momentsleutel 0-25 nm

marcelr100rt

Rookie
12 okt 2005
1
0
Ospel
goedenavond,

Ik ben op zoek naar een redelijke kwaliteit momentsleutel voor de momenten ergens tussen 0 en 25 nm om te sleutelen aan onze BMW Boxers en auto. Redelijk betekent m.i. wel enigzins een momentslueutel waar je op kunt vertrouwen zonder de hoofdprijs te betalen. Liefst met een 1/2"aansluiting zodat de meeste van mijn doppen bruikbaar zijn (eventueel 1/4"aansluiting)

Graag lees ik jullie advies

groeten
 
0-25 nM? Dat zijn kleine boutjes, M6 ofzo? Die hoef je niet echt op moment aan te halen, gewoon handmtig gaat prima. (wel met beleid natuurlijk) In elk geval niet iets wat je met je 1/2"-gereedschap vast wil zetten..
 
Ik heb duizenden olieaftappluggen los en vast gezet, ben er nog nooit een verloren, maar kan me voorstellen dat je zoiets niet wil verliezen.
Maar jullie zullen het toch met me eens zijn dat je een boutje dat je met maximaal 25 nM vast moet zetten GEEN 1/2"-gereedschap moet gebruiken.
Kijk eerst maar eens naar het bereik van jouw eigen momentsleutel, die zal vast veel verder kunnen dan 25nM.
En in een auto begin je bovendien al helemaal niks met 25 nM.
 
0-25 nM? Dat zijn kleine boutjes, M6 ofzo? Die hoef je niet echt op moment aan te halen, gewoon handmtig gaat prima. (wel met beleid natuurlijk) In elk geval niet iets wat je met je 1/2"-gereedschap vast wil zetten..

bv alu bouten kan je beter met een momentsleutel vast zetten, die laten nl niet weten dat ze bijna gaan breken, die breken gewoon vrij snel. :o

Goeie sleutel voor redelijke prijs: TengTools 5-25Nm met 1/4 of 3/8 aansluiting: 70 EYPO

tt1492age_462.jpg
 
buiten kopbouten heb je helemaal geen momentsleutel nodig.
je moet alleen die mooie luxe doppenset eens met rust laten.
gewone ringsleutels hebben een lengte die afgestemd is op de kracht die er mee gezet moet worden.
ooooh, daarom is een sleutel tien korter als sleutel 19 |(

een momentsleutel is geschikt om dingen gelijkmatig aan te draaien zoals koppen waarbij je de druk op de pakking stapsgewijs wil verhogen.
 
buiten kopbouten heb je helemaal geen momentsleutel nodig.
je moet alleen die mooie luxe doppenset eens met rust laten.
gewone ringsleutels hebben een lengte die afgestemd is op de kracht die er mee gezet moet worden.
ooooh, daarom is een sleutel tien korter als sleutel 19 |(

een momentsleutel is geschikt om dingen gelijkmatig aan te draaien zoals koppen waarbij je de druk op de pakking stapsgewijs wil verhogen.

Ooooh en je kan ook overal lekker bij komen met je ringsleutel :Z :N
 
buiten kopbouten heb je helemaal geen momentsleutel nodig.
je moet alleen die mooie luxe doppenset eens met rust laten.
gewone ringsleutels hebben een lengte die afgestemd is op de kracht die er mee gezet moet worden.
ooooh, daarom is een sleutel tien korter als sleutel 19 |(

een momentsleutel is geschikt om dingen gelijkmatig aan te draaien zoals koppen waarbij je de druk op de pakking stapsgewijs wil verhogen.

Ik krijg met een sleutel 10 echt wel een M6 bout gebroken hoor. Slapjanus ;)

edit, en dan vergeet ik nog maar even dat een stalen bout breekt bij, zeg, 10Nm, een zelfde Ti bout op 8Nm en een Ergal bout op 4Nm

Nu jij weer :z
 
Ik krijg met een sleutel 10 echt wel een M6 bout gebroken hoor. Slapjanus ;)

edit, en dan vergeet ik nog maar even dat een stalen bout breekt bij, zeg, 10Nm, een zelfde Ti bout op 8Nm en een Ergal bout op 4Nm

Nu jij weer :z

Hij heeft wel gelijk. Als jij al die boutjes hebt afgebroken ben jij toch echt diegene die iets fout doet.. Een beetje geoefende sleutelaar kan voelen of een bout rekt of draait.
Maar inderdaad, Tengtools maakt prima spul voor die prijs. Ik heb daar ook een momentsleutel van, 1 maatje groter (tot 120 nM) Naar mijn mening heb je daar meer aan, die kan ook iets op 20 nM vastzetten, en je kan hem ook voor grotere moeren gebruiken (achterasmoer bv)
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg met een sleutel 10 echt wel een M6 bout gebroken hoor. Slapjanus ;)

edit, en dan vergeet ik nog maar even dat een stalen bout breekt bij, zeg, 10Nm, een zelfde Ti bout op 8Nm en een Ergal bout op 4Nm

Nu jij weer :z

en dan heb jij niet het gevoel dat je de boel bewust kapot aan het maken bent :?

goh, heb jij al die materialen op jouw motor zitten?
nu werk ik toevallig dagelijks met titanium bouten maar je ment een flinke vent als je een m6 boutje kapot kan draaien |(

als je voor al die dingen een momentsleutel nodig hebt kan je beter niet aan motorfietsen sleutelen, dan ben je waarschijnlijk zo iemand die ook koelribben afbreekt en cilinders over de zuigers slaat omdat het zo zwaar gaat.

zo, mijn beurt weer gehad *O*
 
en dan heb jij niet het gevoel dat je de boel bewust kapot aan het maken bent :?

goh, heb jij al die materialen op jouw motor zitten?
nu werk ik toevallig dagelijks met titanium bouten maar je ment een flinke vent als je een m6 boutje kapot kan draaien |(

als je voor al die dingen een momentsleutel nodig hebt kan je beter niet aan motorfietsen sleutelen, dan ben je waarschijnlijk zo iemand die ook koelribben afbreekt en cilinders over de zuigers slaat omdat het zo zwaar gaat.

zo, mijn beurt weer gehad *O*

Nee, ik heb niet al die materialen op mijn motor zitten, ik wil aangeven dat de lengte van de sleutel en het al dan niet kunnen bereiken van de breekgrens van een bout niet gerelateerd zijn.

En ik sleutel ook niet aan motorfietsen, dat besteed ik uit :)

(KMS motoren Poeldijk :} )
 
Wat een bullshit hier zeg -O-

Ten eerste vraagt de TS niet of hij wel een momentsleutel nodig heeft, maar hij vraagt welke hij het beste kan kopen ivm prijs/kwaliteit verhouding. Het is dan ook niet aan jullie om te bepalen of hij er wel een of niet een nodig heeft. |(

ten tweede las ik ergens dat je echt geen momentsleutel nodig hebt omdat je alles met de hand ook wel kan aandraaien zonder dat de bouten kapotdraait. Jongen, denk je dat momentsleutels daarvoor zijn uitgevonden :? :X
Geloof me, je wilt een cilinderkop of kleppendeksel echt niet met de hand vastdraaien en er dan later achterkomen dat je de boel krom hebt getrokken of dat het lekt :X :X

ook las ik dat je bij een auto niks begint met 25 Nm :? Het zal je nog verbazen hoeveel dingen er bij een auto met minder dan 25 Nm vast moeten worden gezet.

maargoed, ik nu wel genoeg de moraalridder uitgehangen hier geloof ik :W
 
Ik gebruik "de kleine" haast alleen voor kleppendeksels, want anders gaat het geheid lekken of de nieuwe pakking scheurt je vanwege onevenredige drukverdeling.
De grote, gebruik ik nooit, gewoon opdat ik daar weinig voor tegenkom en grote moeren kan ik juist wel goed met de hand vastzetten (luiheid het ding te pakken) en grote moeren draai je niet zo snel dol, kunnnen best wat hebben, maar juist die kleine, t/m M8 draad,............ik haat dat uitboren, opnieuw tappen enzomeer en zo ook lekkage.
Gewoon een redelijk ding kopen, en zo ben ik gekomen bij teng tools, goed betaalbaar, en degelijk.

Die goedkope stelde ik in op 10 Nm en sloeg pas af bij 19 Nm, oorzaak, het ding, maar schroot, dat zijn echte miskopen bij louis.
 
Ik heb 2 momentsleutels gekocht, één sleutel "pakt" nooit het hele bereik. Een kleintje tot 50Nm en een grote tot ergens in de 100Nm.
Kleintje is een Gedore (met certificaat)en de grote is een bouwmarktje, Skandia. Bij die grote kan een kleine afwijking minder boeien.
 
Wat een bullshit hier zeg -O-

Ten eerste vraagt de TS niet of hij wel een momentsleutel nodig heeft, maar hij vraagt welke hij het beste kan kopen ivm prijs/kwaliteit verhouding. Het is dan ook niet aan jullie om te bepalen of hij er wel een of niet een nodig heeft. |(

ten tweede las ik ergens dat je echt geen momentsleutel nodig hebt omdat je alles met de hand ook wel kan aandraaien zonder dat de bouten kapotdraait. Jongen, denk je dat momentsleutels daarvoor zijn uitgevonden :? :X
Geloof me, je wilt een cilinderkop of kleppendeksel echt niet met de hand vastdraaien en er dan later achterkomen dat je de boel krom hebt getrokken of dat het lekt :X :X

ook las ik dat je bij een auto niks begint met 25 Nm :? Het zal je nog verbazen hoeveel dingen er bij een auto met minder dan 25 Nm vast moeten worden gezet.

maargoed, ik nu wel genoeg de moraalridder uitgehangen hier geloof ik :W

Ik kan het er alleen maar mee eens zijn
 
Terug
Bovenaan Onderaan