[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Gister mijn eerste motor gekocht, een GS500 uit '93.
Wat een geweldige motor. Net een maand mijn rijbewijs, en was wat huiferig voor een wat "oudere" motor. Maar dit was echt starten en wegrijden. :]

Ik heb er ook eentje uit '93. Leeftijd zegt niks, goede verzorging wel. Mijne loopt als een zonnetje en ook na de winterstop is ie na 1 slag aan 8-)
Veel plezier. Dit is sowieso een mooie startersmotor, maar ook daarna een plezier om mee te rijden.
 
Laatst bewerkt:
full



Vandaag dan ook eindelijk de tijd gehad om eens een langere ronde te rijden, en wat foto's te maken. :]
 
Heeft iemand ervaring met de dynojet-kiits? Ik heb netjes een set vervangings o-ringen en nieuwe vlotter naaldjes
gemonteerd en alles is met carb-cleaner schioongemaakt. Vervolgens de naalden en jet nummer 128 eringezet (standaard was 120) Na een en ander weer in elkaar gezet te hebben, heb ik de de carbs mbv kaptein koeks
gewekdige sync instrument gesynchroniseerd (zo goed als), na alles opgeruimd te hebben ben ik gaan testrijden en merkte dat hij rond de 9000 toeren bij volgas inhoudt en stottert. Verder accellereert ie wel stukken beter en tussengas (niet vol dus) om in te halen gaat ook soepel.
Later de bougies bekeken en die zijn eng wit. vermoedelijk moet ik dus de lucht/bezine schroeven meer uiy of indraaien. Das niet echt duidelijk in allerlei how-to's.
Ook vermoedlijk toch een stap terug, maat 122 sproeier, ipv de 128 die ik nu heb.
Kan iemand meedeneken hierin? Ik heb een standaard luchtfilter en een jama-slipon vervangings demper. Die laatste zou gewoon een vervangeing van de standaard demper moeten zijn met ongeveer
dezelfde eigenschappen als de standaard demper.
 
Ik heb het al vaker gezegd, maar ik blijf het zeggen: Testbank! Beste ~40 euro die je kunt besteden voor je motorblokje. :Y

Dynojetkit/ Tovamikit? Als je even terug in het forum zoekt heeft Electric daar een hele beschrijving en review van.
 
Laatst bewerkt:
Maar uiteindelijk is er maar 1 oplossing. Op de testbank en dat ding af laten stellen! :] Voor de rest ben je anders alleen maar aan het aankloten _O- :Y

Dus, zoals Grrtjuhh zegt en ik een tijdje geleden ook al zei. Zet hem op testbank. Heb je gelijk duidelijkheid. :Y

Dynojet Kit is leuk voor de heb, maar in de praktijk heb je er hooguit 1pk aan. Vermoedelijk ruim gerekend. Ik heb er eentje en zou het niet weer doen. Dus dat geld zou ik besparen en inzitten op een testbank run. :}

2 runs inclusief het (zelf) vervangen van sproeiers kostte me nog geen 80 euro. Lijkt me een betere investering. ;)
 
Ik zal eens kijken, Zelf die sproeiers vervangen, doe je dat gewoon de vlotterkamers eraf halen terwijl de carbu's
gemonteerd zitten? om weer de hele boel los te halen....
Wat gebeurt er verder eigenlijk bij zo'n dynorun?
Verder hoefde ik an sich geen extra vermogen maar wel een wat soepeler optrekken en inhalen enzo...
Dat is an sich wel gelukt. Mede dankzij de andere vorm van de gasnaalden die wat tapser toelopen.
Ik ga ook nog eens kijken naar de mengesl schroeven, even helemaal indraaien en netjes 3 volle slagen
uitdraaien.
 
Overigens had ik de dyno-jet kit via E-Bay maar voor 48,- euro inclusief verzenden.
Dit is trouwens m'n uitlaat, misschien weet iemand daar wat meer over?
Is geen echt performance ding volgens mij, zo'n freeflowing ding...

full
 
Ik zal eens kijken, Zelf die sproeiers vervangen, doe je dat gewoon de vlotterkamers eraf halen terwijl de carbu's
gemonteerd zitten? om weer de hele boel los te halen....
Wat gebeurt er verder eigenlijk bij zo'n dynorun?
Verder hoefde ik an sich geen extra vermogen maar wel een wat soepeler optrekken en inhalen enzo...
Dat is an sich wel gelukt. Mede dankzij de andere vorm van de gasnaalden die wat tapser toelopen.
Ik ga ook nog eens kijken naar de mengesl schroeven, even helemaal indraaien en netjes 3 volle slagen
uitdraaien.

Ik vraag me af of die wist gekomen is door de dynojetkit, of doordat je "gewoon" grotere sproeiers hebt. Maargoed, dat werkt in ieder geval!

Bij een dynorun word er gekeken naar je air to fuel ratio.

WsLFx2T.jpg


Dit was mijn run met open luchtfilter en een run met 128'ers en 134'ers. Naar mijn weten is 14.7 ideaal, maar mag het tussen de 12 en de 16 zitten. Zolang de motor er maar goed doorheen komt. Note: Ik ben geen expert :9

Echter kan de eigenaar van de testbank je dit veel beter vertellen. Die zal wel wat meer ervaring hebben dan dat ik dat heb :+

Verder verwacht ik dat je motor te rijk staat, bedenkende dat ik met een dynojetkit, open pijp en open luchtfilter met een 126'er rij.

Wat betreft de uitlaat, geen idee. Maar ook dat zou allemaal uit een dynorun komen :Y
 
Laatst bewerkt:
Wat je aan jouw uitdraai goed ziet is dat de motor in sommige gevallen flink arm stond.
Afr (air to fuel ration) is de gewichtsverhouding tussen lucht en benzine. 1 kg benzine op 14.7 kg lucht kan zorgen voor een optimale verbranding, 1 kg benzine op 12 kg lucht is (ongeveer) de verhouding waarbij het meeste vermogen afgegeven wordt.

Daarnaast zie je heel duidelijk dat een carburateur niet ideaal mengt. De Far schommelt nogal en een van de factoren is de temperatuur.
Om binnen de toelatingseisen te vallen die onze overheid stelt aan verbrandingsmotoren moet een carburateur erg arm afgesteld worden (afhankelijk van het bouwjaar). De vakman kan voor individuele exemplaren wel wat verbetering boeken, waarbij de toelatingsregels wel eens wat ruim geïnterpreteerd kunnen worden.

Een carburateur afstellen is daarom geen doehetzelf klusje maar het is wel een klusje waar menige motor beter van gaat draaien.
 
Klopt inderdaad dat de motor met een af van 12 het meeste vermogen levert. Tried and tested zoals je ziet. :P Niet dat ik dat van te voren doorhad, maar dat maakt niet uit! O-)

De vermogensuitdraai hiervoor geeft een verkeerd beeld. Immers dat is een volledige run door de versnellingen heen. De gene die hieronder staat is dat wat duidelijker. Wederom het verschil tussen 128'ers en 134'ers. :Y

De pieken die je op de vorige uitdraai zag komen dan ook niet door het feit dat het een carburateur is, maar doordat het gas volledig dicht gedraaid werd. Daar kan een carburateur weinig aan doen denk ik. :+

wDTwVCt.jpg


Maar zoals je al zegt.

Een carburateur afstellen is daarom geen doehetzelf klusje maar het is wel een klusje waar menige motor beter van gaat draaien.

Dus testbank opzoeken! :}
 
Laatst bewerkt:
Ontzettend eigenwijs als ik ben ga ik toch nog de 122 sproeiers erin zetten die in de kit
geleverd zijn (en ook in de handleiding voor stage 1 gebruikt zouden moeten worden O-) )
Ik ging alleen af op diverse jetting matrixen via gstwin.com.
En als ik lees dat Electrric94 met een open pijp en open luchtfilter rijdt kan het inderdaad wel zijn dat mijn gs-je inderdaad met volgas te rijk staat.
Tevens net even de lucht/brandstof schroeven gechecked en kwam tot de conclusie dat ik ze ipv uitgedraaid, ingedraaid had, dus armer.....
Dat kan kloppen met de kleur van de bougie gezien je normaliter kwart gas oid rijdt
en in die range die instelling behoorlijk meespeelt...
Wordt vervolgd, gaat diit niet werken allemaal ga ik zeker een afspraak maken.
Maar.. @Electrric94, moest je voor het wisselen van de (hoofd) sproeier
de hele carburateurset eraf bouwen of lukt dat met de carbs gemonteerd,
door dan alleen de vlotter-kamer eraf te halen?
 
Ontzettend eigenwijs als ik ben ga ik toch nog de 122 sproeiers erin zetten die in de kit
geleverd zijn (en ook in de handleiding voor stage 1 gebruikt zouden moeten worden O-) )

D'oh :N Je gaat hem niet 100 krijgen zonder bank |( Ervaringsdeskundige hiero :o

Kameraad rijd met open pijp en standaard luchtfilter met 114'ers. Dus geloof nou gewoon dat je een testbank moet hebben :') En het leuke is dan ook nog. Stel je denkt dat je de goeie afstelling hebt.. Zelfs dan kun je er nog mijlenver naast zitten O-) Die kameraad heet hier dus Grrtjuhh en dacht dat ie met 126'ers bijna spot on zat. Tot meneer van de testbank zijn schaal van de rijkheid moest bijstellen :+

De verkeerde kant op draaien helpt natuurlijk niet, maargoed dat kan een keer gebeuren :9 Aan de kleur van de bougie ga je alleen je co afstelling niet mee kunnen tweaken hoor ;) Bougie geeft de kleur van de hoofdsproeier namelijk weer.

Bespaar jezelf de moeite, haal je carburateur eruit. :P Scheelt je een hoop dolgedraaide boutjes :Y
 
Met het seizoen in aantocht ben ik super benieuwd wat iedereen doet als verbruik met zijn of haar GS'je.

Zelf rijd ik met moeite 1:21. (Open demper & testbank getuned - Sproeier 114/Naald midden/ CO 2.25)

Zou wel leuk zijn om dit in een poll te zetten. :)
ik kan ook 1 op 21 doen,maar vaak 1 18-19.

sproeier 110 met gasnaald clip tweede van boven met open uitlaat.
CO weet ik niet, is toen door Ruud Fredriks in Goes ( <---- Testbank *O* ) afgesteld.

Uit het verre verleden, voor jouw verwarring en ter aanvulling van de post hierboven ;)
 
Laatst bewerkt:
@Electrric94,

Nee, dat bedoel ik niet. Je ziet dat jouw motor draait met een afr tussen 13 en 9.7 (nieuwe situatie). Als je de afr bij een motor met geregelde injectie zou meten, meet je een veel smaller gebied waarin deze schommelt, ongeveer bij 14.7.


Als je heel goed weet wat je doet, is een carburateur zonder testbank af te stellen. Maar het is een heidens karwei van carbs loshalen, andere setup (waaronder sproeiers), flink stukje rijden, carbs loshalen, setup wijzigen, stukje rijden...
En een tank benzine later kan je misschien zeggen dat de carbs beter staan - als je het goed gedaan hebt.

Denk ook eens aan: weet jij hoe de motor aanvoelt als de sproeiernaald een tandje te hoog (of te laag) staat? Als de hoofdsproeier of stationairsproeier te klein (of juist te groot) is? Als het vlotterniveau te hoog of te laag staat?
 
Laatst bewerkt:
Afijn, vanochtend alles uit elkaar, sproeier 122 erin gezet. Carbs weer gesynchroniseerd.
Proefgereden. Bougies bekeken en toch staat de boel arm. De lucht brandstof schroeven stonden
nu goed ingesteld iig. In ieder geval geen gestotter meer bij volgas. Thuisgekomen toch
nog één ding getest met deodorant. En inderdaad, de inlaat rubbers lekken dus.
Ik ga naar eerst nieuwe zoeken en bestellen. Of heeft iemand ervaring om ze met een siliconen kit oid
of vloeibare pakking wel dicht te krijgen?
Ik vind ze nogal duur namelijk. Of een tweede hands set bij BPH bestellen?
 
Ik weet niet of ik deodrant zou gebruiken om de inlaatrubbers op lekvrijheid zou controleren. Een busje remmenreiniger lijkt me vriendelijker op een of andere manier.

Dat gezegd hebbende.... misschien ruiken je uitlaatgassen nu wel lekkerder :o _O-

Volgens mij zit er geen verschil tussen je linker en rechter inlaatrubber. Hooguit minimaal, maar ik denk dat als je BPH-motoronderdelen even een berichtje stuurt dat hij je dat precies kan vertellen en waarschijnlijk heeft hij ook nog wel een mooi setje voor je liggen.

Ik heb daarnaast ook nog ander nieuws :o In principe ga ik per volgende maand op een zwaardere motor rijden en daarom wil ik graag mijn GS'je alvast een beetje onder de aandacht brengen. Stel dat iemand interesse heeft of dat je iemand kent die interesse heeft in een GS'je. Laat het me weten! Op dit moment kan ik nog geen advertentie aanmaken op motorforum zelf op een of andere manier, dus in eerste instantie heb ik een speurders linkje.

Suzuki Motor kopen? Motorfiets occasions van Suzuki te koop

Mocht iemand nog op of aanmerkingen hebben, dan hoor ik dat ook graag!! :Y

Edit: De aanhouder wint *O*
https://www.motor-forum.nl/motorsho.../Suzuki-GS-500/Zeer-complete-leuke-GS500.html
 
Laatst bewerkt:
Afijn, vanochtend alles uit elkaar, sproeier 122 erin gezet. Carbs weer gesynchroniseerd.
Proefgereden. Bougies bekeken en toch staat de boel arm. De lucht brandstof schroeven stonden
nu goed ingesteld iig. In ieder geval geen gestotter meer bij volgas. Thuisgekomen toch
nog één ding getest met deodorant. En inderdaad, de inlaat rubbers lekken dus.
Ik ga naar eerst nieuwe zoeken en bestellen. Of heeft iemand ervaring om ze met een siliconen kit oid
of vloeibare pakking wel dicht te krijgen?
Ik vind ze nogal duur namelijk. Of een tweede hands set bij BPH bestellen?

Ik zou duktape gebruiken. :Y
 
Afijn, vanochtend alles uit elkaar, sproeier 122 erin gezet. Carbs weer gesynchroniseerd.
Proefgereden. Bougies bekeken en toch staat de boel arm. De lucht brandstof schroeven stonden
nu goed ingesteld iig. In ieder geval geen gestotter meer bij volgas. Thuisgekomen toch
nog één ding getest met deodorant. En inderdaad, de inlaat rubbers lekken dus.
Ik ga naar eerst nieuwe zoeken en bestellen. Of heeft iemand ervaring om ze met een siliconen kit oid
of vloeibare pakking wel dicht te krijgen?
Ik vind ze nogal duur namelijk. Of een tweede hands set bij BPH bestellen?

Die krengen verouderen. Ze worden na een paar jaar knetterhard en voor zover ik weet is vervangen dan de enige optie. Siliconenpakking (de gewone) lost op in benzine, dat werkt dus niet. Ik heb geen idee of er siliconenpakking is die niet in benzine oplost.

Deodorant wordt vaker gebruikt voor valse lucht testen. Maar, er zijn deodorantsoorten die niet op alcoholbasis zijn en dan werkt de test niet. Remmenreiniger is heel vaak gewoon ether en dat werkt vrijwel altijd.
 
Afijn, toch maar gewoon een nieuwe set besteld inclusief nieuwe klemmen, voor €67,- inclusief verzenden vanuit duitsland...
Valt me nog weer mee.
 
Laatst bewerkt:
Hoe gaat zo'n testbank in z'n werk en wat krijg je erbij?
Is dit alleen de run van 40€ of betaal je dan ook voor het afstellen?
Ben er wel nieuwsgierig naar geworden lol.
Als mijn Suzuki daardoor beter gaat rijden voor een paar tientjes... Dan why not.
 
In principe is een run alleen een run. Daar komt meestal wel een advies uit. Ik heb er toen voor gekozen om bij hem toen gelijk mijn sproeiers te verwisselen. :Y

Daarna nog een run gedaan en toen was het gelijk goed. Verder heeft hij toen ook gelijk co afgesteld op de bank.

De motor gaat er zeker beter van lopen en afhankelijk of je zelf de sproeiers kunt vervangen kan het heel erg meevallen qua prijs. :]


Voor de beeldvorming. Zo ziet de run er uit. Deze is nog uit het verleden van mijn motor.

Toen ben ik van 122'ers naar 126'ers gegaan op een standaard luchtfilter.

Een run bestaat dacht ik uit 3 onderdelen. Volgens in de 4de versnelling, 3 kwart gas en een vol gas run door de versnellingen heen. Die laatste zie je op het filmpje :)
 
Laatst bewerkt:
Ah super. Ik dacht al!
Ik moet even geen geld meer spenderen aan de Suzuki momenteel, ik ben namelijk onderweg om het grote rijbewijs te krijgen.

Ik weet niet of ik deodrant zou gebruiken om de inlaatrubbers op lekvrijheid zou controleren. Een busje remmenreiniger lijkt me vriendelijker op een of andere manier.

Dat gezegd hebbende.... misschien ruiken je uitlaatgassen nu wel lekkerder :o _O-

Volgens mij zit er geen verschil tussen je linker en rechter inlaatrubber. Hooguit minimaal, maar ik denk dat als je BPH-motoronderdelen even een berichtje stuurt dat hij je dat precies kan vertellen en waarschijnlijk heeft hij ook nog wel een mooi setje voor je liggen.

Ik heb daarnaast ook nog ander nieuws :o In principe ga ik per volgende maand op een zwaardere motor rijden en daarom wil ik graag mijn GS'je alvast een beetje onder de aandacht brengen. Stel dat iemand interesse heeft of dat je iemand kent die interesse heeft in een GS'je. Laat het me weten! Op dit moment kan ik nog geen advertentie aanmaken op motorforum zelf op een of andere manier, dus in eerste instantie heb ik een speurders linkje.

Suzuki Motor kopen? Motorfiets occasions van Suzuki te koop

Mocht iemand nog op of aanmerkingen hebben, dan hoor ik dat ook graag!! :Y

Edit: De aanhouder wint *O*
https://www.motor-forum.nl/motorsho.../Suzuki-GS-500/Zeer-complete-leuke-GS500.html
Supergaaf dashboard trouwens.
Heeft het veel moeite gekost om het aan te sluiten en functioneel te maken?
Ik heb namelijk de Wish aankoopziekte te pakken... Lol
 
Laatst bewerkt:
Goeie middag iedereen!

Hier meldt zich nog een trotse eigenaar van een GS. Bouwjaar 1992. Sleutelen is niet mijn grootste hobby, maar de handen uit de mouwen steken en leren vind ik geen probleem. Vandaar dat mijn keuze ooit op een GS viel, het leek mij een motor waar ik zelf ongeveer alles wel aan zou kunnen doen (oke, we laten de versnellingsbak wel even zitten ;) ). Tot nu toe gaat mij dat dan ook goed af. Maar nu ga ik toch even wat advies vragen.

Een paar dagen geleden ondekte ik dat er olie lekte uit mijn voorvork. Lekke keering natuurlijk. Ondertussen ligt de voorvork eraf. Mijn buurman heeft een slagmoersleutel dus ik heb eerst geprobeerd de onderste inbus los te halen toen de vork nog in elkaar zat. Geen beweging in te krijgen... Deze zou toch wel los moeten komen met een 18V slagmoersleutel toch? Ondertussen heb ik de doppen aan de bovenkant er vanaf gehaald, olie eruit. En hee, geen spacer? Blijkt dus al een progressieve veering in te zitten ^^.

Goed, olie eruit, zag er nog niet uit als mayonaise, dus dat scheelt al weer. Veren zien er ook nog super uit. En nu vraag ik mijzelf af, ga ik die onderste inbus nu wel loskrijgen met het tooltje van Kapiteinkoek, terwijl dat met een 18V slagmoersleutel niet lukte? En is het echt nodig om de onderste inbus los te halen? Kan ik die keering vervangen zonder de poot eruit te halen?

Wat andere info: De poten zien er beide (voor zover die zichtbaar zijn door ze in en uit te schuiven natuurlijk) gewoon helemaal perfect uit. De lekkende keerring komt hoogst waarschijnlijk door roesten van de ring tussen de keerring en de stofkap. Wat is jullie mening hierover? Ik wil eigenlijk gewoon weer rijden natuurlijk :] .
 
Terug
Bovenaan Onderaan