DucBMW
MF veteraan
Het zou mij niet eens verbazen, dat er juist bij een Mercedes (of soortgelijk) in dat snelheidsbereik weinig verschil is in brandstofverbruik. Vergeet niet dat bij moderne auto’s er veel gedaan wordt om het motorische rendement te optimaliseren i.r.t. een bepaalde inzet, met meerdere turbo’s en slimme automaten en gaspedalen. En als het een hybride-auto betreft, dan is het sowieso niet moeilijk om te realiseren, vooropgesteld dat er een beetje relief in het af te leggen traject zit.Dan is je verbruikmeter niet goed of er is iets anders mis waardoor je auto bij 100km teveel verbruikt. Tussen 100 en 130 zit een groot verschil qua verbruik. Het maakt voor zowel de uitstoot als het milieu echt een hoop uit. Dat het niet boeit dat is “prima” maar niet recht lullen wat krom is.
Mijn Mercedes E (toevallig, kan ik ook niks aan doen) verbruikt minder dan 4 liter per 100 km bij 100 km/u constant, en bij 130 km/u is dat 4.3 liter per 100 km. Gemiddeld, op basis van tankbonnetjes en kilometerregistratie, verbruikt het ding gemiddeld 4.1 liter/100km. Dat komt domweg omdat de fabrikant de auto voor die snelheden heeft ontworpen. Overigens is dat gemiddelde gerealiseerde verbruik slechter dan de opgave van de fabrikant, want die zegt dat 3.8 l/100 km mogelijk is, maar zal gemeten zijn onder onrealistisch gunstige omstandigheden die we in het verkeer niet kennen.
De boordcomputer - ik let er niet op - wijkt een fractie af, maar al deze getallen komen overeen met wat ik uit bonnetjes en km-registratie kan afleiden.
Als je harder gaat rijden, dan stijgt het verbruik op enig moment idd onevenredig hard. Maar waar het “omslagpunt” ligt hangt erg van de auto af (geldt ook voor motorfietsen) en welke bedoelingen de fabrikant/ontwerper zoal voor ogen had. Met de voornoemde Mercedes reed ik eens een “tankje” (80 liter) leeg met kruissnelheden variërend tussen 160 en 240 km/u, en dat resulteerde in een gemiddeld verbruik van net geen 8 l/100 km: niet op de boordcomputer, maar wederom gewoon ouderwets - na het nokkievol aftanken - de getankte hoeveelheid brandstof delen door het aantal afgelegde kilometers.
De Volvo V60 uit 2012, die ik in 2015 wegdeed, moest volgens de fabrikant in staat zijn een gemiddeld verbruik van 4.5 l/100 km te realiseren, en dat kon idd, vooropgesteld dat je er niet sneller dan 90 km/u mee reed. Deed je dat wel, bijvoorbeeld 120 km/u, dan steeg dat gemiddelde ineens naar ruim 6 l/100 km. Er is in betrekkelijk korte tijd heel veel verandert bij de autootjes.
Laatst bewerkt: