1984 Honda cb250rs deluxe

BlackV4

MF'er
10 sep 2013
171
111
Hilversum
Hoi allemaal,

In de vrije uurtjes ben ik bezig met het opknappen van deze Honda cb250rs deluxe.

Hij stamt uit 1984, mijn vader heeft hem in 1990 gekocht en enkele jaren gebruikt als woon/werk en toer motor.
Daarna is de motor in de schuur beland voor een periode van ca 12/15 jaar heeft hij daar gestaan.
7 Jr geleden toen ik mijn rijbewijs haalde heb ik er na een kleine beurt nog een paar maanden mee gereden, daarna is hij weer op z'n plek gezet en er niet meer weggekomen.

Tot recent, inmiddels heb ik m'n eigen garage dus kon het opknappen beginnen.

De elektrische starter was defect, de solenoid heb ik inmiddels hersteld en de motor heeft ook al weer een poosje gelopen, dus nu kan het herstel werk eigenlijk echt beginnen.

Een hoop spreekt voor zich, maar een ding waar ik wel tegengaan loop is dat de rechter uitlaat in slechte staat is, er is nu met een noodreparatie wel mee te rijden zometeen maar op termijn zal er wel een nieuw uitlaat systeem op moeten komen.

Hiervoor heb ik echter jullie hulp nodig, originele heb ik tot op heden niet kunnen vinden, maar vanaf een plaatje is het lastig te beoordelen wat past op deze motor.

Ik hoop daarom dat er hier kennis is op dat gebied, mogelijk zijn er meer eigenaren van dit type die hier een mooie passende oplossing hebben gevonden?

Ik ben erg benieuwd
Gr Rolf
IMG_20200522_132539.jpg
IMG_20200522_132548.jpg
IMG_20200522_132553.jpg
 
Leuk om z’n familiestuk te rijden.

Maar past de buddyseat nu niet helemaal of ligt deze er los op ?
 
Uitlaten zijn een probleem voor deze fietsjes,worden origineel niet meer geleverd en het model is
niet lang gemaakt dus ook andere uitlaatfabrikanten zien er geen brood in,wat je kan doen is contact opnemen met
London exhausts,is een Nederlands bedrijf wat uitlaten na kan maken ,
 
Leuk ding idd, en gezien de rest van de staat van de motor, nog wel de moeite om in leve te houden! Familiestuk :P
 
Bedankt voor de leuke reacties 👍

Ik houd de motad uitlaat in m'n achterhoofd, enige ding is dat deze een 2 in 1 uitlaat systeem is, en origineel heeft deze cb een links rechts systeem, dat vind ik wel 't mooiste.
Heb ook al gekeken naar wat universele dempers maar 't lastige is dat je niet kan passen.

Optie op maat is ook mooi, maarja hangt ook wel een bijpassende prijs aan wat natuurlijk logisch is hé.

Om nog even terug te komen op de huidige staat, de motor heeft voornamelijk een opfrisser nodig en optische aandacht.
De km stand is met 26d km nog mooi laag dus grote technische gebreken zijn er niet.

De starter heb ik gerepareerd, verder moest de rempomp gereviseerd worden, en een hoop kleine dingetjes.
En een hoop dingen wil ik optisch netjes maken en/of opnieuw spuiten, hij er her en der wat beschadigd doordat er een hoop troep op gelegen heeft enzo.

Maar de basis is zeker de moeite waard om een tweede kans te krijgen.
En hij is verder 100% origneel

Het zadel lag er inderdaad los op op de foto
 
Zou eerst maar eens bellen met London/Pajic,dat weet je wat meer,zou nog wel eens mee kunnen vallen.
In perspectief gezien,er stond een nieuwe originele uitlaat demper met bocht te koop,prijs bijna 700,- plus de verzendkosten,
en dat was maar voor 1 kant.
 
Laatst bewerkt:
Wel wat gevonden,maar niet op voorraad,misschien eens informeren bij die firma,
 
Van een afstandje lijkt de uitlaat zo slecht nog niet te zijn, maar dat kan vertekenen; wat is er vooral niet goed??
 
Bij www.louis.de heb je voor 6 tientjes een universele demper. Geen idee of het iets is en weet ook niet hoe belangrijk je originalitiet vindt:


Misschien als tijdelijke oplossing het proberen waard.
 
Van een afstandje lijkt de uitlaat zo slecht nog niet te zijn, maar dat kan vertekenen; wat is er vooral niet goed??

Het zit ook uit 't zicht, maar er zit een behoorlijke scheur op twee plekken, en het chroom helemaal aangetast, voorlopig kan ik het wel dicht maken met heatwrap en een reparatie band maar uiteindelijk zal er wel iets nieuws op moeten komen, maargoed het moet wel beetje betaalbaar blijven.
Het is een projectje voor de leuk erbij
 
Tja met dit soort fietsjes moet het echt liefdewerk zijn en dat kost geld wil je het netjes doen,je moet
het niet doen om je geld er uit te krijgen of winst op te maken,dan kan je de motor beter zoals hij is laten
en verkopen,een heel nette doet rond de 1400,- euro,dus helemaal waardeloos zijn ze niet,die van jou heeft ook niet veel km,s
gereden,dus dat is ook een pluspunt.
 
Ja dat is ook zo, maar hij hoeft niet in concours staat te worden gemaakt.
Wel wil ik hem technisch helemaal goed hebben en optisch natuurlijk wel netjes maken maar de teller loopt al aardig op zelfs zonder grote gebreken gaat 't al hard.

Je hebt toch dingen die na zo lange tijd aan het vergaan zijn, ik miste een paar kleine dingen, dus nu zonder iets groots al 350,- euro aan onderdelen, en dan moeten er zowiso straks nog nieuwe banden op want die zijn ondanks dat je er niets geks aan ziet wel van voor 1990 haha
 
Ja die banden kan je beter vervangen,ik heb ooit de fout gemaakt om met heel
oude banden te gaan rijden,de stukken rubber vlogen er af,was wel een 1000cc,maar toch beter geen risico nemen.
Verder moet je het doen omdat je het leuk vind,economisch gezien is het motortje het niet waard,maar ja het blijft hobby dus heb je er meer voor over dan
het motortje waard is.Het voordeel is wel dat ze redelijk zeldzaam zijn en ook niet meer in waarde zullen dalen als je er
zuinig op ben.
 
Nee precies dat was ook een beetje de motivatie. M'n pa wilde hem verkopen zoals hij was, dan had je er met geluk 200/300 euro voor gekregen denk ik en ja dat vond ik gewoon zonde.

Ik heb naast deze nog een 954rr en een vfr800, maar die vind ik vooral leuk om hard mee te gaan, gewoon toeren vind ik daarop dood saai, maar daar is deze juist hardstikke leuk voor.

Verder heb ik inmiddels de voorvork poten gestraald, zwart gespoten alles schoongemaakt en met nieuwe keerringen en stofkappen weer in elkaar gezet
 

Bijlagen

  • IMG_20200609_165534.jpg
    IMG_20200609_165534.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 15
  • IMG_20200609_172806.jpg
    IMG_20200609_172806.jpg
    1 MB · Weergaven: 13
  • IMG_20200609_190023.jpg
    IMG_20200609_190023.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 13
Ik vind dat je goed bezig bent en joh, als je het ding om sentimentele waarde wil houden maakt marktwaarde helemaal niets uit.
Lekker het ding in eigen tempo opknappen en dingen uitzoeken. Het forum geeft je wel tips..
 
Het zit ook uit 't zicht, maar er zit een behoorlijke scheur op twee plekken, en het chroom helemaal aangetast, voorlopig kan ik het wel dicht maken met heatwrap en een reparatie band maar uiteindelijk zal er wel iets nieuws op moeten komen, maargoed het moet wel beetje betaalbaar blijven.
Het is een projectje voor de leuk erbij

Als het uit het zicht zit zou je het ook kunnen laten lassen mbv stukken rvs er in te laten lassen.
 
Ik denk na wat videos van Harry de ferryman gekeken te hebben dat je hier niet veel meer van kan maken hoor.

Ik heb laatst eens voor m'n vfr uitlaat navraag gedaan wat een klein scheurtje lassen zou kosten toen zat ik al op 110,- euro ex BTW dus dat is niet echt interessant vrees ik bij zo'n oude uitlaat
 
Om te kunnen lassen moet het materiaal nog goed zijn,een uitlaat die al dun is van de roest is niet te lassen,
je brand daar zo doorheen.
 
Zo terug van weggeweest, tijdens het seizoen niet zo veel tijd gehad om iets aan de motor te doen, druk geweest met circuit rijden met de fireblade, dus langzaamaan weer begonnen met dit project.

Om even terug te komen op de uitlaat, aangezien ze kwa chroom toch niet zo mooi meer zijn heb ik de scheur gedicht met een uitlaat reparatie band, weet het niet de meest beste oplossing maar kijk het wel even aan hoe Lang het houd.

Daarna heb ik er een zwarte heat wrap overheen getrokken, resultaat mag er wezen wat mij betreft.
IMG_20200924_064903.jpg
 
Een los projectje was het reviseren van de rempomp, de cilinder zat vast, en lekte vloeistof.
De volgorde van de foto's klopt niet helemaal meer maar u get the picture denk ik.

Heb eerst het lichaam van de rempomp gezandstraald, uiteraard de openingen afgeplakt.
Daarna netjes in de primer, en zwarte lak.
Een revisie setje inclusief nieuwe zuiger werd gemonteerd en een niewe originele rem hevel.
Kortom deze is weer nieuw
IMG_20200603_155744.jpg
IMG_20200604_105255.jpg
IMG_20200603_155738.jpg
IMG_20200603_151853.jpg
IMG_20200609_200752.jpg
IMG_20200604_105144.jpg
 
Leuk project!

En gewoon blijven zoeken. Bij mijn Cbr1000f was de uitlaat kompleet kapot geroest maar heb in baak een mooie RvS vervanging gevonden. Met een mooie kleurset erop kan ze weer jaaaaaren mee...

Marktplaats.nl is wonderbaarlijk zo nu en dan.
 
Goh wat leuk!! Ook gehad, paar jaar geleden. Zitten veel XL250 onderdelen op. Nokkenas was ingelopen, zelf opgelast, geslepen en gehard door roodgloeiend te stoken en koelen in n bak motorolie... 😂
 
Terug
Bovenaan Onderaan