[[[ ══ Suzuki GS500 Topic #29 ══ ]]]

ik hoor nu ook bij de club! Vorige week rijbewijs gehaald, vandaag een GS 500 gekocht en gelijk 150 km teruggereden. Heb gelijk aan mijn nieuwe maatje kunnen wennen :]:]

Een vluchtig kiekje:

FA53050A-36BC-4836-AC5A-274C587B4A39.jpeg
 
Luchtmengselschroef van 2,75 slag is veel voor een GS. Henk zit met dit weer op 1,75 met een open Ali pijp. Verder zit er ongetwijfeld zooi in je stationair sproeiers en anders is het zo dom als... Draai je stationair schroef omhoog tot de motor 1300rpm pruttelt.
Stationair sproeiers zaken potdicht. Motor loopt weer. Thanks voor meedenken.
 
klopt maar dit is orgineel NL / 1989, volgens handboek is dat 120 en 40. Bedankt voor het meedenken.
 
Goedenavond!
Morgen ga ik voor een gs kijken uit 2003. Nu heb ik al even de puntenlijst doorgenomen waar ik op moet letten, maar zijn er nog mankementen bekend bij de 2003 serie?
 
Goedenavond!
Morgen ga ik voor een gs kijken uit 2003. Nu heb ik al even de puntenlijst doorgenomen waar ik op moet letten, maar zijn er nog mankementen bekend bij de 2003 serie?


Een motor die al warm is als je gaat kijken is meestal wel verdacht. En even naar roest en olie lekkages kijken. En de checklist in de gaten houden.
 
Goedenavond!
Morgen ga ik voor een gs kijken uit 2003. Nu heb ik al even de puntenlijst doorgenomen waar ik op moet letten, maar zijn er nog mankementen bekend bij de 2003 serie?

Buiten de standaard punten uit de checklist willen de boutjes van de startkoppeling nog wel eens uitlopen of de startkoppeling losraken. In het eerste geval zal het motorblok angstaanjagend tikken bij lagere toeren en in het tweede geval krijg je de motor niet gestart omdat de startmotor nergens aan kan grijpen. Beide zaken zijn onmiskenbaar, als je twijfelt of de motor hier last van heeft dan heeft de motor er overduidelijk geen last van :P

Beide problemen zijn prima op te lossen, startkoppeling los is een fix van ongeveer €0 (misschien een nieuwe pakking nodig) en van een compleet nieuwe kost €140. Moet je wel zin hebben om te beginnen met een reparatie maar is wel een goede reden om af te dingen naar een habbekrats.
 
Dank voor de tips! Uiteindelijk aangekocht en meteen gaan rijden. De motor had wel al een keer een schuiver gemaakt, er zaten dus al wel wat plekjes op..
Een paar lampjes waren op.. Dus die heb ik vervangen (had nog een dashboard liggen in de schuur welke ik niet meer gebruik) dus die doen het weer.

Verder was het koppelingspendaal een beetje lam, weer aangedraaid en zit weer goed vast. De koppeling had alleen een heel laat aangrijpingspunt, als we het opdelen in 1 tot en met 5 (waarbij 1 de hendel helemaal tegen het handvat aan zit en 5 de hendel in de start positie zit) dan greep de koppeling op 4 pas aan. Aan kunnen passen door de koppeling te stellen tot 3 en vind ik persoonlijk wat lekkerder rijden.

De motor is gebruikt voor woon/werk verkeer, dus de nodige roest zit er al wel op. Iemand nog een idee om dat een beetje netjes te maken zonder de motor geheel te moeten demonteren?

Ohja en voordat ik het vergeet... De achterrem heeft een heel laat aangrijp moment, die kan makkelijk een cm of 2 a 3 naar beneden voordat er iets gebeurt.. Kan je die ook nog stellen?
 
@tantoespang die waren idd helemaal klaar... Heb toen de gehele klauw uit elkaar gehaald omdat de zuigers ook niet meer terug gingen. Kreeg de nieuwe blokken er met geen mogelijkheid meer in. Dus die zijn igg vervangen en schoongemaakt :P. Ontluchten ook gedaan, misschien toch nog lucht ergens in de leiding?
 
@tantoespang die waren idd helemaal klaar... Heb toen de gehele klauw uit elkaar gehaald omdat de zuigers ook niet meer terug gingen. Kreeg de nieuwe blokken er met geen mogelijkheid meer in. Dus die zijn igg vervangen en schoongemaakt :P. Ontluchten ook gedaan, misschien toch nog lucht ergens in de leiding?
Dan had je ons niet het hele verhaal verteld. Beetje lucht erin doet wonderen.

Overigens kan het ook gewoon zijn dat ie na klauwen schoonmaken gewoon verder terugtrekt.
 
Dan had je ons niet het hele verhaal verteld. Beetje lucht erin doet wonderen.

Overigens kan het ook gewoon zijn dat ie na klauwen schoonmaken gewoon verder terugtrekt.


Idd was ik er vergeten bij te vertellen.. Was wel handig geweest:+

Naar mijn idee is de lucht er wel uit, kan zijn dat het nog heel hoog zit.. maar denk wel oke dan.

Overigens kan het ook gewoon zijn dat ie na klauwen schoonmaken gewoon verder terugtrekt. (dan gaan we hier maar vanuit!)
 
Idd was ik er vergeten bij te vertellen.. Was wel handig geweest:+

Naar mijn idee is de lucht er wel uit, kan zijn dat het nog heel hoog zit.. maar denk wel oke dan.

Overigens kan het ook gewoon zijn dat ie na klauwen schoonmaken gewoon verder terugtrekt. (dan gaan we hier maar vanuit!)

Geen aannames doen! Vooral niet als het over de remmen gaat!!!
 
Zeker waar! Remmen doen het ook wel, er zit alleen nog een vrij slag in.... Ik heb nog wat vloeistof staan, ontlucht hem wel nog een keer voor de zekerheid.:t
 
Welke kant draait een gs500 motorblok op? Zit te wachten op mn cilinderkop.
Ik kan hem links om blijven draaien maar rechts om kan ik hem niet verder draaien op een gegeven moment. Hoort dit?
 
Welke kant draait een gs500 motorblok op? Zit te wachten op mn cilinderkop.
Ik kan hem links om blijven draaien maar rechts om kan ik hem niet verder draaien op een gegeven moment. Hoort dit?
Je kunt een motorblok vaak maar 1 kant soepel op draaien. Andere kant blokkeert het startmechanisme.
 
heb ik al een keer voorgesteld. Hij zou het laten weten wanneer hij het wilde. Mijn gs rijdt perfect op het moment. Het heeft veel onderhoud gekost, maar dan heb je ook wat

Klopt idd! Ben al wel aan de slag gegaan, de GS die ik als eerste heb gehaald is nu volledig uit elkaar en opnieuw aan het spuiten. Samen sleutelen wordt dan een beetje lastig :P
 
Ik heb een vraag: weet iemand of er schakelpedalen (dat ding bij je voet) zijn die op de GS500 passen? Mijn rubber is nogal versleten dus ik zou er graag een nieuwe opzetten, maar kan zo snel geen nieuwe vinden. Misschien heeft iemand ervaring met schakelpedalen van andere motoren die passen op de GS die nog wel te krijgen zijn?
 
Ik heb een vraag: weet iemand of er schakelpedalen (dat ding bij je voet) zijn die op de GS500 passen? Mijn rubber is nogal versleten dus ik zou er graag een nieuwe opzetten, maar kan zo snel geen nieuwe vinden. Misschien heeft iemand ervaring met schakelpedalen van andere motoren die passen op de GS die nog wel te krijgen zijn?

De GS500 schakelpookjes kan je gewoon nieuw krijgen, ook het rubbertje is apart te koop.

Suzuki nr 2560001D02 voor het pookje + rubber (ca €35) of nr 2565220C00 voor het rubber alleen (€8). Te bestellen bij een willekeurige internetshop of de lokale Suzuki dealert/motorgarage.
 
Terug
Bovenaan Onderaan