3 accu's aan de druppellader??

dirkzelf

Die hard MF'er
19 sep 2019
473
137
We hebben hier 3 motoren, allemaal met 12V accu's, en ze moeten eigenlijk aan de druppelaar (moet nog gekocht worden, tips?) voor de winter, want van rijden zal wel niks meer komen onder de 10 graden....

Maarrrrr.... kan je ze ook alle 3 tegelijk op een druppelaar aansluiten, of moet je voor elke accu één lader hebben?
 
Klinkt wat mij betreft ook niet als een goed plan om meerdere accu's tegelijkertijd te laden op 1 lader.
Ik hang de accu 1 dagje in de 2 a 3 weken even aan de druppellader. Gaat altijd goed,mijn accu's gaan jaren mee ,dus is vast een goede methode. :]
 
@Energyre

Ja, haha dat weet ik, maar ik bedoel eigenlijk dat er vele soorten Optimate/Tecmate's zijn, en ik heb geen ervaring met welke dan ook. De prijs leek me op het eerste oog wel mee te vallen voor een slimme oplader die zelfs "dode accu's" kan opwekken.....

Er is ook een CAN BUS versie, als ik 't goed begrijp sluit je die oplader dan aan op de 12V uitgang voor accessoires (camera, telefoon / USB oplader). Op zich handig, maar ik heb geen stroom aansluiting in mijn gehuurde garage box....
 
Optimate 4 heeft mijn R1150R motobatt 22AH accu van 2011 t/m dit jaar in leven gehouden, dus ik ben een tevreden gebruiker.
CAN bus versie? Of heeft de R1150R die niet?

Wij hebben hier een R1200RT uit 2008, een F800GT uit 2013, en een Yamaha Virago 1100 uit 1991.

Gezien de samenstelling denk ik dat we maar een "gewone" kopen (geen canbus)en de accu's om beurten er een dagje aan hangen.
 
Verouderen van een accu begint op dag één van zijn leven. Iedere accu reageert anders op de veroudering. Gezien de 3 verschillende motoren zullen het ook 3 verschillende accu's zijn met ieder een andere leeftijd.
Parallel schakelen van accu's gebeurd bij vrachtauto's met identieke accu's die even oud zijn. Ook bij plezierboten met een boegschroef worden identieke accu's gebruikt. Bij gebruik in serie (24V) en in rust parallel (12V) waarbij ze geladen worden.
 
Verouderen van een accu begint op dag één van zijn leven. Iedere accu reageert anders op de veroudering. Gezien de 3 verschillende motoren zullen het ook 3 verschillende accu's zijn met ieder een andere leeftijd.
Parallel schakelen van accu's gebeurd bij vrachtauto's met identieke accu's die even oud zijn. Ook bij plezierboten met een boegschroef worden identieke accu's gebruikt. Bij gebruik in serie (24V) en in rust parallel (12V) waarbij ze geladen worden.

In een camper met huishoud accu zijn het wel verschillende accu's die tegenlijk geladen worden. De ervaring die ik heb gaat dat gewoon lang goed.
Maar in dit geval zou ik ze ook om en om laden.
 
De een roept CTEK of Optimate, de ander vind dat zonde geld en pakt een ALDI of Lidl of weet ik wat.
Ik heb heel goede ervaringen met Optimate en CTEK. Accu's die 8, 10 en 11 jaar meegaan, vind ik wel een indicatie voor kwaliteit.
Ik heb een aantal, geen zin in ompluggen…….en ik heb ze tweedehands op MP gekocht en kosten weinig. Parallel lijkt me niet handig want de lader weet niet welke accu optimaal te laden en ‘onderhouden’.

Ik heb deze al heel wat jaren en ze doen hun werk goed. Uiteraard bij de Action die dingen ook gezien maar toen ik de ctek/optimate kocht bestond de Action hier niet.

495FA98A-75CC-4A75-B6BE-9574420C9766.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Bij 3 accu's op 1 lader kan de ene accu de ander vullen of juist leegtrekken. Ik laat in de winter de accu 1 dag per maand aan druppellader hangen, dan geeft deze aan de accu weer vol is.
:t ik heb de druppel lader 5 minuten per week aan via een digitaal timertje. Dat laadt dan ook tegelijk de rest van al onze andere l-ion spullen behalve telefoons op (qua motor Sena b/t, Gopro, Bose QC20)
 
Ik zie dat doorverbinden van meerdere accu's nog niet zo makkelijk op een goede manier gebeuren.

1 koop drie eenvoudige en niet te dure druppelladers
2 koop een goede niet te dure druppel lader, en wissel af. Ev mbv meerder aansluitsnoerkes op de motor. Altijd handig.
3 koop een lader die tegelijkertijd meerdere accu's kan laden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan