Mijn ER-5'je is bijna toe aan een 12000 km beurt. Ik, als beginner, ga hem maar gewoon netjes naar een dealer brengen. Ik kan uiteraard wel zelf de olie vervangen en oliefilter zal ook wel makkelijk zijn.
Zijn er nog meer dingen waarvan jullie zeggen: dat moet je absoluut zelf doen?
Veel dingen hoeven bij deze beurt alleen maar nagekeken/schoongemaakt te worden en ik denk niet dat ik al genoeg inzicht heb om te zien of iets nog goed is of niet.
Ik denk dat ik zowieso vraag of ze me eerst bellen voor ze dure dingen gaan doen, wat me best onwaarschijnlijk lijkt want hij is in vrij goede staat.
En wat je zelf moet doen...tsja, ligt eraan hoe handig je bent en of een je een werkplaatshandboek tot je beschikking heb.
Of iig de Owners Manual.
Wat je zelf kunt doen...
Ketting spannen en slijtage meten.
Vloeistoffen bijhouden.
Remblokslijtage bekijken.
Koppelingskabel afstellen.
Remmen ontluchten als dat nodig mocht zijn.
Dit moet, lijkt me, door iedere leek wel te doen zijn.
Ik durf daar olie en olie filter vervangen ook wel bij te zetten.
Op woensdag 19 juni 2002 16:24 schreef Fast Bazzz het volgende:En bandenspanning controleren.....
Dat probeerde ik gisteren maar ik moet toch maar zo'n metertje kopen want de pompen bij tankstations zijn slecht of zelfs niet te gebruiken
Idd... gewoon nog ff verder rond kijken bij andere tankstations.Op woensdag 19 juni 2002 19:34 schreef jkoehorst het volgende:
Wat je zelf kunt doen...
Ketting spannen en slijtage meten.
Vloeistoffen bijhouden.
Remblokslijtage bekijken.
Koppelingskabel afstellen.
Remmen ontluchten als dat nodig mocht zijn.
Dit moet, lijkt me, door iedere leek wel te doen zijn.
Ik heb beideAlleen wel WPH in het duits, niet echt bevordelijk voor m'n doe-het-zelf zin
Nee, dan heb je meer wat aan een nederlandse playboy. Whoehahha
lijkt mij altijd handig om de vloeistoffen van je eigen bike in de gaten te houden, en als je dan je bike aan een volleerd monteur vertrouwd, kun je iidg aan de kleur zien offie alle vloeistofjes vervangen heeft, ehww ik als oudebrikrijder vervang uiteraaaaard alles zelf, alleen ik kom aan m';n bike, en dat gaat al 8 jr goedVloeistoffen bijhouden nét voor een grote beurt lijkt me niet zo voordelig, dit omdat ze alle vloeistoffen zowieso vervangen.
Ook het ontluchten v/d remmen lijkt me overbodig, dit omdat er niet zomaar spontaan lucht in je remleiding komt, en daarbij, een goede dealer vervangt altijd bij elke grote beurt de remolie.
Groeten Paul.
lijkt mij altijd handig om de vloeistoffen van je eigen bike in de gaten te houden, en als je dan je bike aan een volleerd monteur vertrouwd, kun je iidg aan de kleur zien offie alle vloeistofjes vervangen heeft, ehww ik als oudebrikrijder vervang uiteraaaaard alles zelf, alleen ik kom aan m';n bike, en dat gaat al 8 jr goed
[edit]
bij welk bedrijf dan ook, ze vervangen je remolie niet zomaar, remolie, gaat normaal gesproken in een goed systeem minimaal 3 jr mee, voordat die aan vervanging toe is
[/edit]
Ik vervang ALTIJD de rem/koppelings olie bij een grote beurt, en zo hoort het ook!
Dus die opmerking van "bij welk bedrijf dan ook" geldt (gelukkig) dan niet voor mij