Ik parkeerde mijn motor en toen ik terugkwam, was er 0 elektriciteit, het dashboard gaat niet eens aan. (2004 SV650S)

negentiendrieentachtig

Die hard MF'er
27 okt 2022
333
170
Accu is max een jaar oud, ik rij dagelijks en maak veel lange ritten.

Ik ging naar de sportschool, kwam terug en hij was helemaal dood, geen dashboardlampjes, niets, alsof er geen accu was aangesloten.

Ik probeerde hem te jumpen met een auto. Maar weer niets, niets op het dashboard, niets dat oplichtte. Gewoon helemaal dood.

Het gebruikelijke gecontroleerd, zoals dodemansknop enz.

Ik bracht de accu naar huis, sloot hem aan op een lader, maar ik denk dat hij dood is.

Iemand suggereerde dat het iets als een doorgebrande zekering kon zijn? Ik weet echter niet hoe dat zou kunnen? Kan iemand wat licht op deze situatie werpen?

 
Heb het gevonden denk ik.

Desbetreffende groene plug des doods die de contactslot aansluit op de kabelboom.

IMG_4424.jpeg
 
Goed op weg, nu even in het schema kijken welke draad doorgefikt is ( waar die heen gaat-), en uitvinden waarom daar zo veel stroom door heen ging.
(Tien tegen 1 dat de draad ergens sluiting maakt op het frame)
 
Volgens fora een veel voorkomende probleem vooral met de S modellen (dubbele koplamp).

Directe quote: “It happens because there is right at too much electrical draw going through it for the size of the plug. The plug gets a bit corroded and the added resistance builds heat until it has enough resistance and resulting heat, you get what you have. Direct soldering does away with the point of resistance. The plug isn't designed as a sacrificial thing like a fuse, it was just an undersized plug that is prone to failure after so many years. It can happen with a naked bike, but is far more likely with the dual headlight S. “

Veel spreken over een directe bypass om het brandende plug probleem te voorkomen in de toekomst, door de kabels direct te solderen.

Zo enthousiast ben ik niet dus mijn eerste stap zal zijn om te kijken of ik de plug kan restaureren.
 
Volgens fora een veel voorkomende probleem vooral met de S modellen (dubbele koplamp).

Directe quote: “It happens because there is right at too much electrical draw going through it for the size of the plug. The plug gets a bit corroded and the added resistance builds heat until it has enough resistance and resulting heat, you get what you have. Direct soldering does away with the point of resistance. The plug isn't designed as a sacrificial thing like a fuse, it was just an undersized plug that is prone to failure after so many years. It can happen with a naked bike, but is far more likely with the dual headlight S. “

Veel spreken over een directe bypass om het brandende plug probleem te voorkomen in de toekomst, door de kabels direct te solderen.

Zo enthousiast ben ik niet dus mijn eerste stap zal zijn om te kijken of ik de plug kan restaureren.
Nieuwe plug heb je nodig. Deze is gesmolten. En eens in de zoveel tijd dus schoonmaken en contactspray gebruiken
 
Of gewoon lekker die stekker er tussenuit knippen en de draden direct solderen zoals aangegeven wordt.
Stekkerverbindingen zijn in sommige toepassingen gebruikt ivm demontage makkelijk mogelijk te maken, maar welke vaak connectie problemen geven.
Ik zal al wat airbagstekkers weggeknipt en direct gesoldeerd hebben in auto's om storingen te verhelpen.
 
Of gewoon lekker die stekker er tussenuit knippen en de draden direct solderen zoals aangegeven wordt.
Stekkerverbindingen zijn in sommige toepassingen gebruikt ivm demontage makkelijk mogelijk te maken, maar welke vaak connectie problemen geven.
Ik zal al wat airbagstekkers weggeknipt en direct gesoldeerd hebben in auto's om storingen te verhelpen.
Ja, wil ik ook het liefst doen maar mijn soldeerbout is niet zo super meer dus ik weet niet of daar enthousiast genoeg voor ben. Wellicht dat ik een bekende kan overtuigen met wat bier
 
Dan koop je een nieuwe, dingen kosten geen drol.(10-20€) Tis geen schande om gewoon te zeggen dat je niet kan solderen… soldeerwerk van mij ziet er ook uit alsof stevie wonder bezig is geweest.
En zo moeilijk is het toch écht niet, draadjes even netjes strippen, aan elkaar draaien, soldeerbout/pistool eronder,drupje soldeer op het puntje, even de draad goed opwarmen, en dan aan de bovenkant soldeer(liefst met harskern) erop drukken tot het er aan de onderkant uit komt.
 
En zo moeilijk is het toch écht niet, draadjes even netjes strippen, aan elkaar draaien, soldeerbout/pistool eronder,drupje soldeer op het puntje, even de draad goed opwarmen, en dan aan de bovenkant soldeer(liefst met harskern) erop drukken tot het er aan de onderkant uit komt.
Ja weet ik, heb er niet echt het geduld voor. Als het moet zit het wel vast, dat dan weer wel.
 
Moet er niet eerst een krimpkousje omheen?
Op zich niet een heel verkeerd idee inderdaad :$
Ik gebruik deze steeds vaker erg fijn, geen dikke bobbel en gelijk waterdicht, alleen rustig met aansteker anders verbrand de huls voor dat het tin of wat er dan ook in zit, gesmolten is.

Bekijk bijlage 1957544
Dit geeft in mijn ervaring juist wel een dikke bobbel tov netjes solderen, al werkt het wel simpel inderdaad, zeker als je een goede hete fohn voor gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan