Overgelopen carbs

aequitas

MF'er
7 sep 2003
129
0
Arnhem
Alsof het weekeind nog niet erg genoeg is komt hier de afsluiter. Het volgende is gebeurt.

Ik ben bijna klaar mijn GSX voor het eerst na weken monteren weer eens te starten. Maar enthousiast als ik ben vergeet ik een paar belangrijke dingen.

- Ik start de motor droog (zonder benzine). Om te kijken of alles goed loopt. Dus gewoon de startmotor rond laten draaien. Gaat allemaal prima.

- Ik sluit benzinetank aan en hier komt het eerste probleem. De vacuum slang is te kort dus ik sluit alleen de benzineslang aan, zet de kraan in PRI en ga er van uit dat de vlotter het allemaal wel tegen houdt.

- Op een gegeven moment lekt er benzine op verschillende plekken uit het systeem. Bij de inlaat (metalen bandjes niet aangedraaid) en bij de aftap voor de luchtfilterhuis.

- Conclusie. Carbs overgelopen :(

- Ik maak alles schoon haal de ontsteking los en de benzinetank eraf.

- Controleer nog een keer alles op benzine en start de motor zonder benzine en zonder ontsteking om de benzine eruit te pompen.

- Bij de eerste keer starten krijg de startmotor hem al niet meer rond.

- Ik denk shit ik was vergeten olie te controleren en hij is nu vastgelopen. Het peilglas was een beetje troebel dus kun niet zien of ie vol of leeg was.

- Oude olie afgetapt en nieuwe gevuld. Zat nog aardig veel olie in. Een liter of 1-2.

- Motor opnieuw proberen te starten en wilde nog steeds niet. Dus ik dacht de accu is te zwak om de startmotor nog rond te pompen.

- Dus ik met een sleutel op het tandwiel met de hand dan maar. Was geen beweging in te krijgen. Andere kant op ging prima (achteruit dus).

- Ik heb toen bij de pick-up spoelen de sleutel erop gezet en probeerde hem daar te draaien in de hoop dat ik daar minder kracht hoefte te zetten.

- Na een paar keer heen en terug kon ik de motor weer met gemak rond draaien.

- Hierna begon er benzine uit de uitlaat te lekken. Een klein gaatje onderin naast de balanspijp.

- Ronddraaien met de startmotor lukt nu ook prima.

- Heb de motor maar laten staan zodat alle benzine kan verdampen en ik morgen verder kan gaan.

Alles goed en wel dacht ik toen.

Nu heb ik ff internet langs gespeurd op overgelopen carbs en kwam de volgende slechte berichten tegen:

- Er zit nu benzine in mijn olie dus die moet ik vervangen.

- Als de benzine er te lang in blijft zitten gaat de vloeibare pakking naar de maan.

- De benzine is langs de cilinderwand in het blok terecht gekomen en er kan dus schade aan de wand zijn omdat deze zonder olie heeft gedraaid.

Nu zou ik graag het volgende weten:

- Hoe lang kan het duren voor de pakking is beschadigd? Morgen tap ik het gelijk af en vul ik nieuwe olie bij. Kan een nacht benzine in je motor schadelijk zijn?

- Kan mijn cilinderwand beschadigd zijn?

- Kan ik geluk hebben dat ik door het heen en terugdraaien van de as de benzine gewoon door de klep naar buiten heb laten spoelen? En er dus geen benzine (of een nihile hoeveelheid) in de olie zit. Ik controleer dit morgen met het oliepeil. Deze was bij het vullen namelijk weer goed te zien.

- Waarmee kan ik controleren of er iets fout zit zonder de motor te operenen? Ik heb net alles in elkaar en heb nog geen ervaring met blokken. Ik wil wel graag zo veel mogelijk weten of het blok nog in orde is. Kan ik de cilinderdruk opmeten om te kijken of de wand beschadigd is?

Ja ik ben dom geweest en had beter op moeten letten dus zulke reacties hoeven er niet bij.

Voor de rest is iedere tip welkom.
 
Nu heb ik ff internet langs gespeurd op overgelopen carbs en kwam de volgende slechte berichten tegen:

- Er zit nu benzine in mijn olie dus die moet ik vervangen.

- Als de benzine er te lang in blijft zitten gaat de vloeibare pakking naar de maan.

- De benzine is langs de cilinderwand in het blok terecht gekomen en er kan dus schade aan de wand zijn omdat deze zonder olie heeft gedraaid.

1: kan, hoeft niet.

2: vloeibare pakking naar de maan? de meeste vloeibare pakkingen zijn benzine bestendig...

3: Hoezo heeft hij zonder olie gedraait? je had er toch olie inzitten...


Je had dus gewoon een hydro-lock, je kunt niet gewoon de benzine via de kleppen naar buiten pompen zoals jij dat zei, omdat vloeistoffen niet samenpersbaar zijn. (compressieslag)
 
Zuigers lopen altijd droog langs de cilinderwand. Vandaar de olieschraapveren.
Iedere ochtend als ik m'n motor start lopen mijn zuigers droog door de cilinders. Doet ie al 80.000 km.

1 a 2 liter olie is niet veel trouwens.

Volgende keer dat ding gewoon met benzine starten.
 
Waar is Willem...de number one technisch motorgoeroe!?!?! :Y :Y :Y

Hehe, grapjas; ik sleutelde ooit in noodgevallen aan bromfietsjes en ook aan een dieseltje op mijn bootje van eertijds. Heb wel vaak vaklui op de vingers gekeken en uitgehoord. Wel denk ik dat het belangrijk is dat ik me altijd goed herinner wat ik ooit al fout heb gedaan, maar ik heb natuurlijk nooit de zekerheid dat ik eindelijk àlle fouten zelf een keer heb gemaakt.

Ik schop het hooguit tot "amateur".

Als je het niet vertrouwt, vermoedt dat er nog benzine in de cilinders zit, dan eerst met gesloten benzinekraan en afgetapte vlotterkamers, bougies er uit, een paar slagen met de hand doordraaien, tijdje laten uitdampen.

Uiteraard oliepeil en -dikte checken.
 
Naar welk merk zijn ze overgelopen? Misschien komen ze wel weer terug als je het lief vraagt :P



Dat ie zo moeilijk rond ging kwam idd omdat er nu benzine vloeibaar in je cilinders zat, wat willem zegt, effe bougies er uit, leeg pompen etc etc, je cilinderwanden beschadigen niet zomaar van met de hand je blok ronddraaien gelukkig.

Pri heeft geen stop of zo, die blijft maar lopen, daarom moet je die pas gebruiken als je vlotter bakken leeg zijn, heel effe open, en dan weer op normaal zetten, dan starten, no problem
 
Laatst bewerkt:
Hmm, bekent verhaal, had een halve liter benzine in mijn motorblok zitten met 2,5 liter olie. (Goed mengels overigens). Heb toen ff een rondje een klein rondje gereed :] , want had een tijd stil gestaan. Prima starten, (beetje stinken).. Denk ik ff olie pijl controleren, alleen het pijl zakte niet. Ff doppie los,.. Das koud zeg die olie... Gelukkig geen schade aan over gehouden. Zag er trouwens lekker schoon uit van binnen...

Maar ja, carbs gedemonteerd en op een mal gezet in scheve toestand (zoals hij op de jiffy staat, en recht zoals hij opgbokt staat. 2 carbs waren lek toen hij schuin stond. carbs uit elkaar gehaald. Vlotternaalden nagekeken en flotters iets afgesteld en weer in elkaar gezet.. op de mal, en was in orde. (met ff voor de zekerheid een extra afsluit kraan tussen kraan en carbs.. (suzuki GS550 heeft geen off)).
 
Terug
Bovenaan Onderaan