2 takt motorolie

yana

MF veteraan
8 mrt 2004
2.744
486
zuid-holland
Velen gebruiken Castrol TTS in hun 2takten. Heeft iemand echter ervaring met Motul?
Is veel duurder maar beschermt het dan ook beter? (de zuiger, veren)..
Ik ga toch weinig km's maken dus prijs hoeft geen groot probleem te zijn.
Ik wil gewoon de BESTE olie.(voor mito 125)
 
Is sowieso te dik voor in je olietankje, dan moet je zelf mengen..
Belray hebben ze hier bij de plaatselijke motorzaak ook ja. Verder niks anders. Maar verder hoor ik er dan ook niks over..
 
Ik gebruik zelf Mobil racing ,wat mij betreft de beste olie die te krijgen is,
bijna alle andere soorten olie al gebruikt,Motul,Bel-ray,Castrol ,Shell,Silkolene,
Duckham,s,Putoline,Elf,enz,bij deze olieen hoorde je altijd geluiden uit de cylinders
bij flink gas geven,bij Mobil hoor je niets nog geen rammeltje,ook loopt de motor super
goed op die olie,de enigste 2 die in de buurt komen zijn ELf en Putoline.
Ook nog nooit een vastloper gehad met deze olie,en dat kan ik van Castrol,Shell,Duckhams,
niet zeggen,waarvan Duckhams de meest slechte olie is.
Het betreft hier overigens wel olie voor injectie systemen,met Castrol A747 ook nooit
problemen gehad.
 
Ik ga niet in de winter rijden.
Maar is A 747 die olie die ze in de prof racertjes stoppen of is dat die elf waar eerder over gesproken werd?
Toch even benieuwd welke olie die eigenaardige lucht geeft :)
Is sowieso te dik voor in je olietankje, dan moet je zelf mengen..

dat was ik sowieso al van plan dus dat is ook geen probleem. :)

Sorrie ging even wat mis met de edit van de post :$

Nog een edit :o :
Het is die olie dus wel, de vraag valt eigelijk al weg dus.
Maar mag een aprilia rs 125 hier op draaien?
Aangezien het geen volledig synthetische olie is?
Of maakt dat geen ruk uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga niet in de winter rijden.
Maar is A 747 die olie die ze in de prof racertjes stoppen of is dat die elf waar eerder over gesproken werd?
Toch even benieuwd welke olie die eigenaardige lucht geeft :)

Die aparte lucht is A747.

A747 is trouwens een castor olie. Niet te koud laten worden (dus in de winter bv idd) en het heeft een houdbaarheidsdatum! Ff opletten dus dat je geen flesje koopt wat al jaren op de plank staat.
 
Die aparte lucht is A747.

A747 is trouwens een castor olie. Niet te koud laten worden (dus in de winter bv idd) en het heeft een houdbaarheidsdatum! Ff opletten dus dat je geen flesje koopt wat al jaren op de plank staat.

Ja, ik neem aan dat de halfords deze olie niet verkoopt?
Ik heb nu net een site gevonden genaamd scootparts.nl, hier verkopen ze het.
neem aan dat ze daar geen overdatum olie verkopen :') .

Zag btw jou naam plus mario plaatje net staan op een ander forum, ging ook over deze olie 8-) .
 
Je mag A747 ook niet in je tank laten zitten als je een langere tijd
niet met de motor rijd,ook kan je het gebruiken inplaats van synthetische
olie .alleen mag je het nooit mengen met een synthetische olie,dan
krijg je problemen met de smering.
 
Laatst bewerkt:
Weer het zoveelste tweetakt olie topic :Z
Maar altijd leuk om te zien wat anderen van denken. Volgens mij lopen met die modernere olieen duur of goedkoop maar weinig motoren vast. Als zoiets gebeurd heeft het vaak een andere oorzaak of ligt het aan de berijder.
Ik zal eens wat van mijn ervaringen neerzetten uit mijn best wel lange tweetakt carriere ;)
Voor hoger vermogende tweetakten zoals toen mijn RD's 125-350 en RG250 gebruikte ik altijd een volsyntheet. Ik dus TTS en probeerde dat ook niet te mengen met andere merken. Als ik een ander merk gebruikte keek ik altijd op de verpakking of het ook geschikt was voor mengen of meng automaat.
Met simpelere tweetakten zoals MZ en andere Oostblokkers ligt het anders. In noodgevallen kan je die gewoon op versnellingsbak olie laten lopen, ls vaak beter dan de tweetaktolie die ze in hun produktieland hebben.
Maar omdat ik het al vaak in huis had gebruikte ik dan ook TTS. Wel vind ik de prijs wel giga omhoog gegaan en was in mijn buurt alleen nog maar te krijgen bij die ..irritante eikel van een scooter boer B| ..
Bij mijn dichtsbijzijnde motorzaak koop ik tegenwoordig Elf olie..stukken goedkoper en ruikt zelfs bij na hetzelfde als TTS.
Ik zag ook ergens een opmerking voorbij komen als je zelf mengt: ben je er niet zeker van doe dan een scheutje meer...dit kan soms voor meer problemen zorgen door meer koolaanslag en daardoor thermische problemen en zelfs vastlopers omdat in het slechtste geval door hogere koolafzetting de zuigerveren niet meer hun verende werking houden.. :X
Maar goed ..de tweetaktrijders zijn toch al een zeldzame groep motorrijders aan het worden..zeker de daily drivers.. dus hou het zaakie gesmeerd ;)
MZlllss,Rob.
 
Velen gebruiken Castrol TTS in hun 2takten. Heeft iemand echter ervaring met Motul?
Is veel duurder maar beschermt het dan ook beter? (de zuiger, veren)..
Ik ga toch weinig km's maken dus prijs hoeft geen groot probleem te zijn.
Ik wil gewoon de BESTE olie.(voor mito 125)


ik gebruik motul 710 meng olie in mijn 2takt crosser,
bevalt goed...

wel een stuk duurder dan de putoline mx5 die ik voorheen erin gooide,
maar kwaliteit zal ws wel wat beter zijn...
kon met korting een mooi partijtje motul inslaan dus dan kun je t niet laten staan heh 8-)
deze motul olie is trouwens stuk dunner dan de mx5
 
Je mag A747 ook niet in je tank laten zitten als je een langere tijd
niet met de motor rijd,ook kan je het gebruiken inplaats van synthetische
olie .alleen mag je het nooit mengen met een synthetische olie,dan
krijg je problemen met de smering.

Ja dat had ik laatst ook gelezen, ik ga er een keer mee rijden als het geen winter is, word vo jaar denk ik.
Anders gaat dat spul straks overdatum :/ .
 
Als jeje niet veilig voelt, meng dan iets rijker? En ga zeker niet te lang op top rijden..
Als een 2 takt te arm loopt door een verkeerde verhouding krijg je ook een vastloper.
De verhouding moet kloppen, meer olie is niet perse beter.
Het geeft ook zo'n troep. O-)
Járen terug een Mazda meegemaakt. Die wou niet meer starten, draaide zwaar. Open gehad, een DIK pak vette oliedrap zat erin! Welke olie gebruik je? De klant antwoordde dat hij van die goedkope shit..NIET doen dus..Met bezine is het idem. Het heet allemaal euro 95 maar op het ene merk loopt je tuut veel beter dan op het andere merk. Sommige goedkope merken kunnen zelfs problemen geven bij bepaalde auto's. Ook kwestie van dopes.
Het is een gevaarlijke sport. :z Allemaal viertakt gereutel trouwens.
Klant van die Mazda deed waarschijnlijk altijd ritjes van 2-3-4-5 kilometer (en ik ken ze |( ) en nooit onderhoud. Als je nu olie van de Lidl koopt is het een moderne halfsyntheet. :9
Weer het zoveelste tweetakt olie topic :Z
Maar altijd leuk om te zien wat anderen van denken. Volgens mij lopen met die modernere olieen duur of goedkoop maar weinig motoren vast. Als zoiets gebeurd heeft het vaak een andere oorzaak of ligt het aan de berijder.
:^
 
Laatst bewerkt:
tja voor ieder merk olie is wel wat te zeggen.
denk persoonlijk, dat elk merk (a-merk) wel goede kwaliteit heeft.
sommige komen van dezelfde fabriek, gaat alleen in een ander flesje.
zullen de verkopers natuurlijk nooit zeggen.
de specificaties goed vergelijken is handiger
En als iemand zegt ie met een bepaald merk (a-merk)olie een vast/warmloper heeft gehad, geloof ik persoonlijk niet zo in. Dan heeft het meestal een andere oorzaak, maar goed...
 
Nu ja, in de MZ stook ik meestal Castrol TTS, maar die is stervensduur, 11 euro voor 1000 kilometers...
Soms ook Valvoline Durablend, MPM Outboard, zelfs eens 2 liter minerale olie gekocht voor 4 euro en dat gaat ook....
In de vacantie had ik onvoorzien het olietankje een keer leeg, toen maar 10W40 viertakt olie erin gegooid van m'n vriendin, ging ook heel goed tot we een paar honderd km verder weer tweetaktolie konden vinden....
Mijn MZ draait met oliepompje, afstelling ongeveer 1:50.
Ik rij al 15 jaar MZ en heb nog nooit de uitlaat hoeven ontkolen.....
Vastloper heb ik 1 keer gehad, toen had ik een MZ zonder oliepomp, waarschijnlijk een mengfout, bigend stuk...
Maar met de oliepomp-MZ nooit vastlopers, zuiger en cylinder waren na zo'n 60000 km nog als nieuw.
Ik denk dat vastlopers bij de tweetakt zelden van de olie komen, tenzij je zoals ik dus een mengfout maakt, maar vaker een kwestie van te arm afgesteld, of ontstekingstijdstip verkeerd.
Groeten,
Eduard
 
Laatst bewerkt:
Met 6000 toeren heb je in elk geval een MZ die toch wel 130-140 KM/U haalt :+ meestal blijft het steken bij de 5500 toeren...
Gelukkig is een MZ ontwikkeld voor barre omstandigheden met Oost-duitse stookoliemengsmering 8-) ...tenzij je een MZ RE racer of fabrieks Gelande hebt...maar voor dat geld kan je ook een goede RD/RG/RS kopen en hou je nog wat over ..voor een gewone MZ bv. voor wintergebruik erbij :]
MZllss,Rob.
 
Nouja, ik hou het gewoon bij Motul 710. Dat hebben ze altijd nog in die mito gedaan en nooit problemen. Dus ga ik daar maar verder mee. :)
Vroeger in de Zundap KS100 Shell 2t olie gegooid. Ging prima, was tóen 1 vd beste, maar geen volsyntheet uiteraard. Met 16.000 nog geen problemen. Maarja, ándere motoren he, toen en nu..
 
Hallo 2takters of two strockers.

Ik heb nog een 25 L vat staan er zit nog 22 L in
Merk: BARDAHLVol syntheetisch 2 tack olie
API/cec:TC+
ISO:L.EGD
Piagoio:SI.Tisi
Jaso:FC (low smoke)
Ik wil er 75,- voor hebben.
Ik gebruikte het voor m,n KTM 380 SM.
Maar ingeruild voor een SXV 550 4takt.
 
Laatst bewerkt:
Met 6000 toeren heb je in elk geval een MZ die toch wel 130-140 KM/U haalt :+ meestal blijft het steken bij de 5500 toeren...
Gelukkig is een MZ ontwikkeld voor barre omstandigheden met Oost-duitse stookoliemengsmering 8-) ...tenzij je een MZ RE racer of fabrieks Gelande hebt...maar voor dat geld kan je ook een goede RD/RG/RS kopen en hou je nog wat over ..voor een gewone MZ bv. voor wintergebruik erbij :]
MZllss,Rob.

Ik heb een keer in de 80er jaren tijdens een 2daagse enduro, achter Harald Sturm met zijn MZ gereden. Is geen lolletje :N . Ik weet niet wat die mannen stookten maar ik werd er misselijk van ;hele penetrante kattepislucht.
Kan ook een tactiek zijn natuurlijk })
 
Zal me er ook maar eens in "mengen".

Ik gebruik voor al mijn suzuki tweetakten, motoren, brommers en scooters nog steeds gewoon castrol super TT. Mineraal dus. Ik rijd al vanaf 1973 op suzuki tweetakten en heb slechts een keer een vastloper gehad (op mijn T500) omdat de olie op was. Ik hoef geen belachelijk dure TTS. Nooit nodig gehad en nooit gemist. Maar ja, ieder heeft een eigen mening en een eigen ervaring.......
 
Joa, de MZ houdt wel op bij 6000 toeren, maar rijdt wel zomer en winter....
Voor de Yamaha TY 175 trial wordt trouwens 10W40 voorgeschreven, in principe in de olietank,maar mengen 1:50 werkt ook goed.
Dus misschien ligt dat alles niet zo precies?
 
Joa, de MZ houdt wel op bij 6000 toeren, maar rijdt wel zomer en winter....
Voor de Yamaha TY 175 trial wordt trouwens 10W40 voorgeschreven, in principe in de olietank,maar mengen 1:50 werkt ook goed.
Dus misschien ligt dat alles niet zo precies?
Joey Dunlop stond een keer zonder benzine en olie op het eiland Man.
Even wat benzine geleend, zijn voorvork olie erdoor gemengd, en terug naar de pits. _O-
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan