2-wiel aangedreven Yamaha

EdwinO

MF veteraan
6 feb 2002
4.092
1
Ik las het net op Motorcycle Daily, maar op de Yamaha website staat ook een leuk stuk info over de activiteiten van Öhlins (=Yamaha) op het gebied van voorwielaandrijving.

front_01.gif
 
Op donderdag 20 februari 2003 11:54 schreef EdwinO het volgende:
Ik las het net op Motorcycle Daily, maar op de Yamaha website staat ook een leuk stuk info over de activiteiten van Öhlins (=Yamaha) op het gebied van voorwielaandrijving.

(Afbeelding)
zijn ze al heeeeeeeeel lang me bezig...
wel es beelden van gezien, gaat vanuit stilstand als een speer een zandberg op, itt zijn eenwielaangedreven broertje
 
Ik kan je het sterker vertellen, ik heb zowel de offroad gezien (in actie zelfs!) als de R1!

De R1 mochten we eigenlijk helemaal niet zien, maar we hebben toch een 'scoop' gehad, hehe!

Ze werden alletwee getest op het politiecircuit van Lelystad, wij waren daar om de MFCD te organiseren...

Het mooie van die R1, je zag er maar heel weinig van! Wat dikkere voorpoten, en een trommeltje aan één kant van het voorwiel.
Schijnt met oliedruk te werken geloof ik...ik meen 85% op het achterwiel en 15% op het voorwiel.

Een of andere crossfiguur was die crosser aan het testen, in ieder geval een bekende nederlander, ben zijn naam even kwijt...

Dat is inmiddels 1,5 jaar geleden ofzo? Het was allemaal zo geheim dat we onze camera's aan een medewerker van het circuit moesten geven voordat we ze mochten zien. (Anders had ik een mooie scoop gehad :) )
 
Door hydrauliek aangedreven hoeft trouwens niet eens perse zwak te zijn hoor, kent iemand die straat-veeg-voertuigen, die worden enkelt door hydrualiek aangedreven dus op zich is die teechniek best wel vergevorderd ......
 
Op donderdag 20 februari 2003 11:54 schreef EdwinO het volgende:
Ik las het net op Motorcycle Daily, maar op de Yamaha website staat ook een leuk stuk info over de activiteiten van Öhlins (=Yamaha) op het gebied van voorwielaandrijving.

(Afbeelding)

Dit is al systeem werkt hydrolisch via de as van het voortandwiel.

14237

dit is van de R1


Het voordeel hiervan is dat wanneer het achterwiel doospint er automatisch meer vermogen naar het voorwielgaat.

Het voordeel voor een crosser is iedereen meteen duidelijk, maar het voordeel voor een racer is veel mensen helaas maar moeilijk aan hun verstand te brengen.
Dit komt voornamelijk door het onvermogen van de mens om buiten de vaste paden te denken. Een 2wiel aangedreven motor zal ook heel anders rijden als een 1 wiel aangedreven motor.

Nadelen van 2 wiel aandrijving:
- meer gewicht op voorwiel
- minder vermogen op achterwiel (voor de wheelie-geilnichten)
- Meer mechanische delen
- Geen rearwheelslides meer

Voordelen:
- Minder wheelspin
- Meer aangedreven rubber/contactvlakken
- Uiteindelijk meer effectief vermogen op het wegdek

2 wiel aangedreven motoren zullen alles zoekrijden ..... als ze worden toegelaten.

Maar zoals we van de voorganger van de DTM kennen, zullen ze wel meteen verboden worden. Want de 4wd Audis werden ook na het eerste jaar verboden omdat ze iedereen binnen 10 rondjes op een ronde zetten.
 
Laatst bewerkt:
nadeel is alleen dat vooral het onafgeveerde gewicht omhoog gaat. en dat levert wegliggings problemen op.
maar: het is allemaal nog in het prototype stadium, voor een eventuele productie motor zal dit gewicht omlaag kunnen. (meer verkoop: betere marge: duurdere basismaterialen worden door groot in te kopen voordeliger).
ander groot nadeel: de aandrijving van het voorwiel gebeurd op het contactvlak. als je instuurt verander je het punt waarop de band aangrijpt ten opzichte van de as. nu met dit aangedreven wiel, beteket dit, dat je wiel vooral vooruit wilt. wat in de bocht betekent dat je voorwiel enigzins naar buiten wilt.
qua vermogen op de weg brengen schijnt het voordeel erg groot te zijn, maar die nadelen van de tractie en stuureigenschappen, heeft er toe geleid dat het tot op heden nog niet in de race wereld is doorgedrongen.
(info van en collega van me, die op de crosser gereden heeft)
 
Ik denk eerder dat een soort "klapschaats" of "achterwaarts hoogspringen" verhaal word.

Je moet opnieuw leren rijden, en daarom zijn veel rijders er huiverig voor.
Ik denk dat als eenmaal iemand overstag gaat en het tijdens races gaat gebruiken, dat de rest al snel moet volgen.

Ik ben beniewd wie het lef er voor heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan