1 cilinder geschikt voor woonwerkverkeer?

Huricane

Die hard MF'er
17 dec 2004
538
0
mijn eerste motor was een 1 cilinder hier heb ik erg veel plezier meegehad (bmw650 1994) momenteel gebruik ik mijn gsx1400 voor woon werkverkeer. totale afstand 100km per dag.
momenteel ben ik me aan het orienteren op een andere motorfiets en heb ik de yamaha xt660 in het vizier.
diverse collega's raadde mij het af..dit zou geen geschikte motor zijn voor woon werkverkeer waarvan het merendeel snelweg is.
klopt het dat een 1 cilinder niet geschikt is voor deze afstand? ik kan mijn eerste motor niet vergelijken omdat ik deze niet gebruikte voor woonwerk.
 
De motor is zeker een stuk sneller met de files etc etc, maar is een klein "oud" auto'tje niet goedkoper in onderhoud?

Met de motor rij je een 1000 per 2 weken, en dan nog los van de plezier ritjes die er nog bijkomen.
Zijnde onderhoudsbeurtjes en nieuwe banden dan niet duurder over een langer termijn dan een auto?

Maar je kan met een 1cylinder best woonwerkverkeer doen, bmw 650, yamaha xt, suzuki dr 800 en dergelijke.
Met een husaberg, ktm, of andere enduro's lijkt het me verschrikkelijk.
 
Snelweg is het probleem niet,
de snelheid die je op de snelweg wilt halen misschien meer...
Die F650 bijvoorbeeld kan prima meekomen,
maar langdurig > 120 is toch wat minder.

(BMW heeft trouwens een nieuwe F650, wat nu een 800cc 2-cylinder is, erg leuke motor)

Ik heb bijv. 45 km woon-werkroute.
Waarvan 35 km snelweg.
Momenteel met de werkzaamheden op de A1 is daarvan zo'n 25 km filerijden.
En dat kan prima met een 1-cylinder.
Over de rest van de kilometers zou ik me dan niet druk maken eigenlijk :]

Maar als jij niet zoveel file tegenkomt op je woon-werkstuk, EN van doorrijden houdt,
moet je misschien toch even verder nadenken.
 
Ik rijd dagelijks naar mijn werk op mn drz400.. welliswaar door de stad maar oik kom er bijna om de dag wel mee op de snelweg en dan houd ik 120-130km/uur aan.. heb nu kleine 20k op de teller staan ding rijdt nog als nieuw en hij heeft me nog 0x in de steek gelaten!
 
De motor is zeker een stuk sneller met de files etc etc, maar is een klein "oud" auto'tje niet goedkoper in onderhoud?

Met de motor rij je een 1000 per 2 weken, en dan nog los van de plezier ritjes die er nog bijkomen.
Zijnde onderhoudsbeurtjes en nieuwe banden dan niet duurder over een langer termijn dan een auto?

Maar je kan met een 1cylinder best woonwerkverkeer doen, bmw 650, yamaha xt, suzuki dr 800 en dergelijke.
Met een husaberg, ktm, of andere enduro's lijkt het me verschrikkelijk.

Daar heb ik weleens over nagedacht, maar twee auto´s en een motor. dat wordt me iets te duur. (mn vrouw gebruikt de auto vandaar).
 
Ik heb naar een Yamaha MT-03 gekeken, maar is me door meerdere motorzaken afgeraden als woonwerk fiets. Zelfde blok als in de xt.
 
Nu, daar heb je al een hoop antwoorden.
Ik heb in 2008/2009 ruim een half jaar lang woon/werk verkeer gedaan met een MZ ETZ 250.
Valkenburg-Maastricht, en later Born-Maastricht.
Ook in de winter, het gaat hier om de periode juli 2008-maart 2009.
Dat ging prima.
Valkenburg deed ik vaak heen en terug snelweg, Born deed ik soms binnenwegen heen, omdat die leuker rijden, en als ik 's nachts naar huis reed ( ik werkte in een bioscoop, dus vaak na middernacht naar huis), de snelweg.
De betreffende MZ is ook een 1-cyl., en zoals bekend een vrij lichte tweetakt.
Maar dat ging prima.
Dus waarom geen 1-cyl voor je woon-werk verkeer? Ja, waarom niet?
Elke motor die mee kan komen op de snelweg, of op de wegen waar jij rijdt, is geschikt voor je gebruik.
Met de MZ reed ik meest 110 op de snelweg.
Nu ga ik nog regelmatig van Born naar Maastricht, en verder, met een oude Yamaha DT 125, en dan neem ik uiteraard geen snelwegen. Ik top met de DT ongeveer 70/uur, dan zijn de binnenwegen uiteraard de betere keus!
Dus ja, een 1-cyl is heel geschikt voor elk verkeer.
Vergeet niet dat tot meer dan halverwege de vorige eeuw veel motoren 1-cyl waren, varierend van 125 cc tweetakt tot 500 of 600 viertakt, en dat daar ook op de hele wereld mee werd rondgereden, dagelijks gebruik, vacantieritten, whatever.
Misschien, mijn 2 cent, is het voor het woon/werk verkeer vooral belangrijk een betrouwbare machine te hebben, liefst goedkoop in het gebruik, gemakkelijk in het onderhoud, iets waar je ook eventuele kleine pannes snel en makkelijk kunt verhelpen.... Het aantal cylinders is dan onbelangrijk. Op wat langere afstanden is een twin misschien wat comfortabeler, maar ook qua comfort heb ik nooit problemen gehad met de MZ!
Zoek dus vooral iets uit waar je je goed mee voelt, een motor die niet te klein of te groot voor je is, en bij voorkeur iets dat makkelijk is in het onderhoud!
Veel plezier,
groeten,
Eduard
 
Ik kan je het volgende uit eigen ervaring vertellen:
Normaal rij ik op een TDM850 twee cilinder, dus ook regelmatig woon-werk. Dit bevalt mij prima, op een twin is het dus prima woon-werk rijden.
Echter, een tijdje geleden was een van mijn bobines stuk. Toen reed ik dus op een TDM 1-cilinder. Ook woon-werk. Ik kan je vertellen dat ik op mijn werk aangekomen ben en ook weer thuis ben gekomen. Echter, fijn reed het niet.

conclusie van dit praktijk experiment: eencilinder kan, maar twee is veel beter.
 
Ik kan je het volgende uit eigen ervaring vertellen:
Normaal rij ik op een TDM850 twee cilinder, dus ook regelmatig woon-werk. Dit bevalt mij prima, op een twin is het dus prima woon-werk rijden.
Echter, een tijdje geleden was een van mijn bobines stuk. Toen reed ik dus op een TDM 1-cilinder. Ook woon-werk. Ik kan je vertellen dat ik op mijn werk aangekomen ben en ook weer thuis ben gekomen. Echter, fijn reed het niet.

conclusie van dit praktijk experiment: eencilinder kan, maar twee is veel beter.
_O- Kijk, dat zijn de betere tips!
 
....Daar heb ik weleens over nagedacht, maar twee auto´s en een motor. dat wordt me iets te duur. (mn vrouw gebruikt de auto vandaar)....
Op het gevaar af dat men het niet horen wil....

Zelf doe ik mijn woon-werk verkeer al jaren met een ééncilinder; een 400 cc motorscooter.

Zo'n ding is comfortabel, beschermt je tegen het weer en je kunt veel bagage meenemen die ook droog blijft. De mijne heeft dubbele schijven met ABS; zo ben ik wendbaar in het verkeer en met één draai aan het gas ben ik altijd als eerste weg. Prima geschikt voor de snelweg, de top is 155 echte Km/h.

Kosten vallen erg mee; verbruik is 1 op 25-28 en het rijdt best leuk.
 
Maar je hebt wel veel meer onderhoud dan met die 1400....

Nou, dat betwijfel ik. Heb een tijd woon werk verkeer met een zzr-1100 gereden, en daar liep ik echt op leeg. Bandjes, kettingsetjes etc.

Mijn indruk is dat het blokje misschien iets vaker werk nodig heeft, maar dat je overall echt niet duurder kan uitzijn dan met een dikke bullige motor met dure banden / kettingsets etc.
 
100km per dag? Veel snelweg... mwah, als je het bij 120-130km/u houd is het wel te doen maar fijn is anders. Ik zou dan eerder voor een twin met het liefst een cardan + topkuip gaan ofzo.
1-pitters vind ik zelf fijner voor binnendoor lekker gek doen en af en toe de saaie snelweg als het moet. Voordeel met filerijden is dat je met een offroadje/allroadje met je stuur redelijk ver boven de autospiegels zit, alleen even opletten bij de bouwvakkerbusjes. :+ Filerijden vond ik daarop wel fijner gaan dan met een sportieve motor. Iets met gewicht, wendbaarheid enzo. ;)
 
Over de kosten vergeleken met een auto.
Ik heb dat voor mijn eigen situatie eens wat meer in detail bekeken.
Mijn auto is een Toyota Verso, rijdt woon/werk 1:13 ongeveer.
Mijn motor een TDM 900, rijdt op dezelfde route 1:22 ongeveer.
Ik woon/werk 140km per dag, en omgerekend komt het er ongeveer op neer dat ik met de hoeveelheid benzine die ik bespaar het onderhoud kan doen (laten doen zelfs)...
 
Laatst bewerkt:
Op het gevaar af dat men het niet horen wil....

Zelf doe ik mijn woon-werk verkeer al jaren met een ééncilinder; een 400 cc motorscooter.

Zo'n ding is comfortabel, beschermt je tegen het weer en je kunt veel bagage meenemen die ook droog blijft. De mijne heeft dubbele schijven met ABS; zo ben ik wendbaar in het verkeer en met één draai aan het gas ben ik altijd als eerste weg. Prima geschikt voor de snelweg, de top is 155 echte Km/h.

Kosten vallen erg mee; verbruik is 1 op 25-28 en het rijdt best leuk.

Ik doe mijn woon-werkverkeer ook op een motorscooter. Veel comfortabeler en beter beschermd dan andere typen motoren inderdaad. Heel zuinig, erg weinig onderhoud. Niet schakelen, toch lekker langs de file. Bagageruimte, het klopt allemaal. Beter dan 1 op 30 en dat is heel wat waard dezer dagen.
 
Over de kosten vergeleken met een auto.
Ik heb dat voor mijn eigen situatie eens wat meer in detail bekeken.
Mijn auto is een Toyota Verso, rijdt woon/werk 1:13 ongeveer.
Mijn motor een TDM 900, rijdt op dezelfde route 1:22 ongeveer.
Ik woon/werk 140km per dag, en omgerekend komt het er ongeveer op neer dat ik met de hoeveelheid benzine die ik bespaar het onderhoud kan doen (laten doen zelfs)...

Vergeet niet dat de wegenbelasting én verzekering vele malen goedkoper zijn op de brommer.
 
Zijn zat eencilinders waarop dat kan, vooral yamaha's heeft er wat:

xt660x
mt03
szr660

of honda:

slr650
nx650
fmx 650

Mijn ervaringen zijn met de yamahas en de honda slr, en die rijden goed mee op de snelweg. Tot de 140 zit je iig nog comfortabel en op binnendoorwegen zit je helemaal gebakken met deze smijtfietsjes.
 
100 km per dag is eigenlijk voor geen enkele motor een probleem, of jij je prettig voelt op een xt 660 moet je gewoon uitproberen, dat is persoonlijk.
ik heb jaren woon-werk gereden met een enfield, en eigenlijk was dat traag , maar verder aardig probleemloos.

ik ben na een paar experimenten op een tweecylinder uitgekomen voor mijn woon-werk kilometers ( een guzzi le mans, voor veel meer als 100 km/dag trouwens)
maar met een eencylinder kan het ook prima.
een wat lichtere fiets heeft ook voordelen , zo'n supersportachterband die je in 7000 km plat rijdt gaat behoorlijk vervelen als je die 7000 km in 6 weken wegtikt.

een eencylinder gaat wat zuiniger met benzine en rubber om , en de band is ook nog eens half zo duur...
 
Doe best wat woon werk met mijn Tenere.
Is best te doen. Mis heel af en toe wat power om echt heel snel ergens langs te schieten maar bij stilstaand verkeer is dat allemaal weer vergeten.
Groot voordeel van de Tenere is de hoge zit.

Verder rijdt deze eenpitter lekker zuinig en qua onderhoud zijn de kosten ook te overzien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan