Tweetakt is voor grasmaaiers.
Een tweetakt slijt sneller omdat:
= De zuigerveren over gaten (spoelpoorten) in de cylinder heen gaan waardoor ze steeds een andere vorm krijgen en dus metaalmoe worden.
= De smering van de zuiger onvoldoende is. Mengsmering is een compromie tussen goede smering (veel olie en slechte verbranding) en goede verbranding en veel vermogen.
= De zuiger thermisch heel hoog belast wordt omdat deze niet goed gekoeld kan worden en omdat spoelpoorten ofwel bij lage toerentallen/ofwel bij hoge toerentallen niet goed werken en er dan niet goed gespoeld wordt waardoor teveel uitlaatgassen in de cylinder achterblijven.
in motor geval: Suzuki RGV 2 ,vastlopers op 16000 km
in motor geval: Suzuki RGV 2 ,vastlopers op 16000 km
Daar heb je gelijk in. Daarom zei ik ook, niet helemaal on-topic. Maar ik vind het altijd een beetje jammer als tweeslag meteen zo wordt afgekraakt \Op maandag 25 februari 2002 09:26 schreef Mar1tin het volgende:Dit klopt op zich welmaar: 2-takt diesel \"spoelt\" met lucht, heeft \"erg\" lange slag én heeft uitlaatkleppen!(en meestal? drukvulling!!=blower!)
Is dus niet vergelijkbaar met 2-takt benzine-motoren
Yep!
[quote Bert of Henk]
Niet helemaal on-topic, gaat namelijk over scheeps dieselmotoren. De grootste motoren zijn daar tweeslag. En die gaan meer dan 100.000 draaiuren mee (weet niet hoeveel kilometer dat is ).[/quote Bert of Henk]
Dit klopt op zich welmaar: 2-takt diesel \"spoelt\" met lucht, heeft \"erg\" lange slag én heeft uitlaatkleppen!(en meestal? drukvulling!!=blower!)
Is dus niet vergelijkbaar met 2-takt benzine-motoren
Maar ik vind het altijd een beetje jammer als tweeslag meteen zo wordt afgekraakt \.
Twee takt (ok!) heeft elke omwenteling een arbeidsslag. Een vier takt elke twee omwentelingen.Is het niet zo dat een 2-takt meer arbeidsslagen heeft of zoiets?
Enne een 2-takt maakt ook meer toeren vaak dan de gemiddelde 4-takt. Is dat ook niet een verschil in slijtage samen met het hogere vermogen per cc?
Oftewel hoe zou het in verhouding zijn?
Een 2-takt heeft haalt bij hetzelfde cilinderaantal en dezelfde inhoud 2x het vermogen van een 4-takt. Dit geeft natuurlijk de nodige slijtage. Maar je hoeft bijvoorbeeld geen kleppen te laten stellen.
Tweetakt is voor grasmaaiers.
Er zijn ook tweetakt motoren met kleppen ipv spoelpoorten.
En over tweeslag scheepsdiesels??
Is tweeslag wel hetzelfde als tweetakt?? Ja, dus, wel hetzelfde
Is tweeslag niet dat drijfstang uit twee gedeelten bestaat met halverwege een scharnierpunt, zodat zuiger in principe niet kantelt in cilinder, dit ivm lage toeren. Nee dus
Dit wordt vaker toegepast bij zeer grote motoren.
Eerst maar eens zoeken en dan schrijven
We zullen voor het gemak deze waarde maar even bijstellen naar 1,6 tot 1,7 maal het vermogen van een 4 slag motor.(komt er iets dichter bij)Een 2-takt heeft haalt bij hetzelfde cilinderaantal en dezelfde inhoud 2x het vermogen van een 4-takt. Dit geeft natuurlijk de nodige slijtage. Maar je hoeft bijvoorbeeld geen kleppen te laten stellen.
Maar het waren wel 16000 leuke kilometersin motor geval: Suzuki RGV 2 ,vastlopers op 16000 km
Ik had zo\'n leuk grasmaaier motertje gepost, zeker verdwenen bij de overgang?Tweetakt is voor grasmaaiers.
Ik had zo\'n leuk grasmaaier motertje gepost, zeker verdwenen bij de overgang?
nee wat je bedoelt is motor met kruishoofdIs tweeslag niet dat drijfstang uit twee gedeelten bestaat met halverwege een scharnierpunt, zodat zuiger in principe niet kantelt in cilinder, dit ivm lage toeren. Nee dus