2023 z900 motorprobleem op 12k km

Z900freakk

Rookie
3 aug 2023
7
2
Dag mede kawa liefhebbers,

Ik heb eventjes jullie hulp nodig. Ik heb een 2023 model z900 die amper 12.000 kilometers heeft gelopen. Een dag was ik onderweg naar mijn werk en viel mijn motor plots uit op de autosnelweg. Ik heb de assistance gebeld en ze hebben mijn motor getakeld waar de motor aangekocht is.

Nu is het probleem dat mijn motor al meer dan een maand bij hen is. De motor valt blijkbaar onder garantie omdat het een fabrieksfout is. Ik ben het helemaal beu en wil vragen of ik recht heb om een nieuwe z900 aan te vragen aangezien de mijne toch een fabrieksfout is?

De motor is altijd netjes op tijd bij een officiële dealer onderhouden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 
Als je het vertrouwen in deze motor kwijt bent en je wil een nieuwe zal de dealer je wellicht best een interessant inruil voorstel willen doen. Betaal je wat bij en rij je weer een nieuwe.
 
En wat zegt de dealer?
Het duurt al een maand omdat het zomer is en personeelstekort :? , de nieuwe leveringen voorrang hebben (praktijk) of omdat de Z op onderdelen wacht. :?

In de leveringsvoorwaarden zal überhaupt wel wat staan over herstel onder garantie en aanspraak op vergoeding.
De dealer zal in ieder geval enkele malen het recht op herstel hebben.
 
Zo lang het onder garantie opgelost/gerepareerd wordt is er toch niets aan de hand.
Het is vervelend dat het lang(er) duurt. Je zou hooguit aan de dealer om vervangend vervoer kunnen vragen.
Vervangen motor al aangevraagd maar ze kunnen niks geven. Wel heel lastig omdat ik elke dag met de motor naar mijn werk ging.. :/
 
Als je het vertrouwen in deze motor kwijt bent en je wil een nieuwe zal de dealer je wellicht best een interessant inruil voorstel willen doen. Betaal je wat bij en rij je weer een nieuwe.
Ik vertrouw het letterlijk niet meer. Zoveel positieve reviews gelezen over de z900 maar dit probleem heeft echt alles verpest..
 
En wat zegt de dealer?
Het duurt al een maand omdat het zomer is en personeelstekort :? , de nieuwe leveringen voorrang hebben (praktijk) of omdat de Z op onderdelen wacht. :?

In de leveringsvoorwaarden zal überhaupt wel wat staan over herstel onder garantie en aanspraak op vergoeding.
De dealer zal in ieder geval enkele malen het recht op herstel hebben.
Ik heb advies gevraagd bij een advocaat wacht op een antwoord. Hoop dat ze me goede advies kunnen geven :(
 
Ff snel van t net...

Wat zijn mijn rechten bij een product dat kapot is?
Als u iets koopt heeft u recht op een goed product. Is er iets mis met het product? Dan kunt u teruggaan naar de winkel voor gratis reparatie of een nieuw product.

Met de verkoper een oplossing vinden
Heeft u een product gekocht dat niet goed is? Dan moet u eerst proberen om met de verkoper een oplossing te vinden. Want de verkoper heeft de wettelijke plicht om u een goed product te leveren. De verkoper mag u niet naar de fabrikant van het product sturen. Hij moet het probleem oplossen of de fabrikant voor u inschakelen.

U hoeft geen genoegen te nemen met een tegoedbon als u een kapot product heeft gekocht. U hoeft ook niet bij te betalen voor een nieuw product. Dit geldt ook als u iets in de uitverkoop heeft gekocht. U hebt recht op een gratis reparatie of een nieuw product. Soms wil de verkoper het product alleen maar repareren, omdat dat goedkoper voor hem is. In zo'n geval mag de verkoper besluiten dat hij alleen zal repareren.

Vervolgstappen als oplossing uitblijft
Als u mondeling niet tot een oplossing komt met de verkoper, stuurt u hem een brief Herstel of vervanging van ondeugdelijk product. Hierin schrijft u wat uw klacht is en binnen welke termijn de verkoper het probleem moet oplossen. En wat u gaat doen als hij zich niet aan die termijn houdt. Doet de verkoper dan niet wat u hem heeft gevraagd? Dan kunt u het volgende doen:

Niet betalen totdat de verkoper een oplossing vindt. Dit kan alleen als u nog niet alles heeft betaald.
Een ander bedrijf het product laten repareren op kosten van de verkoper. Laat de verkoper dit eerst per brief Verzoek tot repareren of vervangen van kapot product weten.
De koopovereenkomst ontbinden. U heeft recht op teruggave van uw geld; de verkoper krijgt het product terug.
Geschillencommissie bij klacht over verkoper
Is de verkoper aangesloten bij de Geschillencommissie? Dan kunt u naar deze commissie stappen als de verkoper uw klacht niet naar tevredenheid afhandelt. De Geschillencommissie neemt uw klacht alleen in behandeling als u deze eerst schriftelijk bij de verkoper heeft ingediend.

De Geschillencommissie beslist wie er gelijk heeft. Deze uitspraak geldt voor u en de verkoper. De uitspraak moet altijd worden nagekomen. U kunt hiertegen niet in hoger beroep gaan. Is de verkoper niet aangesloten bij de Geschillencommissie, dan kunt u naar de rechter gaan.




Je hebt twee jaar garantie, als minimum.
Overleggen met dealer zal het snelste zijn. Laat duidelijk weten op de hoogte te zijn van je rechten, en schakel alvast je rechtbijstand in.
 
Ik vertrouw het letterlijk niet meer. Zoveel positieve reviews gelezen over de z900 maar dit probleem heeft echt alles verpest..
Er kan altijd iets fout gaan, het blijft techniek. Als je dat risico niet wil lopen moet je geen technische producten kopen.Over het algemeen is Kawaski een heel betrouwbaar merk.

Het belangrijkste is dat het goed gerepareerd/hersteld/opgelost wordt.
 
Dit voegt ook niet veel toe, maar ik heb meestal wel twee, drie motorfietsen.
Toen de goedkope woon~werk motor (BMW G310R 1:29) een onder garantie defecte en niet leverbare dynamo had ging ook de benzine wel flink oplopen (S1000R 1:14) met duizend kilometer per maand.
Eerst hadden ze de spanningsregelaar de schuld gegeven, dus kon ook twee keer lang wachten op onderdelen.
Toen de motor ingeruild op het nieuwste (uit showroom leverbare) model.
Aflevering duurde nog wel een weekje, maar mijn eigen motor was ook nog lang niet klaar.

Maar ik snap wel dat dit niet iets is wat je wil met een 2023 Z900. ;)
 
Je krijgt hem straks gewoon gerepareerd terug.
Dan is hij weer goed.

Vertrouw je de motor niet meer? Dan inruilen of verkopen en een nieuwe motor aanschaffen.
Maar ook die kan kapot gaan he. Dat kan zijn een lampje dat niet meer werkt, of een cilinderwand waar een gat in zit.

Ik zou eerst eens gewoon bellen met de dealer/garage waar hij nu staat. Hoe lang duurt het nog, waar staan we? Is het gewoon druk, of is er een onderdeel niet leverbaar? etc. etc.
Zo gaan die dingen, net als met een wasmachine. Onder garantie is altijd een fabrieksfout, dus dat is normaal. Daarvoor krijg je geen nieuwe motor. Snap deze gedachte ook niet helemaal. Is het namelijk geen fabrieksfout, dan zou het jouw eigen toedoen zijn, en dan heb je al helemaal geen recht op garantie.

Om nu al met advocaten in de weer te gaan, geeft mij een wrang gevoel. Ik zou haast willen zeggen: 'ik weet al wat voor klant je bent', maar dat zeg ik nog maar even niet hardop...
 
Je krijgt hem straks gewoon gerepareerd terug.
Dan is hij weer goed.

Vertrouw je de motor niet meer? Dan inruilen of verkopen en een nieuwe motor aanschaffen.
Maar ook die kan kapot gaan he. Dat kan zijn een lampje dat niet meer werkt, of een cilinderwand waar een gat in zit.

Ik zou eerst eens gewoon bellen met de dealer/garage waar hij nu staat. Hoe lang duurt het nog, waar staan we? Is het gewoon druk, of is er een onderdeel niet leverbaar? etc. etc.
Zo gaan die dingen, net als met een wasmachine. Onder garantie is altijd een fabrieksfout, dus dat is normaal. Daarvoor krijg je geen nieuwe motor. Snap deze gedachte ook niet helemaal. Is het namelijk geen fabrieksfout, dan zou het jouw eigen toedoen zijn, en dan heb je al helemaal geen recht op garantie.

Om nu al met advocaten in de weer te gaan, geeft mij een wrang gevoel. Ik zou haast willen zeggen: 'ik weet al wat voor klant je bent', maar dat zeg ik nog maar even niet hardop...
Ja zo simpel is het niet. Elke week bel ik om te vragen wat er gebeurd is en constant wordt er gezegd dat de blok open staat. Het is al 2 maanden voorbij, ik heb de eerste maand een wagen gehuurd uit eigen initiatief om hen de tijd te geven. Maar 2de maand nog altijd niks met zelfde beloftes. Ookal zeggen ze dat ik ook zo'n type klant ben scheelt dat mij niks eerlijk gezegd dat is hun eigen mening. Maar een motorblok repareren duurt geen 2/3 maanden. Het is oa ook geen gebruiksfout omdat dit niet mijn eerste motor is, als het mijn eerste was zou ik nog zeggen van oké kan mijn eigen schuld zijn. In ieder geval bedankt voor uw reactie ;)
 
Er kan altijd iets fout gaan, het blijft techniek. Als je dat risico niet wil lopen moet je geen technische producten kopen.Over het algemeen is Kawaski een heel betrouwbaar merk.

Het belangrijkste is dat het goed gerepareerd/hersteld/opgelost wordt.
Ja natuurlijk kan er altijd iets mislopen. Maar het feit dat een reparatie 2/3 maanden duurt frustreert mij eerlijk gezegd.
 
Dit is wel heel vervelend. Vooral omdat het zo lang duurt om hem te maken. Ik zou wel verwachten hierbij dat je vervangend vervoer aangeboden zou krijgen. Je verwacht niet dat als je een nieuwe motor koopt dat je in het eerste jaar al zo lang er niet mee kunt rijden. Alleen is het soms lastig om je gelijk te krijgen.
Goed dat je om advies vraagt aan iemand die hier juridisch verstand van heeft.
 
Ja natuurlijk kan er altijd iets mislopen. Maar het feit dat een reparatie 2/3 maanden duurt frustreert mij eerlijk gezegd.
Heb je al bij de Importeur navraag gedaan weten zij hiervan hoe dit gaat hoe lang dit duurt en waarom jij geen leen motor krijgt.

Bij Ktm kreeg ik een leenmotor..
 
Dag mede kawa liefhebbers,

Ik heb eventjes jullie hulp nodig. Ik heb een 2023 model z900 die amper 12.000 kilometers heeft gelopen. Een dag was ik onderweg naar mijn werk en viel mijn motor plots uit op de autosnelweg. Ik heb de assistance gebeld en ze hebben mijn motor getakeld waar de motor aangekocht is.

Nu is het probleem dat mijn motor al meer dan een maand bij hen is. De motor valt blijkbaar onder garantie omdat het een fabrieksfout is. Ik ben het helemaal beu en wil vragen of ik recht heb om een nieuwe z900 aan te vragen aangezien de mijne toch een fabrieksfout is?

De motor is altijd netjes op tijd bij een officiële dealer onderhouden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Reed de motor los van het incident met het kapotte motorblok wel fijn?
 
Ja zo simpel is het niet. Elke week bel ik om te vragen wat er gebeurd is en constant wordt er gezegd dat de blok open staat. Het is al 2 maanden voorbij, ik heb de eerste maand een wagen gehuurd uit eigen initiatief om hen de tijd te geven. Maar 2de maand nog altijd niks met zelfde beloftes. Ookal zeggen ze dat ik ook zo'n type klant ben scheelt dat mij niks eerlijk gezegd dat is hun eigen mening. Maar een motorblok repareren duurt geen 2/3 maanden. Het is oa ook geen gebruiksfout omdat dit niet mijn eerste motor is, als het mijn eerste was zou ik nog zeggen van oké kan mijn eigen schuld zijn. In ieder geval bedankt voor uw reactie ;)

Fijn dat je e.e.a. toeligt.

Ik kan me haast niet voorstellen dat het enige uit het gesprek is:
jij: 'hoe staat het met mijn motor?'
garage: 'Het blok ligt open.'
En dat elke week voor al 2 maanden?

Dan vraag je toch door?
- Kunnen jullie het niet vinden dan?
- Waarom duurt het zo lang?
- Wat kunnen we concreet afspreken
- Wanneer gaan jullie het wel afmaken? En anders wat?
- Ik vind dat het nu wel lang duurt, kunt u dat begrijpen? Wat kunnen we afspreken?

Als je daar nou rare of boze antwoorden op krijgt, snap ik dat je verdere acties gaat ondernemen.


Los daarvan, een nieuwe motor ga je niet krijgen en mag je ook echt niet verwachten. Een fatsoenlijke afhandeling wel ja, van beide kanten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan