Motorverkopen 2023

Ben best een tijdje van plan geweest om er eentje te kopen ( een DAX ) , reden dat ik er geen gekocht heb , het zadel dat zat echt voor geen meter , dat hij net niet hard genoeg kan voor op de snelweg en eigenlijk de prijs , het is allemaal een beetje budget maar niet de prijs
Al was dat laatste niet het belangrijkste

Ik wil al lang een gele 2016 Honda MSX125SF of een Honda Monkey kopen, maar het is dus een Yamaha NMAX 155 geworden. Grotendeels omdat ik 'm officieel voor woon-werk zou kopen en dat werd het 'm achteraf niet want andere baan genomen. Maar het plan was dus om daar w-w-ritten mee te doen en dan ook een stukje snelweg te pakken. Dat is veel te gevaarlijk op een klein luchtgekoeld 125cc'tje.
Had ook wel w-w op mijn 650cc twin kunnen doen, maar het is een redelijk klein stuk (enkeltje 22 km) en dan misbruik ik liever een motorscooter daarvoor. Ook nog eens bijna de helft zuiniger en tussen de files door gaat extreem makkelijk met een lichte en wendbare motorscoot.

Dus werd het de NMAX. Was toen 3999 euro nieuw en dus véél goedkoper dan de Honda's. Sneller, ruimte onder het zadel alleen niet de leuke uitstraling die de Honda's hebben. Maar goed, ben al getrouwd dus fuck it. :+
 
Zo, net pas even tijd gehad om 29 en 30 december te downloaden bij de RDW.
Het geweldige aantal van slechts 71 motoren zijn er die dagen nog op kenteken gezet.
Ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat dit jaar Yamaha nog even een extra setje motoren op kenteken heeft gezet om elke poging van BMW danwel Honda teniet te doen.
Met slechts 7 registraties heeft BMW het dit jaar dus maar gelaten zoals de cijfers er een paar dagen voor het sluiten bij stonden.
De 54 stuks Yamaha (enkel MT-09 modellen) die 30 dec. op kenteken zijn gezet lijken wel op extra registraties.

Maar volgens YAMAHA is dat niet zo. Ben dan benieuwd waar die motoren voor bedoeld zijn/naartoe gaan/wie de nieuwe eigenaren zijn.

De aantallen zijn nu ook hier bijgewerkt!
 
Leuk om te lezen.
maar ik mis een eenvoudige link naar de simpele cijfers ?

welke link heb ik gemist ?
(ik kan bv door twee jaren te lezen indirect opmaken dat er vorig jaar 125 en dit jaar 75 van de K1600 verkocht zijn... )

Voor "mijn motor": ik wist het al, maar toch triest om te zien dat er maar een paar honderd RTs op kenteken gezet zijn.
dat betekend dat vraag, en straks aanbod, naar dit type motor geen aantrekkelijke markt meer is.

Terwijl ik nog graag een aantal jaren met deze soort motor wil rondtouren... (de FJR was een mooie concurrent, maar helaas...)
Blijven in het "touring" segment over : de Goldwing en de K1600, beide naar mijn mening te groot, te duur, en te kwetsbaar om aantrekkelijk te zijn voor echt intensief gebruik.
 
inderdaad mooi stuk @Joostst Leuk dat je onderaan ook nog wat schreef over elektrische motoren. Het nieuws is om te janken natuurlijk, maar wel inzichtelijk.
 
Laatst bewerkt:
Leuk om te lezen.
maar ik mis een eenvoudige link naar de simpele cijfers ?

welke link heb ik gemist ?
(ik kan bv door twee jaren te lezen indirect opmaken dat er vorig jaar 125 en dit jaar 75 van de K1600 verkocht zijn... )

Voor "mijn motor": ik wist het al, maar toch triest om te zien dat er maar een paar honderd RTs op kenteken gezet zijn.
dat betekend dat vraag, en straks aanbod, naar dit type motor geen aantrekkelijke markt meer is.

Terwijl ik nog graag een aantal jaren met deze soort motor wil rondtouren... (de FJR was een mooie concurrent, maar helaas...)
Blijven in het "touring" segment over : de Goldwing en de K1600, beide naar mijn mening te groot, te duur, en te kwetsbaar om aantrekkelijk te zijn voor echt intensief gebruik.
Een eenvoudige link is er niet, het is een samenvatting van de Open data RDW.
Ik wil best wat aantallen roepen indien gewenst.
Geregistreerde BMW R1250RT in
2022: 329
2023: 197
let wel, in 2022 zijn er een flink aantal (tientallen) naar de politie gegaan!

Maar minder nieuw verkoop zegt niets over de verkopen van gebruikte motoren. Als voorbeeld de Honda Crosstourer, nieuw werd deze motor nauwelijks verkocht, uit mn hoofd ongeveer 250 stuks over 6-7 jaar tijd. Gebruikt is de motor wel zeer geliefd en er rijden er ondertussen bijna 550 in Nederland. De motor is dus veel geïmporteerd.
Nederlanders vinden de nieuwprijs voor motoren te hoog, en als de kop eraf is blijft de prijs vaak redelijk stabiel (als er niet teveel km's bijkomen)
Overigens is een RT altijd al lastig te verkopen geweest.
De komst en verkoopaantallen van de Honda NT1100 en Suzuki GSX1000GT laten juist zien dat er nog wel vraag is in het tour-segment.
 
Laatst bewerkt:
@Joostst Dank voor de link !

en mooie duiding elk jaar. interessante posts.

edit: en die honda + suzuki zijn Prima tourmotoren, maarrr.. ketting.
als ik het ketting-criterium (oiler?) laat vallen neemt mijn keuze idd snel toe.
 
edit: en die honda + suzuki zijn Prima tourmotoren, maarrr.. ketting.
als ik het ketting-criterium (oiler?) laat vallen neemt mijn keuze idd snel toe.

Ah ja de cardan, je hebt hetzelfde dilemma als ik, maar ik maak het nog moeilijker, ik wil DCT erbij, dan wordt de keuze zelfs NUL.
Ergens zal ik een eis moeten laten vallen... 🤔
 
DCT.. of electro-mechanische versnellingsbak...
daar zit ik eigenlijk op te wachten.
snap niet dat DCT niet meer gangbaar is... lijkt me een natuurlijke evolutie...

Mijn Ideaal:
een bak waar je, als je dat wilt, zelf kan schakelen (liefst met de voet... de natuurlijke methode),
maar waar je _ook_ "op automaat" kan, leker lui.
en waar je bij stilstaan automatisch terug naar 1 geschakeld krijgt
(heel af en toe let ik niet goed op en sta ik in 3 voor een stoplicht.. )
 
DCT.. of electro-mechanische versnellingsbak...
daar zit ik eigenlijk op te wachten.
snap niet dat DCT niet meer gangbaar is... lijkt me een natuurlijke evolutie...

Mijn Ideaal:
een bak waar je, als je dat wilt, zelf kan schakelen (liefst met de voet... de natuurlijke methode),
maar waar je _ook_ "op automaat" kan, leker lui.
en waar je bij stilstaan automatisch terug naar 1 geschakeld krijgt
(heel af en toe let ik niet goed op en sta ik in 3 voor een stoplicht.. )
Koop een scooter :+
 
Misschien dat de nieuwe e-clutch van Honda aan je wensen voldoet. Maar persoonlijk zou ik dan nog effe wachten op meer gebruikers ervaringen.
 
eigenlijk zou een Perfecte Shifter al een heel eind komen.
mn proefrit ooit op de K16 kwam redelijk in de buurt.

de shifter (shift-assist) op de RT is OK, maar de motorkarakteristiek van de 6cyl leende zich beter voor shiften.
en de K16 had behalve een Enorme Prijs, nog een aantal kleinigheden waardoor ik liever op een RT blijf rijden.
 
Bij Yamaha is het licht ook gaan branden:
KLIK


Misschien dat de nieuwe e-clutch van Honda aan je wensen voldoet. Maar persoonlijk zou ik dan nog effe wachten op meer gebruikers ervaringen.
Als iedereen zo denkt....
Het is, kort gezegd, niet meer dan een sensor die de koppelingshendel van je overneemt.
Daarnaast was DCT ook in 1x een foutloos succes, de E-Clutch is wat dat betreft nog een stuk simpeler ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Zeker: totaal 126
CRF1100 A 48 (dus manueel)
CRF1100 D 78 (dus met DCT)

en dan dit ook maar:

Van de NT1100 werden er 174 verkocht
NT1100 A 54 (manueel)
NT1100 A 120 (DCT)

Van de Rebel 1100 werden er 147 verkocht
CMX1100 A 70 ( manueel)
CMX1100 A 77 ( DCT)

CMX 500 140

NC750X A 123 (manueel)
NC750X D 215 (DCT)

DCT is dus flink de overhand aan het krijgen, niet geheel onlogisch, fantastisch systeem. Eenmaal gehad wil je niet anders meer.
Dit laat gelijk zien dat Honda rijders overwegend ontzettend saaie mensen zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan