300+ op een CBR 600

Volgens mij haalt een Ten Kate getunede Honda CBR600 (waarmee ze in de Supersport 600 racen) wel de 300.... ding heeft iets van 143 PK heb ik eens gelezen. Deze kun je ook gewoon kopen bij Ten Kate, ik dacht iets van 65.000 gulden.

Het kan dus wel maar hij is dan wel vrij heftig getuned.


143pk is geen garantie voor 300+ km.
 
300 met 143 pk cbr 600.. daar geloof ik helemaal niks van... 300 kn/u zijn geen snelheden die je zomaar even haalt...kijk naar de moto gp... daar rijden ze ook niet zonder slag of stoot 300+
 
300 met 143 pk cbr 600.. daar geloof ik helemaal niks van... 300 kn/u zijn geen snelheden die je zomaar even haalt...kijk naar de moto gp... daar rijden ze ook niet zonder slag of stoot 300+

Oke, maar daar zijn de rechte stukken ook niet zo lang.
 
Guys.......waar hebben we het over, of je een keer de 300 haalt of niet?!?!
geloof mij maar, het is een ontzettende kick om door de 300 te gaan, en ik kan het weten, vaak zat gedaan....maar serieus, waar en wanneer rij je dit en voor hoe lang? Geef mij maar het bochten werk....en zo af en toe als iemand denkt snel te zijn dan gooi ik er nog wel even langs......en dat met 197pk......
dus een fiets met 143pk door de 300, lijkt mij ook een sterk verhaal.....
 
De ten kate honda's hebben tijdens trainingen op Monza 299 echte gemeten kilometers per uur gereden! Inderdaad geen 300 maar toch wel bijna, en niet op de teller maar gemeten met de data logger dus zeer nauwkeurig.
Dit is met de 2002 motor gedaan die 127 pk aan het achterwiel heeft. Gerrit ten Kate verwacht met de 2003 cbr nog een pk of vier te winnen en dan moet ook die 300 wel kunnen. Overbodig te vermelden is dat het één en ander ook afhankelijk is van de gearing.
De 2002 modellen staan in Nieuwleusen te koop. Er is één seizoen mee gereden in het wk supersport en ze zijn te koop vanaf 20.000 euro (slik!)
 
tenkate honda's hadden op monza d8 ik 298 gereden (echte km) en dataloger had zelfs 301 aangegeven (stond keertje in moto73)
 
Ik meen mij vrij goed te herinneren dat het eerste type van het laatste model GSX-R 750 (2000 model) door Moto73 was geklokt op 282 echte km's. Daar liet ie gelijk motoren als een R1, een Fireblade en een ZX9 achter zich qua topsnelheid.....

Precies, je zegt al "ik meen"... Een GSX-R1000 loopt inderdaad 282 ECHTE km's in de test (de teller staat dan al een tijdje op 299). Een ca 141 pk GSX-R750 echt niet, die haalt net als een ZX-9/R1/Fireblade(2000/2001) maximaal ca 273 km/u...

De R1 haalt dat ondanks het hogere vermogen 'maar' ca 270 km/u vanwege de aerodynamica die zo slecht is als een baksteen, de oude Fireblade (2000/2001) vanwege het 'lage' vermogen en de ZX-9 vanwege de goede kuip en RAM-AIR ondersteuning. Niettemin een goede prestatie voor de GSX-R750.
 
het is wel mogelijk hoor, hangt alleen wel erg af van de tandwielverhouding.

dus een hele lange 1,2 en de rest moet je dan pas nodig hebben bij 260-270 km/h

Een kreidler 50 cc kon ook iets van 250 km/h

Je verliest wel een dingetje uit het oog, met zo'n lange overbrenging heb je wel een héél lang recht stuk nodig en dat zie je tegenwoordig niet meer op circuits!

De hoogste topsnelheid heeft als ik me niet vergis Itoh een paar jaar geleden gehaald met zijn Repsol Honda racer, net over de 200 mijl per uur (320 km/u) op Hockenheim toen er nog drie zo goed als rechte stukken in Hockenheim zaten.

Op de huidige circuits is het langste 'rechte' stuk hooguit 1,5 km (de Veenslang is nu ook langzamer geworden), meestal is de bocht ervoor of erna scherp dus je hebt niet zoveel aan een vliegende start waardoor zelfs de sterkste (4 takt) kanonnen 'maar' aan de dik 300 km/u komen vanwege de veiligheid.

Hoe lang is het rechte stuk op Monza dan, dus de 'netto' lengte waar je werkelijk volgas kunt geven???
 
Op donderdag 12 december 2002 13:27 schreef Haga-San het volgende:

Alleen trek je er dan wel een standaard 2002 Fireblade mee uit qua acceleratie.

Grtzz HagaSan.

Geinig, moeten we eens uitproberen op de Nürburgring :) .
 
:} :} :} :}

Voor Rene!!! Sluit me er 100% bij aan. Een Gixxer 750 is snel, je maakt gehakt van elke 600, je kan mee met veel 900/1000's, maar... HAALT GEEN 280 ECHT... dat is echt zo klaar als een klontje.

Ik heb het nagerekend; (trust me; ik kan WEL rekenen..) bij 283-284 km/u ECHT zou een GSX-R 750 met de originele vertanding en banden (MPS) in zijn 6 in de begrenzer lopen. Maar dat haal je gewoon niet... heeft ie de power niet voor. Hij zal dus ergens bij de 270-275 blijven steken. E.e.a. afhankelijk van de omstandigheden.

Vergis je ook niet in de wielomtrek. Een kleinere achterband (Verschil Michelin -Bridgestone scheelt 10km op top!!!!) en je DENKT dat hij heel hard loopt (op de teller) maar hij gaat alleen maar langzamer (bij een bepaald toerental). Uiteindelijk zou hij door de iets kortere verhouding dichter bij de begrenzer kunnen komen en dan nog even hard of misschien wel harder lopen. Dat is echter alleen te proberen met een exacte snelheidsmeter met ingegeven wielomtrek, die je nauwkeurig hebt gemeten.

Grtzz HagaSan.
 
Laatst bewerkt:
Op vrijdag 13 december 2002 18:09 schreef malle pietje het volgende:
De ten kate honda's hebben tijdens trainingen op Monza 299 echte gemeten kilometers per uur gereden! Inderdaad geen 300 maar toch wel bijna, en niet op de teller maar gemeten met de data logger dus zeer nauwkeurig. Dit is met de 2002 motor gedaan die 127 pk aan het achterwiel heeft. Overbodig te vermelden is dat het één en ander ook afhankelijk is van de gearing.

Hmmm, een standaard 2000/1 Fireblade heeft ook 127 pk op het achterwiel en haalt in de testen ca 273 km/u. Dan moet de aerodynamica wel héééééél veel beter zijn om 26 km/u sneller te zijn!!! Die aerodynamica van de kuip kan niet zoveel beter zijn want de kuipVORM moet gelijk zijn t.o.v. standaard in de SS600, natuurlijk afgezien van spiegels en knipperlichten...

Ik kan me hooguit voorstellen dat die ten Kate Honda een RAM AIR systeem heeft die op top nog ca 5 pk haalt die er op de bank niet uit komen maar 5 pk, zeg 30 kilo lichter, de afwezigheid van spiegels/knipperlichten, een lagere kuipruit en een langere overbrenging geven niet zomaar 26 km/u meer topsnelheid. Of het rechte stuk moet 5 km lang zijn en hij liep net voor de speedtrap in op een achterblijver... Persoonlijk neem ik het met een klomp zout! Boeien, het gaat erom dat je een motor maakt die een kampioenschap kan winnen :} .
 
Ik meen mij vrij goed te herinneren dat het eerste type van het laatste model GSX-R 750 (2000 model) door Moto73 was geklokt op 282 echte km's. Daar liet ie gelijk motoren als een R1, een Fireblade en een ZX9 achter zich qua topsnelheid.....

Fout!!

Hij was geklokt op 279 en 309 op de teller!! Das heel hard voor een 750!
Blackbird loopt 280 echt
De Gixxer 1000 '03 moet door zijn betere stroomlijn en vermogen de 290 gaan halen :}

Op teller Echte KM.
Blade 2002 283 271
ZX9R 2002 298 270
GSXR1000 '02 299 284
R1 2002 297 269
 
ik lees bij haga san dat bij een kleinere bandenmaat de top 10km minder is er staat bv verschil tussen een michelen of bridge stone scheelt 10km top ,hoe zit dit nou??
de maten op de velg is toch het zelfde,of zit het in de breedte??
leg even uit willen jullie???
wat is dan de snelste band, en wat stuurty dan ook nog goed???
 
ik zei een STANDAARD Fireblade............ ;) ;)

Hihi, plannetje mislukt, LOL ;) . Toch wel interessant om eens te vergelijken.

Zo'n GSX-R750 is retesnel...net als een GSX-R600 trouwens, als je ziet hoe Joost en Fabian vooruit schieten op de Ring dan moet je aardig aan de rol draaien om er voorbij te komen.

Op de terugweg heb ik zo'n 200 km op een R6 gereden, die is ook best snel, je zit toch zomaar met gemak op de 260 km/u op de klok, nog niet eens zo lang geleden kon je met een 750 naar zulke snelheden fluiten...
 
Fout!!

Hij was geklokt op 279 en 309 op de teller!! Das heel hard voor een 750!
Blackbird loopt 280 echt
De Gixxer 1000 '03 moet door zijn betere stroomlijn en vermogen de 290 gaan halen :}

Op teller Echte KM.
Blade 2002 283 271
ZX9R 2002 298 270
GSXR1000 '02 299 284
R1 2002 297 269

Fout kun je niet stellen Fast Forward, ik lees alle Nederlandse, Belgische, Duitse, Engelse en soms Amerikaanse bladen en dan valt bij iedere motor een stooiing op van zeker 5 km/u. Is ook logisch i.v.m. vermogensstrooiing, postuur van de rijder, wind, afwijking meetapparatuur etc.etc.

Een 2002 Blade is b.v. gemiddeld 8 pk sterker dan het oude type en de snelheid die je noemt ligt ca 3 km láger dan het oude model!? Wel een nauwkeurige teller trouwens, de mijne liep standaard precies 294 km/u op de klok, nu precies 300 vanwege +17 pk en op de bank loopt ie zoals je aan het icoontje ziet met 307 km/u bij exact 12.100 tpm de begrenzer in.

De R1000 is wel héél constant in de testen, je leest werkelijk in elk blad waarden tussen 282 en 285 km/u. Lijkt er haast op dat hij elektronisch op deze snelheid is begrensd maar dat is natuurlijk niet zo. Zonde dat ze voor ca 6 km/u extra zo'n spuuglelijke kuip monteren, wie boeit die paar km/u nou, hij is toch al de snelste supersport.

De R1 is inderdaad iets minder snel vanwege de 'slechte' kuip.

Wat maakt het ook uit, deze snelheden rijd je niet dagelijks, bochten zijn véél leuker dan dom rechtuit knallen maar dat is persoonlijk :) .
 
Heb samen met een '99-er R1 eens op de autobahn gereden. Op topsnelheid was ik met mijn Mille een fraktie sneller. Mijn (zeer nauwkeurige) kilometerteller gaf uiteindelijk na afloop 265 km/uur aan (ja, hij bewaart de max. snelheid). Mijn vriend had het lef om op top op de teller te kijken, 285 km/uur. Hoezo japanse tellers overdrijven? ;)

Eric
 
Heb samen met een '99-er R1 eens op de autobahn gereden. Op topsnelheid was ik met mijn Mille een fraktie sneller. Mijn (zeer nauwkeurige) kilometerteller gaf uiteindelijk na afloop 265 km/uur aan (ja, hij bewaart de max. snelheid). Mijn vriend had het lef om op top op de teller te kijken, 285 km/uur. Hoezo japanse tellers overdrijven? ;)

Eric

Hoezo lef, je kijkt toch gewoon op je km-teller hoe hard je rijdt? Overigens houd ik de toerenteller aan, deze klopt volgens de meting op de Dynojet bank binnen 100 tpm, de snelheidsmeter overdrijft inderdaad wel tot 20 km/u. Wie weet geeft je teller wel te weinig aan, hadden jullie tegenwind of de R1 was een zwak exemplaar, een R1 blinkt niet uit op topsnelheid maar ca 270 echte km/u moet ie toch wel halen.

By the way, hoe groot was het verschil op acceleratie eturbo?
 
Fout!!

Hij was geklokt op 279 en 309 op de teller!! Das heel hard voor een 750!
Blackbird loopt 280 echt
De Gixxer 1000 '03 moet door zijn betere stroomlijn en vermogen de 290 gaan halen :}

Op teller Echte KM.
Blade 2002 283 271
ZX9R 2002 298 270
GSXR1000 '02 299 284
R1 2002 297 269

Over die 3 km/h gaan we geen ruzie maken ;)

Op zondag 15 december 2002 23:12 schreef eturbo het volgende:
Heb samen met een '99-er R1 eens op de autobahn gereden. Op topsnelheid was ik met mijn Mille een fraktie sneller. Mijn (zeer nauwkeurige) kilometerteller gaf uiteindelijk na afloop 265 km/uur aan (ja, hij bewaart de max. snelheid). Mijn vriend had het lef om op top op de teller te kijken, 285 km/uur. Hoezo japanse tellers overdrijven? ;)

Eric

Die Mille moet nog wel 5 kilometertjes harder kunnen lopen (kan natuurlijk aan de omstandigheden liggen: windinvloeden, rithouding, temperatuur etc.), ik heb zelf eens 265 op de teller van een Mille gezien en toen moest ik vroegtijdig van het gas. Ik ben ervan overtuigd dat er nog meer in zat.
 
Laatst bewerkt:
Op zaterdag 14 december 2002 12:38 schreef Blade10 het volgende:Precies, je zegt al "ik meen"... Een GSX-R1000 loopt inderdaad 282 ECHTE km's in de test (de teller staat dan al een tijdje op 299). Een ca 141 pk GSX-R750 echt niet, die haalt net als een ZX-9/R1/Fireblade(2000/2001) maximaal ca 273 km/u...

(.....)


Dus als ik 'ik meen' zeg zal het waarschijnlijk niet kloppen :?

Komt ie bij wijze van herkansing ;) : ik herinner me nog dondersgoed dat de 2000 GSX-R 750 alle 1000 cc (of bijna 1000 cc....) fietsen achter zich liet met ik meen 282 km/h....
 
he h eh e, moet je op het forum van motornet mee aankomen met dit soort topics, lopen een paar van die fatsoensrakkers die bij 5 km te hard al gaan lopen flippen |(
 
Terug
Bovenaan Onderaan