[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

Hey hey heren en dame, zoals al door Carburateur vermeld:



Kan iemand mij bevestigen dat dit een goede eerste zet kan zijn, voordat ik mezelf weer op kosten jaag? Symptomen: Blijft lastig stationair draaien, geen vermogen in lage toeren, af en toe een terugslag. Problemen al opgelost: Draaiende, Gesynct, Lekken gecheckt tussen carb en blok.


Bijvoorbaat dank!
Kleppen stellen is onderdeel van regulier onderhoud. Als je problemen hebt zorgen dat dat soort dingen goed zijn, daarna pas verder kijken. Ook synchroniseren moet eigenlijk pas na kleppen stellen.
 
Metzeler roadtec 01 :} fantastisch in de regen en geweldig op het droge.

Een moderne band voor een oud beestje. Perfect:Y

Heb geen ervaring met nieuwe banden kopen. Zitten nu 2 oude banden onder, wetende dat dit uiteraard nadelig kan zijn mbt grip, heb ik ze nog niet vervangen.
Wil dit binnenkort wel gaan doen. Vandaag met behoorlijke regen op een rotonde bijna onderuit gegaan toen de achterkant uitbrak bij het verlaten van de rotonde. Is idd een achterband, waarvan het midden nogal is uitgesleten, maar de zijkanten niet. Schrok me in ieder geval dusdanig hard, dat ik de snelweg niet eens meer op durfde.

Wat is aan te raden om te doen?
Zag op internet dat je banden kon bestellen, en laten afleveren bij een zaak in de buurt, die deze dan voor je kunnen monteren. In dat geval zou dit met 2 roadtect 01 uitkomen op zo'n 210 eu (160 voor beide banden + 30 eu achterband montage, 20 eu voorband).
Of is het beter om idd bij motoport dit te laten doen.
 
Ik breng altijd de wielen weg naar een zaakje in de buurt. Grote ketens als motorport blijf ik weg.
 
Heb geen ervaring met nieuwe banden kopen. Zitten nu 2 oude banden onder, wetende dat dit uiteraard nadelig kan zijn mbt grip, heb ik ze nog niet vervangen.
Wil dit binnenkort wel gaan doen. Vandaag met behoorlijke regen op een rotonde bijna onderuit gegaan toen de achterkant uitbrak bij het verlaten van de rotonde. Is idd een achterband, waarvan het midden nogal is uitgesleten, maar de zijkanten niet. Schrok me in ieder geval dusdanig hard, dat ik de snelweg niet eens meer op durfde.

Wat is aan te raden om te doen?
Zag op internet dat je banden kon bestellen, en laten afleveren bij een zaak in de buurt, die deze dan voor je kunnen monteren. In dat geval zou dit met 2 roadtect 01 uitkomen op zo'n 210 eu (160 voor beide banden + 30 eu achterband montage, 20 eu voorband).
Of is het beter om idd bij motoport dit te laten doen.

Maar net waar je je zelf goed bij voelt! Bandjes kun je prima online bestellen. Persoonlijk ga ik altijd naar MotoPort. Maar daar kom ik voor de service en de gezelligheid.
 
Halp, ik krijg m'n motor vanuit stilstand niet in z'n vrij vanuit de 1ste of 2de versnelling. Rijdend gaat het met moeite. Met koppeling ingeknepen motor duwen gaat ook loodzwaar. Kan het zijn dat m'n koppelplaten naar de klote zijn? Heb koppelkabel al helemaal vervangen en al 3x versteld... Rijden en schakelen gaat wel prima.
 
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een setje van 4 LED-knippers uit het verre oosten binnengekregen en ben gelijk met een handige vriend aan de slag gegaan om de al eerder gemonteerde kleine *snel knipperende* knipperlichten die er al opzaten te vervangen.
Hij begon aan de achterkant, ik zou de voorkant doen. De achterknippers waren al snel vervangen en leken het op het eerste gezicht prima te functioneren.
Links was links en rechts was rechts, zoals het hoort.
Totdat ik vervolgens de oude voorknippers er tegelijk uithaalde, zonder iets te markeren (links, rechts etc.).. In plaats van alleen links en rechts gingen de knippers aan de achterkant bij bijde richtingen tegelijk aan, zoals dat normaal alleen bij alarmlicht gebeurt en kort daarna deden ze helemaal niks meer.
De rest; de ''dashboard/teller'' lampjes en voorlamp deden het toen nog wel maar opeens hielden ook die ermee op en kregen we de hele motor niet meer gestart.
We hebben de accu gecontroleerd, die was nog in orde en bij het checken van de zekeringen bleek er maar 1 zekering in de motor te zitten en ook die was nog in orde. We hebben geen idee wat het zou kunnen zijn maar die vriend van mij vermoed dat er érgens iets gesprongen of doorgebrand is maar vooralsnog kunnen we daar niks van vinden. Mijn motor staat stil en ik ben radeloos.
Het lijkt me dat er hier genoeg mensen zelf LED-knippers hebben geïnstalleerd en wellicht dit probleem herkennen.
Hebben jullie wellicht een idee van wat het zou kunnen zijn?

Daarnaast;
Als je in Delft wil klussen, Ik ga zondag aan mijn niet rijdende GS klussen in Delft (helaas staat ie dus voor mijn huis). Mocht ie dan toch rijden heb ik nog wel een goede locatie waar we droog en (semi) warm kunnen klussen! Maar in elk geval ben je uitgenodigd om aan te sluiten!

Hee Niels! Wat leuk, nog een GS500 rijder in Delft! Is dat beestje wat voor de EduP staat de jouwe?
Zeg, jij hebt niet toevallig verstand van LED-knippers installeren op je GS500?
 
Halp, ik krijg m'n motor vanuit stilstand niet in z'n vrij vanuit de 1ste of 2de versnelling. Rijdend gaat het met moeite. Met koppeling ingeknepen motor duwen gaat ook loodzwaar. Kan het zijn dat m'n koppelplaten naar de klote zijn? Heb koppelkabel al helemaal vervangen en al 3x versteld... Rijden en schakelen gaat wel prima.
Hoeveel vrije slag zit er op je koppelingshendel?
 
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een setje van 4 LED-knippers uit het verre oosten binnengekregen en ben gelijk met een handige vriend aan de slag gegaan om de al eerder gemonteerde kleine *snel knipperende* knipperlichten die er al opzaten te vervangen.
Hij begon aan de achterkant, ik zou de voorkant doen. De achterknippers waren al snel vervangen en leken het op het eerste gezicht prima te functioneren.
Links was links en rechts was rechts, zoals het hoort.
Totdat ik vervolgens de oude voorknippers er tegelijk uithaalde, zonder iets te markeren (links, rechts etc.).. In plaats van alleen links en rechts gingen de knippers aan de achterkant bij bijde richtingen tegelijk aan, zoals dat normaal alleen bij alarmlicht gebeurt en kort daarna deden ze helemaal niks meer.
De rest; de ''dashboard/teller'' lampjes en voorlamp deden het toen nog wel maar opeens hielden ook die ermee op en kregen we de hele motor niet meer gestart.
We hebben de accu gecontroleerd, die was nog in orde en bij het checken van de zekeringen bleek er maar 1 zekering in de motor te zitten en ook die was nog in orde. We hebben geen idee wat het zou kunnen zijn maar die vriend van mij vermoed dat er érgens iets gesprongen of doorgebrand is maar vooralsnog kunnen we daar niks van vinden. Mijn motor staat stil en ik ben radeloos.
Het lijkt me dat er hier genoeg mensen zelf LED-knippers hebben geïnstalleerd en wellicht dit probleem herkennen.
Hebben jullie wellicht een idee van wat het zou kunnen zijn?

Ik heb ook Led knippers aangesloten. En ik had ook het probleem dat het net alarmlichten waren, dit heeft te maken met hoe ze zijn aangesloten omdat er maar 1 lampje op het dashboard zit hiervoor. Daarnaast hebben ledjes minder weerstand dan de orginele lampen. Ik heb de relais vervangen voor deze: Knipperlichtrelais LED Honda, Kawasaki, Suzuki, Yamaha 2 en 3 polig | mPartz.nl
Om het tegelijk knipperen op te lossen heb ik 1 van de draadjes van het lampje bij de dashboard doorgeknipt, zo ver mogelijk van het lampje vandaan. Dan werken ze weer normaal alleen werkt dat lampje dan niet. Dit kan je wel oplossen door diodes op een bepaalde manier aan te sluiten, maar dit vond ik teveel werk O-)
Waarom hij helemaal niet meer start weet ik helaas niet.
 
De rest; de ''dashboard/teller'' lampjes en voorlamp deden het toen nog wel maar opeens hielden ook die ermee op en kregen we de hele motor niet meer gestart.
We hebben de accu gecontroleerd, die was nog in orde en bij het checken van de zekeringen bleek er maar 1 zekering in de motor te zitten en ook die was nog in orde.
Je kunt het niet altijd zien als die dood zijn. Vervang hem eens.
 
Halp, ik krijg m'n motor vanuit stilstand niet in z'n vrij vanuit de 1ste of 2de versnelling. Rijdend gaat het met moeite. Met koppeling ingeknepen motor duwen gaat ook loodzwaar. Kan het zijn dat m'n koppelplaten naar de klote zijn? Heb koppelkabel al helemaal vervangen en al 3x versteld... Rijden en schakelen gaat wel prima.

Controleer even de vrije slag van de koppeling. Rijdend schakelen gaat altijd wel met een GS500, ook zonder koppeling (weet ik uit ervaring na een gebroken kabel). Als het goed is voel je bij het langzaam loslaten van de hendel steeds wat meer druk tot dat ‘ie over het aangrijpingspunt heen is. Haynes zegt volgens mij 1 cm speling op het hendel, maar weet ik niet uit m’n hoofd!
 
Ondertussen heeft mn gsje flink wat liefde gekregen, kleppen zijn gesteld, carbs ultrasoon gereinigd, nieuwe tank, nieuwe remmerij, etc. Alleen nu zit er na het afstellen bij de dealer een hikje op het moment dat je op het gas gaat. Dit is vooral erg lastig bij het wegrijden, want dan duurt die hik een stuk langer, en moet ik heel rustig wegrijden, en geeft hij na een halve seconde een flinke beuk met gas (heb hem op die manier al een keer onbedoeld op zn achterwiel gekregen) ook loopt hij onregelmatig als je rustig rijd en niet te veel gas geeft. Dealer heeft hem ondertussen wel wat rijker gezet, maar hij krijgt het helaas niet weg. Wil hem daar ook niet naar terugbrengen want het duurt steeds minimaal een week voordat ik hem terug heb. Heeft iemand toevallig gelijkwaardige ervaringen gehad? Zo niet breng ik hem naar een andere zaak en laat ik hem daar opnieuw afstellen |(
 
Controleer even de vrije slag van de koppeling. Rijdend schakelen gaat altijd wel met een GS500, ook zonder koppeling (weet ik uit ervaring na een gebroken kabel). Als het goed is voel je bij het langzaam loslaten van de hendel steeds wat meer druk tot dat ‘ie over het aangrijpingspunt heen is. Haynes zegt volgens mij 1 cm speling op het hendel, maar weet ik niet uit m’n hoofd!
Haynes zegt inderdaad 1 cm.
Om te koppeling uit te sluiten kun je ook proberen te schakelen en dan het achterwiel wat te bewegen als ie op de bok staat. Als ie dan wel schakeld is het dus iets met de koppeling.
 
Nog 1 poging in de hoop dat iemand iets weet, anders neem ik hem volgende week maar mee naar een garage. Of maakt het uberhaupt niet uit dat de nokken- en kruk- as niet precies in lijn staan zoals in het haynes handboek en is die R.T. stand meer een indicatie?

Ik kijk eigenlijk nooit naar de R.T. markering maar alleen naar de inkepingen in de zijkant van de nokkenassen. Die moeten tegenover elkaar of juist van elkaar af staan. Verder komt dat hobbeltje door de compressie, als het een probleem is draai je gewoon de bougies een stukje los.
 
Ik kijk eigenlijk nooit naar de R.T. markering maar alleen naar de inkepingen in de zijkant van de nokkenassen. Die moeten tegenover elkaar of juist van elkaar af staan. Verder komt dat hobbeltje door de compressie, als het een probleem is draai je gewoon de bougies een stukje los.

De bougies zijn er al helemaal uit. De inkepingen kunnen ook niet precies naar elkaar toe staan. Bij mij staat de linker uitlaat dan een beetje op de nok en draait dus een stukje terug. Maar omdat de nokkenassen er ook helemaal uit zijn geweest, maakte mij wel een beetje zorgen om de timing. Ik kan alles wel helemaal ronddraaien met een ratel, dus ik ga er maar vanuit dat hij goed staat.

Geen ratel gebruiken. Het gaat er in elk geval om dat de nokkenas op het punt staat waar die op zn dunst is. Dus niet op het hobbeltje, maar minimaal 90 graden daar vandaan.
Ik heb de kleppen nu gesteld op basis van waar de nokken staan ipv markeringen en inkepingen. Dat moet wel kloppen nu

Mocht hij rottig lopen als ik hem weer start, zal de timing toch wel verkeerd zijn en zie ik wel weer verder :P
 
De bougies zijn er al helemaal uit. De inkepingen kunnen ook niet precies naar elkaar toe staan. Bij mij staat de linker uitlaat dan een beetje op de nok en draait dus een stukje terug. Maar omdat de nokkenassen er ook helemaal uit zijn geweest, maakte mij wel een beetje zorgen om de timing. Ik kan alles wel helemaal ronddraaien met een ratel, dus ik ga er maar vanuit dat hij goed staat.
Heb je een foto van die nokjes?
 
Dit klinkt als in dat alle stroom door je relais wordt gestuurd en dat er dus iets is doorgefikt of kort gesloten maar zoals altijd met electro, Meten is weten! De 27e ga ik weer klussen in delft. We kunnen er dan wel even naar kijken. Electro is zeg maar me ding :D



Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een setje van 4 LED-knippers uit het verre oosten binnengekregen en ben gelijk met een handige vriend aan de slag gegaan om de al eerder gemonteerde kleine *snel knipperende* knipperlichten die er al opzaten te vervangen.
Hij begon aan de achterkant, ik zou de voorkant doen. De achterknippers waren al snel vervangen en leken het op het eerste gezicht prima te functioneren.
Links was links en rechts was rechts, zoals het hoort.
Totdat ik vervolgens de oude voorknippers er tegelijk uithaalde, zonder iets te markeren (links, rechts etc.).. In plaats van alleen links en rechts gingen de knippers aan de achterkant bij bijde richtingen tegelijk aan, zoals dat normaal alleen bij alarmlicht gebeurt en kort daarna deden ze helemaal niks meer.
De rest; de ''dashboard/teller'' lampjes en voorlamp deden het toen nog wel maar opeens hielden ook die ermee op en kregen we de hele motor niet meer gestart.
We hebben de accu gecontroleerd, die was nog in orde en bij het checken van de zekeringen bleek er maar 1 zekering in de motor te zitten en ook die was nog in orde. We hebben geen idee wat het zou kunnen zijn maar die vriend van mij vermoed dat er érgens iets gesprongen of doorgebrand is maar vooralsnog kunnen we daar niks van vinden. Mijn motor staat stil en ik ben radeloos.
Het lijkt me dat er hier genoeg mensen zelf LED-knippers hebben geïnstalleerd en wellicht dit probleem herkennen.
Hebben jullie wellicht een idee van wat het zou kunnen zijn?

Daarnaast;


Hee Niels! Wat leuk, nog een GS500 rijder in Delft! Is dat beestje wat voor de EduP staat de jouwe?
Zeg, jij hebt niet toevallig verstand van LED-knippers installeren op je GS500?
 
Heb je een foto van die nokjes?
IMG_20190401_174610.jpgIMG_20190401_174537.jpgIMG_20190401_174523.jpg

Dit is waar hij naar "terugdraait" van waar hij zou "moeten" staan.

Ze liggen er nu dat als ik hem met een ratel wel op RT zou draaien en daar houden, dat het 1e pijltje op het nokkenas tandwiel precies in lijn is met het blok, 18 schakels tussen pijltje 2 en 3, en dan wijzen de inkepingen natuurlijk ook naar elkaar. Alleen die RT valt buiten de boot.
 
Dan zou ik even in een handboek checken of die timing klopt. Bij RT zouden die nokjes allebei naar binnen moeten staan.
 
Volgens het handboek klopt alles zover ik kan vinden. Het enige dat ik kan bedenken is dat het RT plaatje door iemand ooit is losgedraaid en nu niet goed zit (als dat uberhaupt kan). Als dat zo is word het lastig..
 
Volgens het handboek klopt alles zover ik kan vinden. Het enige dat ik kan bedenken is dat het RT plaatje door iemand ooit is losgedraaid en nu niet goed zit (als dat uberhaupt kan). Als dat zo is word het lastig..
Het RT plaatje bepaald de timing van je ontsteking. Die moet dus wel goed staan. Je zegt dat je nokkenassen los zijn geweest. Liggen ze niet allebei een stukje verschoven?
 
Ik heb onlangs een kuip op mijn gs500 gezet, maar de koplamp is niet fel genoeg (dimlicht). Groot licht daarentegen werkt wel goed. Schijnt te komen door de reflector van het dimlicht. Is er iets wat ik hier tegen kan doen? Zit al een nieuw lampje in van 55w 12v, en deze krijgt ook gewoon ~12v van de accu.

Vind het nu bijvoorbeeld niet veilig om in het donker te rijden, tenzij ik groot licht aan zet maar dat is niet zo prettig voor het overige verkeer
 
Had je al geprobeerd om te kijken hoeveel ampere er doorheen komt en hoeveel volt er op het lampje staat? Misschien is het gewoon kortsluiting ergens of een slecht contact.
 
Ik heb onlangs een kuip op mijn gs500 gezet, maar de koplamp is niet fel genoeg (dimlicht). Groot licht daarentegen werkt wel goed. Schijnt te komen door de reflector van het dimlicht. Is er iets wat ik hier tegen kan doen? Zit al een nieuw lampje in van 55w 12v, en deze krijgt ook gewoon ~12v van de accu.

Vind het nu bijvoorbeeld niet veilig om in het donker te rijden, tenzij ik groot licht aan zet maar dat is niet zo prettig voor het overige verkeer
Raar.

Grootlicht en dimlicht zit in een reflector, dat zou geen verschil mogen uitmaken. Dimlicht gebruikt vooral de bovenkant van de reflector, groot licht gebruikt de hele reflector. Je kan eens controleren of die binnenkant er wat mat uitziet.
Je schrijft verder dat er 12 volt op de lamp staat, is dat gemeten bij de lamp zelf?
Ik zou eerst eens meten hoe vol de accu is (gewoon rechtstreeks op de accupolen) en daarna de spanning over de gloeilamp meten (zo dicht mogelijk bij de lamp zelf). Je moet ongeveer dezelfde spanning meten, je mag hooguit een voltje kwijtraken onderweg.
Staat er duidelijk minder spanning over de gloeilamp, is de bedrading ergens onderweg niet goed. Denk ook aan de massadraad van de verplaatste koplamp naar het frame.

Als het dan nog niet goed genoeg is, blijft alleen vervangen door xenon over. Echter, voor xenon zal je wel de bedrading moeten aanpassen, de xenonlamp gebruikt heel veel stroom om op te starten.Als xenon eenmaal licht geeft (brandt klinkt zo raar) heb je maar 35 watt nodig in plaats van 55...
 
Als het dan nog niet goed genoeg is, blijft alleen vervangen door xenon over. Echter, voor xenon zal je wel de bedrading moeten aanpassen, de xenonlamp gebruikt heel veel stroom om op te starten.Als xenon eenmaal licht geeft (brandt klinkt zo raar) heb je maar 35 watt nodig in plaats van 55...
Ik heb hem in het echt gezien. Er zou meer licht vanaf komen. Xenon plaatsen zou het dus niet oplossen. Uit halogeen hoort meer licht te komen.
 
In dat geval is de bedrading verdacht. Is alles netjes aangesloten (gesoldeerd en krimpkous, geen kroonsteentjes)?
Als dit een exemplaar is waar je het dimlicht ook uit kan zetten, is de schakelaar op het stuur ook verdacht.
Misschien de grootlicht / dimlicht schakelaar ???

Spanning accu / spanning op lamp kan je meer vertellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan