Alsof het weekeind nog niet erg genoeg is komt hier de afsluiter. Het volgende is gebeurt.
Ik ben bijna klaar mijn GSX voor het eerst na weken monteren weer eens te starten. Maar enthousiast als ik ben vergeet ik een paar belangrijke dingen.
- Ik start de motor droog (zonder benzine). Om te kijken of alles goed loopt. Dus gewoon de startmotor rond laten draaien. Gaat allemaal prima.
- Ik sluit benzinetank aan en hier komt het eerste probleem. De vacuum slang is te kort dus ik sluit alleen de benzineslang aan, zet de kraan in PRI en ga er van uit dat de vlotter het allemaal wel tegen houdt.
- Op een gegeven moment lekt er benzine op verschillende plekken uit het systeem. Bij de inlaat (metalen bandjes niet aangedraaid) en bij de aftap voor de luchtfilterhuis.
- Conclusie. Carbs overgelopen
- Ik maak alles schoon haal de ontsteking los en de benzinetank eraf.
- Controleer nog een keer alles op benzine en start de motor zonder benzine en zonder ontsteking om de benzine eruit te pompen.
- Bij de eerste keer starten krijg de startmotor hem al niet meer rond.
- Ik denk shit ik was vergeten olie te controleren en hij is nu vastgelopen. Het peilglas was een beetje troebel dus kun niet zien of ie vol of leeg was.
- Oude olie afgetapt en nieuwe gevuld. Zat nog aardig veel olie in. Een liter of 1-2.
- Motor opnieuw proberen te starten en wilde nog steeds niet. Dus ik dacht de accu is te zwak om de startmotor nog rond te pompen.
- Dus ik met een sleutel op het tandwiel met de hand dan maar. Was geen beweging in te krijgen. Andere kant op ging prima (achteruit dus).
- Ik heb toen bij de pick-up spoelen de sleutel erop gezet en probeerde hem daar te draaien in de hoop dat ik daar minder kracht hoefte te zetten.
- Na een paar keer heen en terug kon ik de motor weer met gemak rond draaien.
- Hierna begon er benzine uit de uitlaat te lekken. Een klein gaatje onderin naast de balanspijp.
- Ronddraaien met de startmotor lukt nu ook prima.
- Heb de motor maar laten staan zodat alle benzine kan verdampen en ik morgen verder kan gaan.
Alles goed en wel dacht ik toen.
Nu heb ik ff internet langs gespeurd op overgelopen carbs en kwam de volgende slechte berichten tegen:
- Er zit nu benzine in mijn olie dus die moet ik vervangen.
- Als de benzine er te lang in blijft zitten gaat de vloeibare pakking naar de maan.
- De benzine is langs de cilinderwand in het blok terecht gekomen en er kan dus schade aan de wand zijn omdat deze zonder olie heeft gedraaid.
Nu zou ik graag het volgende weten:
- Hoe lang kan het duren voor de pakking is beschadigd? Morgen tap ik het gelijk af en vul ik nieuwe olie bij. Kan een nacht benzine in je motor schadelijk zijn?
- Kan mijn cilinderwand beschadigd zijn?
- Kan ik geluk hebben dat ik door het heen en terugdraaien van de as de benzine gewoon door de klep naar buiten heb laten spoelen? En er dus geen benzine (of een nihile hoeveelheid) in de olie zit. Ik controleer dit morgen met het oliepeil. Deze was bij het vullen namelijk weer goed te zien.
- Waarmee kan ik controleren of er iets fout zit zonder de motor te operenen? Ik heb net alles in elkaar en heb nog geen ervaring met blokken. Ik wil wel graag zo veel mogelijk weten of het blok nog in orde is. Kan ik de cilinderdruk opmeten om te kijken of de wand beschadigd is?
Ja ik ben dom geweest en had beter op moeten letten dus zulke reacties hoeven er niet bij.
Voor de rest is iedere tip welkom.
Ik ben bijna klaar mijn GSX voor het eerst na weken monteren weer eens te starten. Maar enthousiast als ik ben vergeet ik een paar belangrijke dingen.
- Ik start de motor droog (zonder benzine). Om te kijken of alles goed loopt. Dus gewoon de startmotor rond laten draaien. Gaat allemaal prima.
- Ik sluit benzinetank aan en hier komt het eerste probleem. De vacuum slang is te kort dus ik sluit alleen de benzineslang aan, zet de kraan in PRI en ga er van uit dat de vlotter het allemaal wel tegen houdt.
- Op een gegeven moment lekt er benzine op verschillende plekken uit het systeem. Bij de inlaat (metalen bandjes niet aangedraaid) en bij de aftap voor de luchtfilterhuis.
- Conclusie. Carbs overgelopen
- Ik maak alles schoon haal de ontsteking los en de benzinetank eraf.
- Controleer nog een keer alles op benzine en start de motor zonder benzine en zonder ontsteking om de benzine eruit te pompen.
- Bij de eerste keer starten krijg de startmotor hem al niet meer rond.
- Ik denk shit ik was vergeten olie te controleren en hij is nu vastgelopen. Het peilglas was een beetje troebel dus kun niet zien of ie vol of leeg was.
- Oude olie afgetapt en nieuwe gevuld. Zat nog aardig veel olie in. Een liter of 1-2.
- Motor opnieuw proberen te starten en wilde nog steeds niet. Dus ik dacht de accu is te zwak om de startmotor nog rond te pompen.
- Dus ik met een sleutel op het tandwiel met de hand dan maar. Was geen beweging in te krijgen. Andere kant op ging prima (achteruit dus).
- Ik heb toen bij de pick-up spoelen de sleutel erop gezet en probeerde hem daar te draaien in de hoop dat ik daar minder kracht hoefte te zetten.
- Na een paar keer heen en terug kon ik de motor weer met gemak rond draaien.
- Hierna begon er benzine uit de uitlaat te lekken. Een klein gaatje onderin naast de balanspijp.
- Ronddraaien met de startmotor lukt nu ook prima.
- Heb de motor maar laten staan zodat alle benzine kan verdampen en ik morgen verder kan gaan.
Alles goed en wel dacht ik toen.
Nu heb ik ff internet langs gespeurd op overgelopen carbs en kwam de volgende slechte berichten tegen:
- Er zit nu benzine in mijn olie dus die moet ik vervangen.
- Als de benzine er te lang in blijft zitten gaat de vloeibare pakking naar de maan.
- De benzine is langs de cilinderwand in het blok terecht gekomen en er kan dus schade aan de wand zijn omdat deze zonder olie heeft gedraaid.
Nu zou ik graag het volgende weten:
- Hoe lang kan het duren voor de pakking is beschadigd? Morgen tap ik het gelijk af en vul ik nieuwe olie bij. Kan een nacht benzine in je motor schadelijk zijn?
- Kan mijn cilinderwand beschadigd zijn?
- Kan ik geluk hebben dat ik door het heen en terugdraaien van de as de benzine gewoon door de klep naar buiten heb laten spoelen? En er dus geen benzine (of een nihile hoeveelheid) in de olie zit. Ik controleer dit morgen met het oliepeil. Deze was bij het vullen namelijk weer goed te zien.
- Waarmee kan ik controleren of er iets fout zit zonder de motor te operenen? Ik heb net alles in elkaar en heb nog geen ervaring met blokken. Ik wil wel graag zo veel mogelijk weten of het blok nog in orde is. Kan ik de cilinderdruk opmeten om te kijken of de wand beschadigd is?
Ja ik ben dom geweest en had beter op moeten letten dus zulke reacties hoeven er niet bij.
Voor de rest is iedere tip welkom.