moment staat hij er zo bijHeb nog nooit zo'n soepel schakelende motor gehad als de gs500 eerlijk gezegt!
@jroorda Heb je het tandwielkapje er al afgehad? Een hoop kettingbagger is ook niet bevorderlijk voor het schakelen.
Er zijn een paar redenen waarom hij slecht kan schakelen, en mijn sterkste vermoeden staat bovenaan:Op dit moment staat hij er zo bij
Nu eerst frame afmaken, daarna het blok onder handen. Dan ga ik ook kijken naar het schakelen. Tandwiel kapje had ik er al wel af, maar ik denk dat het ergens in de versnellingsbak zit.
Thanks, dit ga ik zeker doen!Er zijn een paar redenen waarom hij slecht kan schakelen, en mijn sterkste vermoeden staat bovenaan:
- Het schakelmechanisme welke de schakeldrum doet laten draaien heeft een veer welke heel gemakkelijk verkeerd te monteren is, dit veroorzaakt slecht en gevoelloos schakelen. Zie nummer 26 in deze tekening, het motorblok hoeft hiervoor niet uit elkaar maar je moet wel het carterdeksel verwijderen aan die kant van het blok, check dan ook gelijk de rest van het mechanisme. Er kan niet veel kapot aan zijn maar als iemand hier aan gesleuteld heeft bestaat er kans dat het niet goed is terug geplaatst of boutjes niet goed zijn aangedraaid en los zitten. Ik weet dit uit ervaring ik heb het meerdere malen gezien dat deze veer niet goed was gemonteerd.
- Nummer 18 in dezelfde tekening kan ook een boosdoener zijn alhoewel een missende veer daar het schakelen niet verhinderd maar compleet gevoelloos maakt, Het is het controleren waard.
- Zie nummer 19 t/m 22 in dezelfde afbeelding, check of de neutraal "detent" goed gemonteerd is.
- Daarnaast check alle door andere bovengenoemde standaard kwaaltjes of je koppeling juist is afgesteld en helemaal lost komt. Ook speling op je schakelpedaal zelf voelt erg vervelend aan tijdens het schakelen.
- Ik adviseer je het wormwiel mechanisme (nummer 24) uit je koppelingsdeksel geheel uit elkaar te halen, compleet schoon te maken en goed in te vetten met grafiethoudend of ander dik vet terug in te smeren, doet wonderen voor hoe soepel de koppeling te bedienen is.