Ik parkeerde mijn motor en toen ik terugkwam, was er 0 elektriciteit, het dashboard gaat niet eens aan. (2004 SV650S)

negentiendrieentachtig

Die hard MF'er
27 okt 2022
333
170
Accu is max een jaar oud, ik rij dagelijks en maak veel lange ritten.

Ik ging naar de sportschool, kwam terug en hij was helemaal dood, geen dashboardlampjes, niets, alsof er geen accu was aangesloten.

Ik probeerde hem te jumpen met een auto. Maar weer niets, niets op het dashboard, niets dat oplichtte. Gewoon helemaal dood.

Het gebruikelijke gecontroleerd, zoals dodemansknop enz.

Ik bracht de accu naar huis, sloot hem aan op een lader, maar ik denk dat hij dood is.

Iemand suggereerde dat het iets als een doorgebrande zekering kon zijn? Ik weet echter niet hoe dat zou kunnen? Kan iemand wat licht op deze situatie werpen?

 
Die is er niet. Tenzij het gewoon de zekering is.

Maar dan blijft de vraag waarom hij eruit geklapt is.
Kans dat de hoofdzekering eruit gefietst is door een defecte spanningsregelaar en daarbij horende overspanning.
Diezelfde overspanning kan ook goed de accu nog ff lekker droog gekookt hebben.
Ik weet niet uit welke regio de TS komt, maar aan dit soort dingen meten gaat over het algemeen beter als er iemand met wat meer ervaring met zn neus op staat.
 
Ts kan beter een filmpje laten zien waarop de plus ook aangesloten zit,nu zie je op het moment dat hij de plus er tegen aan houd dat de voltmeter op loopt
Als ik met mijn lader ga laden gaat de voltmeter naar maximaal en als hij vol is bijna naar minmaal
Nuzie je dus niet wat er gebeurd als je de plus er maar zo kort tegenaan houd
Je verward de boel met een Amperemeter.
 
Jongens ik wil heel graag gaan meten. Maar alleen meten lopen roepen zonder aan te geven waar ik de polen op moet zetten kom ik niet verder.

Wegbrengen gaan we simpelweg gewoon niet doen, ik wil het zelf doen en leren. Heb al zoveel zelf kunnen doen, als ik de klepspeling kan aanpassen gaat een paar stokjes ergens tegen aanzetten ook wel.

Dus. Na de zekering stroom neem ik aan dat je de positieve en negatieve kabels van de startrelais bedoelt? Gewoon daarop zetten en voltage meten?
Draadje voor draadje alles doormeten vanaf de accu. Kijken hoeveel spanning er op staat. Er is een punt dat er geen spanning meer op staat en dan weet je waar je moet zijn. Als dat te moeilijk is: wegbrengen of delen waar de motor ergens woont. Kan iemand meekijken.
 
Ik zou eerst eens zoeken naar een (extra?) hoofdzekering, ik had een tweede 30A zekering op de accubevestiging die problemen gaf.
Verder, welke hoofdzekering heb je vervangen, deze zit heel vaak op het startrelais, is de nieuwe wel heel?
Heb je spanning op beide zijden van de zekering(en)?
Rommelen aan het contactslot ivm een kabelbreuk, allemaal dingen die je (nog) zelf kunt controleren.

Een werkplaatshandboek of electrisch schema downloaden is wel aan te raden en misschien kun je hulp
uit je familie of kennissenkring krijgen. Elektronica is niet echt simpel.
 
Laat ik overigens ook ff een herinnering doen.

Het is geen probleem bij het proberen te starten (nog), de hele fiets krijgt namelijk geen stroom als ik het contact opendraai. Geen dashboard niks

Ik las iets op sv650 forums over een groene connector des doods onder de luchtbox, daar ga ik nu ff kijken.
 
Zojuist nieuwe accu en multimeter binnen gekregen, ben nog niet naar de motor toegereden dus wou even voor de zekerheid wat nalopen.

"Oude" accu laat 13.06 volt zien.

Nieuwe accu laat 12.63 volt zien.

Dus het ligt niet aan de accu?
Spanning zegt niet alles. Leuk dat er onbelast 13,06vdc aan de polen is. Op het moment dat de elektronen moeten gaan stromen wordt pas interessant.
Wat is de spanning als er bv 50A geleverd moet worden.
 
Laat ik overigens ook ff een herinnering doen.

Het is geen probleem bij het proberen te starten (nog), de hele fiets krijgt namelijk geen stroom als ik het contact opendraai. Geen dashboard niks

Ik las iets op sv650 forums over een groene connector des doods onder de luchtbox, daar ga ik nu ff kijken.
Laat ik ook ffn een herinnering doen, mensen vragen jou van alles, maar op de meeste geef je geen antwoord.
Je verwacht misschien dat wij hier allemaal met onze glazen bol zitten om je te kunnen vertellen welk stekkertje/draadje/zekering je ff moet vervangen om alles weer als nieuw te hebben, maar die bol heb ik met de financiële crisis verkocht.
 
Laat ik ook ffn een herinnering doen, mensen vragen jou van alles, maar op de meeste geef je geen antwoord.
Je verwacht misschien dat wij hier allemaal met onze glazen bol zitten om je te kunnen vertellen welk stekkertje/draadje/zekering je ff moet vervangen om alles weer als nieuw te hebben, maar die bol heb ik met de financiële crisis verkocht.
Mijn reactie was niet bijdehand bedoeld. Ik zag veel comments met een verwachting dat ik onder load wat zou kunnen testen wat dus hier niet het geval is omdat de hele fiets niet aan gaat.
 
Regio Den Bosch zie ik. Wil best even meekijken in het nieuwe jaar.

Mijn reactie was niet bijdehand bedoeld. Ik zag veel comments met een verwachting dat ik onder load wat zou kunnen testen wat dus hier niet het geval is omdat de hele fiets niet aan gaat.
Maar je kunt wel de sleutel omdraaien. Ook al doet niks, kan toch zijn dat er ergens stroom gaat lopen.
 
Dat is niet te meten want alles blijft uit met contact aan!!!!!
hbm-250-24.jpg-1200x600-8a67bebc88.jpg


Bijvoorbeeld dit broodrooster er aan en je weet meer. Hoeft geen contact voor aan te staan. Eenvoudiger/oldschool wordt het bijna niet.
 
Mijn reactie was niet bijdehand bedoeld. Ik zag veel comments met een verwachting dat ik onder load wat zou kunnen testen wat dus hier niet het geval is omdat de hele fiets niet aan gaat.
Mijn reactie ook niet, maar mensen stellen bepaalde vragen omdat ze bepaalde verwachtingen hebben bij de storing.
Zoals gezegd, de glazen bol is bij de meeste verkocht, als er vragen gesteld worden, zul je ze moeten beantwoorden, anders is de kans dat iemand hier je kan helpen écht heel klein.
Mijn advies zou zijn, lees het hele topic even door, en beantwoord alle vragen die gesteld zijn, je gelooft het misschien niet, maar het zou je zomaar kunnen helpen.
 
hbm-250-24.jpg-1200x600-8a67bebc88.jpg


Bijvoorbeeld dit broodrooster er aan en je weet meer. Hoeft geen contact voor aan te staan. Eenvoudiger/oldschool wordt het bijna niet.
Hiermee kan je alleen de accu testen onder load, als hij een nieuwe accu gekocht heeft mag er vanuit gegaan worden dat die iig genoeg stroom levert om bij het omdraaien van het contact iig de controlelampjes te laten branden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan